• Anonym (H)

Får bankmannen uppge sånt?

Vi har en personlig bankman.

Jag har ett hemligt sparande som min man inte visste om, jag har inte heller berättat om det för bankmannen. Häromdagen fick min man ett mail från bankmannen och där stod mitt sparande med!? Så nu vet han om det mot min vilja.

Har det här verkligen gått rätt till!? Jag hade ingen aning om att hen skulle göra något sånt, vi har ju egna konton tom.

• Svar på tråden Får bankmannen uppge sånt?
  • Anonym (Tips)

Tips till framtiden. 

Ha inte "hemliga" konton i samma bank som du ska ta lån och hålla på i.
    Ett sånt konto bör du i så fall öppna i en annan bank. Ta någon av internetbankerna, finns flera. Ikano, Länsförsäkringar, Avanza (om du vill investera samtidigt) m.m. 

Då kommer dem inte skicka något till din partner.

• Anonym (Råger)

Hur hemligt kan ett konto bli ?

Står ju klart och tydligt i din deklarationsblankett ( gröna )
    vilka konton/banker/saldo du har.

Dom som tidigare givit råd att öppna bankkonto i annat
    kan jag meddela att det är mycket svårt, du måste ha personnummer i det
    landet eller annan anknytning som att äga hus/lägenhet m.m.

• Anonym (Lena)
    Anonym (Råger) skrev 2021-03-04 11:56:31 följande:

Hur hemligt kan ett konto bli ?

Står ju klart och tydligt i din deklarationsblankett ( gröna )
    vilka konton/banker/saldo du har.

Dom som tidigare givit råd att öppna bankkonto i annat
    kan jag meddela att det är mycket svårt, du måste ha personnummer i det
    landet eller annan anknytning som att äga hus/lägenhet m.m.

Det ska vara hemligt för mannen, och han har inte i hennes deklaration att göra. 

Sedan vet jag inte om någon rekommenderat TS att öppna konto i annat land, däremot i en internetbank, eftersom de inte skickar papper hem.
  • Trent
    EnAnonumius skrev 2021-03-04 08:55:43 följande:

Och visst är det ju bra att jag aldrig har hävdat heller att barnbidraget isig täcker hela barnets omkostnader?

Fast hur skall du ha det.. Du säger ju emot dig i en och samma mening.

Om nu pengarna inte är "öronmärkta" hur kan det så vara "ekonomiskt tillskott till vårdnadshavarna FÖR barnets omkostnader".

Bara den beskrivningen "ekonomiskt tillskott till vårdnadshavarna för barnets omkostnader" tycker jag låter som en perfekt beskrivning av att "öronmärka" pengar.Jag har aldrig sagt att det är fel att spara. Vad får du det ifrån?

Det får folk göra som de vill, och om TS hade sparat i hemlighet på sina pengar (dom pengarna hon från via jobb) så är det ju helt okey.

Jag skrev att det är fel att ta av barnets pengar för privat sparande.

Ibland är det enklast att erkänna att man hade fel.
  • Anonym (Lena)
    Trent skrev 2021-03-04 14:39:53 följande:
    Ibland är det enklast att erkänna att man hade fel.
    Kommer aldrig att hända. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Lena) skrev 2021-03-04 11:59:41 följande:
    Det ska vara hemligt för mannen, och han har inte i hennes deklaration att göra. 

Sedan vet jag inte om någon rekommenderat TS att öppna konto i annat land, däremot i en internetbank, eftersom de inte skickar papper hem.
    Kan han snoka rätt på ett hemligt konto är det ingen större konst att få tag i en deklaration, särskilt som det faktiskt är allmänna uppgifter som man bara behöver ringa Skv för att få ut, anonymt dessutom om man vill.
  • Anonym (H)

Jag kan inte minnas sist jag fick ett brev hem från banken, allt sånt får jag online... Och det har aldrig stått något om flyttningar mellan konton. Men att han skulle ha kollat något olovligen tror jag inte ändå.

• Anonym (Lena)
    Anonym (Ja) skrev 2021-03-04 15:40:31 följande:
    Kan han snoka rätt på ett hemligt konto är det ingen större konst att få tag i en deklaration, särskilt som det faktiskt är allmänna uppgifter som man bara behöver ringa Skv för att få ut, anonymt dessutom om man vill.
    Om det är ett vanligt konto utan ränta så syns det inte i deklarationen. Bara konton som genererar ränta tas upp i deklarationen.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (H) skrev 2021-03-04 15:48:07 följande:

Jag kan inte minnas sist jag fick ett brev hem från banken, allt sånt får jag online... Och det har aldrig stått något om flyttningar mellan konton. Men att han skulle ha kollat något olovligen tror jag inte ändå.

Nej men ring bankmannen och fråga hur de skickat infon då, och varför.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Lena) skrev 2021-03-04 15:53:34 följande:
    Om det är ett vanligt konto utan ränta så syns det inte i deklarationen. Bara konton som genererar ränta tas upp i deklarationen.
    Jag har aldrig sagt att kontona absolut skulle synas på en deklaration, bara att ts man naturligtvis får ut den plättlätt om han vill.
Svar på tråden Får bankmannen uppge sånt?