• Anonym (Uppretad)

Bråk med granne

Har råkat ut för en situation jag tidigare aldrig varit i.

Vi har flyttat in i och renoverat en sekelskifteslägenhet. Människan under tycker att det blivit extremt lyhört sedan renoveringen..Det vi gjort är att riva en vägg och skapat en stor öppen yta där det tidigare varit ett (totalt fuskbyggt) badrum, en stor garderob och en stor säng..Mao ingen yta att gå på mer än 3-4 kvm. Nu är det en drygt 30kvm öppen yta.

Mannen som tidigare bodde i lägenheten bodde mest utomlands och hade.denna som övernattningslägenhet.

Jag har varit nere hos grannen och JA det låter. Man hör fotsteg och delvis röster, dock inte vilka ord som sägs men man hör att någon är hemma. Jag har tidigare bott.i gamla.hus och tagit detta för givet, att det är något man får räkna med i den här typen av hus. Grannen hävdar att det är vår renoverings "fel" och att vi ska isolera golven (dvs täcka över de vackra originalgolven som var precis lika exponerade förut)

Nu hotar grannen med besiktningsmän och annat och är extremt drivande mot ordförande och föreningen. Hen kommer upp flera gånger per vecka och pratar om att vi borde lägga in mattor med mera. Jag har flera gånger påpekat att det inte är ett alternativ för oss.

Vi är väldigt skötsamma, kommer kanske hem vid 18 och är I säng klockan 22. Väldigt sällan folk hemma, inga fester, enbart våra röster samt tv på.

Hur får jag människan att gilla läget?

• Svar på tråden Bråk med granne
  • Citronsaft
    Anonym (Uppretad) skrev 2021-02-04 11:18:06 följande:

Har du matta i köket där det kan ramla ned mat och dylikt? Fräscht...

Hur äter/lagar ni egentligen? Går väl att tvätta?
  • Anonym (Uppretad)
    Anonym (Störande) skrev 2021-02-04 11:23:11 följande:

Jag hade haft det om jag haft en granne nedanför som stördes. Dock sölar och tappar jag inte en massa mat på golvet i någon större utsträckning.

Lagom fräscht att uppfattas som tyrann som nyinflyttad?

Varför är jag en tyrann? Jag hör exakt samma ljud från lägenheten ovanför som min granne under mig får höra. Fotsteg är norm att höra i sekelskiftshus. Det får man leva med eller flytta
  • Anonym (Uppretad)
    Citronsaft skrev 2021-02-04 11:36:22 följande:

Vad du än steker eller tillagar så kommer det spridas fett. Av just den anledningen vill man INTE ha en matta direkt under köksinredningar. Har nog aldrig sett någon som har det. Inte heller vill man ha mattor under matbordet där det sitter en ettåring respektive en treåring och äter av rätt självklara skäl.
  • Anonym (Uppretad)

Vad du än steker eller tillagar så kommer det spridas fett. Av just den anledningen vill man INTE ha en matta direkt under köksinredningar. Har nog aldrig sett någon som har det. Inte heller vill man ha mattor under matbordet där det sitter en ettåring respektive en treåring och äter av rätt självklara skäl.
  • Pope Joan II
    Ts skriver att hon har små barn, men det spelar ju ingen roll. Hade hon inte haft några barn alls eller 4 till och inte velat använda matta så behöver hon inte. 
  • Anonym (Störande)
    Pope Joan II skrev 2021-02-04 11:33:32 följande:
    Så själv skulle du vara beredd att låta bli att promenera runt i din mellan 18-22 för att din granne kanske behöver sova då? 
    Nej, men jag hade lagt på en matta. Gjort vad jag kunnat för att minska det som stör.
  • Anonym (x)

Jag är sån som din granne. Därför jag bott i en enplanslägenhet i åratal med bara en granne vägg i vägg. Blir tokig av alla ljud som det ofta är i "hyreskaserner". Ett ställe där jag bodde var det någon som jämt höll på och skramla med disken om kvällar och nätter. Ofta långt efter midnatt. Man försökte sova när plötligt en hög med bestick åkte ner i vasken. BOING! Sen blev det tyst en stund innan det hördes igen. BOING! Rassel! Jag sa till min granne men inte säkert det var hon. Bodde i ett åttavåningshus. Sådana ljud fortplantar sig upp längs väggarna. Varit med om värre.

• Anonym (-)
    Oavsett vad du tycker TS kommer du inte kunna få en människa som störs av dig att ´'gilla läget'

Tjaffs från en granne och stress eller lägga in en 'ful' matta, ja det är upp till dig vad du väljer att göra men du kan som sagt inte få andra att tycka som du om dom redan störs av dig
  • Anonym (Musse Drägg)

Ett genomgående tema på TS svar är att hon inte visar några tecken på förståelse eller ens överväger tanken på att det kanske väsnas lite mer. Alt handlar om att hin inte kan tänka sig göra något för att dämpa ljudnivån. Jag gissar att TS bara är intresserad av svar som stöder hennes sida av historien.

Omöjligt att säga hur högljutt det egentligen är utan att faktiskt vara där, men TS visar prov på en väldig tjurskallighet och kompromisslöshet.

• Flash Gordon
    Anonym (Uppretad) skrev 2021-02-04 06:54:20 följande:
    Har råkat ut för en situation jag tidigare aldrig varit i.

Vi har flyttat in i och renoverat en sekelskifteslägenhet. Människan under tycker att det blivit extremt lyhört sedan renoveringen..Det vi gjort är att riva en vägg och skapat en stor öppen yta där det tidigare varit ett (totalt fuskbyggt) badrum, en stor garderob och en stor säng..Mao ingen yta att gå på mer än 3-4 kvm. Nu är det en drygt 30kvm öppen yta.

Mannen som tidigare bodde i lägenheten bodde mest utomlands och hade.denna som övernattningslägenhet.

Jag har varit nere hos grannen och JA det låter. Man hör fotsteg och delvis röster, dock inte vilka ord som sägs men man hör att någon är hemma. Jag har tidigare bott.i gamla.hus och tagit detta för givet, att det är något man får räkna med i den här typen av hus. Grannen hävdar att det är vår renoverings "fel" och att vi ska isolera golven (dvs täcka över de vackra originalgolven som var precis lika exponerade förut)

Nu hotar grannen med besiktningsmän och annat och är extremt drivande mot ordförande och föreningen. Hen kommer upp flera gånger per vecka och pratar om att vi borde lägga in mattor med mera. Jag har flera gånger påpekat att det inte är ett alternativ för oss.

Vi är väldigt skötsamma, kommer kanske hem vid 18 och är I säng klockan 22. Väldigt sällan folk hemma, inga fester, enbart våra röster samt tv på.

Hur får jag människan att gilla läget?
    Jag skulle inte var så tvärsäker om jag vore dig.

De facto är det ni som har byggt om er lägenhet så att förutsättningarna för era grannar har förändrats.

Nu hittar jag inget rättsfall på precis detta scenario men jag råder dig att lyfta frågan med styrelsen till att börja med. De borde om inte annat hinna få hjälp av en mer kunnig organisation angående juridiken kring detta.

Under tiden skulle jag göra det jag kan för att dämpa ljuden ner till grannen.

En besiktningsman eller motsvarande låter som ett bra förslag. Denna kan eventuellt ge lite mer input på vad renoveringen har ställt till med för grannarna.

Det kan ju till och med vara så att det visar sig att styrelsen har godkänt något som skadat grannen.
Svar på tråden Bråk med granne