• AliceLa

Äggdonation 2021

Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.

• Svar på tråden Äggdonation 2021
  • pixie78
    Lumila skrev 2021-03-31 08:37:20 följande:
    Hej Pixie!

Åh jag kan förstå din frustration! Efter snart 15 år med barnlängtan och alla möjliga ruljanser  med kliniker och behandlingar vet jag precis hur det är när klockf-n bara tickar och inget händer...

Vi går till Felicitas, Mehiäinen som ligger i Åbo. Praktiskt med färjan att ta sig mellan Stockholm och Åbo. Och sen är det bara 5 km till kliniken från terminalen = utmärkt morgonpromenad! 

Vi hade kontakt med Ovumia också, men de hade väldigt strikta restiktioner i Helsingfors. Ovumia i Tammerfors hade mildare restriktioner, men det skulle ha blivit så långa resor, tyckte vi, med större risk för smitta.

Mehiläinen i Helsingfors är också mer restriktiv än i Åbo och jag tror det beror på att Coronarisken är högre i huvustadsregionen.

Men till Finland är de nu väldigt noggranna med intyg och sånt! Jag måste ha ett PCR-test (max 72 h) med reseintyg. De vill både se det i terminalen och min läkare vill också se det, så klart. Dessutom tar jag ett till test utanför terminalen i Åbo. Denna gång fick jag svaret senare samma dag.
    Tullen ringer också upp en och informerar om karantän och tester osv några timmar efter att man kommit in i landet. De är alltså verkligen systematiska.

Egentligen tror jag att jag borde också ha karantän 10 dagar i Åbo, men min läkare har godkänt detta förfarande då jag jobbar hemifrån och egentligen sitter i karantän hela tiden. Sen är jag extremt noggrann med hygien, avstånd och mask vid resa och lämnar inte ens hytten för att minimera smittorisk. När jag kommer till Åbo går jag till hotellet (5 km) där jag bokat ett dagsrum. Kliniken ligger bredvid. Så jag är alltså otroligt försiktig.

Vi är dessutom finska medborgare, vilket gör att vi alltid får resa in i Finland. Och eftersom vi är folkbokförda i Sverige får vi alltid komma tillbaka. Det är en stor fördel.

Hoppas verkligen att det lugnar sig nu väldigt snart så ni får komma igång. Det är ju hemskt att behöva vänta så länge!

Ja det är verkligen en enda lång uppförsbacke, särskilt nu när corona är inslängt i mixen också! Men så himla bra för er att ni kunnat köra på som vanligt i och med att ni är finska medborgare. Jag håller alla tummar och tår för att din lilla eskimå nu fäster! Jag gick på Linnekliniken tidigare och fick då också ta Bisolvon.Känns verkligen som nåt som inte kan skada.  

Men ananas - det har jag aldrig tidigare hört talas om! :)

Vi tänkte be om embryo glue nästa gång - bara för att få göra nåt annorlunda. 

• Sofia95

Livskamraten - så himla tråkigt att det släppte, jag beklagar :'( Har du fått någon ny plan för nästa försök ännu?

Lumila- håller tummarna för plus! När har du testdag?

Pixie78- håller tummarna även för dig, att ni kan få köra igång snart!

Mitt vul förra veckan gick över förväntan(!). Jag har lyckats bygga en alldeles jättefin slemhinna och har fått tid för FET på fredag! Känns fantastiskt, efter ett halvår med enbart avbrutna stimuleringar!

• Lumila
    Sofia95 skrev 2021-04-05 13:25:33 följande:

Livskamraten - så himla tråkigt att det släppte, jag beklagar :'( Har du fått någon ny plan för nästa försök ännu?

Mitt vul förra veckan gick över förväntan(!). Jag har lyckats bygga en alldeles jättefin slemhinna och har fått tid för FET på fredag! Känns fantastiskt, efter ett halvår med enbart avbrutna stimuleringar!

Oj wow! Grattis! Så himla roligt att höra! Håller tummarna för er lilla eskimå! <3

Jag har testdag på söndag, alltså 11.4. Så tummarna håll för fullt här också. :D

Sussna: Vi har ett tredagars embryo kvar i frysen. Vi fick tre embryon totalt. Hoppas få spara det till syskonförsök, så klart. Men känns skönt att ha en till i reserv ifall eskimå nummer 2 inte skulle fästa. Men det hoppas vi ju att den gör! :D <3 

Pixie: Jo vi är otroligt tacksamma för det. Jag är ju ändå 40 nu så klockan tickar ju. Speciellt då vi gärna skulle ha ett syskon sen också. I Finland är den övre gränsen 45, men det inte ristat i sten dock utan det finns lite flexibilitet där, enligt läkaren.

På Felicitas sätter de alltid embryoglue. Det fick jag veta när jag bad om att få det till vår andra FET. Minst 4 timmar får embryot ligga i embryoglue innan själva transfern.
  • Sussna85
    Lumila skrev 2021-04-06 08:34:13 följande:

Oj wow! Grattis! Så himla roligt att höra! Håller tummarna för er lilla eskimå! <3

Jag har testdag på söndag, alltså 11.4. Så tummarna håll för fullt här också. :D

Sussna: Vi har ett tredagars embryo kvar i frysen. Vi fick tre embryon totalt. Hoppas få spara det till syskonförsök, så klart. Men känns skönt att ha en till i reserv ifall eskimå nummer 2 inte skulle fästa. Men det hoppas vi ju att den gör! :D <3 

Pixie: Jo vi är otroligt tacksamma för det. Jag är ju ändå 40 nu så klockan tickar ju. Speciellt då vi gärna skulle ha ett syskon sen också. I Finland är den övre gränsen 45, men det inte ristat i sten dock utan det finns lite flexibilitet där, enligt läkaren.

På Felicitas sätter de alltid embryoglue. Det fick jag veta när jag bad om att få det till vår andra FET. Minst 4 timmar får embryot ligga i embryoglue innan själva transfern.

Ja såklart ska denna lilla embryo fästa! Jag fråga oxå om embryoglue vid vårt ET sist,och fick veta att de gör Mehiläinen alltid,så det är ju bra :)
  • Sussna85
    Sofia95 skrev 2021-04-05 13:25:33 följande:

Lycka till imorgon med ET,härligt att äntligen slemhinnan ville samarbeta <3
  • Kaninbunny

Hej, jag har alltid blivit väldigt obekväm bara jag hör ordet äggdonation. Har sett reklam för det på mitt arbete. Man får betalt om man donerar ägg till par som till vilket pris som helst ska ha ett barn. Så jag har en fråga till er insatta: Vad har barnet egentligen för rättigheter i det här fallet? Har barnet rätt att få veta vem dess riktiga mamma är?

• Sofia95
    Sussna85 skrev 2021-04-08 12:04:45 följande:

Lycka till imorgon med ET,härligt att äntligen slemhinnan ville samarbeta <3

Stort tack <3 <3 <3
  • Sofia95
    Kaninbunny skrev 2021-04-08 12:33:22 följande:

Hej, jag har alltid blivit väldigt obekväm bara jag hör ordet äggdonation. Har sett reklam för det på mitt arbete. Man får betalt om man donerar ägg till par som till vilket pris som helst ska ha ett barn. Så jag har en fråga till er insatta: Vad har barnet egentligen för rättigheter i det här fallet? Har barnet rätt att få veta vem dess riktiga mamma är?

Oj, wow. Jag måste andas lite innan jag svarar, så att det inte blir ett alltför subjektivt svar.

Först och främst, en donation är alltid en frivillig handling. Ersättningen motsvarar förlorad arbetsinkomst och medicinering. Ingen donator tjänar pengar på att donera.

Par (eller ensamstående för den delen) "som till vilket pris som helst ska ha ett barn"? Vad menar du? Tänker du likadant gällande adoption, att man köper ett barn? Jag tänker att kostnad för mottagare är både rimlig och rentav positiv. Är det inte ett tecken på hur gärna man vill bli förälder? Och det ett kvitto på att man kommer att göra sitt absolut yttersta i föräldraskapet? Så tänker i alla fall jag..

Gällande barnets "rättigheter" så finns det både öppen och stängd donation. Vid en öppen har barnet rätt att vid myndig ålder få information om donatorn. Donatorn har dock inga skyldigheter, vare sig juridiska eller ekonomiska. Donatorn är inte förälder. Mamma till barnet, ur alla aspekter utom genetiskt, är kvinnan som föder barnet.

Eftersom du i din obekvämhet ändå väljer att skriva ett inlägg i en tråd som uppenbart handlar om mottagande av donerade ägg, så vill jag be dig att välja dina ord med omsorg. Jag tänker ta för givet att ditt syfte är att minska okunskap snarare än att trampa någon på tårna. Jag hoppas att du fått svar på det du undrade och kan ha en mer öppen syn på denna fantastiska möjlighet att skapa liv.
  • Kaninbunny

Det är som om barn vore någon leksak eller prydnad. Jag vill ha barn då har jag RÄTT att få barn oavsett hur det går till.

Jag tycker folk ska skämmas som håller på ta ägg från andra. Det är inte snällt mot barnet. Och är ingen garanti att man är en bra förälder för att man minsann har gått genom eld för att få till en graviditet till varje pris.

• Sofia95

Kaninbunny, du verkar besitta en ilska över systemet och det känns inte som att du hittat rätt forum för sådan. Jag tror att de andra i denna tråd, likt mig själv, övervägt beslutet med äggdonation med delade känslor men uppenbarligen landat i att vilja gå vidare. Din åsikt om att äggdonation är fel kommer inte att ändra någons beslut, du skapar däremot en dålig stämning och får gärna vända dig någon annanstans.

Svar på tråden Äggdonation 2021