• Anonym3323

BF September 2021

Den här tråden är för oss som väntar barn i september 2021. Berätta gärna om er själva och när ni plussade :)

Själv väntar vi vårt andra barn nu och har en son som är 9 månader. Vi har planerat för att få täta syskon om allt gått bra med första, vilket det verkligen har gjort hittills. Vi är otroligt lyckliga och glada nu över att blivit gravida igen. Fick positivt grav test på juldagen som var BIM och ser ut att bli BF runt den 5/9. <3

• Svar på tråden BF September 2021
  • fluffan84
    Junojune skrev 2021-01-12 18:02:02 följande:

Hm, kan TS skriva det i trådfrågan?Eller vem har skapat fb gruppen? (Jag har valt att vänta med att gå med)

Man skulle tydligen skriva pm till "Snickesnack" för o bli inbjuden då det är en dold grupp på Facebook.

Apropå ngt annat varför blir det alltid massa frågetecken när jag skriver ngt? Nån som vet
  • fluffan84
    urba skrev 2021-01-12 18:22:51 följande:

Jag hoppar också in här. Har försökt få till vårt 3e barn och verkar nu ha lyckats på 7e försöket ???? Fick en pyttteliten blödning för några dgr sedan och BIM är den 14/1 så tänkte att det kunde ju ha varit en sk nidblödning (aldrig upplevt det tidigare)har testat med sticka flera ggr och det har nu blivit så pass mörkt streck att det syns så det måste ju bara vara positivt??

Om jag räknar rätt bör vi ha BF 22/9. Har inget symptom alls förrutom lite molande värk i bland.

FYI så mådde jag aldrig illa med mina första 2 barn (för er som är oroliga att ni inte mår illa). Man kan få alla möjliga symptom. Känns så spännande men ännu så overkligt!

Hej o välkommen vad kul grattis!

Håller med ang illamående, med min dotter mådde jag endast illa 1v i typ v 13 pga stekos o sen ingenting så man måste absolut inte må illa under graviditet
  • Junojune
    fluffan84 skrev 2021-01-12 18:25:47 följande:

Man skulle tydligen skriva pm till "Snickesnack" för o bli inbjuden då det är en dold grupp på Facebook.

Apropå ngt annat varför blir det alltid massa frågetecken när jag skriver ngt? Nån som vet

Jaha.

Jag tror det blir frågetecken när man använder symboler som inte finns på fl eller emojis.
  • fluffan84
    Junojune skrev 2021-01-12 18:37:34 följande:

Jaha.

Jag tror det blir frågetecken när man använder symboler som inte finns på fl eller emojis.

Märkligt jag använder inte ens symboler eller emojis hehe
  • Summerstriker
    Sockerikaffet skrev 2021-01-12 11:16:18 följande:

Hur tänker ni andra om att gravida nu är klassade som riskgrupp? Kommer ni vara extra isolerade och försiktiga? Det är ju större risk senare i graviditeten, men jag vet inte om vi kan hoppas att smittspridningen är mindre i sommar? Jag vill också gärna vaccinera mig, men det verkar som att gravida inte kommer vaccineras på ett tag, men hur lång tid tror ni att det tar att testa vaccinet på gravida?

Jag har nyss plussat och jag arbetar som sjuksköterska på ett äldreboende och är då alltså i prioriteringsgrupp 1.

Av den information om Pfizers vaccin så är den vaccinen okej att ta som gravid!

Men jag kommer ändå välja att avstå och vaccinera mig efter graviditeten då de fortfarande finns så lite studier kring covid-19 vaccin och graviditet.

Sen när de kommer till riskgrupp. Jag försöker leva så isolerat som möjligt, träffad bara närmsta familjen, men sen arbetar jag som sagt på ett äldreboende och där exponeras jag ju för väldigt mycket människor.

Men vi behöver ej vårda misstänkta covid eller de med bekräftad covid.
  • Maggio86
    Junojune skrev 2021-01-12 18:07:45 följande:

Inser att det kanske är två olika grupper, en på fb och en på fl?

Anledning till att jag väntar med att gå med är att jag sällan använder fb.. men jag tar tillbaka allt nu, jag vet inget helt enkelt XD

Hehe okej jag menade här på fl men inte så noga förutom skönt att vara anonym ett tag till om det inte går vägen. Hur som helst, ni får gärna gå med, jag är hittills själv så det är inte så intressanta diskussioner för tillfället ????
  • alvaaaaaa

Hej! Hoppar också in i tråden. Även jag plussade på juldagen, världens bästa julklapp ?? Aldrig varit så lycklig som jag är just nu. Det blir mitt första barn om allt går som det ska!

Än så länge mår jag hur bra som helst. Ingen trötthet och inget illamående. Det är nästan så att man blir lite orolig...? Någon som vet när man får göra första ultraljudet? Jag känner att jag kan släppa oron lite om jag får se barnet och kan se att hjärtat slår.

• fluffan84
    alvaaaaaa skrev 2021-01-12 23:49:48 följande:

Hej! Hoppar också in i tråden. Även jag plussade på juldagen, världens bästa julklapp ?? Aldrig varit så lycklig som jag är just nu. Det blir mitt första barn om allt går som det ska!

Än så länge mår jag hur bra som helst. Ingen trötthet och inget illamående. Det är nästan så att man blir lite orolig...? Någon som vet när man får göra första ultraljudet? Jag känner att jag kan släppa oron lite om jag får se barnet och kan se att hjärtat slår.

Halloj välkommen! Man kan göra tidigt vul om man vill, jag ska gå till privat gyn nästa onsdag då är jag förmodligen i v.7. Annars är det väl.kub testet där man tar blodprov v 10 o sen UL v.11-12 tror jag om man är över en viss ålder.
  • liljekonvaljaavdungen
    alvaaaaaa skrev 2021-01-12 23:49:48 följande:

Grattis!

Precis som fluffan säger kan man boka privat VUL om man vill se tidigare, jag har bokat till v 8. Annars är det KUB om ditt landsting erbjuder det, tror det skiljer sig åt beroende på ålder och vet att vissa inte erbjuder pga corona. Så i värsta fall kan man få vänta till RUL i typ v 20 om man inte bekostar själv. Men kolla med din BM vad som gäller i ert landsting så kan du ju ta beslut därefter.
  • Anonym3323

Försökte få till ett tidigt ultraljud nu men enligt min BM måste man "vara inskriven" för att få det och vi skulle titta på det när jag ska dit i början av februari. Kändes lite sisådär? Fick ju komma med första i v.6+5 typ och göra tidigt trots att jag inte varit på första besöket då. Men förstår att man kanske inte ska komma i onödan heller nu i coronatider. Orkar inte dra det vidare för att få komma tidigare, känner bara att jag då kan vänta till KUB lika gärna. Illamåendet har börjat kommit smygandes här nu men går fortf inte att jämföra med första graviditeten! Då kom frukosten upp varje morgon vid denna tid och alla måltider bestod av mackor och yoghurt ;D Är idag v 6+4 enligt Preglife appen :)

Svar på tråden BF September 2021