• Anonym (Uppretad)

Bråk med granne

Har råkat ut för en situation jag tidigare aldrig varit i.

Vi har flyttat in i och renoverat en sekelskifteslägenhet. Människan under tycker att det blivit extremt lyhört sedan renoveringen..Det vi gjort är att riva en vägg och skapat en stor öppen yta där det tidigare varit ett (totalt fuskbyggt) badrum, en stor garderob och en stor säng..Mao ingen yta att gå på mer än 3-4 kvm. Nu är det en drygt 30kvm öppen yta.

Mannen som tidigare bodde i lägenheten bodde mest utomlands och hade.denna som övernattningslägenhet.

Jag har varit nere hos grannen och JA det låter. Man hör fotsteg och delvis röster, dock inte vilka ord som sägs men man hör att någon är hemma. Jag har tidigare bott.i gamla.hus och tagit detta för givet, att det är något man får räkna med i den här typen av hus. Grannen hävdar att det är vår renoverings "fel" och att vi ska isolera golven (dvs täcka över de vackra originalgolven som var precis lika exponerade förut)

Nu hotar grannen med besiktningsmän och annat och är extremt drivande mot ordförande och föreningen. Hen kommer upp flera gånger per vecka och pratar om att vi borde lägga in mattor med mera. Jag har flera gånger påpekat att det inte är ett alternativ för oss.

Vi är väldigt skötsamma, kommer kanske hem vid 18 och är I säng klockan 22. Väldigt sällan folk hemma, inga fester, enbart våra röster samt tv på.

Hur får jag människan att gilla läget?

• Svar på tråden Bråk med granne
  • Törstiga tuppen

Du har ju fått renoveringen godkänd och du har använt hantverkare. Spelar det då någon roll om ni tar dit en besiktningsman? Kan ni använda mjuka tofflor om ni inte vill ha mattor? Vissa människor går hårt på hälarna. Du kanske är en av dem.

• Anonym (My)
    Anonym (Uppretad) skrev 2021-02-04 13:48:08 följande:
    Finns identiska lägenheter i byggnaden som gjort exakt samma justering som vi har gjort i vår. Så hade ju varit märkligt om de inte godkände i detta fall. (Vi har dessutom, till skillnad från våra grannar, använt fackmän med vita löner och inte östeuropeer)

Eller lika märkligt att de godkände i de fallen som i erat ... Men hur som helst känns det ju mer som styrelsens ansvar än ert personliga. Hänvisa grannen till dem!
  • Anonym (Ll)

Om det är som du säger ts och bostadsrättsföreningen godkänt ombyggnaden och ljuden är vardagsljud så kommer inte grannen kunna göra något. Men det tillhör normalt hyfs att verka till att ens grannar inte ska störa sig så mycket. Jag hade inte heller helt plötsligt velat ha ett kök ovanför mitt sovrum. Om grannen dessutom bara skiter i det. Ni är väl hemma på helger så nog handlar det inte bara om 18-22.

• Flash Gordon
    Törstiga tuppen skrev 2021-02-04 13:55:52 följande:
    Du har ju fått renoveringen godkänd och du har använt hantverkare. Spelar det då någon roll om ni tar dit en besiktningsman? Kan ni använda mjuka tofflor om ni inte vill ha mattor? Vissa människor går hårt på hälarna. Du kanske är en av dem.
    Eftersom TS inte vill anpassa sig och grannen anser sig vara drabbad är det lika bra att ta det via juridiken. Där kan en besiktningsman vara ett bra första steg.
  • Tage Tyrann
    Flash Gordon skrev 2021-02-04 15:03:42 följande:
    Eftersom TS inte vill anpassa sig och grannen anser sig vara drabbad är det lika bra att ta det via juridiken. Där kan en besiktningsman vara ett bra första steg.
    Ts ska inte göra nånting alls. Grannen får ta det med föreningen om det är lyhört. Det är inget som ts ska belastas för.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Uppretad) skrev 2021-02-04 11:18:06 följande:
    Har du matta i köket där det kan ramla ned mat och dylikt? Fräscht...
    Har ni barn? Annars så brukar inte vuxna människor spilla på golvet när man sitter vid bordet och äter. Det måste ju väsnas mycket i ert kök, utan matta, inte bara när ni går utan även när ni drar stolarna ut och in. 

Sedan  har man ju inte matta på hela golvet, om köket är 30 kvardratmeter så lär  man se det fina golvet ändå. Dessutom så skyddar ju mattan golvet från stolar som dras ut och in.

Samt att jag tycker det är mkt snyggare med en matta som ramar in möblemanget.

Men, med det sagt, vill ni inte ha matta, så ha det inte. Ta upp det med styrelsen, så får de lösa det med gubben.
  • Anonym (pp)
    Tage Tyrann skrev 2021-02-04 15:14:44 följande:
    Ts ska inte göra nånting alls. Grannen får ta det med föreningen om det är lyhört. Det är inget som ts ska belastas för.
    Haller med Tage Tyrann, låt grannen sköta allt han gnäller om. Du har tydligen inte gjort något fel, och du är också sådan som försöker att inte störa grannen (rimligt).. men det är ditt hem och tyvärr måste grannen under inse att förra personen som bodde där, inte alls spenderade tid i lägenheten. Det behöver inte du förklara mer för grannen, du verkar ha gjort det redan. Säg åt honom att sluta ringa på eran dörr och kräva att prata med dig, säg åt honom att ringa någon annan och sluta störa er. Om han inte slutar, ring polisen. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Uppretad) skrev 2021-02-04 11:39:05 följande:
    Vad du än steker eller tillagar så kommer det spridas fett. Av just den anledningen vill man INTE ha en matta direkt under köksinredningar. Har nog aldrig sett någon som har det. Inte heller vill man ha mattor under matbordet där det sitter en ettåring respektive en treåring och äter av rätt självklara skäl.
    Finns ju speciella mattor att ha i köket, konstigt att du aldrig sett det. 

Jag hade ju helst velat skydda mina fina golv mot fett och matrester,  men var och gör som de  själva vill.
  • Anfield12

Jag förstår inte syftet med den här tråden riktigt. Du vill inte göra några justeringar själv och sen undrar du varför grannen envisas? Tja, hen är väl precis som du: grälsjuk och kompromisslös? Då blir det så här.

• Anonym (dumheterärdumheter)
    Anonym (Uppretad) skrev 2021-02-04 06:54:20 följande:

Nu hotar grannen med besiktningsmän och annat och är extremt drivande mot ordförande och föreningen. Hen kommer upp flera gånger per vecka och pratar om att vi borde lägga in mattor med mera.

Det låter som trakasserier. Polisanmälan och kontaktförbud.
Svar på tråden Bråk med granne