• AliceLa

Äggdonation 2021

Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.

• Svar på tråden Äggdonation 2021
  • Lumila
    densomväntar skrev 2021-04-15 12:29:59 följande:
    Oj vi har verkligen liknande resa bakom oss! Men stort grattis till både dotter och växande mage!! Ger mig verkligen hopp om att det kanske kanske kan funka.. Jag har VUL om en vecka för att bestämma om tid för återföring. Pga ekonomiska skäl och många missfall jobbar vi för att få sätta in två blastocyster samtidigt, har alltid gjort det under IVF och jag har noll tro på ettbara ETT ska fästa.. haha hjärnspöken..
    Hej och välkommen med i gänget! Hjärta

Ja det är flera av oss som har lång resa och tid av barnlängtan bakom oss. Själv började jag för 15 år sen. (Då i en annan relation.) Nu är vi på gång med ÄD, efter 3 misslyckade IVF i fjol.

Eftersom jag nu är 40 så var jag också intresserad att köra 2 på en gång, men vår läkare var bestämt emot att sätta in två embryon.

Risken för pre-eklampsi (havandeskapsförgiftning) stiger vid äggdonation. Och om risken är kring 10% vid graviditet med ett barn, så stiger den till 40% vid graviditet med tvillingar från äggdonation!

Så det kan vara värt att sätta bakom örat, tänker jag.

Håller tummar och tår för er! 
  • densomväntar
    Lumila skrev 2021-04-16 08:38:12 följande:
    Hej och välkommen med i gänget! Hjärta

Ja det är flera av oss som har lång resa och tid av barnlängtan bakom oss. Själv började jag för 15 år sen. (Då i en annan relation.) Nu är vi på gång med ÄD, efter 3 misslyckade IVF i fjol.

Eftersom jag nu är 40 så var jag också intresserad att köra 2 på en gång, men vår läkare var bestämt emot att sätta in två embryon.

Risken för pre-eklampsi (havandeskapsförgiftning) stiger vid äggdonation. Och om risken är kring 10% vid graviditet med ett barn, så stiger den till 40% vid graviditet med tvillingar från äggdonation!

Ah, visste inte om det med preeklampsi. Vi får se hur det blir då. Vi får också ny läkare nu då vår tidigare gått i pension (känns som att vi hållit på en evighet då vi "nött ut" en doktor.. ) så det blir väl nya direktiv för oss med.

Håller du på med behandling nu du med?
  • Sussna85
    Lumila skrev 2021-04-16 08:31:18 följande:

Hon tyckte väl att då jag inte plussat på 15 år och nu bara har ett embryo kvar, så gav hon kanske sig. Ha ha. Nej jag vet faktiskt inte. Kanske för att jag bad om det - igen.

Jo Gonapeptyl glömde jag i min långa lista! Den sprutan ska jag ta då embryot är på dag 6! Så beroende på hur gammalt embryot är vid FET kan man ju ha ruvat lite olika antal dagar.

Ja så blir det såklart,lite olika jo,tänkte bara på hur jag tog den och jag fick ett 3 dagars insatt :) jamen det var bra att hon gav med sig ändå,det är väl allt eller inget nu vid er sista snöflinga <3
    In
  • Livskamraten
    Sofia95 skrev 2021-04-15 08:00:18 följande:

Hur gick ditt samtal med kliniken?

Skrev ett mail med funderingar och en av barnmorskorna ringde upp. Hon hade pratat m läkaren om det jag skrev och kom fram till att jag kunde få trombyl vid insättningen av embryo, nästa tillfälle.

Även att jag äta progynon och lutinus, samma.som förra gången. Så hoppas det kan vara en positiv förstärkning m förtunnande :)
  • Lumila
    densomväntar skrev 2021-04-16 13:27:25 följande:
    Ah, visste inte om det med preeklampsi. Vi får se hur det blir då. Vi får också ny läkare nu då vår tidigare gått i pension (känns som att vi hållit på en evighet då vi "nött ut" en doktor.. ) så det blir väl nya direktiv för oss med.

Håller du på med behandling nu du med?
    Ja, vi har gjort två ÄD försök tidigare i år, och har nu ett embryo kvar i frysen och går in för tredje behandlingen.

Så nu håller vi tummarna för tredje gången gillt!
  • Myran1979
    densomväntar skrev 2021-04-14 20:20:00 följande:

Hej! Hoppas det är ok att jag hoppar in i tråden ???? Började behandla i söndags inför vårt andra ÄD-försök och pratar inte om detta med någon, men märkte att jag får lite pepp av att läsa era inlägg och följa utvecklingen för er. Grattis till alla er som blivit gravida! Vi har försökt få barn i mer än 10 år nu. Första 1,5 åren kantades av 5 missfall mellan v.7-13, därefter två på varandra följande utomkveds där båda mina äggledare fick tas bort. IVF blev vår utväg och efter 6 äggplock med endast en graviditet (MF i v.9) bestämde vi 2019 för att satsa på äggdonation. Första försöket gick inte, men vi har tre fina femdagars blastocyster i frysen (har aldrig hänt oss under hela IVF-resan) som vi nu tänkte "använda upp" innan vi avslutar Projekt: Familj. Så, nu fick ni o-ombett veta hela min livshistoria???? Men jag hoppas såklart att det är NU det händer..

Önskar er all lycka nu! Hoppas det tar sig! Har liknande historia, orkar inte dra allt elände. Undrar om ni gör det vi landstinget eller privat. Om privat, med vilka och är ni nöjda? Än en gång stort lycka till!
  • Myran1979
    Lumila skrev 2021-04-16 08:38:12 följande:

Hej och välkommen med i gänget! 

Hej!

Vart gör ni era försök och är ni nöjda? Stort lycka till!
  • densomväntar
    Lumila skrev 2021-04-17 11:44:37 följande:
    Ja, vi har gjort två ÄD försök tidigare i år, och har nu ett embryo kvar i frysen och går in för tredje behandlingen.

Så nu håller vi tummarna för tredje gången gillt!
    Jag håller tummarna för er! Herregud vad man går igenom för att  k a n s k e  få bli mamma en dag.. heja oss!!
  • densomväntar
    Myran1979 skrev 2021-04-17 12:49:29 följande:
    Önskar er all lycka nu! Hoppas det tar sig! Har liknande historia, orkar inte dra allt elände. Undrar om ni gör det vi landstinget eller privat. Om privat, med vilka och är ni nöjda? Än en gång stort lycka till!
    Tack! Nä, vet inte varför jag drog hela harangen, men det blev så pga behövde typ få sammanfatta för mig själv? Det är sjukt vad man har bakom sig iaf.. 

När vi började för tusen år sen med IVF fick vi två landstingsfinansierade försök, efter det har vi betalat själva och hela tiden behandlats via Livio i Umeå. Vi är nöjda så sett att de har haft fint bemötande, varit lyhörda när vi började ha upprepade misslyckanden och egna önskemål och visat stor empati. Sen har vi ju fortfarande inga barn, men förstår med mitt förnuft att det troligtvis inte är Livios fel såklart. De har gjort massor för oss. 

Behandlar du för nåt nu?
  • Myntan

Var på ultraljud precis, på dag 9 i cykeln. Nu hoppas jag på besked om att börja med cyclogest. Tyvärr så upptäcktes dock en follikel och det har jag förstått är något problematiskt. Men varför får man inte ha några folliklar inför insättning? Kan någon förklara? :)

Jag är inte sexuellt aktiv så det kan inte råka bli en (mirakel)befruktning....

Positiva besked angående slemhinnan iaf så det är jag glad för. :)

Svar på tråden Äggdonation 2021