Anonym (Teddy) skrev 2021-03-03 01:06:25 följande:
Vilka är dina frågor då?
# 51 undrar du vad som är tanken med barnbidraget?
Jo, att spara en del av det utan mannens vetskap.
Sen undrar du om det är så att ts inte har något eget sparande?
Nej, inte officiellt. Endast smygsparandet.
Jag vet inte om jag övertolkar saker men jag tycker ts har svarat glasklart på detta.
Du menar att statens tanke och syfte med att införa barnbidrag var att TS ska smygspara det? Enbart eftersom det är du som säger det köper jag det. Det blir lite konstigt att andra också får det, men dig tror jag på.
Jag har ifrån början frågat huruvida barnbidraget ska ses som gemensam inkomst eller om den liksom "tillfaller" den ena föräldern, även fast det är tänkt att till viss del täcka kostnader som det innebär att ha barn.
Följdfrågan på ovan blir då ifall TS har rätt att behålla delar ur barnbidraget på det sätt hon gör, eller ifall det på något sätt är att "försnilla" en inkomst som egentligen är gemensam. Hon kanske gör helt rätt, jag vet inte. Därför frågar jag.
Därför frågar jag också hur det är tänkt med barnbidraget och vad dess syfte är i det hänseendet.
Jag frågade också därför (med tanke på ifall det nu skulle vara gemensamt enligt statens syfte) ifall hon hade tänkt sig någon beräkningsmodell där hon behöll en del som hon ansåg vara hennes.
Vid något tillfälle ifrågasatte jag därför, fortfarande undrande, om pengarna ur barnbidraget kunde vara ett "eget" sparande (med just "eget" i citationstecken), ifall pengarna egentligen inte var just "egna" utan till familjen.
Du förklarade, som svar på den frågan, att Ja, TS sparar barnbidraget.
Efter att ha googlat mig blå lyckas jag egentligen fortfarande inte riktigt hitta konkret vem som har slutgiltig bestämmanderätt över barnbidraget.
Du har däremot svarat att tanken med barnbidrag är att TS ska gömma det och att TS har ett sparande för att hon sparar ur barnbidraget, vilket - som du säger - tydligt hade framgått sedan innan. Frågan var ju hur "eget" det är. Får man göra så?
Kanske. Kanske är det pengar som faktiskt tillfaller TS.