• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Iväntanpåivf
    Annna84 skrev 2021-06-14 16:53:16 följande:
    Skönt att höra att det inte kom något mer, så att du kan pusta ut.

Då låter det som att vi är i samma läge, jag känner inget i brösten (i början var de lite ömma, men nu ingenting), känner lite i magen då och då, plus att jag också får känning av lågt blodtryck när jag ställer mig upp.

Mitt första VUL är dagen innan ditt. Snart har vi bara två veckor kvar :) Kramar
    <3 

Låter verkligen som samma. 
    Idag har jag massor med känningar i magen men det kan lika gärna vara tarmarna som stökar så inte så spännande.  :D 

Jag tiden går fort egentligen även om det just nu känns som den sniglar sig fram. :) Hoppas iaf man kan pusta ut lite när man passerat nipt med bra resultat. 
  • Clemmentina
    Smilla93 skrev 2021-06-14 15:55:29 följande:

Hej alla! :)

Har varit på första vul efter startad behandling (6 dagar med stimuleringen) och läkaren kunde hitta ca 6 stora blåsor på ca 13 mm och flera som var strax under 10. 5 fanns på högra äggstocken och den vänstra hade hon svårt att se eftersom att den ligger inklämd bakom livmodern, men hon trodde där fanns en stor. Skulle behålla samma dos och komma tillbaka på onsdag för att göra ytterligare kontroll. Fattade inte riktigt om det var ett bra eller mindre bra utfall eftersom hon inte nämnde något om eventuellt äggplock.. Så känner mig lite virrig och undrar om någon vet om detta verkar normalt och vet ungefär när äggplock borde ske? Kram <3

Det beror så mycket på förutsättningarna om det är bra eller dåligt utfall men tror de brukar vilja ligga på mellan 10 och 20 äggblåsor i hyfsat jämn storlek för plock (om förutsättningarna är bra)...så 7 lite större och några till mindre låter bra. :) Hon kommer säkert säga något om äggplock vid nästa besök...tänker att de nog vill avvakta lite och se om det är flera som växer på sig. Det är ju alltid en avvägning i tid när det är bäst att plocka. Är det första stimuleringen? Det är ju också lite av ett test för att se hur allt funkar och för att hitta rätt dos. Håller tummarna för att du får mer besked på onsdag!
  • Clemmentina
    Iväntanpåivf skrev 2021-06-13 18:59:11 följande:

Tack. :)

Ska göra ul sista juni så eoner av tid tills dess.

Hur mår du? Kommit igång med hormonerna nu inför FET?

Åh, men tiden går fort. Snart är vi där!

Jag mår bra. Lite trött bara. Cd9 nu och ska göra vul på onsdag! Hur mår du?
  • Iväntanpåivf
    Clemmentina skrev 2021-06-14 17:15:42 följande:

Åh, men tiden går fort. Snart är vi där!

Jag mår bra. Lite trött bara. Cd9 nu och ska göra vul på onsdag! Hur mår du?

Åh, spännande. Ska det bestämmas då när det blir FET? Borde ju inte vara så många dagar bort nu. :) Hoppas det går bra och blir snart.

Jag mår fint. Lite nervös och orolig och massa magknip idag men annars som vanligt. :)
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-06-14 11:06:18 följande:
    hej! skriv o berätta vad de säger på mötet idag! jag tror nog att du kommer njuta av sommaren, när du vet ett ungefärligt datum när du ska börja igen så kanske du kan släppa barntankarna under sommaren och bara ha det bra Solig det planerar jag att göra!

Nja alltså min klinik i Prag (Gennet) är ju ganska enkel och har nog 'inte råd' att neka folk att börja, utan de tar in mer personal i så fall skulle jag tro. jag väntar fortfarande på svar från dem om ändring i mitt stimuleringsschema. och vi kommer att vara i sverige hela sommaren så jag måste göra mitt ultraljud på dag 22-25 i cykeln innan jag sätter igång, i Sverige.. inte det enklaste att få en tid då jag varken är skriven i sverige etc, så tja lite småstressad över det är jag väl ändå, men ska ringa o jaga ultraljudskliniker nu....

Det var inte något nytt på mötet idag utan de räknar med mitten av september för att sätta igång med nästa omgång, ge eller ta en vecka beroende på när mensen kommer såklart. De var fullbokade i augusti, men jag kan såklart ringa in och rapportera mens, men troligtvis bli nekad. Inte vad jag hade hoppats på såklart, men det finns ett garanterat startdatum iallafall :)  Bättre än att famla i mörkret. Känner mig så oerhört stressad på något sätt, man vill inte fylla år, få ett nytt år och allt sådant.. utan att vara gravid. En av mina vänner/närmsta kollega som jag jobbar närmast med är gravid i vecka 6 och allt jag känner är stress över att jag också ska hinna haha. När hon och hennes man började "försöka" för någon månad sen så skämtade man att man skulle ta FL ihop, men nu hamnar man återigen på efterkälken istället. inget race visserligen, men frustrerande som bara den.

Ah, låter meckigt att hitta någon som ska göra VUL i Sverige om du inte är skriven här, men borde ändå fungera hyfsat hos de privata? När är det planerat att du ska börja med sprutorna? Hoppas du får tag i en klinik som vet vad de håller på med och har öppet {#emotions_dlg.flower}

• IVF2021
    MeAndMyself skrev 2021-06-13 17:16:32 följande:

Hej alla! Har inte skrivit här sen vi plussade, försökt hålla mig ifrån sociala medier för att tiden ska gå snabbare. Denna vecka skulle vi göra ul för att få se om det fanns något tickande hjärta.. MEN i fre mitt i mitt möte med barnmorskan så får jag plötsligt väldigt intensiva smärtor i ena sidan, både framtill och i ryggen. Svetten rann och jag försökte hänga med i samtalet men började ganska snabbt spy av smärtorna och kunde inte röra mig.

Ambulansen kom med blåljus och körde mig till gynakuten, jag fick morfin i benen och armen samt smärtstillande i droppet, de sa efterhand att jag fick morfin för en hel häst men inget tog på min smärta. Fruktansvärda smärtor!! De gjorde ultraljud och där såg de att bebis hade ett tickade hjärta (jag var knappt medveten så minns bara att de skrek att de lever typ men jag kunde inte se själv då jag var alldeles för borta) men de såg även att min ena äggstock var förstorad och full med cystor. De trodde överstimulering? vilket är konstigt då jag knappt fick göra äggplock då de bara såg tre ägg innan mitt äggplock (fick till slut ut 7 st). Efter att ha legat och skrikit i 7 timmar så kör de ner mig till akut operation (de bad om ursäkt för detta efter då de borde kört mig dit direkt, de borde förstått att jag när morfinet inte funkade att de va nått mer/annat som orsakade smärtan. De sa att operationen kan ge mig missfall innan de sövde ner mig, På operationen ser de att min äggstock snurrat två varv och strypt sig själv, den va kolsvart, vilket den blir när den dör. De vred tillbaka den och anade lite rosa ton och lät den va kvar. De tömde även min buk på en halv liter blod som förmodligen kommit från cystorna innan.

Vet inte om äggstocken kommer repa sig än men ultraljudet dagen efter visade att bebis verkar ha överlevt. Får göra nytt ultraljud i veckan och se igen.

De sa att detta var pga ivfen.: Herregud vilken resa detta med IVF är ändå. Jag är helt matt och orolig för att äggstocken ändå är död och bebis inte orkar detta. :(

Fy vilken skräckhistoria! Ta det lugnt och krya på dig! Verkligen inte vad man räknar med.

Känner mig nu väldigt tacksam för min totalfrys. Känns tryggare att sätta in då kroppen återhämtat sig och äggstockarna inte är 8-10 cm stora.
  • IVF2021
    endotjej92 skrev 2021-06-14 00:50:47 följande:

Åh va många så härligt! Jag har inte hört något av kliniken efter de att jag ringde dem dagen efter. Men ska dit a nu idag blir de ju efter 00.00 haha och då får jag veta.. är så nervös över hur många som kommer vara kvar om ens det kommer vara någon överlevare????

Hur många var kvar nu på dag 5 för dig? Fick du återföring eller ska du vänta?

Hur har det gått idag? Något insatt? Något till frysen? Tänkt på dig!

Det blev totalfrys. Bestämdes redan innan äggplock så jag fick ingen Ovitrelle och då kan man inte sätta in. Denna cykel tog rekord i kortast någonsin. 18 dagar! Galet. Fick bortfallsblödningen 5 dagar efter plock.

Där var ett stort bortfall men 3 små embryon ligger nu och väntar på oss i frysen.
  • Iväntanpåivf
    IVF2021 skrev 2021-06-14 22:47:26 följande:

Hur har det gått idag? Något insatt? Något till frysen? Tänkt på dig!

Det blev totalfrys. Bestämdes redan innan äggplock så jag fick ingen Ovitrelle och då kan man inte sätta in. Denna cykel tog rekord i kortast någonsin. 18 dagar! Galet. Fick bortfallsblödningen 5 dagar efter plock.

Där var ett stort bortfall men 3 små embryon ligger nu och väntar på oss i frysen.

Grattis. Jättebra ju.

Vi fick också tre till frysen och nu gravid på andra fet.

Tänkte kanske ger lite hopp :)
  • MeAndMyself
    Iväntanpåivf skrev 2021-06-14 12:53:45 följande:

Har du fått mer info nu?

Fortfarande ont?

Förresten. Vilken vecka är du i? :)

Har inte fått någon info, pratade med nån läkare i tel idag men hon kunde inte svara på något.. tror inte hon vågade. Hoppas jag får veta mer på torsdag då jag ska till sjukhuset igen. Kan berätta då hur de går vidare när detta sker och om det ger risker för bebis :)

Jag gick in i vecka 9 idag måndag. :)
  • MeAndMyself
    Smilla93 skrev 2021-06-14 15:41:07 följande:

Hjälp vilken dramatisk historia!! Hoppas att äggstock en klarar sig och att du slipper ytterligare operation! bebis verkar ju vara väldigt stark som klarat av den här resan så jag tror inte du behöver vara orolig!! Grattis till graviditeten, håller mina tummar att allt ser fint ut på kontrollen! <3

Jag tänker samma. Det verkar va en kämpe som stannar. Ska på ultraljud imorgon tisdag, det vanliga man får tidigt för man gjort ivf, så får se då igen om de lever.

Sen tor ännu ett ultraljud för att se att de lever fast på sjukhuset, samt kolla vidare på äggstocken efter operationen mm.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021