• sallu93

BF november 2021

Hallå!
    Finns det nån annan som plussat och har bf november? :D
    Tänkte vi kunde prata av oss lite här :)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-03-05 10:05
    De som vill va med i fbgruppen kan skicka meddelande åt mig här på familjeliv, med namn på fb och profilbild.
  • Svar på tråden BF november 2021
  • Spjälsäng

Idag kom illamåendet UÄRK!

Känner igen känslan från förra gången - jag kräks men inte ofta. Ni vet när man börjar bli magsjuk.. preciiis när man börjar ana att någon är inte 100 i kroppen- sådär känns det. Det är ett svagt men ihållande illamående. Sist höll det på hela graviditeten *usch* hoppas verkligen det inte blir så den här gången :*(

• Spjälsäng
    Ellilor skrev 2021-03-15 16:19:25 följande:

Statusuppdatering: Det gick bra och jag såg ett hjärta ticka på skärmen, fick även lyssna. Blev exakt 7+0 ändå så är i början av vecka 8. Usch vilken dag detta har varit. Jag håller tummarna att du får se ett pickande hjärta nästa gång :)

Vilken härlig känsla! GRATTIS
  • Bebis2021
    Ellilor skrev 2021-03-15 16:19:25 följande:

Statusuppdatering: Det gick bra och jag såg ett hjärta ticka på skärmen, fick även lyssna. Blev exakt 7+0 ändå så är i början av vecka 8. Usch vilken dag detta har varit. Jag håller tummarna att du får se ett pickande hjärta nästa gång :)

Åh så underbart vad roligt att få se hjärtat ticka förstår din glädje, nu är de bara njuta tack jag hoppas de ja oxå känner mig hoppfull
  • Utepålandet

Här har illamåendet också smugit sig på. Jag mår inte kräksjukeilla, utan malande i bakgrunden då och då. Märker också att övre magmunnen inte riktigt sluter tätt så jag går runt och rapar, urk. Det känner jag igen från tidigare graviditeter. Värsta är ändå att dottern blivit nästan omöjlig att lämna på förskolan. Härlig timing! Det tar hundra år varje morgon och så mår jag illa mitt i allt. Känner mig inte som Årets Mamma när jag ska hantera de situationerna just nu.

• Lys12

Har BIM imorgon och testade positivt idag!! Får vi hoppas att den lilla vill stanna. Ska nog ta ett digitalt med bara för att vara 100% säker xD
  • Maramba
    Utepålandet skrev 2021-03-16 08:21:09 följande:

Här har illamåendet också smugit sig på. Jag mår inte kräksjukeilla, utan malande i bakgrunden då och då. Märker också att övre magmunnen inte riktigt sluter tätt så jag går runt och rapar, urk. Det känner jag igen från tidigare graviditeter. Värsta är ändå att dottern blivit nästan omöjlig att lämna på förskolan. Härlig timing! Det tar hundra år varje morgon och så mår jag illa mitt i allt. Känner mig inte som Årets Mamma när jag ska hantera de situationerna just nu.

Åh, jag kan bara tänka mig hur jobbigt det måste vara med evighetlämningar samtidigt som man nästan vill spy. Är tacksam över att det är sambon som sköter alla lämningar med dotter just nu, samt att jag jobbar ensam hemifrån så det är lugnt och skönt hemma på dagarna. Illamåendet har smugit sig på för mig också. Känns nästan för tidigt. Blir också brydd över att jag får så starka plus redan, är bara 4+2. Är man inte orolig åt ena hållet så är man det åt andra hållet. Vill bara spola fram tiden till ul i mitten på april som just nu känns som en evighet bort.
  • Bacon89

Idag har jag varit på läkarbesök hos en så gullig och förstående kvinna. Hon har läst igenom alla journalanteckningar om mina 2 tidigare graviditeter och vi har tillsammans lagt upp en plan på hur vi vill ha det med besök och ul osv. Om jag känner minsta lilla att det här vill jag så behöver jag bara ringa så fixar hon det. Underbar!

Fick se ett litet hjärta slå men det va nog precis att det gick, hehe. 6+1 idag :)

• Bebis2021
    Bacon89 skrev 2021-03-16 18:04:33 följande:

Idag har jag varit på läkarbesök hos en så gullig och förstående kvinna. Hon har läst igenom alla journalanteckningar om mina 2 tidigare graviditeter och vi har tillsammans lagt upp en plan på hur vi vill ha det med besök och ul osv. Om jag känner minsta lilla att det här vill jag så behöver jag bara ringa så fixar hon det. Underbar!

Fick se ett litet hjärta slå men det va nog precis att det gick, hehe. 6+1 idag :)

Men åh så underbart va härligt å se hjärtat slå och så skönt med en så vettig läkare

Får jag fråga vad som hänt tidigare graviditeter? Kanske har missat om du redan skrivit å du behöver inte svara om du inte vill
  • Bacon89
    Bebis2021 skrev 2021-03-16 18:20:13 följande:

Men åh så underbart va härligt å se hjärtat slå och så skönt med en så vettig läkare

Får jag fråga vad som hänt tidigare graviditeter? Kanske har missat om du redan skrivit å du behöver inte svara om du inte vill

Det går bra, nu kan jag skriva om det.

2018 blev vi gravida och hade faktiskt exakt samma bf som nu denna graviditeten. Vid ett besök hos bm upptäcktes att min mage växte väldigt snabbt och mycket. Jag skickades på extra ul för att kolla och då upptäcktes att bebis hade fel på tarmen, man såg så kallad "dubble-bubble". Innebär att innehållet i magsäcken inte går vidare utan ligger kvar i magsäcken. Vi fick många uö och även remiss till Lund, vi bor i Blekinge. Jag samlade på mig myclet vätska och hade enormt mycket fostervatten i livmodern, detta eftersom bebis inte konsumerade något fostervatten. Efter flera kontroller konstaterades att det va ett allvarligt fel men att det ändå var relativt lätt att åtgärda men att vi skulle flytta till patienthotellt i Lund och förlösas där. Vid ett av de sista ul såg man även att det fanns något fel på hjärtat men Vid det laget kunde man knappt se bebis eller mäta med ctg pga mängden vatten. Det togs fpstervattenprov i v35 och tanken va att tömma ut ytterligare 1,5-2 liter vatten men det gjorde så ont så det blev bara de 150ml till provet. Till slut blev det igångsättning som slutade med akut snitt då bebis inte mådde bra. Han åkte direkt till BIVA och jag fick inte träffa eller ens se honom på flera timmar. Fick komma ner och se honom sen på eftermiddagen (han kom kl 7) precis innan han åkte på första operationen för hjärtat. Han va då 6 veckor.

För att inte dra allt för mycket här så genomgick han 10 operationer för hjärta och tarm, han hade även en förträngning av luftstrupen som var planerat att operera i London. Men... han fick blodförgiftning och komplikationer och efter 7 veckors kämpande fick vi ta det tunga beslutet att stänga av alla maskiner och medicinering. Det va en tid i fullständig lycka och total förkrosselse som jag inte önskar någon här i världen.

På grund av detta får vi väldigt mycket kontroller och utökad organscreening. Vill du eller någon annan veta något mer eller så går det bra att skriva pm. Jag kan svara på det mesta om detta. Men vill inte skriva precis alla detaljer kanske om någon tar väldigt illa vid sig. Detta var ett olycksfall och inget genetiskt eller nånting för det kollades också givetvis och bara ren otur.

Nu blev det en hel uppsats men skulle kunna skriva minst lika mycket till.. hoppas svaret var tillräckligt :)
  • Bacon89
    Bebis2021 skrev 2021-03-16 18:20:13 följande:

Vi har en son född mars 20 glömde jag skriva som föddes helt frisk som vi fick alla möjliga kontroller med så vi har beställt lika denna gången :)
Svar på tråden BF november 2021