• Anonym (Ts)

Vem bestämmer?

Pappan till min 24-åringa dotter har gått bort. Min dotter vill gärna att jag följer med på begravningen, men det vill inte hennes pappas fru. Båda anser att de får bestämma då de är närmast släkting. Jag skulle gärna vilja ha lite råd hur jag ska hantera situationen.

Lite bakgrund. Jag och pappan skiljde oss när dottern var 13 år. Det var ingen dramatik, inget bråk, vi hade bara vuxit ifrån varandra. Vi flyttade isär men bodde ganska nära varandra, dottern var hos pappan varannan helg på grund av att han reste mycket i jobbet, men om det fanns veckor han var hemma mer kunde hon vara lite mer hos honom. Vi har alltid haft ett gott samarbete, hjälpt varandra, ställt upp om den ena blivit sjuk och liknande.

När dotter flyttade hemifrån minskade vår kontakt i och med att vi inte hade samma naturliga kontaktyta eller vad man ska säga. När dottern var 18 träffade pappan sin nya fru, och de gifte sig när dottern var 20 år. Jag har inte haft mycket kontakt alls med frun, men hälsar alltid när jag ser henne, vi har småpratat nån gång när vi ses i samband med dottern, tex när hon tog studenten och någon födelsedag. Har aldrig haft något otalt, även om jag tror att hon inte har varit så glad över att pappan och jag haft sporadisk kontakt.

Nu vill dottern ha med mig på begravningen, hon är förtvivlad. Jag för min del vill gärna gå dit framför allt som stöd, men också för att säga farväl för egen del till en fin man som jag delat många år och många fina stunder med, en bra människa, och en bra pappa. Sen del delen hade jag väl kunnat avstå ifrån om det gör hans fru obekväm, men mitt hjärta brister för min dotter. Jag vill inte skapa konflikt i och med min närvaro, men min dotter mår väldigt dåligt.
    Kan lägga till att det inte har med mängden folk på begravningen att göra då frun erbjudit dottern att ha med någon annan, men dottern vill inte det, hennes närmsta vän bor långt bort. Nu i och med denna konflikt är dottern än mer angelägen att ha med mig som stöd då hon också känner sig obekväm och inte helt accepterad.

Ska jag kanske ringa till frun? Eller hur ska jag förhålla mig?

• Svar på tråden Vem bestämmer?
  • Anonym (XXX)

En annan möjlighet, är att dela upp det. Man kremerar ju oftast döda idag, så det går att ha en begravningsceremoni med kistan i kyrkan, och sedan en eller ett par månader senare en gravsättningsceremoni, då man sätter ner urnan i graven. 

Jag vet dom som har gjort så, när det har handlat om en officiell eller högt uppsatt person, där det av nödvändighet har varit en stor begravning, med många gäster från politiken, industrin, näringslivet o.s.v.. Då har familjen fått stå tillbaka vid begravningen (även om de såklart officiellt hade kunnat neka att hålla en stor begravning). Och sedan har de samlats endast de närmaste vid urn-nedsättningen, och då kunnat ta farväl i lugn och ro med sina egna familjeceremonier. T.ex. att de vuxna har druckit ett glas champagne var - och hällt ner ett i graven. Skolbarn har fått sjunga något eller läsa en vers, småbarn har fått lägga ner sina teckningar och små blombuketter. Sådant som inte fungerar så bra, om 300 främmande personer ska titta på - samt defilera förbi kistan. 

• Anonym (anhörig)
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 10:52:50 följande:
    Det kan ju även vara sådana saker, som att svärföräldrarna på olika sätt alltid har visat, att de ser den tidigare svärdottern som sin riktiga svärdotter. D.v.s. att en massa människor i kyrksalen är medvetna om konflikten. Svårt att gå in i en stillhet då, koncentrera sig på vad prästen säger och ta farväl av den döde.

Skulle du även tränga dig in på mottagningen efteråt? Även om den hölls i änkans hem? I så fall kan hon ringa på polisen. Kyrkorummet är officiellt öppet för alla, men gammal god sed säger ändå att man inte går på privata förrättningar i kyrkan - som bröllop, dop, konfirmering och begravning - om man inte är bjuden.

USCH så ni resonerar! Om jag skulle hamna i denna situation (som änkan), så skulle jag låta göra en direktkremering (alltså utan ceremoni innan), och sedan hålla en privat ceremoni med urnan närvarande i mitt hem. Det finns även kristna pastorer och präster som - mot ersättning - ställer upp på att utföra sådana ceremonier i privata hem. Faktiskt även utan dottern i detta fallet, om jag skulle vara orolig för att hon skulle skvallra för modern om när ceremonin ska hållas - och denna kanske skulle komma dit och bråka. Sedan skulle jag sätta in en dödsannons och skriva "begravningen har ägt rum i stillhet". 
    Men nu får du faktiskt förstå att det inte bara handlar om änkan.
    Nej begravningen är inte enbart för änkan, utan det är en ceremoni där familj, släkt och vänner tar farväl  av den döde.

Vad är det för elak person som ens skulle  tänka tanken på att neka barnen att gå på ens förälders begravning. 
    Förstår du hur denna människa ens skulle framstå?
    som en stor elak egoist. ingen skulle tycka att frun gjorde rätt.
    Alla normala människor skulle tycka att frun agerat totalt fel
    Ingen präst skulle medvetet låta en änka göra så mot mannens barn så glöm det.
    Vad tror du mannen skulle ha tänkt om sin fru om hon nekade hans dotter att få vara med på en begravning? vilken änka vill leva med det på sitt samvete? 

Som sagt det finns ingen konflikt mellan dottern och fru, inte heller mellan frun och mamman.
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 11:59:10 följande:

Ja, men du har ju ALLTID en uppsättning exempel från din egen släkt och vänkrets, som bevisar din tes. Oavsett vad frågan gäller. Man kan inte argumentera så. Du som har vetenskaplig skolning också, borde ju veta det. 

Du verkar vara rätt ensam om din inställning. Jag är rätt säker på att vi är flera med mina erfarenheter
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 12:08:06 följande:

En annan möjlighet, är att dela upp det. Man kremerar ju oftast döda idag, så det går att ha en begravningsceremoni med kistan i kyrkan, och sedan en eller ett par månader senare en gravsättningsceremoni, då man sätter ner urnan i graven. 

Jag vet dom som har gjort så, när det har handlat om en officiell eller högt uppsatt person, där det av nödvändighet har varit en stor begravning, med många gäster från politiken, industrin, näringslivet o.s.v.. Då har familjen fått stå tillbaka vid begravningen (även om de såklart officiellt hade kunnat neka att hålla en stor begravning). Och sedan har de samlats endast de närmaste vid urn-nedsättningen, och då kunnat ta farväl i lugn och ro med sina egna familjeceremonier. T.ex. att de vuxna har druckit ett glas champagne var - och hällt ner ett i graven. Skolbarn har fått sjunga något eller läsa en vers, småbarn har fått lägga ner sina teckningar och små blombuketter. Sådant som inte fungerar så bra, om 300 främmande personer ska titta på - samt defilera förbi kistan. 

Dricker ett glas champagne och ner i graven ????

Ingen svensk tradition i varje fall.

Traditionen är att man tar farväl genom att gå runt kistan och lägga en blomma, niga eller buga.

Det fungerar utmärkt även om man är dryga 100 (officiella begravningar är undantagna och mycket få)

Till minnesstund brukar det vara föranmälan på.

Jag har, tyvärr, en hel del erfarenhet som begravningsgäst.

Istället för att hitta på hypotetiska scenario så utgå hur det är i ts sits

Ingen konflikt

Änkans barn står på ts dotters sida

Ingen minnesstund

Ts dotter får ta med en stödperson, men av någon outgrundlig anledning, inte sin mamma.

Jag misstänker irrationell svartsjuka från änkans sida
  • BeautifulLiz
    sextiotalist skrev 2021-01-24 12:21:43 följande:

Traditionen är att man tar farväl genom att gå runt kistan och lägga en blomma, niga eller buga.

Det fungerar utmärkt även om man är dryga 100 (officiella begravningar är undantagna och mycket få)

Ingen konflikt

Ingen minnesstund

Ts dotter får ta med en stödperson, men av någon outgrundlig anledning, inte sin mamma.

Jag drar samma slutsats som du.

"XXX" har så märkliga idéer och förslag att man knapp tror det man läser.
  • EnAnonumius
    Det kan ju även vara sådana saker, som att svärföräldrarna på olika sätt alltid har visat, att de ser den tidigare svärdottern som sin riktiga svärdotter. D.v.s. att en massa människor i kyrksalen är medvetna om konflikten. Svårt att gå in i en stillhet då, koncentrera sig på vad prästen säger och ta farväl av den döde.

Skulle du även tränga dig in på mottagningen efteråt? Även om den hölls i änkans hem? I så fall kan hon ringa på polisen. Kyrkorummet är officiellt öppet för alla, men gammal god sed säger ändå att man inte går på privata förrättningar i kyrkan - som bröllop, dop, konfirmering och begravning - om man inte är bjuden.
    Vilket land lever DU i?

Jag har varit på EX antal begravningar, jag har även arrangerat TVÅ begravningar också. En var efter min moder och en var för min morbror. De två begravningar jag arrangerade var efter svensk klsssisk tradition, och de antalet begravningar jag har varit med på är också enligt svensk tradition.

Den dära inbjudan du tar upp handlar om begravningsfika, Inte om ceremonin i kyrkan.
    USCH så ni resonerar! Om jag skulle hamna i denna situation (som änkan), så skulle jag låta göra en direktkremering (alltså utan ceremoni innan), och sedan hålla en privat ceremoni med urnan närvarande i mitt hem. Det finns även kristna pastorer och präster som - mot ersättning - ställer upp på att utföra sådana ceremonier i privata hem. Faktiskt även utan dottern i detta fallet, om jag skulle vara orolig för att hon skulle skvallra för modern om när ceremonin ska hållas - och denna kanske skulle komma dit och bråka. Sedan skulle jag sätta in en dödsannons och skriva "begravningen har ägt rum i stillhet".
    Hur fan kan man vara så otrolig egocentrisk att man gör allt för att stänga ute ett eventuellt ex så att man stänger ute den avlidnes dotter/son?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 12:08:06 följande:

Knappast något "unikt" med att man har ceremoni med kista i Kyrkan och sedan en  urn-gravsättnings ceremoni oavsett för dem med hög social status. Det går att få oavsett social status. social status.
    Eller som det sägs inom kristendomen "In för Gud är vi alla lika".

När min mor dog så hade vi ceremoni i Kyrkan ned URNA. Anledningen var för att det blev billigare med transporten.. Min moder ville begravas i Göteborg, men bodde i Töreboda.

Sedan vilka seder snackar du om? Det är knappast Svensk sed att dricka ett glas champagne och hälla ett glas champagne i graven. I Sverige, oavsett social status, så är den klassiska svenska seden att man lägger blommor på kistan i kyrkan.,  OCH/eller att man slänger blommor i graven på kistan vid gravsättnings ceremonin.

Jag har varit närvarande så så många begravningar (i varierande social status på den avlidne)  och som sagt även arrangerat två egna och alla har skett efter klassisk svenska tradition.
  • EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2021-01-24 12:21:43 följande:

Ingen konflikt

Ingen minnesstund

Delar din slutsats i sista meningen där.. Att det är bara irrationell svartsjuka och inget annat.

• Anonym (XXX)
    Anonym (anhörig) skrev 2021-01-24 12:09:42 följande:
    Men nu får du faktiskt förstå att det inte bara handlar om änkan.
    Nej begravningen är inte enbart för änkan, utan det är en ceremoni där familj, släkt och vänner tar farväl  av den döde.

Vad är det för elak person som ens skulle  tänka tanken på att neka barnen att gå på ens förälders begravning. 
    Förstår du hur denna människa ens skulle framstå?
    som en stor elak egoist. ingen skulle tycka att frun gjorde rätt.
    Alla normala människor skulle tycka att frun agerat totalt fel
    Ingen präst skulle medvetet låta en änka göra så mot mannens barn så glöm det.
    Vad tror du mannen skulle ha tänkt om sin fru om hon nekade hans dotter att få vara med på en begravning? vilken änka vill leva med det på sitt samvete? 

Som sagt det finns ingen konflikt mellan dottern och fru, inte heller mellan frun och mamman.
    Det är rätt fånigt att du skriver under både ditt användarnamn och ett anonymt nick i samma tråd, så att det ska verka som att ni är flera som tycker så. Jag SER sådant.
  • Anonym
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 15:07:53 följande:
    Det är rätt fånigt att du skriver under både ditt användarnamn och ett anonymt nick i samma tråd, så att det ska verka som att ni är flera som tycker så. Jag SER sådant.
    Och vem skulle dennas alter ego vara?
Svar på tråden Vem bestämmer?