• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Annna84
    Iväntanpåivf skrev 2021-06-13 16:35:37 följande:

Fick en blödning idag vilket gjorde mig skraj.

Har dock inte kommit mer sen idag så hoppas det inte betyder nåt dåligt.

Jag håller tummarna för dig och att det inte är någon fara, det sägs ju att det kan komma små blödningar och jag förstår att det är jobbigt. Känner du något i övrigt? Jag känner i princip ingenting, vilket gör att jag vacklar och oroar mig. När ska du på ditt första VUL? Kramar
  • Iväntanpåivf
    Annna84 skrev 2021-06-13 22:07:03 följande:

Jag håller tummarna för dig och att det inte är någon fara, det sägs ju att det kan komma små blödningar och jag förstår att det är jobbigt. Känner du något i övrigt? Jag känner i princip ingenting, vilket gör att jag vacklar och oroar mig. När ska du på ditt första VUL? Kramar

Ja det har inte kommit nåt mer så är nog lugnt. Har lite ont i magen nu ikväll som inte känns så bra men annars inget särskilt. Har typ inte heller några symptom. Lite ömma bröst och så smärta/känningar i magen ibland och så blir jag yr ibland när jag ställer mig upp vilket jag inte brukar bli.

Förstår att du vacklar och oroar dig. Gör samma sak här. Men min mamma tröstade mig med att hon inte hade några symptom heller när hon väntade mig så är säkert lugnt :)

Mitt första vul är sista juni. När är ditt?

Kramar
  • MeAndMyself
    CarroAnd skrev 2021-06-13 21:34:33 följande:

Vilken klinik går du på?

Vart kan du begära regelbundna kontroller?

Jag funderar på att begära kontroller jag också. Men kliniken är ju stängd i sommar.

Jag blev opererad på gynakuten på sjukhuset. Min ivf klinik ligger 25 mil bort, men gjort via landstinget så ivf kliniken gjorde bara äggplock och insättning, så sjukhuset här hemma tog över nu när jag blev sjuk.
  • endotjej92
    IVF2021 skrev 2021-06-11 20:46:04 följande:

Fantastiskt! Då finns det många små kämpar som kan tävla om att få komma åter till dig! När får du veta ?slutresultatet??

Jag hade ju 21 ut. 16 befruktade. På dag tre fanns 11 kvar. Så det minskar, men där finns gott hopp! Längtar till söndag då jag får veta hur mycket som blev till frysen.

Åh va många så härligt! Jag har inte hört något av kliniken efter de att jag ringde dem dagen efter. Men ska dit a nu idag blir de ju efter 00.00 haha och då får jag veta.. är så nervös över hur många som kommer vara kvar om ens det kommer vara någon överlevare????

Hur många var kvar nu på dag 5 för dig? Fick du återföring eller ska du vänta?
  • endotjej92
    Estelle011 skrev 2021-06-12 11:14:50 följande:

Det är super resultat! Finns bra chans att få några till frysen. Ska du göra återföring på måndag? 

Sofiahemmet 

Jaha okej :) ja kör via Sthlmivf. Ja ja hoppas verkligen de är supernervös nu över att om några timmar få reda på hur många som klarat sig till dag 5. Min läkare var lite osäker då jag hade risk för överstimulering så ultraljudet får avgöra när jag kommer dit. Jag hoppas ju att jag får sätta in ett embryo och inte vänta hela sommaren det hade nog varit tufft. Hur ska du göra?
  • endotjej92
    MeAndMyself skrev 2021-06-13 17:16:32 följande:

Hej alla! Har inte skrivit här sen vi plussade, försökt hålla mig ifrån sociala medier för att tiden ska gå snabbare. Denna vecka skulle vi göra ul för att få se om det fanns något tickande hjärta.. MEN i fre mitt i mitt möte med barnmorskan så får jag plötsligt väldigt intensiva smärtor i ena sidan, både framtill och i ryggen. Svetten rann och jag försökte hänga med i samtalet men började ganska snabbt spy av smärtorna och kunde inte röra mig.

Ambulansen kom med blåljus och körde mig till gynakuten, jag fick morfin i benen och armen samt smärtstillande i droppet, de sa efterhand att jag fick morfin för en hel häst men inget tog på min smärta. Fruktansvärda smärtor!! De gjorde ultraljud och där såg de att bebis hade ett tickade hjärta (jag var knappt medveten så minns bara att de skrek att de lever typ men jag kunde inte se själv då jag var alldeles för borta) men de såg även att min ena äggstock var förstorad och full med cystor. De trodde överstimulering? vilket är konstigt då jag knappt fick göra äggplock då de bara såg tre ägg innan mitt äggplock (fick till slut ut 7 st). Efter att ha legat och skrikit i 7 timmar så kör de ner mig till akut operation (de bad om ursäkt för detta efter då de borde kört mig dit direkt, de borde förstått att jag när morfinet inte funkade att de va nått mer/annat som orsakade smärtan. De sa att operationen kan ge mig missfall innan de sövde ner mig, På operationen ser de att min äggstock snurrat två varv och strypt sig själv, den va kolsvart, vilket den blir när den dör. De vred tillbaka den och anade lite rosa ton och lät den va kvar. De tömde även min buk på en halv liter blod som förmodligen kommit från cystorna innan.

Vet inte om äggstocken kommer repa sig än men ultraljudet dagen efter visade att bebis verkar ha överlevt. Får göra nytt ultraljud i veckan och se igen.

De sa att detta var pga ivfen.: Herregud vilken resa detta med IVF är ändå. Jag är helt matt och orolig för att äggstocken ändå är död och bebis inte orkar detta. :(

Ååå får verkligen ont i hjärtat av att läsa det du fått gå igenom???? kan inte tänka mig din oro och den smärtan fyfaaan!

Man inser verkligen vad risken vid en överstimulering kan vara!!

Jag som tänk när min läkare tvekade vid äggplocket att sätta in ett embryo imorgon eftersom hon ser en risk till överstimulering och jag själv tänkte men de kan väl inte vara så farligt... fy vad dum man känner sig nu som ens tänkte så! Hoppas innerligt att allt med dig och bebis och din kropp kommer bli bra och att de håller koll på dig så du kan känna dig lugn under din graviditet som du sett fram emot????<3
  • CarroAnd
    MeAndMyself skrev 2021-06-13 22:55:36 följande:

Jag blev opererad på gynakuten på sjukhuset. Min ivf klinik ligger 25 mil bort, men gjort via landstinget så ivf kliniken gjorde bara äggplock och insättning, så sjukhuset här hemma tog över nu när jag blev sjuk.

Så landstinget har ordnat med hormonerna? Mår du bättre nu?
  • Krizty88
    MeAndMyself skrev 2021-06-13 17:16:32 följande:

Hej alla! Har inte skrivit här sen vi plussade, försökt hålla mig ifrån sociala medier för att tiden ska gå snabbare. Denna vecka skulle vi göra ul för att få se om det fanns något tickande hjärta.. MEN i fre mitt i mitt möte med barnmorskan så får jag plötsligt väldigt intensiva smärtor i ena sidan, både framtill och i ryggen. Svetten rann och jag försökte hänga med i samtalet men började ganska snabbt spy av smärtorna och kunde inte röra mig.

Ambulansen kom med blåljus och körde mig till gynakuten, jag fick morfin i benen och armen samt smärtstillande i droppet, de sa efterhand att jag fick morfin för en hel häst men inget tog på min smärta. Fruktansvärda smärtor!! De gjorde ultraljud och där såg de att bebis hade ett tickade hjärta (jag var knappt medveten så minns bara att de skrek att de lever typ men jag kunde inte se själv då jag var alldeles för borta) men de såg även att min ena äggstock var förstorad och full med cystor. De trodde överstimulering? vilket är konstigt då jag knappt fick göra äggplock då de bara såg tre ägg innan mitt äggplock (fick till slut ut 7 st). Efter att ha legat och skrikit i 7 timmar så kör de ner mig till akut operation (de bad om ursäkt för detta efter då de borde kört mig dit direkt, de borde förstått att jag när morfinet inte funkade att de va nått mer/annat som orsakade smärtan. De sa att operationen kan ge mig missfall innan de sövde ner mig, På operationen ser de att min äggstock snurrat två varv och strypt sig själv, den va kolsvart, vilket den blir när den dör. De vred tillbaka den och anade lite rosa ton och lät den va kvar. De tömde även min buk på en halv liter blod som förmodligen kommit från cystorna innan.

Vet inte om äggstocken kommer repa sig än men ultraljudet dagen efter visade att bebis verkar ha överlevt. Får göra nytt ultraljud i veckan och se igen.

De sa att detta var pga ivfen.: Herregud vilken resa detta med IVF är ändå. Jag är helt matt och orolig för att äggstocken ändå är död och bebis inte orkar detta. :(

Men fy så himla otäckt! Vilken tur i oturen att du var där du var och kunde få hjälp snabbt. Även om det kanske skulle ha gått fortare till operation då som det verkar. Massa krya på dig och håller alla tummar för att du återhämtar dig väl och inte får några bestående men. <3
  • Inalina
    MeAndMyself skrev 2021-06-13 22:55:36 följande:
    hej vännen, har läst om din dramatik här i tråden, och fy så otäckt! kan inte ens föreställa mig smärtan och dessutom en rädsla för att förlora bebisen såklart.

Håller alla tummar att du slipper mer smärta och kan njuta av din graviditet snart med pyret i magenHjärta stor kram
  • Inalina
    Dibella skrev 2021-06-12 09:57:04 följande:

Hej vännen,

Ja jag får hålla tummarna på måndag helt enkelt och se vad som sägs. Läkaren som jag träffade och hoppas få träffa mer var väldigt fin iallafall. Rätt hemskt att man känner att man bara vill att sommaren ska gå snabbt, man vill kunna njuta med. Men ni hade ert ÄP redan inplanerat i augusti eller?

Hoppas du får en fin helg med!

hej! skriv o berätta vad de säger på mötet idag! jag tror nog att du kommer njuta av sommaren, när du vet ett ungefärligt datum när du ska börja igen så kanske du kan släppa barntankarna under sommaren och bara ha det bra Solig det planerar jag att göra!

Nja alltså min klinik i Prag (Gennet) är ju ganska enkel och har nog 'inte råd' att neka folk att börja, utan de tar in mer personal i så fall skulle jag tro. jag väntar fortfarande på svar från dem om ändring i mitt stimuleringsschema. och vi kommer att vara i sverige hela sommaren så jag måste göra mitt ultraljud på dag 22-25 i cykeln innan jag sätter igång, i Sverige.. inte det enklaste att få en tid då jag varken är skriven i sverige etc, så tja lite småstressad över det är jag väl ändå, men ska ringa o jaga ultraljudskliniker nu....
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021