• Anonym (Uppretad)

Bråk med granne

Har råkat ut för en situation jag tidigare aldrig varit i.

Vi har flyttat in i och renoverat en sekelskifteslägenhet. Människan under tycker att det blivit extremt lyhört sedan renoveringen..Det vi gjort är att riva en vägg och skapat en stor öppen yta där det tidigare varit ett (totalt fuskbyggt) badrum, en stor garderob och en stor säng..Mao ingen yta att gå på mer än 3-4 kvm. Nu är det en drygt 30kvm öppen yta.

Mannen som tidigare bodde i lägenheten bodde mest utomlands och hade.denna som övernattningslägenhet.

Jag har varit nere hos grannen och JA det låter. Man hör fotsteg och delvis röster, dock inte vilka ord som sägs men man hör att någon är hemma. Jag har tidigare bott.i gamla.hus och tagit detta för givet, att det är något man får räkna med i den här typen av hus. Grannen hävdar att det är vår renoverings "fel" och att vi ska isolera golven (dvs täcka över de vackra originalgolven som var precis lika exponerade förut)

Nu hotar grannen med besiktningsmän och annat och är extremt drivande mot ordförande och föreningen. Hen kommer upp flera gånger per vecka och pratar om att vi borde lägga in mattor med mera. Jag har flera gånger påpekat att det inte är ett alternativ för oss.

Vi är väldigt skötsamma, kommer kanske hem vid 18 och är I säng klockan 22. Väldigt sällan folk hemma, inga fester, enbart våra röster samt tv på.

Hur får jag människan att gilla läget?

• Svar på tråden Bråk med granne
  • Anonym
    Anonym (Musse Drägg) skrev 2021-02-04 12:44:44 följande:

Ett genomgående tema på TS svar är att hon inte visar några tecken på förståelse eller ens överväger tanken på att det kanske väsnas lite mer. Alt handlar om att hin inte kan tänka sig göra något för att dämpa ljudnivån. Jag gissar att TS bara är intresserad av svar som stöder hennes sida av historien.

Omöjligt att säga hur högljutt det egentligen är utan att faktiskt vara där, men TS visar prov på en väldig tjurskallighet och kompromisslöshet.

Håller med
  • Anonym (ii)
    Anonym (Musse Drägg) skrev 2021-02-04 13:39:08 följande:
    Vad som är rimligt får du avgöra själv. Kärnan är att du inte ens reflekterat över situationen ur bådas synvinkel. Det kan vara som du säger, grannen är oresonlig. Men vi andra vet inte hur det ligger till utan har bara din version. I den lägger du ALL skuld på grannen utan att ens överväga vad DU kan göra för att mötas åtminstone en bit på vägen.

Och det är ingen som förväntar sig att du ska göra åtgärder för en halv miljon för att dämpa ljudet, det inser du nog själv. Du vill bara spilla mycket halm i tråden.

Du får inte det svar du förväntar dig och då blir tjurig över det. All den tid och energi du lagt i denna tråden hade nog varit bättre att lägga på att komma fram till en lösning istället. Om det verkligen är så illa som du säger kommer du inte lösa det med en tråd som denna.
    Mycket viktiga synpunkter! Bra formulerat
  • Anonym (ii)
    Anfield12 skrev 2021-02-04 20:20:33 följande:

Jag förstår inte syftet med den här tråden riktigt. Du vill inte göra några justeringar själv och sen undrar du varför grannen envisas? Tja, hen är väl precis som du: grälsjuk och kompromisslös? Då blir det så här.

mitt i prick
  • mari123

Om ni är i säng kl 22 och inte har några fester så tänker jag att er granne kan ta sig i brasan. Han mår inte bra uppenbarligen! Kanske ensamt i den där stora lägenheten? Försök att strunta i honom även om det är svårt.

• mari123
    mari123 skrev 2021-02-05 03:47:17 följande:

Om ni är i säng kl 22 och inte har några fester så tänker jag att er granne kan ta sig i brasan. Han mår inte bra uppenbarligen! Kanske ensamt i den där stora lägenheten? Försök att strunta i honom även om det är svårt.

*hen
  • Anonym (InTu)
    Anonym (Uppretad) skrev 2021-02-04 11:18:06 följande:

Har du matta i köket där det kan ramla ned mat och dylikt? Fräscht...

Mattan under matsalsbordet är väl en av de mest traditionella hemtextilierna? De flesta verkar klara det fint.

Dessutom är det väl inte under bordet ni går? De tydligaste stegen brukar bli där man ökar farten lite, när man är på väg någonstans. Inte när man tassar lite stillsamt mellan spis och diskbänk. Lägg en matta över det mest frekventerade gångstråket.

Om det är skrapande stolar som stör är möbeltassar bra.

Om ni har problem med matrester på golvet i köket generellt, inte bara under bordet, undrar jag ju lite över hur ni beter er... vi har barn, men det skvätter ju liksom inte ut mat över hela golvet.

Jag är oreligiös men ibland är bibeln bra. Så här lyder den gyllene regeln: Allt vad ni vill att människor skall göra för er, det skall ni också göra för dem.
  • mari123

Tål man inte att folk rör sig i huset där man bor så får man flytta. Att kräva att grannarna ska tassa och smyga är rena vansinnet. Att man ska lägga ut mattor på golvet som man inte vill ha för att man har en galen granne är ju helt befängt.

• Anonym (InTu)
    mari123 skrev 2021-02-05 07:11:05 följande:

Tål man inte att folk rör sig i huset där man bor så får man flytta. Att kräva att grannarna ska tassa och smyga är rena vansinnet. Att man ska lägga ut mattor på golvet som man inte vill ha för att man har en galen granne är ju helt befängt.

Nej, det kallas hänsyn. Visar man hänsyn har grannar ofta stor förståelse för de ljud som ändå slinker igenom, är min erfarenhet. Och jag har erfarenhet från båda håll, både störd och störande.

Småbarnsförälder med goda grannkontakter i flerfamiljshus
  • Anonym (Ll)
    mari123 skrev 2021-02-05 07:11:05 följande:

Nu handlar ju detta om att TS renoverat och öppnat upp ett stort rum, KÖK! ovanför grannens sovrum utan att ljudisolera på något sätt, så att ljuden ökat markant mot tidigare. Så grannens boendemiljö har försämrats. Ska då grannen flytta för att TS vägrar göra något endaste dugg åt problemet eller grannen själv isolera för x antal tusen? DET är rena vansinnet.
  • Limeblad
    Anonym (Ll) skrev 2021-02-05 08:10:55 följande:

Nu handlar ju detta om att TS renoverat och öppnat upp ett stort rum, KÖK! ovanför grannens sovrum utan att ljudisolera på något sätt, så att ljuden ökat markant mot tidigare. Så grannens boendemiljö har försämrats. Ska då grannen flytta för att TS vägrar göra något endaste dugg åt problemet eller grannen själv isolera för x antal tusen? DET är rena vansinnet.

Ts har ju haft tillstånd att göra renoveringen. Till ursprunglig planlösning som det verkar iom intakta golv. Nä fåneri tycker jag. I äldre hus är det lyhört. Det måste man ju förstå om man väljer att bo så.
Svar på tråden Bråk med granne