• Anonym (Uppretad)

Bråk med granne

Har råkat ut för en situation jag tidigare aldrig varit i.

Vi har flyttat in i och renoverat en sekelskifteslägenhet. Människan under tycker att det blivit extremt lyhört sedan renoveringen..Det vi gjort är att riva en vägg och skapat en stor öppen yta där det tidigare varit ett (totalt fuskbyggt) badrum, en stor garderob och en stor säng..Mao ingen yta att gå på mer än 3-4 kvm. Nu är det en drygt 30kvm öppen yta.

Mannen som tidigare bodde i lägenheten bodde mest utomlands och hade.denna som övernattningslägenhet.

Jag har varit nere hos grannen och JA det låter. Man hör fotsteg och delvis röster, dock inte vilka ord som sägs men man hör att någon är hemma. Jag har tidigare bott.i gamla.hus och tagit detta för givet, att det är något man får räkna med i den här typen av hus. Grannen hävdar att det är vår renoverings "fel" och att vi ska isolera golven (dvs täcka över de vackra originalgolven som var precis lika exponerade förut)

Nu hotar grannen med besiktningsmän och annat och är extremt drivande mot ordförande och föreningen. Hen kommer upp flera gånger per vecka och pratar om att vi borde lägga in mattor med mera. Jag har flera gånger påpekat att det inte är ett alternativ för oss.

Vi är väldigt skötsamma, kommer kanske hem vid 18 och är I säng klockan 22. Väldigt sällan folk hemma, inga fester, enbart våra röster samt tv på.

Hur får jag människan att gilla läget?

• Svar på tråden Bråk med granne
  • Anonym (Ll)
    Anonym (Love) skrev 2021-02-05 15:06:10 följande:

Jag tolkar det tvärt om. Grannen är van att inte ha några ljud alls, eftersom lägenheten i princip inte användes, och nu finns det ljud, eftersom lägenheten används. 

Då tolkar vi olika. Att ljud hörs mer beror naturligtvis på ombyggnaden. Även en övernattningslägenhet används. Dock gick de inte där för det var en säng, garderob och badrum. Nu är det ett kök! Och en stor öppen yta utan väggar och utan mattor och isolering.
  • Kaa76

Självklart måste ni åtgärda! Det är inte ok att en hör röster när folk pratar i normalsamtals ton, oavsett hur gammalt huset är (min erfarenhet är att äldre fastigheter är mindre lyhörda.) Sedan är lägenheten planerad så att alla har sina störande rum, så som kök, i samma ända, och sovrum är i samma ända, just för att det inte skall störa. Ni har tagit bort väggar och ändrat om i lägenheten och då blir ljudbilden en annan. Klart du inte vill täcka över golven, men då får du helt enkelt ta upp golvet, isolera under och lägga tillbaks det. Ett jättejobb, men blir säkert bra. Grannen skall inte behöva lida av er renovering. 

• Egon den stora
    Anonym (pp) skrev 2021-02-05 09:59:33 följande:

Undrar om denna granne som tycker det låter hemskt störande, har någon psykisk ohälsa som gör att varje minsta ljud skapar panik eller aggression? Seriöst det finns det med.. folk som har ångest såfort ett högt ljud dyker upp.. brukar komma från kronisk stress och CPTSD som tillslut ger fysiska besvär (bortsett från psykiska)

Har man det är ju lägenhet helt fel boendeform.
  • Anonym (InTu)
    mari123 skrev 2021-02-05 11:09:16 följande:

Självklart visar man hänsyn mot sina grannar MEN måtta med allt. Att känna att man ska måsta lägga ut mattor kors och tvärs att tassa runt på för att grannen under inte tål att höra fotsteg.........DÅ har det gått överstyr.

Inget alls, tycker jag. Vi har lagt ut mattor, satt gummitassar på tvättmaskinen, låtit bli att spela musikinstrument vissa tider etc. I gengäld har vi grannar som inte surar de gånger barnen låter tidigt på morgonen och som sänker volymen på tv:n när vi skickar ett sms. Vänlighet föder vänlighet.

Min gissning är att om TS när frågan kom upp hade blivit bekymrad och försökt hitta lösningar så hade inte grannen blivit lika sur och krigisk.
  • mari123
    Anonym (InTu) skrev 2021-02-05 18:33:22 följande:
    Inget alls, tycker jag. Vi har lagt ut mattor, satt gummitassar på tvättmaskinen, låtit bli att spela musikinstrument vissa tider etc. I gengäld har vi grannar som inte surar de gånger barnen låter tidigt på morgonen och som sänker volymen på tv:n när vi skickar ett sms. Vänlighet föder vänlighet.

Min gissning är att om TS när frågan kom upp hade blivit bekymrad och försökt hitta lösningar så hade inte grannen blivit lika sur och krigisk.
    Så du menar att du skickar sms till grannen om att hen ska sänka ljudet på teven? Vad händer om det flyttar in en person som jobbar natt och måste sova på dagen? Hela huset får stänga ner och smyga?
  • Anonym (InTu)
    mari123 skrev 2021-02-05 18:40:11 följande:

Så du menar att du skickar sms till grannen om att hen ska sänka ljudet på teven? Vad händer om det flyttar in en person som jobbar natt och måste sova på dagen? Hela huset får stänga ner och smyga?

Grannen erbjöd själv oss numret så att vi enkelt skulle kunna be honom sänka. Hyggliga människor vill ju inte störa. Om vi inte är hemma kan han ju brassa på och det är ju inte alltid man blir störd av ljud heller. Men nattar man småbarn är det ju käckt om det är lugnt. Och då kan vi skicka ett sms.

Vi har faktiskt en granne som jobbar natt, men han skriker och svär när han vill ha det tyst, så honom skiter jag högaktningsfullt i. Klart att vi inte stör medvetet, men jag skulle aldrig göra en anpassning för en sån.
  • Anonym (InTu)

Vi snackar alltså hemmabiosystem med bas som får betongen att darra.

• mari123
    Anonym (InTu) skrev 2021-02-05 19:05:17 följande:
    Grannen erbjöd själv oss numret så att vi enkelt skulle kunna be honom sänka. Hyggliga människor vill ju inte störa. Om vi inte är hemma kan han ju brassa på och det är ju inte alltid man blir störd av ljud heller. Men nattar man småbarn är det ju käckt om det är lugnt. Och då kan vi skicka ett sms.

Vi har faktiskt en granne som jobbar natt, men han skriker och svär när han vill ha det tyst, så honom skiter jag högaktningsfullt i. Klart att vi inte stör medvetet, men jag skulle aldrig göra en anpassning för en sån.
    Jag bor i en BRF med 25 hushåll och i mitt hus har vi 11 lägenheter. Jag känner en del som bor här men de flesta inte alls. Att vi skulle skicka sms och tala om vad vi accepterar eller inte känns helt befängt. -"Får jag spola på toan och sticka ut och springa 07.30 eller är det ngn som blir störd"?....*typ*! Tag mig hädan
  • Anonym (InTu)
    mari123 skrev 2021-02-05 19:21:38 följande:

Jag bor i en BRF med 25 hushåll och i mitt hus har vi 11 lägenheter. Jag känner en del som bor här men de flesta inte alls. Att vi skulle skicka sms och tala om vad vi accepterar eller inte känns helt befängt. -"Får jag spola på toan och sticka ut och springa 07.30 eller är det ngn som blir störd"?....*typ*! Tag mig hädan

Du kan ju inte jämföra ett hemmabiosystem med att spola på toa eller öppna ytterdörren. Och du verkar missa att det är grannen som själv bett oss sms:a. Han vill inte störa.

Det är 12 lght i vårt hus. Det är en enda granne, ovanför oss (=den granne man hör mest), som vi har den dealen med. Vad är det som är så provocerande med trevliga grannar som kommer överens?

Har läst en annan här på FL som hade en rökande granne som plingade i en klocka innan hen tände en cigg på balkongen. Då hann de som ville stänga fönster och dörrar om de ville slippa rök. Lite liknande grej. Bra kompromiss som ger trevlig stämning i huset.

Det går oftast att komma överens om båda vill. Det var det jag ville exemplifiera.
  • Anonym (Störande)
    Anonym (InTu) skrev 2021-02-05 19:37:06 följande:
    Du kan ju inte jämföra ett hemmabiosystem med att spola på toa eller öppna ytterdörren. Och du verkar missa att det är grannen som själv bett oss sms:a. Han vill inte störa.

Det är 12 lght i vårt hus. Det är en enda granne, ovanför oss (=den granne man hör mest), som vi har den dealen med. Vad är det som är så provocerande med trevliga grannar som kommer överens?

Har läst en annan här på FL som hade en rökande granne som plingade i en klocka innan hen tände en cigg på balkongen. Då hann de som ville stänga fönster och dörrar om de ville slippa rök. Lite liknande grej. Bra kompromiss som ger trevlig stämning i huset.

Det går oftast att komma överens om båda vill. Det var det jag ville exemplifiera.
    Den med klockan är jag, eller rättare sagt min fd granne. 
    Funkade kanonbra!
Svar på tråden Bråk med granne