• Anonym (Uppretad)

Bråk med granne

Har råkat ut för en situation jag tidigare aldrig varit i.

Vi har flyttat in i och renoverat en sekelskifteslägenhet. Människan under tycker att det blivit extremt lyhört sedan renoveringen..Det vi gjort är att riva en vägg och skapat en stor öppen yta där det tidigare varit ett (totalt fuskbyggt) badrum, en stor garderob och en stor säng..Mao ingen yta att gå på mer än 3-4 kvm. Nu är det en drygt 30kvm öppen yta.

Mannen som tidigare bodde i lägenheten bodde mest utomlands och hade.denna som övernattningslägenhet.

Jag har varit nere hos grannen och JA det låter. Man hör fotsteg och delvis röster, dock inte vilka ord som sägs men man hör att någon är hemma. Jag har tidigare bott.i gamla.hus och tagit detta för givet, att det är något man får räkna med i den här typen av hus. Grannen hävdar att det är vår renoverings "fel" och att vi ska isolera golven (dvs täcka över de vackra originalgolven som var precis lika exponerade förut)

Nu hotar grannen med besiktningsmän och annat och är extremt drivande mot ordförande och föreningen. Hen kommer upp flera gånger per vecka och pratar om att vi borde lägga in mattor med mera. Jag har flera gånger påpekat att det inte är ett alternativ för oss.

Vi är väldigt skötsamma, kommer kanske hem vid 18 och är I säng klockan 22. Väldigt sällan folk hemma, inga fester, enbart våra röster samt tv på.

Hur får jag människan att gilla läget?

• Svar på tråden Bråk med granne
  • Anonym (Störande)
    Anonym (dumheterärdumheter) skrev 2021-02-04 21:25:05 följande:
    Det låter som trakasserier. Polisanmälan och kontaktförbud.
    Det där får man inget kontaktförbud för.
  • Anonym (Störande)

Hade jag varit grannen så hade jag bytt sovrum, men för den sakens skull rättfärdigar det inte att ts stör.
    Bytet hade endast varit så att jag ändå får sova, såvida det inte bullrar uppifrån i de andra rummen också.

Tack och lov att man bor i radhus.

• Flash Gordon
    Tage Tyrann skrev 2021-02-04 15:14:44 följande:
    Ts ska inte göra nånting alls. Grannen får ta det med föreningen om det är lyhört. Det är inget som ts ska belastas för.
    TS behöver inte göra någonting om han inte vill men grannen tar det till styrelsen och förmodligen mer så som en ren försiktighetsåtgärd skulle jag, om jag vore TS, prata med styrelsen jag också.

Den exakta juridiken kring detta har jag inte hittat något tidigare fall på.

Att en person bygger om sin lägenhet så att grannars miljö ändras.
  • Anonym (pp)
    Limeblad skrev 2021-02-05 08:28:23 följande:
    Ts har ju haft tillstånd att göra renoveringen. Till ursprunglig planlösning som det verkar iom intakta golv. Nä fåneri tycker jag. I äldre hus är det lyhört. Det måste man ju förstå om man väljer att bo så.
    Undrar om denna granne som tycker det låter hemskt störande, har någon psykisk ohälsa som gör att varje minsta ljud skapar panik eller aggression? Seriöst det finns det med.. folk som har ångest såfort ett högt ljud dyker upp.. brukar komma från kronisk stress och CPTSD som tillslut ger fysiska besvär (bortsett från psykiska)
  • mari123
    Anonym (InTu) skrev 2021-02-05 07:47:51 följande:
    Nej, det kallas hänsyn. Visar man hänsyn har grannar ofta stor förståelse för de ljud som ändå slinker igenom, är min erfarenhet. Och jag har erfarenhet från båda håll, både störd och störande.

Småbarnsförälder med goda grannkontakter i flerfamiljshus
    Självklart visar man hänsyn mot sina grannar MEN måtta med allt. Att känna att man ska måsta lägga ut mattor kors och tvärs att tassa runt på för att grannen under inte tål att höra fotsteg.........DÅ har det gått överstyr.
  • Anonym (Love)
    Anonym (Ll) skrev 2021-02-05 08:10:55 följande:
    Nu handlar ju detta om att TS renoverat och öppnat upp ett stort rum, KÖK! ovanför grannens sovrum utan att ljudisolera på något sätt, så att ljuden ökat markant mot tidigare. Så grannens boendemiljö har försämrats. Ska då grannen flytta för att TS vägrar göra något endaste dugg åt problemet eller grannen själv isolera för x antal tusen? DET är rena vansinnet.
    Fast grannens boendemiljö har ju förändrats bara av att dom har flyttat in? Från att i princip inte ha någon som bor ovanför till att ha en barnfamilj ovanför? 
  • Anonym (Ll)
    Anonym (Love) skrev 2021-02-05 14:07:21 följande:

Fast grannens boendemiljö har ju förändrats bara av att dom har flyttat in? Från att i princip inte ha någon som bor ovanför till att ha en barnfamilj ovanför? 

Nja det är ju inte det stora problemet. En granne accepterar väl att det flyttar in nya personer naturligtvis. Här handlar det om en ombyggnad som ger större ljudgenomsläpp.
  • Anonym (Love)
    Anonym (Ll) skrev 2021-02-05 15:01:28 följande:
    Nja det är ju inte det stora problemet. En granne accepterar väl att det flyttar in nya personer naturligtvis. Här handlar det om en ombyggnad som ger större ljudgenomsläpp.

Jag tolkar det tvärt om. Grannen är van att inte ha några ljud alls, eftersom lägenheten i princip inte användes, och nu finns det ljud, eftersom lägenheten används. 

• Anonym (x1)
    Anonym (Ll) skrev 2021-02-05 15:01:28 följande:
    Det stora problemet är att det nu hörs steg där det inte hörts förut, att det inte hördes förut berodde  på att det enbart var en övernattningslägenhet och att det var ett förråd där de nu har kök. Alltså har ingen gått just där innan och nu gör de det. Därför hör grannen steg.
  • Anonym (Ll)
    Anonym (x1) skrev 2021-02-05 15:07:37 följande:

Det stora problemet är att det nu hörs steg där det inte hörts förut, att det inte hördes förut berodde  på att det enbart var en övernattningslägenhet och att det var ett förråd där de nu har kök. Alltså har ingen gått just där innan och nu gör de det. Därför hör grannen steg.

Ja? De har byggt ett kök (!) där det bl a var en garderob och öppnat upp ett stort rum där ljud sprids betydligt mer till grannarna.
Svar på tråden Bråk med granne