• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Dibella
    chislin skrev 2021-09-08 10:04:11 följande:

Första UL på dag 8:

Höger äggstock: ingenting

Vänster äggstock: 4 st, 14 mm. 3 st, 9-10 mm.

Känns som att det är vääääldigt dåligt?. Ni med erfarenhet, vad säger ni?

7 st på första VUL känns bra! Det är som folk sagt innan att äggstockarna ibland reagerar olika mycket. Jag trodde att min vänstra äggstock var stendöd efter första IVF, men vid andra IVF var det den som hade flest ägg, så är från gång till gång. Och många gånger kan det växa på i sista stund och bli än fler :)
  • nena55

Här är en till som ska påbörja IVF. Jag kom precis från apoteket med världens största påse! Förhoppningsvis blir det behandling i nästa cykel, start i början av oktober. Mitt största bekymmer just nu är hur man får det hela att gå ihop med jobbet. Vi bor ca 1.5h från kliniken vilket ändå är relativt nära men tur och retur plus besökstiderna så är det många arbetstimmar som går bort, med kort varsel dessutom. Att informera chefen känns som ett måste men kollegorna lär ju undra... hur har ni andra gjort?

• Inalina
    Clemmentina skrev 2021-09-09 08:49:15 följande:
    Härligt att höra och skönt att vara hemma igen kan jag tro. Dessutom med marginal inför mannens resa.

Precis! Blir kul att följas åt. Bara hoppas min överlever att tinas. Har ju haft tur med det hittills. Bra grej med embryo glue. :) Eftersom det inte gick att sätta tillbaka det andra hoppas vi på att den överlever till frysen! Håller tummarna för dig nu! Kram
    ja det var riktigt smidigt att flyga i dessa tider faktiskt, knappt en kotte på flygplatserna och att genom securityn tog 1 min på båda håll ;)

klart att din blastis klarar upptiningen! {#emotions_dlg.flower} det är ju väldigt ovanligt att de inte skulle göra det.

RD 1 idag för mig, de mailade från kliniken att de andra 2 lite långsammare embryona fortsatte att dela sig och hade 6 celler idag. får se om de kommer ikapp så de är blastisar på lördag eller om de stannar av. egentligen ska de väl ha 8 celler idag för att vara toppembryon om jag förstått det rätt, men allt kan ju hända :) 
    håller tummarna för oss båda, roligt att vi är många i tråden som ruvar samtidigt!
  • Dibella
    nena55 skrev 2021-09-09 11:35:17 följande:

Här är en till som ska påbörja IVF. Jag kom precis från apoteket med världens största påse! Förhoppningsvis blir det behandling i nästa cykel, start i början av oktober. Mitt största bekymmer just nu är hur man får det hela att gå ihop med jobbet. Vi bor ca 1.5h från kliniken vilket ändå är relativt nära men tur och retur plus besökstiderna så är det många arbetstimmar som går bort, med kort varsel dessutom. Att informera chefen känns som ett måste men kollegorna lär ju undra... hur har ni andra gjort?

Välkommen {#emotions_dlg.flower}

Förstår det kan vara svårare att vara mer diskret när man måste vara borta så långa stunder. Jag valde att berätta för min chef eftersom jag inte visste hur jag skulle må, behövde gå ifrån verksamheten med lite kortare varsel och så, så att det inte skulle bli några hinder eller sura miner från chefen. Informerat en av mina närmsta kollegor, så att hon kan avlasta om jag behöver boka om i schemat med kort varsel eller inte kommer vara där en stund pga VUL t.ex. det har känts skönt och tryggt för mig.

Tror inte det finns något rätt eller fel i detta, utan bara det som blir rätt för en själv helt enkelt. Hoppas tiden får snabbt för dig nu fram till oktober =)

• Inalina
    Dibella skrev 2021-09-09 08:49:48 följande:
    Yay!Solig va skönt att det vände och du fick en superfin tillbaka! Och finns hopp om de två som ska komma ikapp sig lite. 
    ja så himla härligt, tänk att man är nere på botten ena stunden för att vara uppe i molnen nästaKyss helt sjukt! Mina 2 segisar har fortsatt utvecklas men får se om de klarar sig till lördag, de fryser ju bara de finaste blastisarna vad jag förstått och inte ALLA blastisar så det ska ändå mkt till.
    nu lever vi på hoppet här, 

Nu börjar du väl närma dig också? När tror du att mensen kommer så du kan köra igång?
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-09-09 13:44:25 följande:
    ja så himla härligt, tänk att man är nere på botten ena stunden för att vara uppe i molnen nästaKyss helt sjukt! Mina 2 segisar har fortsatt utvecklas men får se om de klarar sig till lördag, de fryser ju bara de finaste blastisarna vad jag förstått och inte ALLA blastisar så det ska ändå mkt till.
    nu lever vi på hoppet här, 

Nu börjar du väl närma dig också? När tror du att mensen kommer så du kan köra igång?

Verkligen, bergochdalbanan! Håller vi tummarna på ruvarn och att du kanske får något till frysen! Men de tyckte inte det var värt att sätta åter 2?

Yes, hade ägglossning i tis (tror jag), så strax under två veckor till sprutstart förhoppningsvis Solig

• IVF2021

Välkommen! Visst är det en härligt förväntansfull känsla att hämta ut den där första påsen?! :)

Jag har också 1,5 timme till min klinik. Första IVFen var det helt ok då det inte var så många besök (2-3 VUL och ett äggplock) men andra var väldigt många besök (varannan dag hela stimuleringen och ett äggplock) då jag blev överstimulerad första gången. Så har du flyt blir det inte allt för många svängar iväg.

Tror det där med att berätta eller inte helt får bero på vad du känner och vilket typ av jobb du har. Jag valde att berätta för mina två chefer väldigt tidigt i processen (för att de skulle förstå min frånvaro och eventuellt konstiga humör) och två kollegor (för att ha någon nära att vara glad eller ledsen med under processen). Jag är helt nöjd med det, har funkat bra! I denna pandemi är det ändå så rörigt på många arbetsplatser att folk inte märker när man kommer och går.

Lycka till!
  • Smilla93
    Frida123123 skrev 2021-09-04 18:44:42 följande:

Hej, nä, spy ut allt. Det är jobbigt. Många känner igen sig. Jag är på RD 5 idag. Känner lite knip, små hugg i magen ibland, men annars inte så mycket symptom. Gjorde i naturlig cykel men tar östrogentabletter- progesteron, som ger vissa symptom, som ömma bröst. Visst är du på RD 3? Har för mig att du gjorde din återföring i onsdags men jag kanske minns fel haha. Häng ut!

Hej igen!

Tack för pepp! Har inte varit inne på ett par dagar då jag försökt tänka på annat.. Tror dessvärre inte att det blivit något denna gången heller trots ett fint embryo. Har inga symptom alls och sist jag var gravid hade jag molvärk som började ca en vecka efter äl och spända bröst.. Men men livet går vidare..

Hur mår du? Några ytterligare symptom? :) håller tummarna för att dina symptom handlar om att den lille har fastnat och växer! <3
  • Frida123123
    Smilla93 skrev 2021-09-09 17:22:49 följande:

Hej igen!

Tack för pepp! Har inte varit inne på ett par dagar då jag försökt tänka på annat.. Tror dessvärre inte att det blivit något denna gången heller trots ett fint embryo. Har inga symptom alls och sist jag var gravid hade jag molvärk som började ca en vecka efter äl och spända bröst.. Men men livet går vidare..

Hur mår du? Några ytterligare symptom? :) håller tummarna för att dina symptom handlar om att den lille har fastnat och växer! <3

Neeej, håll kvar vid en positiv tanke. Det kan te sig så olika, från varje gång. Jag vet, det är så svårt det där, pendlandet mellan hopp och misstro. Jag har varit där. Det är inte kul. Skitjobbigt. Jag mår bra, mensvärk :(. Den här veckan har varit jobbig. En dag i taget. En dag utan mens är en bra dag, är mantrat som jag spelar upp i mitt huvud varje dag. Lite roligt det där, när jag var klar efter återföringen och låg kvar på rummet, spelade jag upp en låt för lilla embryot, en låt av José Gonzales-stay alive:. Lite löjligt kanske, men, så mycket som jag kämpat, och vara där på kliniken ensam, igen efter missfallet kände jag bara att ?du och jag lilla embryo, vi måste fixa detta, tillsammans.

?I will stay with you tonight

Hold you close 'til the morning light

In the morning watch a new day rise

We'll do whatever just to stay alive

Well the way I feel is the way I write

It isn't like the thoughts of the man who lies

There is a truth and it's on our side

Dawn is coming

Open your eyes

Look into the sun as the new days rise

And I will wait for you tonight

You're here forever and you're by my side

I've been waiting all my life

To feel your heart as it's keeping time

Dawn is coming

Open your eyes?

Så varje morgon, har jag lyssnat på den till jobbet och försökt hålla en positiv tanke.

Om mensen inte kommer nu, så testar jag på lördag. Jag håller alla tummarna för dig (och alla andra) med givetvis. Vi borde få ett diplom eller nåt :). Håll ut! Kram
  • Always choklad

Hej, jag valde att inte berätta men jag jobbade förut med min sambo på samma ställe så vi täckte då mycket för varandra så att säga. Nu sedan april/maj har vi varit på olika ställen. Tog då ut ledigt i samband med ett äggutplock och återföring. Nu inför nästa sväng har jag typ uppehåll just nu i uppdrag.. dyker väl upp nått snart, är konsult. Blir ev att vi skall söka assistans utomlands å då blir det kanske läge att säga nått litet i alla fall till min arbetsgivare. Har under denna tid använt Corona vääääldigt mycket som ursäkt. Tycker det är jobbigt på ett sätt att det öppnar upp igen, man kan inte jobba hemifrån på samma sätt. Rätt trevligt när man tagit sprutor och varit svullen med ett pendlande humör..

Break a leg! och välkommen till detta forum
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021