• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • MeAndMyself
    Annna84 skrev 2021-06-14 16:57:48 följande:

Stackare! Vilken fruktansvärd upplevelse och oro. Exakt detta hände en av mina vänner när hon var på jobbet och skulle hålla en presentation, hon sa också att hon skrek rakt ut av smärta och att morfinet inte hjälpte. Men även där klarade sig barnen (tvillingar) och äggstocken. Krya på dig!

Men gud är de sant? Så sjukt! Så skönt att höra att tvillingarna klara sig och äggstocken, det ger mig hopp! <3
  • MeAndMyself
    IVF2021 skrev 2021-06-14 22:43:45 följande:

Fy vilken skräckhistoria! Ta det lugnt och krya på dig! Verkligen inte vad man räknar med.

Känner mig nu väldigt tacksam för min totalfrys. Känns tryggare att sätta in då kroppen återhämtat sig och äggstockarna inte är 8-10 cm stora.

Ja totalfrys är mycket bättre än detta. Bra att de tar de säkra före det osäkra. Önskar ingen denna smärta eller rädsla att förlora äggstocken (och ev bebis), det är jobbigt nog med ivf.

Vet du om äggstock på 8-10 cm är stort? Min var 9,5, de sa att de inte va så farligt men ändå hände allt detta. :(
  • Veneria

Hej! Har 1 embryo i frysen efter första IVF-omgången, som jag ska få sätta in efter sommaren (men upptäckte precis att jag ändå skulle ha hunnit här innan sommarstängning, kanske ska ringa och fråga om det verkligen inte finns någon chans innan...) Hursomhelst, FET i naturlig cykel - det görs helt utan läkemedel står det på mitt papper. Inte ens Lutinus/Cylogest då? Man gör inget ultraljud?

• Inalina
    Dibella skrev 2021-06-14 20:07:47 följande:

Det var inte något nytt på mötet idag utan de räknar med mitten av september för att sätta igång med nästa omgång, ge eller ta en vecka beroende på när mensen kommer såklart. De var fullbokade i augusti, men jag kan såklart ringa in och rapportera mens, men troligtvis bli nekad. Inte vad jag hade hoppats på såklart, men det finns ett garanterat startdatum iallafall :)  Bättre än att famla i mörkret. Känner mig så oerhört stressad på något sätt, man vill inte fylla år, få ett nytt år och allt sådant.. utan att vara gravid. En av mina vänner/närmsta kollega som jag jobbar närmast med är gravid i vecka 6 och allt jag känner är stress över att jag också ska hinna haha. När hon och hennes man började "försöka" för någon månad sen så skämtade man att man skulle ta FL ihop, men nu hamnar man återigen på efterkälken istället. inget race visserligen, men frustrerande som bara den.

Ah, låter meckigt att hitta någon som ska göra VUL i Sverige om du inte är skriven här, men borde ändå fungera hyfsat hos de privata? När är det planerat att du ska börja med sprutorna? Hoppas du får tag i en klinik som vet vad de håller på med och har öppet {#emotions_dlg.flower}

hej! ok, jag förstår din stress (även om en månad hit eller dit aldrig spelar någon roll egentligen, men just det här att 'alla andra' blir gravida och man vill liksom gärna vara gravid samtidigt....Obestämd men det går ju uppenbarligen inte att styra så bättre att inte fokusera så mkt på det. Ni kommer få ert barn det är jag säker påHjärta (och förmodligen flera om ni vill det!) och visst har ni en fin snöflinga också?

jag hörde av mig till min klinik i Prag förra året i sep, och hade allt klart med nytt protokoll, hur jag skulle resa etc etc, men en vecka innan så blev det lock down i hela Tjeckien, med skyhöga smittotal och jag skulle behöva sitta i karantän i 2 veckor om jag åkte dit. så det blev uppenbarligen inget av det. nu blir det liksom ETT ÅR senare, så ja - stressen känner jag igen då många av mina vänner som har barn i samma ålder som min dotter nu är gravida (eller har fått!) tvåan. Sen har jag ju inte bara suttit o väntat utan gjort det som vart möjligt med nya tag här i Schweiz etc så man kan liksom inte göra så mkt mer..

Vi får försöka att vara tacksamma och glada för det vi har så länge, njuta av det fina vädret och att ta ett glas vin (även om jag vet att man gärna skiter i vinet för att få barn såklart!) och så är det vår tur att bli gravida i höst (eller så kallar vi det sensommaren haha!) Solig
    (jag hittade en klinik som kan göra ett ultraljud så förhoppningsvis kan jag tajma in allt i slutet av semestern i Sverige också, men mycket kan ju hända på vägen, beror ju på om mensen kommer när den ska också, som det ser ut nu blir det mens runt 13 aug och vi åker från sverige den 14 !)
  • Smilla93
    Clemmentina skrev 2021-06-14 17:13:44 följande:

Det beror så mycket på förutsättningarna om det är bra eller dåligt utfall men tror de brukar vilja ligga på mellan 10 och 20 äggblåsor i hyfsat jämn storlek för plock (om förutsättningarna är bra)...så 7 lite större och några till mindre låter bra. :) Hon kommer säkert säga något om äggplock vid nästa besök...tänker att de nog vill avvakta lite och se om det är flera som växer på sig. Det är ju alltid en avvägning i tid när det är bäst att plocka. Är det första stimuleringen? Det är ju också lite av ett test för att se hur allt funkar och för att hitta rätt dos. Håller tummarna för att du får mer besked på onsdag!

Tack så mycket för svaret! Ja detta är första rundan och jag är verkligen glad att det fanns några stora äggblåsor! Jag bara glömde att fråga när jag va där om det var tillräckligt för ett äggplock etc. Man kommer ju alltid på sådana frågor efteråt så då tänkte jag att jag frågar här eftersom det finns så många kunniga! Så tusen tack för svaret! :)
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-06-15 09:32:47 följande:
    hej! ok, jag förstår din stress (även om en månad hit eller dit aldrig spelar någon roll egentligen, men just det här att 'alla andra' blir gravida och man vill liksom gärna vara gravid samtidigt....Obestämd men det går ju uppenbarligen inte att styra så bättre att inte fokusera så mkt på det. Ni kommer få ert barn det är jag säker påHjärta (och förmodligen flera om ni vill det!) och visst har ni en fin snöflinga också?

jag hörde av mig till min klinik i Prag förra året i sep, och hade allt klart med nytt protokoll, hur jag skulle resa etc etc, men en vecka innan så blev det lock down i hela Tjeckien, med skyhöga smittotal och jag skulle behöva sitta i karantän i 2 veckor om jag åkte dit. så det blev uppenbarligen inget av det. nu blir det liksom ETT ÅR senare, så ja - stressen känner jag igen då många av mina vänner som har barn i samma ålder som min dotter nu är gravida (eller har fått!) tvåan. Sen har jag ju inte bara suttit o väntat utan gjort det som vart möjligt med nya tag här i Schweiz etc så man kan liksom inte göra så mkt mer..

Vi får försöka att vara tacksamma och glada för det vi har så länge, njuta av det fina vädret och att ta ett glas vin (även om jag vet att man gärna skiter i vinet för att få barn såklart!) och så är det vår tur att bli gravida i höst (eller så kallar vi det sensommaren haha!) Solig
    (jag hittade en klinik som kan göra ett ultraljud så förhoppningsvis kan jag tajma in allt i slutet av semestern i Sverige också, men mycket kan ju hända på vägen, beror ju på om mensen kommer när den ska också, som det ser ut nu blir det mens runt 13 aug och vi åker från sverige den 14 !)

Det är sant som du säger, extremt svårt att styra tankarna/känslorna ibland bara, man vill bara gå vidare i processen nununu. Allt är en evig väntan, som du själv beskriver. Men det som på något sätt är gott är väl att det är sommaren som väntan är på, den hade nog varit tyngre om det var mörkt och kallt ute. Men sensommaren it is! Solig 

Skönt att du hittade någon som kan göra VUL här om det behövs iallafall. Man vet ju inte när mensen behagar dyka upp heller! Blir det på mensen som kommer runt den 13 aug som ni kör sprutstart då?

Jo vi hade vår lilla frysblastis som vi hoppas får ligga något år och bli ett syskon om man har tur. Dock livrädd att de 3 försöken inte kommer räcka till, när man inte får ut så mkt ägg, och desto mindre till frys. men får försöka hålla hoppet uppe så långt det går.

• CarroAnd

Av mina 4 ägg som blev befruktade, så går inget av dem att frysa. Jag tvivlar så starkt nu. Är det någon som inte fått till frysen men ändå fått ett plus av embryot som sattes in? Känns som att det är av lika dålig kvalite som de som befruktades..

• Livetutandig
    Smilla93 skrev 2021-06-13 09:58:51 följande:

Tack för fina ord! Ja MA var fruktansvärt och väldigt sorglig. Även om det var en tidig graviditet hade man ju liksom ställt in sig på att bli föräldrar och såg fram emot det. Men nu så här lång tid efter och inför ivf så känns det på något sätt bra att veta att jag varit gravid en gång och att läkarna nu vet varför jag inte blivit gravid igen efter det.. Så som du säger är det ju skönt att gå reda på var felet är och kunna utgå därifrån!

Vad ledsamt att höra att ni kämpat så länge.. Förstår att det är tufft att få besked som man inte riktigt är beredd på, men samtidigt vilken tur att det upptäcktes nu och att ni inte väntade med att söka hjälp! Såklart att ni inte inte är för sent ute, nu vet ju både ni och läkarna var felet ligger och kan planera utifrån ert specifik fall!! Det kommer gå toppen!! :)

På tal om sprutorna så hade jag ett jävla humör igår, stackars sambon.. ;) hoppas inte att det håller i sig, för då står jag nog inte ens ut med mig själv hahah!

Mitt vul är redan imorgon, hade kollat fel.. Ska bli spännande att se om det finna några äggblåsor!

Jag förstår att det var en stor sorg. Nu när ni vet varför det varit svårt att bli gravida igen hoppas jag att det går snabbt och bra för er att få det ett plus igen. Ett plus som stannar <3

Tack för peppen! Det har tagit lång tid men nu är jag pepp på att börja den här resan även om det är läskigt och ovisst. Jag försöker tänka att mina ägg är 32 år gamla, och hoppas på att de är i bra skick även om de är få. Å sen kommer framtiden bli bra oavsett.

Såg att du varit på vul idag. Spännande att de såg flera stora blåsor och fler som var på g. Nu håller jag tummarna att erat guldägg ligger däri. Jag var på vul idag och fick komplettera med blodprov då det var en liten rackare som växt lite trots synarelan. Blodprovet kom tillbaka bra så jag börjar med menopur 412,5 och halverar synarelan på lördag. Får se hur mitt humör blir med sprutorna och om jag kommer stå ut med mig själv, haha. Hur är ditt humör nu?
  • IVF2021
    Iväntanpåivf skrev 2021-06-14 23:29:43 följande:

Grattis. Jättebra ju.

Vi fick också tre till frysen och nu gravid på andra fet.

Tänkte kanske ger lite hopp :)

Tack för pepp (och grattis!!). Jag försöker också tänka att första kanske inte tar sig, men i alla fall kanske andra eller minst tredje ;).
    MeAndMyself skrev 2021-06-15 00:50:18 följande:

Ja totalfrys är mycket bättre än detta. Bra att de tar de säkra före det osäkra. Önskar ingen denna smärta eller rädsla att förlora äggstocken (och ev bebis), det är jobbigt nog med ivf.

Vet du om äggstock på 8-10 cm är stort? Min var 9,5, de sa att de inte va så farligt men ändå hände allt detta. :(

Förstått det som det är en rad symtom som hänger ihop vilken grad av OHSS man har. Grad 1 är äggstockarna upp till 7 cm, grad 2 upp till 10 cm. Sen finns grad 3 och kritisk där jag gissar att de är större och man har fler svåra symtom som gör en riktigt sjuk. Låter som du haft en grad 2 med stora ovarier och multipla cystor.

9,5 måste ju räknas som stort? De är ju himla små o normalfallet.

Hoppas du fortsatt kryar på dig!
  • Smilla93
    Livetutandig skrev 2021-06-15 16:16:27 följande:

Jag förstår att det var en stor sorg. Nu när ni vet varför det varit svårt att bli gravida igen hoppas jag att det går snabbt och bra för er att få det ett plus igen. Ett plus som stannar <3

Tack för peppen! Det har tagit lång tid men nu är jag pepp på att börja den här resan även om det är läskigt och ovisst. Jag försöker tänka att mina ägg är 32 år gamla, och hoppas på att de är i bra skick även om de är få. Å sen kommer framtiden bli bra oavsett.

Såg att du varit på vul idag. Spännande att de såg flera stora blåsor och fler som var på g. Nu håller jag tummarna att erat guldägg ligger däri. Jag var på vul idag och fick komplettera med blodprov då det var en liten rackare som växt lite trots synarelan. Blodprovet kom tillbaka bra så jag börjar med menopur 412,5 och halverar synarelan på lördag. Får se hur mitt humör blir med sprutorna och om jag kommer stå ut med mig själv, haha. Hur är ditt humör nu?

Ja nu får vi hoppas på plus för oss båda!! <3

Håller med om att det är läskigt samtidigt superspännande! Tror och hoppas på att dina ägg är bra trots att de är få! Vilken rackare som hade växt trots sprayen! Sa dom något om varför det kunde bli så? Vad kul att du ska få börja snart, kommer gå hur bra som helst!! :) mitt humör har varit bra nu så jag hoppas det håller sig så haha! ;) Dock börjar jag känna lite spänningar i nedre delen av magen, det brukar jag göra innan ägglossning så det är ju inte så konstigt då eftersom att det är fler blåsor som växer. Hoppas på att några av de små har hunnit ikapp imorgon! :)
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021