• AliceLa

Äggdonation 2021

Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.

• Svar på tråden Äggdonation 2021
  • densomväntar

Hej! Hoppas det är ok att jag hoppar in i tråden ???? Började behandla i söndags inför vårt andra ÄD-försök och pratar inte om detta med någon, men märkte att jag får lite pepp av att läsa era inlägg och följa utvecklingen för er. Grattis till alla er som blivit gravida! Vi har försökt få barn i mer än 10 år nu. Första 1,5 åren kantades av 5 missfall mellan v.7-13, därefter två på varandra följande utomkveds där båda mina äggledare fick tas bort. IVF blev vår utväg och efter 6 äggplock med endast en graviditet (MF i v.9) bestämde vi 2019 för att satsa på äggdonation. Första försöket gick inte, men vi har tre fina femdagars blastocyster i frysen (har aldrig hänt oss under hela IVF-resan) som vi nu tänkte "använda upp" innan vi avslutar Projekt: Familj. Så, nu fick ni o-ombett veta hela min livshistoria???? Men jag hoppas såklart att det är NU det händer..

• Sussna85
    densomväntar skrev 2021-04-14 20:20:00 följande:

Hej! Hoppas det är ok att jag hoppar in i tråden ???? Började behandla i söndags inför vårt andra ÄD-försök och pratar inte om detta med någon, men märkte att jag får lite pepp av att läsa era inlägg och följa utvecklingen för er. Grattis till alla er som blivit gravida! Vi har försökt få barn i mer än 10 år nu. Första 1,5 åren kantades av 5 missfall mellan v.7-13, därefter två på varandra följande utomkveds där båda mina äggledare fick tas bort. IVF blev vår utväg och efter 6 äggplock med endast en graviditet (MF i v.9) bestämde vi 2019 för att satsa på äggdonation. Första försöket gick inte, men vi har tre fina femdagars blastocyster i frysen (har aldrig hänt oss under hela IVF-resan) som vi nu tänkte "använda upp" innan vi avslutar Projekt: Familj. Så, nu fick ni o-ombett veta hela min livshistoria???? Men jag hoppas såklart att det är NU det händer..

Åh vad ni har fått kämpa i motgångHjärta Hoppas verkligen att era snöflingor i frysen kommer att bli ert efterlängtade barn.
    Var gör ni ÄD om det är ok att fråga?
  • densomväntar
    Sussna85 skrev 2021-04-14 21:22:56 följande:

Åh vad ni har fått kämpa i motgång Hoppas verkligen att era snöflingor i frysen kommer att bli ert efterlängtade barn.

Var gör ni ÄD om det är ok att fråga?

Tack! Vi går via Livio i Umeå. Har gjort det hela tiden då vi är norrlänningar :)
  • Sofia95
    Livskamraten skrev 2021-04-13 09:10:32 följande:

Tack för att du berättar :) jag har / vi har bara ett ägg kvar också. Så jag tar in allt jag kan från er här inne, tacksam att jag hitta hit.

Ska ringa gynhälsan och prata idag, berätta situationen som är och önskar diskutera framtida insättning och vad vi kan göra annorlunda osv.

densomväntar skrev 2021-04-14 20:20:00 följande:

Välkommen och stort lycka till i detta försök! När gjorde ni första försöket med ÄD? Jag tänker eftersom du skriver att ni bestämde er för det 2019? Fick ni vänta innan ni fick sätta igång?
  • GrodanS77
    densomväntar skrev 2021-04-14 21:42:18 följande:

Tack! Vi går via Livio i Umeå. Har gjort det hela tiden då vi är norrlänningar :)

Starkt kämpat! Vi hade också tio års försök i bagaget när vi fick dottern. Lite liknande historia då jag också fått utomkveds och tagit bort båda äggledarna. Sista ägget (av 2 med äd) blev dottern. Sen skulle vi också lagt ned försöken.Dottern blev till i Umeå faktiskt!

Nu gör vi syskonförsök i Uppsala och gravid i v14.

Så hejja hejja! Hoppas det går bra nu!
  • Sofia95
    Livskamraten skrev 2021-04-13 09:10:32 följande:

Tack för att du berättar :) jag har / vi har bara ett ägg kvar också. Så jag tar in allt jag kan från er här inne, tacksam att jag hitta hit.

Ska ringa gynhälsan och prata idag, berätta situationen som är och önskar diskutera framtida insättning och vad vi kan göra annorlunda osv.

Hur gick ditt samtal med kliniken?
  • densomväntar
    Sofia95 skrev 2021-04-15 07:59:25 följande:

Välkommen och stort lycka till i detta försök! När gjorde ni första försöket med ÄD? Jag tänker eftersom du skriver att ni bestämde er för det 2019? Fick ni vänta innan ni fick sätta igång?

Vi gjorde det i dec 2019, efter ca 1 års utredning för donatorn. Vi hade tänkt köra på direkt men fick då veta att priset för varje FET skulle bli 18 000 kr och vi hade inte de pengarna. Så därför har vi sparat ihop och kan köra nu först på fortsättningen..
  • densomväntar
    GrodanS77 skrev 2021-04-15 08:00:05 följande:

Starkt kämpat! Vi hade också tio års försök i bagaget när vi fick dottern. Lite liknande historia då jag också fått utomkveds och tagit bort båda äggledarna. Sista ägget (av 2 med äd) blev dottern. Sen skulle vi också lagt ned försöken.Dottern blev till i Umeå faktiskt!

Nu gör vi syskonförsök i Uppsala och gravid i v14.

Så hejja hejja! Hoppas det går bra nu!

Oj vi har verkligen liknande resa bakom oss! Men stort grattis till både dotter och växande mage!! Ger mig verkligen hopp om att det kanske kanske kan funka.. Jag har VUL om en vecka för att bestämma om tid för återföring. Pga ekonomiska skäl och många missfall jobbar vi för att få sätta in två blastocyster samtidigt, har alltid gjort det under IVF och jag har noll tro på ettbara ETT ska fästa.. haha hjärnspöken..
  • Sofia95
    densomväntar skrev 2021-04-15 12:26:09 följande:

Vi gjorde det i dec 2019, efter ca 1 års utredning för donatorn. Vi hade tänkt köra på direkt men fick då veta att priset för varje FET skulle bli 18 000 kr och vi hade inte de pengarna. Så därför har vi sparat ihop och kan köra nu först på fortsättningen..

Oj, ja, det förstår jag! Det är ju inte precis billigt.. men så himla spännande att få köra nu snart! Hoppas att stimuleringen faller ut väl!
  • Lumila
    Sussna85 skrev 2021-04-13 19:54:33 följande:
    Härligt att du ändå är igång igen! :) Var det inte problem alls denna gång att få kortison? Läkaren A-K har ju varit så emot att pröva det tycker jag.
    Låter spännande med en ny grej att pröva iallafall!
    Har du oxå fått en spruta på RD var det 6 eller 7 som hette Gonapeptyl?
    Hon tyckte väl att då jag inte plussat på 15 år och nu bara har ett embryo kvar, så gav hon kanske sig. Ha ha. Nej jag vet faktiskt inte. Kanske för att jag bad om det - igen.

Jo Gonapeptyl glömde jag i min långa lista! Den sprutan ska jag ta då embryot är på dag 6! Så beroende på hur gammalt embryot är vid FET kan man ju ha ruvat lite olika antal dagar.
Svar på tråden Äggdonation 2021