• Anonym (Uppretad)

Bråk med granne

Har råkat ut för en situation jag tidigare aldrig varit i.

Vi har flyttat in i och renoverat en sekelskifteslägenhet. Människan under tycker att det blivit extremt lyhört sedan renoveringen..Det vi gjort är att riva en vägg och skapat en stor öppen yta där det tidigare varit ett (totalt fuskbyggt) badrum, en stor garderob och en stor säng..Mao ingen yta att gå på mer än 3-4 kvm. Nu är det en drygt 30kvm öppen yta.

Mannen som tidigare bodde i lägenheten bodde mest utomlands och hade.denna som övernattningslägenhet.

Jag har varit nere hos grannen och JA det låter. Man hör fotsteg och delvis röster, dock inte vilka ord som sägs men man hör att någon är hemma. Jag har tidigare bott.i gamla.hus och tagit detta för givet, att det är något man får räkna med i den här typen av hus. Grannen hävdar att det är vår renoverings "fel" och att vi ska isolera golven (dvs täcka över de vackra originalgolven som var precis lika exponerade förut)

Nu hotar grannen med besiktningsmän och annat och är extremt drivande mot ordförande och föreningen. Hen kommer upp flera gånger per vecka och pratar om att vi borde lägga in mattor med mera. Jag har flera gånger påpekat att det inte är ett alternativ för oss.

Vi är väldigt skötsamma, kommer kanske hem vid 18 och är I säng klockan 22. Väldigt sällan folk hemma, inga fester, enbart våra röster samt tv på.

Hur får jag människan att gilla läget?

• Svar på tråden Bråk med granne
  • Anonym (InTu)
    Anonym (Störande) skrev 2021-02-05 19:39:47 följande:

Den med klockan är jag, eller rättare sagt min fd granne. 

Funkade kanonbra!

Haha! Vad kul!
  • mari123
    Anonym (InTu) skrev 2021-02-05 19:37:06 följande:
    Du kan ju inte jämföra ett hemmabiosystem med att spola på toa eller öppna ytterdörren. Och du verkar missa att det är grannen som själv bett oss sms:a. Han vill inte störa.

Det är 12 lght i vårt hus. Det är en enda granne, ovanför oss (=den granne man hör mest), som vi har den dealen med. Vad är det som är så provocerande med trevliga grannar som kommer överens?

Har läst en annan här på FL som hade en rökande granne som plingade i en klocka innan hen tände en cigg på balkongen. Då hann de som ville stänga fönster och dörrar om de ville slippa rök. Lite liknande grej. Bra kompromiss som ger trevlig stämning i huset.

Det går oftast att komma överens om båda vill. Det var det jag ville exemplifiera.
    Min värsta mardröm är att jag får en ny granne under mig som röker på balkongen. Vid GUD låt det aldrig ske. Skulle jag i det läget gå ner och ringa på hos grannen och säga min mening? NÄ jag skulle inse att i vår förening finns ingen regel om att man inte får röka på balkongen och det kan bli så att det blir JAG som flyttar. Eller så kan jag ju ha balkongdörren stängd. Så blir det nog för jag trivs här.
  • Anonym (pp)
    Anonym (InTu) skrev 2021-02-05 19:37:06 följande:
    Du kan ju inte jämföra ett hemmabiosystem med att spola på toa eller öppna ytterdörren. Och du verkar missa att det är grannen som själv bett oss sms:a. Han vill inte störa.

Det är 12 lght i vårt hus. Det är en enda granne, ovanför oss (=den granne man hör mest), som vi har den dealen med. Vad är det som är så provocerande med trevliga grannar som kommer överens?

Har läst en annan här på FL som hade en rökande granne som plingade i en klocka innan hen tände en cigg på balkongen. Då hann de som ville stänga fönster och dörrar om de ville slippa rök. Lite liknande grej. Bra kompromiss som ger trevlig stämning i huset.

Det går oftast att komma överens om båda vill. Det var det jag ville exemplifiera.
    Jag kan inte ens be mina grannar köra med en deal som med klockan. De bryr sig inte om något de har rätt till.. dvs att röka på bakgården fastän vi bor i radhus och hör/luktar allting hela tiden sålänge det är nära fönstret eller väggen mellan husen.. jag önskar grannen kunde ringa i en klocka.. utan att känna sig förnärmad
  • Anonym (InTu)
    mari123 skrev 2021-02-05 19:42:51 följande:

Min värsta mardröm är att jag får en ny granne under mig som röker på balkongen. Vid GUD låt det aldrig ske. Skulle jag i det läget gå ner och ringa på hos grannen och säga min mening? NÄ jag skulle inse att i vår förening finns ingen regel om att man inte får röka på balkongen och det kan bli så att det blir JAG som flyttar. Eller så kan jag ju ha balkongdörren stängd. Så blir det nog för jag trivs här.

Men livet är väl inte bara regler och förordningar? Det finns ju människor också, som pratar med varandra och rätt ofta kan komma överens. Men du kan så klart stänga dörren också, i dubbel bemärkelse, om du hellre vill det.
  • mari123
    Anonym (InTu) skrev 2021-02-05 19:52:11 följande:
    Men livet är väl inte bara regler och förordningar? Det finns ju människor också, som pratar med varandra och rätt ofta kan komma överens. Men du kan så klart stänga dörren också, i dubbel bemärkelse, om du hellre vill det.
    Fast om jag får en ny granne som röker på balkongen ......kan jag då resonera mig fram till att hen ska röka under fläkten eller gå ut i skogen bakom huset? OM inte hen förstår att jag störs av röken så är hen rätt korkad och korttänkt och inte vård att slösa energi på för det finns inga argument.. Jag får flytta eller stänga balkongdörren
  • mari123
    mari123 skrev 2021-02-05 20:04:14 följande:
    Fast om jag får en ny granne som röker på balkongen ......kan jag då resonera mig fram till att hen ska röka under fläkten eller gå ut i skogen bakom huset? OM inte hen förstår att jag störs av röken så är hen rätt korkad och korttänkt och inte vård att slösa energi på för det finns inga argument.. Jag får flytta eller stänga balkongdörren
    *rädd på riktigt för ett sådant scenario
  • Anonym (InTu)
    mari123 skrev 2021-02-05 20:04:14 följande:

Ja, om grannen är som TS är det bara att flytta eller stänga dörren.
  • Tukt

Min erfarenhet är att det ofta blir problem när man börjar ändra på planlösningar. Man kan tycka att man vet allt, men när hus byggdes för typ hundra år sedan så hade man tankar med hur det skulle fungera. Gör man sedan stora förändringar så får det också konsekvenser.
    Jag har bott i hus där folk vänt lägenheten bakochfram för det är trendigt med stora kök, men då samtidigt fått sovrummet under grannens vardagsrum och sedan klagat på oljud.
    Lösningen är så enkel, vill man ha en öppen planlösning, så köper man en lägenhet med öppen planlösning. Tycker om man om sekelskifteshus, så bevara det så mycket det går.
    Sedan kan såklart klart grannar vara knepiga också. Gillar man inte det, ska man bo i skogen.

• Anonym (Hmmm)

Det är nog du TS som får gilla läget. Det är er renovering som skapat oljudet. Som ovanstående skriver, vill man ha öppen planlösning köper man en lgh med öppen planlösning eller ett hus där man inte stör någon om man ändrar planlösningen så att det ekar och låter. 

• mari123
    Anonym (Hmmm) skrev 2021-02-05 21:05:59 följande:

Det är nog du TS som får gilla läget. Det är er renovering som skapat oljudet. Som ovanstående skriver, vill man ha öppen planlösning köper man en lgh med öppen planlösning eller ett hus där man inte stör någon om man ändrar planlösningen så att det ekar och låter. 

Jag tror TS kan bo kvar och ha det bra och så får grannen flytta. Initialt kanske några månader på "psyket"!
Svar på tråden Bråk med granne