• Anonym (Snigel???)

Hur snabbt springer ni en kilometer??

Jag undrar hur snabbt folk kan springa en kilometer. Jag är alltså inte ute efter uthållighet här, utan om ni springer det snabbaste ni kan men bara en kilometer, hur lång tid tar det? Skriv gärna din ålder och ditt kön och om du anser dig ha dålig kondition, normal kondition eller att du är vältränad.

Själv är jag medelålders kvinna, och bästa tiden jag fått på en kilometer är 7minuter och 20 sekunder... och då är jag helt slut, haha.

• Svar på tråden Hur snabbt springer ni en kilometer??
  • Anonym (J)
    Jonnynilsson skrev 2021-02-03 07:48:54 följande:

Jag tycker ändå att du skall kolla med din husläkare. Det kan vara ett dolt hjärtfel eller om du är rökare har du dragit på dig kol även om du är lite för ung för det.

Jag har rökt i omgångar, men som sagt så var det såhär när jag var liten också.

När jag var sjuk för ett tag sen kollade de hjärtat hur mycket som helst så då skulle de nog ha sett det.

När jag googlar detta får jag bara upp artiklar hur man tränar upp konditionen, inte vad som är fel när det inte går.
  • Jonnynilsson
    Anonym (J) skrev 2021-02-03 07:54:46 följande:
    Jag har rökt i omgångar, men som sagt så var det såhär när jag var liten också.

När jag var sjuk för ett tag sen kollade de hjärtat hur mycket som helst så då skulle de nog ha sett det.

När jag googlar detta får jag bara upp artiklar hur man tränar upp konditionen, inte vad som är fel när det inte går.
    Jamen vad skönt att man någorlunda säkert kan utesluta hjärtfel. Då är det något annat som hindrar dig att ta upp syre. 
  • Hippolyte

Förutom att man lättare blir skadad som äldre så minskar maxpulsen. Detta kan man inte påverka genom träning. Man kan förbättra andra faktorer för att kompensera, såsom syreupptagningsförmåga, men inte i all oändlighet. Kort sagt tvingas man träna allt hårdare med åldern för att löpa fort. Risken är att man blir långsam istället på grund av alla skador.

• Denkmal81
    Hippolyte skrev 2021-02-03 09:32:49 följande:

Förutom att man lättare blir skadad som äldre så minskar maxpulsen. Detta kan man inte påverka genom träning. Man kan förbättra andra faktorer för att kompensera, såsom syreupptagningsförmåga, men inte i all oändlighet. Kort sagt tvingas man träna allt hårdare med åldern för att löpa fort. Risken är att man blir långsam istället på grund av alla skador.

Det säkraste sättet att åldras fortast möjligt är att undvika fysisk aktivitet.
  • sextiotalist
    Denkmal81 skrev 2021-02-03 10:01:37 följande:
    Det säkraste sättet att åldras fortast möjligt är att undvika fysisk aktivitet.
    Men det viktigaste är ju att man rör sig. Alla är inte intresserade av att jaga tider och det är inte därför alla springer
  • Denkmal81
    sextiotalist skrev 2021-02-03 10:20:44 följande:

Men det viktigaste är ju att man rör sig. Alla är inte intresserade av att jaga tider och det är inte därför alla springer

Absolut.

Jag har bra koll på hur snabbt jag kan springa vissa sträckor, men jag är fullständigt ointresserad av att tävla mot andra eller jämföra mig, i annat syfte än att förstå om min kondition utvecklas åt rätt håll eller ej.
  • Anonym (Kvinna)

Jag snittar på 6 min per km när jag långdistanstränar 12-15 km. Har aldrig pressat mig att göra 1 km på kort tid, det sliter på kroppen och skulle göra mer skada än nytta för mig. Men skulle jag behöva göra det tror jag det skulle ta mellan 3-4 min. Kvinna 31 år.

• sextiotalist
    Denkmal81 skrev 2021-02-03 11:32:39 följande:
    Absolut.

Jag har bra koll på hur snabbt jag kan springa vissa sträckor, men jag är fullständigt ointresserad av att tävla mot andra eller jämföra mig, i annat syfte än att förstå om min kondition utvecklas åt rätt håll eller ej.
    Jag mäter min konditionsförbättring genom hur långt jag orkar springa och även hur snabbt jag återhämtar mig.
    Nu måste jag börja från noll igen, den där flytten tar väldigt mycket tid. Men nu är träningskläderna på plats och jag väntar tills det blir lite varmare
    När jag börjar efter ett längre uppehåll, så är jag väldigt noga med att lägga in gångpass. I början väldigt tätt, sedan blir löpsträckorna längre. Även om jag inte vill acceptera det, så är ändå kärringen 60 och en fd fraktur och en misskött stukning (båda fötterna drabbade) så inser jag att det är viktigt att smyga igång. Så man förhindrar skador och även så man inte tar ut sig till max, innan flåset och musklerna är igång
  • emmaand85

Hej
    Jag springer på 5 min och 30 sekunder
    är 35 år och tränat löpning nu under Corona
    när jag började springa för ett år sedan sprang jag på under 7.45

• coffeeaddict slash workoutaholic

Vid långdistanser ligger jag runt 5:52/km. 
    Vid intervaller (spurt/vanligt tempo) ligger jag nog runt 4:00/km. 
    Jag kan spurta relativt långa sträckor men har aldrig tagit tid på hur snabbt jag kan springa en km, det har liksom inte varit relevant då jag inte tävlar och inte aktivt försökt få upp min tid. Jag tränar intervaller för att öka uthålligheten inför längre distanser. 
    Jag har löptränat som vardagsträning/meditation/avslappning i ca 19 år och är 35 år idag. 

Svar på tråden Hur snabbt springer ni en kilometer??