• Anonym (H)

Får bankmannen uppge sånt?

Vi har en personlig bankman.

Jag har ett hemligt sparande som min man inte visste om, jag har inte heller berättat om det för bankmannen. Häromdagen fick min man ett mail från bankmannen och där stod mitt sparande med!? Så nu vet han om det mot min vilja.

Har det här verkligen gått rätt till!? Jag hade ingen aning om att hen skulle göra något sånt, vi har ju egna konton tom.

• Svar på tråden Får bankmannen uppge sånt?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Mjau) skrev 2021-03-02 21:55:28 följande:

Jag undrar fortfarande vad det är som gör pengarna ifrån barnbidraget till ts pengar att behålla i hemlighet. Är det så?

Vet någon annan hur det är tänkt med barnbidraget?

Barnbidrag är till för att försörja barnen, det ska gå till utgifter för barnen, och då inte bara säsongskläder utan även mat och husrum, el etc.
  • Kjell2
    Anonym (Betty) skrev 2021-03-02 22:52:04 följande:

Men är det inte ändå så att du måste dela med dig hälften av de här pengarna när ni skiljer er i alla fall?

Ja, pengarna ska ingå i en bodelningen men då det kan dra ut på tiden kan det vara bra att ha ett eget kapital fram till dess att bodelningen är klar. Om endast den ena parten har tillgång till konton mm kan det bli väldigt jobbigt ekonomisk för den andra vid en separation innan bodelningen är klar. Det kan bli en väldigt begränsad handlingsfrihet.
  • Anonym (Neo)
    Anonym (H) skrev 2021-03-02 21:27:29 följande:

Nej jag har aldrig gett något medgivande. Att han ser mina inkomster är en sak, men katastrofen är ju att han också fick veta att jag regelbundet för över till ett annat konto. Inget kan hu göra det ogjort.

Men då kanske det är dags att ta steget nu? Det kommer alltid vara svårt. Du ska inte slösa med er tid, man har inte hur många år som helst
  • Anonym (Mjau)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-03-03 01:06:25 följande:
    Vilka är dina frågor då?

# 51 undrar du vad som är tanken med barnbidraget?

Jo, att spara en del av det utan mannens vetskap.

Sen undrar du om det är så att ts inte har något eget sparande?

Nej, inte officiellt. Endast smygsparandet.

Jag vet inte om jag övertolkar saker men jag tycker ts har svarat glasklart på detta.
    Du menar att statens tanke och syfte med att införa barnbidrag var att TS ska smygspara det? Enbart eftersom det är du som säger det köper jag det. Det blir lite konstigt att andra också får det, men dig tror jag på.

Jag har ifrån början frågat huruvida barnbidraget ska ses som gemensam inkomst eller om den liksom "tillfaller" den ena föräldern, även fast det är tänkt att till viss del täcka kostnader som det innebär att ha barn.

Följdfrågan på ovan blir då ifall TS har rätt att behålla delar ur barnbidraget på det sätt hon gör, eller ifall det på något sätt är att "försnilla" en inkomst som egentligen är gemensam. Hon kanske gör helt rätt, jag vet inte. Därför frågar jag.
    Därför frågar jag också hur det är tänkt med barnbidraget och vad dess syfte är i det hänseendet.
    Jag frågade också därför (med tanke på ifall det nu skulle vara gemensamt enligt statens syfte) ifall hon hade tänkt sig någon beräkningsmodell där hon behöll en del som hon ansåg vara hennes.

Vid något tillfälle ifrågasatte jag därför, fortfarande undrande, om pengarna ur barnbidraget kunde vara ett "eget" sparande (med just "eget" i citationstecken), ifall pengarna egentligen inte var just "egna" utan till familjen.
    Du förklarade, som svar på den frågan, att Ja, TS sparar barnbidraget.

Efter att ha googlat mig blå lyckas jag egentligen fortfarande inte riktigt hitta konkret vem som har slutgiltig bestämmanderätt över barnbidraget.

Du har däremot svarat att tanken med barnbidrag är att TS ska gömma det och att TS har ett sparande för att hon sparar ur barnbidraget, vilket - som du säger - tydligt hade framgått sedan innan. Frågan var ju hur "eget" det är. Får man göra så?
    Kanske. Kanske är det pengar som faktiskt tillfaller TS. 
  • Anonym (Mjau)
    Anonym (Ja) skrev 2021-03-03 07:43:09 följande:
    Barnbidrag är till för att försörja barnen, det ska gå till utgifter för barnen, och då inte bara säsongskläder utan även mat och husrum, el etc.
    Tack. 
  • Anonym (Neo)
    Anonym (Ja) skrev 2021-03-03 07:43:09 följande:

Barnbidraget är inte villkorat, det finns inga krav eller bestämmelser kring hur man använder pengarna.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Neo) skrev 2021-03-03 08:30:01 följande:
    Barnbidraget är inte villkorat, det finns inga krav eller bestämmelser kring hur man använder pengarna.
    Har jag sagt det eller? Den som får barnbidraget kan lika gärna köpa sprit för hela summan men det är inte därför staten infört det.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Mjau) skrev 2021-03-03 08:20:57 följande:

Du menar att statens tanke och syfte med att införa barnbidrag var att TS ska smygspara det? Enbart eftersom det är du som säger det köper jag det. Det blir lite konstigt att andra också får det, men dig tror jag på.

Jag har ifrån början frågat huruvida barnbidraget ska ses som gemensam inkomst eller om den liksom "tillfaller" den ena föräldern, även fast det är tänkt att till viss del täcka kostnader som det innebär att ha barn.

Följdfrågan på ovan blir då ifall TS har rätt att behålla delar ur barnbidraget på det sätt hon gör, eller ifall det på något sätt är att "försnilla" en inkomst som egentligen är gemensam. Hon kanske gör helt rätt, jag vet inte. Därför frågar jag.

Därför frågar jag också hur det är tänkt med barnbidraget och vad dess syfte är i det hänseendet.

Jag frågade också därför (med tanke på ifall det nu skulle vara gemensamt enligt statens syfte) ifall hon hade tänkt sig någon beräkningsmodell där hon behöll en del som hon ansåg vara hennes.

Vid något tillfälle ifrågasatte jag därför, fortfarande undrande, om pengarna ur barnbidraget kunde vara ett "eget" sparande (med just "eget" i citationstecken), ifall pengarna egentligen inte var just "egna" utan till familjen.

Du förklarade, som svar på den frågan, att Ja, TS sparar barnbidraget.

Efter att ha googlat mig blå lyckas jag egentligen fortfarande inte riktigt hitta konkret vem som har slutgiltig bestämmanderätt över barnbidraget.

Du har däremot svarat att tanken med barnbidrag är att TS ska gömma det och att TS har ett sparande för att hon sparar ur barnbidraget, vilket - som du säger - tydligt hade framgått sedan innan. Frågan var ju hur "eget" det är. Får man göra så?

Kanske. Kanske är det pengar som faktiskt tillfaller TS. 

Nej, statens syfte med barnbidrag är antagligen inte att ts ska smygspara det för egen del utan att pengarna ska användas till barnen. Barnbidrag tillfaller båda föräldrarna men just i ts fall verkar det som att barnbidraget går direkt till ts konto. Det är väl inte så svårt att gissa att det är ett gemensamt beslut mellan makarna därför att ts är den som står för barnens kostnader.

Vad vill du veta, om det är så att ts stjäl tusen kronor varje månad från sina barn för eget sparande? Ja, det kan man väl säga att hon gör kanske. Moraliskt kan man hävda att det inte är rätt. Varför ts gör så ändå har hon ju svarat på, hon planerar att lämna förhållandet och behöver en buffert eftersom mannen tydligen inte tillåter att hon har pengar att röra sig med för egen del. Det tycker jag låter som en kontrollerande man och det verkar som att hon helt enkelt inte har något val.
  • Anonym (F)
    Anonym (Neo) skrev 2021-03-03 07:55:31 följande:

Men då kanske det är dags att ta steget nu? Det kommer alltid vara svårt. Du ska inte slösa med er tid, man har inte hur många år som helst

Precis. Låt det hända.
  • Anonym (U)
    Anonym (H) skrev 2021-03-02 21:27:29 följande:

Nej jag har aldrig gett något medgivande. Att han ser mina inkomster är en sak, men katastrofen är ju att han också fick veta att jag regelbundet för över till ett annat konto. Inget kan hu göra det ogjort.

Klaga över hans beteende i allafall. I Sverige har kvinnor rätt att äga pengar / annat.

Sånt beteende kan kosta någons liv i absolut värsta fall.
Svar på tråden Får bankmannen uppge sånt?