• Anonym (H)

Får bankmannen uppge sånt?

Vi har en personlig bankman.

Jag har ett hemligt sparande som min man inte visste om, jag har inte heller berättat om det för bankmannen. Häromdagen fick min man ett mail från bankmannen och där stod mitt sparande med!? Så nu vet han om det mot min vilja.

Har det här verkligen gått rätt till!? Jag hade ingen aning om att hen skulle göra något sånt, vi har ju egna konton tom.

• Svar på tråden Får bankmannen uppge sånt?
  • Anonym (Mjau)
    Anonym (Betty) skrev 2021-03-02 22:52:04 följande:

Men är det inte ändå så att du måste dela med dig hälften av de här pengarna när ni skiljer er i alla fall?

Lite så, ja.

Vad är egentligen tanken med barnbidraget? Det kanske är så att TS inte alls har något ?eget sparande? om det är barnbidraget som göms undan. Eller?
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Betty) skrev 2021-03-02 22:52:04 följande:

Men är det inte ändå så att du måste dela med dig hälften av de här pengarna när ni skiljer er i alla fall?

Ts har ju redan svarat att hon är medveten om att hon behöver pengar omedelbart för att klara sig när /om hon separerar. Boutredning tar tid och hon verkar säker på att mannen kommer göra situationen svår för henne under tiden.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Mjau) skrev 2021-03-02 22:55:46 följande:

Lite så, ja.

Vad är egentligen tanken med barnbidraget? Det kanske är så att TS inte alls har något ?eget sparande? om det är barnbidraget som göms undan. Eller?

Det har väl framkommit med all önskvärd tydlighet att nej, ts har inget annat sparande och ingen inkomst förutom fyra barnbidrag. Ts planerar sorti från förhållandet och behöver pengar för att klara sig i väntan på boutredning. Med tanke på ts tidigare trådar så är mannen kontrollerande och tycker att ts ska klara att finansiera hushåll och fyra barn på barnbidraget.
  • Anonym (Mjau)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-03-03 00:03:43 följande:

Det har väl framkommit med all önskvärd tydlighet att nej, ts har inget annat sparande och ingen inkomst förutom fyra barnbidrag. Ts planerar sorti från förhållandet och behöver pengar för att klara sig i väntan på boutredning. Med tanke på ts tidigare trådar så är mannen kontrollerande och tycker att ts ska klara att finansiera hushåll och fyra barn på barnbidraget.

Det har det kanske men om jag har läst antalet fyra någonstans så har jag slarvat med att lägga det på minnet. Andra trådar av TS har jag inte den blekaste om.

Inget av ovan har någonting med mina frågor att göra men vi kan gå igenom allt som framkommit i tråden ändå om det känns bra.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-03-02 23:55:27 följande:

Ts har ju redan svarat att hon är medveten om att hon behöver pengar omedelbart för att klara sig när /om hon separerar. Boutredning tar tid och hon verkar säker på att mannen kommer göra situationen svår för henne under tiden.

Nej jag har inte sett att hon skrivit att mannen kommer göra det svårt för henne. Dubbelläste allt nu och hittar inte det. Att hon vill ha pengar för att tex kunna resa till hemstad läste jag men ej att mannen e fördjävlug. Kanske nåt du vet om du läst andra trådar av ts
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (H) skrev 2021-03-02 20:38:22 följande:

Jag skulle få mycket pengar vid en separation, men det hjälper ju inte om jag går från en dag till den andra. Måste ju ha något att kunna klara mig på, även om det så bara är för att kunna resa till min hemstad.

Här skriver ju ts vad jag tolkar som att hon vid en boutredning vid ev skilsmässa skulle få mycket pengar men att hon fram tills ev boutredning är klar ju måste ha nåt att klara sig på. Därav smygsparar hon.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Betty) skrev 2021-03-03 00:12:18 följande:

Nej jag har inte sett att hon skrivit att mannen kommer göra det svårt för henne. Dubbelläste allt nu och hittar inte det. Att hon vill ha pengar för att tex kunna resa till hemstad läste jag men ej att mannen e fördjävlug. Kanske nåt du vet om du läst andra trådar av ts

#44 ts skriver att det är en katastrof att mannen fått reda på smygsparandet.

#34 här skriver ts att sparandet är det enda sättet för henne att kunna ta sig ur förhållandet.

Kan inte tolka det på annat sätt än att ts tror mannen kommer göra saker svåra för henne om hon lämnar.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Mjau) skrev 2021-03-03 00:09:20 följande:

Det har det kanske men om jag har läst antalet fyra någonstans så har jag slarvat med att lägga det på minnet. Andra trådar av TS har jag inte den blekaste om.

Inget av ovan har någonting med mina frågor att göra men vi kan gå igenom allt som framkommit i tråden ändå om det känns bra.

Vilka är dina frågor då?

# 51 undrar du vad som är tanken med barnbidraget?

Jo, att spara en del av det utan mannens vetskap.

Sen undrar du om det är så att ts inte har något eget sparande?

Nej, inte officiellt. Endast smygsparandet.

Jag vet inte om jag övertolkar saker men jag tycker ts har svarat glasklart på detta.
  • Anonym (G)

Vilken idiot till bankman!! Ring och fråga hur han tänkte!

• Anonym (Hur forklarade du det?)

Jag undrar om det ar bankmannen som upplyst honom eller om han sjalv pa nagot satt kunnat se att det forsvinner pengar fran barnbidragskontot varje manad (samma summa) och da dragit en fuling och sagt till dig att banken uppgett detta.

Har han tillgang till din internetbank eller kan du ha rakat glomma att logga ut, sa att han fatt syn pa det av en slump och, for att dolja hur han har fatt reda pa det, sager att han fatt informationen av banken?

Hur har du forklarat sparandet? Nekade du eller blev du sa overraskad att du helt enkelt direkt erkande? Om du nu inte ville att han skulle veta vad pengarna var till, ljog du ihop en trovardig logn om vad pengarna var tankta att ga till? Gemensam overraskningsresa for familjen? Present till hans 50-ars dag? Framtida sparande till barnen? Buffert ifall ni plotsligt skulle fa det svart sahar i Coronatider (om han kanske forlorade jobbet)? Panik pga Corona sa att du sparar infor kommande daliga tider?

Hur lange har du lyckats spara? Hur mycket ror det sig om? Om det bara ar ett ar sa kan det forklaras som Coronaskrack och inte nodvandigtvis att du tanker lamna honom. Du skapar en liten buffert for familjen. 

Fragan ar om du borjat med det helt nyligen och eftersom han ar kontrollerande/snokande darfor kommit pa det och far det att lata som om det ar banken som informerat honom om det. Han kanske har tillgang till dina inloggningsuppgifter eller installerat nagot spionprogram pa er dator?

Svar på tråden Får bankmannen uppge sånt?