• Anonym (Uppretad)

Bråk med granne

Har råkat ut för en situation jag tidigare aldrig varit i.

Vi har flyttat in i och renoverat en sekelskifteslägenhet. Människan under tycker att det blivit extremt lyhört sedan renoveringen..Det vi gjort är att riva en vägg och skapat en stor öppen yta där det tidigare varit ett (totalt fuskbyggt) badrum, en stor garderob och en stor säng..Mao ingen yta att gå på mer än 3-4 kvm. Nu är det en drygt 30kvm öppen yta.

Mannen som tidigare bodde i lägenheten bodde mest utomlands och hade.denna som övernattningslägenhet.

Jag har varit nere hos grannen och JA det låter. Man hör fotsteg och delvis röster, dock inte vilka ord som sägs men man hör att någon är hemma. Jag har tidigare bott.i gamla.hus och tagit detta för givet, att det är något man får räkna med i den här typen av hus. Grannen hävdar att det är vår renoverings "fel" och att vi ska isolera golven (dvs täcka över de vackra originalgolven som var precis lika exponerade förut)

Nu hotar grannen med besiktningsmän och annat och är extremt drivande mot ordförande och föreningen. Hen kommer upp flera gånger per vecka och pratar om att vi borde lägga in mattor med mera. Jag har flera gånger påpekat att det inte är ett alternativ för oss.

Vi är väldigt skötsamma, kommer kanske hem vid 18 och är I säng klockan 22. Väldigt sällan folk hemma, inga fester, enbart våra röster samt tv på.

Hur får jag människan att gilla läget?

• Svar på tråden Bråk med granne
  • Anonym (Uppretad)
    Anonym (Ll) skrev 2021-02-04 09:18:58 följande:

Du förstår alltså inte skillnaden?

Din granne hävdar att ljudet hörs mycket mer efter att ni renoverat med öppen lösning. Det är ju ganska troligt. Ni vill inte göra något åt det?

Klart att det hörs mer när någon faktiskt går på golvet. Så om min förra granne inte hade disk/tvättmaskin/köksfläkt och den nya installerar det så ska jag då kräva att hen ljudisolerar sin lägenhet för att ljuder från dessa inte fanns tidigare?

Det är tydligt stipulerat att man INTE kan kräva att grannen ska vidta åtgärder för att ta bort "normala" ljud som hör.till ett normalt leverne. Väsnas man på ett orimligt sätt eller vid orimliga tidpunkter så fine, men det är inte vad det handlar om här.

Hade dem förra ägaren bara gått på golvet hade problemet också uppstått. Jag hör alla ljud hen hör från mig från lägenheten ovanför mig.
  • Anonym (Uppretad)
    sextiotalist skrev 2021-02-04 09:18:15 följande:

Fast jag har ju skrivit att det är ömsesidigt, man får stå ut ut med en del när man bor i lägenhet och har man gjort det man kan, för att inte störa grannarna, så kan man med gott samvete veta att man gjort vad man har kunnat. 

Gjort det man kan? Rent teoretiskt kan vi möblera om hela lägenheten så att vi inte kan gå på golvet där grannens sovrum ligger under. Men det är knappast något man kan förvänta sig.
  • Egon den stora

Självklart hörs det mer om folk faktiskt bor i lägenheten än som tidigare haft den som övernattning.

Ni har gjort vad ni kunnat. Bry er inte om grannen mer, ni behöver inte vara kompisar.

• Anonym (Ll)
    Anonym (Uppretad) skrev 2021-02-04 09:25:16 följande:

Klart att det hörs mer när någon faktiskt går på golvet. Så om min förra granne inte hade disk/tvättmaskin/köksfläkt och den nya installerar det så ska jag då kräva att hen ljudisolerar sin lägenhet för att ljuder från dessa inte fanns tidigare?

Det är tydligt stipulerat att man INTE kan kräva att grannen ska vidta åtgärder för att ta bort "normala" ljud som hör.till ett normalt leverne. Väsnas man på ett orimligt sätt eller vid orimliga tidpunkter så fine, men det är inte vad det handlar om här.

Hade dem förra ägaren bara gått på golvet hade problemet också uppstått. Jag hör alla ljud hen hör från mig från lägenheten ovanför mig.

Ni har alltså byggt ett kök ovanför grannens sovrum?

Ja jag tycker ni ska göra vad ni kan för att minimera ljuden. Det är normal hänsyn. Ni kan inte ta bort alla ljud men ni kan minska dem.
  • sextiotalist
    Anonym (Uppretad) skrev 2021-02-04 09:25:16 följande:

Alltså, vi har varit i samma sits, vi kunde inte gå utan att grannen blev vansinnig. Fick tom order att inte röra oss i det området (köket) innan klockan 7 på morgonen. Problemet var att vi var båda iväg före 7, så vi hade inte kunnat äta frukost eller något alls. Här var det bjälklaget som var problemet. Det förstärkte alla ljud som gjordes på golvet. Vilket vi påtalade. Äh, vi var ändå på väg att flytta, så vi lämnade över detta med varm hand till fastighetsägaren så fick han hantera detta istället.

Jag har ju redan nämnt bjälklaget, att det kan vara en orsak. Det enda ni kan göra är att berätta att ni har gjort vad ni har kunnat. 

• Jemp

Oj, hör man era röster ner till grannen med normal samtalston förstår jag att han vantrivs. Det måste vara extremt lyhört.

Vems skyldighet det är juridiskt vet jag dock inte.

• Anonym (InTu)

Ni bor uppenbarligen i ett väldigt lyhört hus. Det har två stora nackdelar: man hör andra och man behöver själv tänka på att dämpa sig. Det är alltså åt båda hållen.

• Anonym (BeenThereDoneThat)

Hänvisa grannen till styrelsen. Påpeka att de godkände era ändringar.

Har ni riktig otur drar grannen allt hela vägen, vilket innebär att föreningen tvingas lösa problemet. Beroende på omständigheterna kan antingen föreningen (dvs samtliga medlemmar) eller de berörda lägenhetsinnehavarna betala för åtgärderna som behövs.

• Jonnynilsson
    Pope Joan II skrev 2021-02-04 09:05:41 följande:

Gör ingenting. Vidta inga åtgärder gällande möblering, mattor eller övriga textilier och avböj all vidare dialog med grannen. Låt styrelsen behandla ärendet och sköta kontakterna med grannen. 

Så är det. Varför krångla till det. Surkärringen under är helt klart inte van vid att det bor någon i lägenheten ovanför.

Be henne prata med styrelsen och att du vänligt men bestämt undanber dig all diskussion med henne i fortsättningen angående ljuden från er lägenhet.

När jag läser detta är jag så glad att vi bor i eget fristående hus. 
  • Tage Tyrann
    Anonym (Uppretad) skrev 2021-02-04 09:06:27 följande:
    Absurt att kräva ingrepp i någonannans lägenhet för att man inte gillar fotsteg. Då kräver jag att ingen i hela byggnaden får använda tvätt eller diskmaskin eftersom det hörs.
    Nästa gång grannen klagar kan du kontra med att be honom att diska och tvätta kläderna för handFlört
Svar på tråden Bråk med granne