• Anonym (Ts)

Vem bestämmer?

Pappan till min 24-åringa dotter har gått bort. Min dotter vill gärna att jag följer med på begravningen, men det vill inte hennes pappas fru. Båda anser att de får bestämma då de är närmast släkting. Jag skulle gärna vilja ha lite råd hur jag ska hantera situationen.

Lite bakgrund. Jag och pappan skiljde oss när dottern var 13 år. Det var ingen dramatik, inget bråk, vi hade bara vuxit ifrån varandra. Vi flyttade isär men bodde ganska nära varandra, dottern var hos pappan varannan helg på grund av att han reste mycket i jobbet, men om det fanns veckor han var hemma mer kunde hon vara lite mer hos honom. Vi har alltid haft ett gott samarbete, hjälpt varandra, ställt upp om den ena blivit sjuk och liknande.

När dotter flyttade hemifrån minskade vår kontakt i och med att vi inte hade samma naturliga kontaktyta eller vad man ska säga. När dottern var 18 träffade pappan sin nya fru, och de gifte sig när dottern var 20 år. Jag har inte haft mycket kontakt alls med frun, men hälsar alltid när jag ser henne, vi har småpratat nån gång när vi ses i samband med dottern, tex när hon tog studenten och någon födelsedag. Har aldrig haft något otalt, även om jag tror att hon inte har varit så glad över att pappan och jag haft sporadisk kontakt.

Nu vill dottern ha med mig på begravningen, hon är förtvivlad. Jag för min del vill gärna gå dit framför allt som stöd, men också för att säga farväl för egen del till en fin man som jag delat många år och många fina stunder med, en bra människa, och en bra pappa. Sen del delen hade jag väl kunnat avstå ifrån om det gör hans fru obekväm, men mitt hjärta brister för min dotter. Jag vill inte skapa konflikt i och med min närvaro, men min dotter mår väldigt dåligt.
    Kan lägga till att det inte har med mängden folk på begravningen att göra då frun erbjudit dottern att ha med någon annan, men dottern vill inte det, hennes närmsta vän bor långt bort. Nu i och med denna konflikt är dottern än mer angelägen att ha med mig som stöd då hon också känner sig obekväm och inte helt accepterad.

Ska jag kanske ringa till frun? Eller hur ska jag förhålla mig?

• Svar på tråden Vem bestämmer?
  • Anonym (vänligtråd)
    Anonym (Ts) skrev 2021-01-21 12:17:35 följande:

Pappan till min 24-åringa dotter har gått bort. Min dotter vill gärna att jag följer med på begravningen, men det vill inte hennes pappas fru. Båda anser att de får bestämma då de är närmast släkting. Jag skulle gärna vilja ha lite råd hur jag ska hantera situationen.

Lite bakgrund. Jag och pappan skiljde oss när dottern var 13 år. Det var ingen dramatik, inget bråk, vi hade bara vuxit ifrån varandra. Vi flyttade isär men bodde ganska nära varandra, dottern var hos pappan varannan helg på grund av att han reste mycket i jobbet, men om det fanns veckor han var hemma mer kunde hon vara lite mer hos honom. Vi har alltid haft ett gott samarbete, hjälpt varandra, ställt upp om den ena blivit sjuk och liknande.

När dotter flyttade hemifrån minskade vår kontakt i och med att vi inte hade samma naturliga kontaktyta eller vad man ska säga. När dottern var 18 träffade pappan sin nya fru, och de gifte sig när dottern var 20 år. Jag har inte haft mycket kontakt alls med frun, men hälsar alltid när jag ser henne, vi har småpratat nån gång när vi ses i samband med dottern, tex när hon tog studenten och någon födelsedag. Har aldrig haft något otalt, även om jag tror att hon inte har varit så glad över att pappan och jag haft sporadisk kontakt.

Nu vill dottern ha med mig på begravningen, hon är förtvivlad. Jag för min del vill gärna gå dit framför allt som stöd, men också för att säga farväl för egen del till en fin man som jag delat många år och många fina stunder med, en bra människa, och en bra pappa. Sen del delen hade jag väl kunnat avstå ifrån om det gör hans fru obekväm, men mitt hjärta brister för min dotter. Jag vill inte skapa konflikt i och med min närvaro, men min dotter mår väldigt dåligt.
    Kan lägga till att det inte har med mängden folk på begravningen att göra då frun erbjudit dottern att ha med någon annan, men dottern vill inte det, hennes närmsta vän bor långt bort. Nu i och med denna konflikt är dottern än mer angelägen att ha med mig som stöd då hon också känner sig obekväm och inte helt accepterad.

Gå på begravningen med din dotter, och ignorera alla elaka saker som frun eller vänner till frun försöker säga till dig. Ignorera allt, och tänkt på att du gör det här för din dotter och du är redo för vad som än kommer i din väg <3 så kan du säga farväl till mannen du delade ett barn ihop med. Jag hoppas verkligen att du går. Du behöver inte förklara något för frun, försök att undvika henne, försökt att inte svara till någon alls på plats som bråkar eller konfronterar dig. Gå rakt förbi dem, låt dem inte ens uttrycka färdigt sina meningar till dig. Du är inte där för någon annans skull än din dotter och din egen. Du måste vara stark nu, och förbereda dig på att de kommer försöka göra det här till ett drama. Ignorera all provocering. Det går inte att prata vett med folk som saknar vett. Tystnad är vad dem inte klarar av, men vad som i varje fall inte kan göra situationen högljudd och värre (från ditt håll).
  • Gameofthrones
    Anonym (Ts) skrev 2021-01-21 12:17:35 följande:

Begraving är öppen för alla, men kanske inte till fikat , middagen man brukar ha efteråt.

Ingen bestämmer där med begravning, den är öppen till alla, 
  • Anonym (Biobonus)
    EnAnonumius skrev 2021-01-22 02:12:30 följande:

Nu skall ju TS följa med som STÖDPERSON i första hand (om du läser TS ordentligt). Att TS råkar vara dotterns mamma är irrelevant egentligen i detta sammanhanget.

Dottern är närmast sörjande och skall alltså sitta längst fram, för det är sådan kutymen är på en begravning. Stödpersonen sitter tillsammans med den sörjande, då hon skall vara stöd åt den sörjande. Så i detta fallet så hamnar TS automatiskt längst fram också.

Att dra den där slutsatsen "om att knäppa änkan på näsan" tycker jag är en märklig slutsats från din sida. Varför dtra man en sådan konstig slutsats efter att man läst TS och andra inlägg?

Det handlar om en sörjande dotter som känner att hon behöver ha med någon som stöd, och dottern känner att det är sin egna mamma som kan ge det stödet.

Anonym skrev 2021-01-22 05:00:37 följande:

100% riktigt.

End of discussion.

Läs mitt inlägg 35
  • Xenia

Änkans ord om att TS inte tillhör de närmast sörjande är helt ovidkommande.

Dottern hade ju rätt att ta med sig en stödperson. Om det vore hennes bästa kompis eller nya pojkvän, så hade de inte heller tillhört "de närmast sörjande", de kanske inte ens känt hennes far.

TS är ju med som sin dotters stödperson.

Det verkar som änkan aldrig har accepterat sin mans tidigare äktenskap. Men hennes känslor är inte viktigare än dotterns behov av stöd.

• Anonym
    Anonym (Biobonus) skrev 2021-01-22 14:26:43 följande:
    Anonym skrev 2021-01-22 05:00:37 följande:

100% riktigt.

End of discussion.

Läs mitt inlägg 35
    Dottern är närmast sörjande oavsett vad kutymen säger.
    Att mista en partner efter sex år ÄR inte värre än att mista sin pappa när man ännu är ung.

Att dottern ska sitta på främsta bänken är självklart. Att änkan ska sitta där är också självklart. Att ts ska sitta där som stöd för sin dotter är lika självklart.
    Det får änkan helt enkelt acceptera. De behöver ju inte sitta "i knät" på varandra för det.

Som sagt har jag upplevt liknande situation, dock var den nya kvinnan inte så galen som denna änka verkar vara. Självklart satt vi längst fram. För mig var det självklart oavsett då denna man och jag var bästa vänner, även om den nya fjällan kanske inte var så där överlycklig över det. (Fast det fick hon acceptera, han godtog inget annat.)
  • Anonym
    Xenia skrev 2021-01-22 16:08:00 följande:

Änkans ord om att TS inte tillhör de närmast sörjande är helt ovidkommande.

Dottern hade ju rätt att ta med sig en stödperson. Om det vore hennes bästa kompis eller nya pojkvän, så hade de inte heller tillhört "de närmast sörjande", de kanske inte ens känt hennes far.

TS är ju med som sin dotters stödperson.

Det verkar som änkan aldrig har accepterat sin mans tidigare äktenskap. Men hennes känslor är inte viktigare än dotterns behov av stöd.

Det kan ju också vara så att ts också sörjer sin exman. Även om hon inte "räknas" till de närmaste.
    Känslomässigt kanske hon är det?
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Ts) skrev 2021-01-21 21:52:44 följande:

Liten uppdatering. Min dotter har varit i kontakt med fruns son som tycker att hans mammas resonemang är orimligt. Han har i sin tur pratade med sin morbror som håller med. Enligt dottern så kommer sonen och morbrodern att prata med frun/änkan och de kommer också att försäkra att det inte blir nåt tjafs på begravningen.

Känns skönt med lite stöd i det hela. Jag hoppas vi kan få till ett fint avsked som känns respektfullt för alla, och jag kommer inte göra något väsen av mig utöver att vara vid min dotters sida.

Så skönt att de åtminstone kan se rim och reson i det här! Hoppas allt går bra på begravningen.

Eftersom du inte lär vara välkommen på något fika efteråt kanske du och dottern kan gå någonstans tillsammans istället.
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym skrev 2021-01-22 16:08:39 följande:

Dottern är närmast sörjande oavsett vad kutymen säger.

Att mista en partner efter sex år ÄR inte värre än att mista sin pappa när man ännu är ung.

Att dottern ska sitta på främsta bänken är självklart. Att änkan ska sitta där är också självklart. Att ts ska sitta där som stöd för sin dotter är lika självklart.

Det får änkan helt enkelt acceptera. De behöver ju inte sitta "i knät" på varandra för det.

Som sagt har jag upplevt liknande situation, dock var den nya kvinnan inte så galen som denna änka verkar vara. Självklart satt vi längst fram. För mig var det självklart oavsett då denna man och jag var bästa vänner, även om den nya fjällan kanske inte var så där överlycklig över det. (Fast det fick hon acceptera, han godtog inget annat.)

Jag håller med om att det egentligen är självklart. Och jag tycker att änkan gör fel. Nu vet vi ju inte hur dottern tycker i den här frågan, förutom att det är viktigt för henne att mamman följer med som stöd. Men är det viktigt för dottern att sitta längst fram? Isåfall, gör det. Eller spelar det ingen roll för dottern, så länge hon kan vara där med sin mamma och ta ett fint adjö av sin pappa? Då kan hon föreslå att hon sitter längre bak med mamman (som inte är närmast sörjande) om det är vad änkan har emot att exfrun ska delta.

Många här verkar tycka att det viktigaste är att hävda sin rätt. Jag tror att alla förlorar på det. Kompromisser behöver inte betyda att alla är lite missnöjda, utan kan ju vara värt att föreslå.
  • Anonym (XXX)

1. Enligt Begravningslagen bestämmer hans fru över begravningen. Hade de bara varit sambos så hade din dotter kunnat hävda sin rätt som närmaste anhörig, men i dessa sammanhang går hustru/make före alla andra relationer. 

2. Dock är det så, att om begravningen hålls i en kyrka, så är den att betrakta som en gudstjänst - det heter ju "begravningsgudstjänst" - och enligt kyrkolagen får vem som helst (i mån av plats såklart) delta i alla gudstjänster som hålls i kyrkor. Det förekommer att främmande människor sitter med på begravningar ch bröllop - de har det som nöje! Så OM du vill gå, TS, så kan ingen hindra dig från att göra det. Har de däremot någon samling med en matbit efteråt, så är det förtås privat, och dit kan du absolut inte tränga dig in. Inte ens om det är i församlingshemmet. 

3. Sedan kan jag väl tycka också, att din dotter är så pass gammal - en vuxen kvinna - att hon borde kunna klara det här själv. Hon är inte 4, eller 14! Om hon inte har några psykiska sjukdomar eller mentala funktionshinder, som du inte har berättat om här. Det kan kanske till och med vara nyttigt för henne, att gå dit ensam och stå på sig?

• Anonym (XXX)

Tillägg till det jag skrev förut: präster brukar vara bra på att medla, så ni kan ta kontakt med honom! Jag vet ett sådant fall, där föräldrarna och sambon till den avlidne bråkade om var den unge mannen skulle begravas, och under vilka former. Eftersom det unga paret inte varit gifta, så kunde mannens föräldrar rent tekniskt och lagligt ta över, men prästen lyckades medla så att de kunde hålla en fin och värdig begravning tillsammans. 

Svar på tråden Vem bestämmer?