• Anonym (Uppretad)

Bråk med granne

Har råkat ut för en situation jag tidigare aldrig varit i.

Vi har flyttat in i och renoverat en sekelskifteslägenhet. Människan under tycker att det blivit extremt lyhört sedan renoveringen..Det vi gjort är att riva en vägg och skapat en stor öppen yta där det tidigare varit ett (totalt fuskbyggt) badrum, en stor garderob och en stor säng..Mao ingen yta att gå på mer än 3-4 kvm. Nu är det en drygt 30kvm öppen yta.

Mannen som tidigare bodde i lägenheten bodde mest utomlands och hade.denna som övernattningslägenhet.

Jag har varit nere hos grannen och JA det låter. Man hör fotsteg och delvis röster, dock inte vilka ord som sägs men man hör att någon är hemma. Jag har tidigare bott.i gamla.hus och tagit detta för givet, att det är något man får räkna med i den här typen av hus. Grannen hävdar att det är vår renoverings "fel" och att vi ska isolera golven (dvs täcka över de vackra originalgolven som var precis lika exponerade förut)

Nu hotar grannen med besiktningsmän och annat och är extremt drivande mot ordförande och föreningen. Hen kommer upp flera gånger per vecka och pratar om att vi borde lägga in mattor med mera. Jag har flera gånger påpekat att det inte är ett alternativ för oss.

Vi är väldigt skötsamma, kommer kanske hem vid 18 och är I säng klockan 22. Väldigt sällan folk hemma, inga fester, enbart våra röster samt tv på.

Hur får jag människan att gilla läget?

• Svar på tråden Bråk med granne
  • Anonym (Uppretad)
    Anonym (Musse Drägg) skrev 2021-02-04 12:44:44 följande:

Ett genomgående tema på TS svar är att hon inte visar några tecken på förståelse eller ens överväger tanken på att det kanske väsnas lite mer. Alt handlar om att hin inte kan tänka sig göra något för att dämpa ljudnivån. Jag gissar att TS bara är intresserad av svar som stöder hennes sida av historien.

Omöjligt att säga hur högljutt det egentligen är utan att faktiskt vara där, men TS visar prov på en väldig tjurskallighet och kompromisslöshet.

TS är en han, vad det nu har för betydelse.

Du tycker alltså att det är rimligt att vi ska riva upp hela lägenheten för att.isolera golven, något som kostar uppskattningsvis runt 500 000, istället för att min granne sänker sitt över 3 meter höga tak och lägger in isolering i det rum som berörs? Eller att min granne, som bor själv på 150 kvm, väljer att sova i annat rum?

Klart vi kan lägga in en matta, men detta kommer inte göra någon större skillnad om vi inte lägger en ljuddämpande heltäckningsmatta (Vem fan vill ha det i ett kök/matrum med två småbarn) Vår granne vill att det ska vara som förut, dvs en granne ovanför sig som i princip inte är hemma och därmed slipper alla former av ljud.
  • Anonym (Uppretad)
    Flash Gordon skrev 2021-02-04 12:55:13 följande:

Jag skulle inte var så tvärsäker om jag vore dig.

De facto är det ni som har byggt om er lägenhet så att förutsättningarna för era grannar har förändrats.

Nu hittar jag inget rättsfall på precis detta scenario men jag råder dig att lyfta frågan med styrelsen till att börja med. De borde om inte annat hinna få hjälp av en mer kunnig organisation angående juridiken kring detta.

Under tiden skulle jag göra det jag kan för att dämpa ljuden ner till grannen.

En besiktningsman eller motsvarande låter som ett bra förslag. Denna kan eventuellt ge lite mer input på vad renoveringen har ställt till med för grannarna.

Det kan ju till och med vara så att det visar sig att styrelsen har godkänt något som skadat grannen.

Fast jag hör ju allt.precis lika tydligt från lägenheten ovan som jag hör saker när jag besökte hennes lägenhet. Skillnaden från tidigare är att det faktiskt nu är någon som GÅR på golvet. Man kan ju knappast begära att de nya ägarna ska undvika GÅ på samma golv bara.för att de tidigare ägarna inte gjorde det.
  • Anonym (Uppretad)
    Flash Gordon skrev 2021-02-04 12:55:13 följande:

Jag skulle inte var så tvärsäker om jag vore dig.

De facto är det ni som har byggt om er lägenhet så att förutsättningarna för era grannar har förändrats.

Nu hittar jag inget rättsfall på precis detta scenario men jag råder dig att lyfta frågan med styrelsen till att börja med. De borde om inte annat hinna få hjälp av en mer kunnig organisation angående juridiken kring detta.

Under tiden skulle jag göra det jag kan för att dämpa ljuden ner till grannen.

En besiktningsman eller motsvarande låter som ett bra förslag. Denna kan eventuellt ge lite mer input på vad renoveringen har ställt till med för grannarna.

Det kan ju till och med vara så att det visar sig att styrelsen har godkänt något som skadat grannen.

Tror styrelsen är.rätt nöjd med att vi har rivit ut ett gammalt badrum som var ett totalt fuskbygge mitt i lägenheten
  • Anonym (Ll)

Jag fattar inte det där med att inte täcka med mattor för det är vackert originalgolv. Om ni har rivit ut ett badrum och tagit bort en stor garderob måste ni rimligtvis ha lagt nytt golv. Och då kunde ni isolerat bättre också om ni nu skulle göra ett kök där det inte tidigare varit ett. Klart det hörs mer i ett kök, de brukar ju annars vara placerade ovanpå varandra i ett hyreshus.

• Anonym (Uppretad)
    Anonym (Ll) skrev 2021-02-04 13:00:27 följande:

Jag fattar inte det där med att inte täcka med mattor för det är vackert originalgolv. Om ni har rivit ut ett badrum och tagit bort en stor garderob måste ni rimligtvis ha lagt nytt golv. Och då kunde ni isolerat bättre också om ni nu skulle göra ett kök där det inte tidigare varit ett. Klart det hörs mer i ett kök, de brukar ju annars vara placerade ovanpå varandra i ett hyreshus.

Badrummet var som sagt ett totalt fuskbygge. Byggt rakt ovanpå parketten med cirka 40 cms tröskel. Tror fan att det fungerade som ljuddämpare. Golvet under badrummet och garderoben var helt oskadat och behövde bara en slipning för att se fantastiskt fint ut.
  • Anonym (Uppretad)
    Anonym (Ll) skrev 2021-02-04 13:00:27 följande:

Badrummet var som sagt ett totalt fuskbygge. Byggt rakt ovanpå parketten med cirka 40 cms tröskel. Tror fan att det fungerade som ljuddämpare. Golvet under badrummet och garderoben var helt oskadat och behövde bara en slipning för att se fantastiskt fint ut.

Det som primärt hörs är fotsteg. Går.man in i ett annat rum där vi inte gjort några justeringar hörs det precis lika väl ned. Problemet är att ingen, av förklarliga skäl GICK på golvet ovanför grannens sovrum tidigare.
  • Flash Gordon
    Anonym (Uppretad) skrev 2021-02-04 12:58:53 följande:
    Fast jag hör ju allt.precis lika tydligt från lägenheten ovan som jag hör saker när jag besökte hennes lägenhet. Skillnaden från tidigare är att det faktiskt nu är någon som GÅR på golvet. Man kan ju knappast begära att de nya ägarna ska undvika GÅ på samma golv bara.för att de tidigare ägarna inte gjorde det.
    Det handlar inte om att du hör. Det handlar om att ni har förändrat. Ni rev en vägg.

Ta kontakt med styrelsen. Låt saken ha sin juridiska gång. Och under tiden var så tillmötesgående ni kan mot grannen.
  • Anonym (Musse Drägg)
    Anonym (Uppretad) skrev 2021-02-04 12:56:26 följande:

TS är en han, vad det nu har för betydelse.

Du tycker alltså att det är rimligt att vi ska riva upp hela lägenheten för att.isolera golven, något som kostar uppskattningsvis runt 500 000, istället för att min granne sänker sitt över 3 meter höga tak och lägger in isolering i det rum som berörs? Eller att min granne, som bor själv på 150 kvm, väljer att sova i annat rum?

Klart vi kan lägga in en matta, men detta kommer inte göra någon större skillnad om vi inte lägger en ljuddämpande heltäckningsmatta (Vem fan vill ha det i ett kök/matrum med två småbarn) Vår granne vill att det ska vara som förut, dvs en granne ovanför sig som i princip inte är hemma och därmed slipper alla former av ljud.

Vad som är rimligt får du avgöra själv. Kärnan är att du inte ens reflekterat över situationen ur bådas synvinkel. Det kan vara som du säger, grannen är oresonlig. Men vi andra vet inte hur det ligger till utan har bara din version. I den lägger du ALL skuld på grannen utan att ens överväga vad DU kan göra för att mötas åtminstone en bit på vägen.

Och det är ingen som förväntar sig att du ska göra åtgärder för en halv miljon för att dämpa ljudet, det inser du nog själv. Du vill bara spilla mycket halm i tråden.

Du får inte det svar du förväntar dig och då blir tjurig över det. All den tid och energi du lagt i denna tråden hade nog varit bättre att lägga på att komma fram till en lösning istället. Om det verkligen är så illa som du säger kommer du inte lösa det med en tråd som denna.
  • Anonym (My)
    Anonym (Uppretad) skrev 2021-02-04 12:58:53 följande:

Fast oftast går man betydligt mer i sitt kök än i sitt sovrum, så att bygga ett kök ovanpå ett sovrum är en dålig idé. Synd att inte styrelsen tänkte så långt.
  • Anonym (Uppretad)
    Anonym (My) skrev 2021-02-04 13:41:50 följande:

Fast oftast går man betydligt mer i sitt kök än i sitt sovrum, så att bygga ett kök ovanpå ett sovrum är en dålig idé. Synd att inte styrelsen tänkte så långt.

Finns identiska lägenheter i byggnaden som gjort exakt samma justering som vi har gjort i vår. Så hade ju varit märkligt om de inte godkände i detta fall. (Vi har dessutom, till skillnad från våra grannar, använt fackmän med vita löner och inte östeuropeer)
Svar på tråden Bråk med granne