• Simmaellersjunk

    Därför är det många män som avskyr feminism

    Utifrån ett manligt perspektiv nu, vad har jag att tjäna på feminism? Jag ska ge kvinnor min position på arbetet, jag ska mot min vilja stanna hemma mer med barnen pga tvångskvotering och jag uppmanas att söka yrken jag inte gillar för att dessa yrken ska bli mer "jämställda".

    Vad tjänar en man på feminism? Jag kan inte se någonting. Däremot kan jag se en modern feminism som alltmer liknar manipulering, där kvinnor vill ha makt, och få makten genom att få hela samhället att tycka synd om dem. Offerkoftan. Inte genom att anstränga sig och prestera bättre.

    Ta lönerna till exempel. Media, inklusive "opartiska" public service skriver ofta att vi fortfarande har långt att gå i jämställdheten eftersom kvinnors och mäns löner fortfarande skiljer sig mycket åt. Man försöker även jämställa kvinnors högre utbildningar med att det borde innebära fler chefspositioner. Ungefär som att chefer väljs baserat på utbildning, och inte baserat på mentalitet, risktagande och prestation.

    Löneskillnaderna avgörs till stor del av yrkesval. Kvinnor väljer hellre yrken i offentlig sektor där lönerna alltid är lägre. Kvinnor väljer även generellt yrken med lägre löner. Man ska inte heller glömma att män är mer volatila än kvinnor. Dvs, fler män tjänar bättre, men det är också så att fler män tjänar sämre. Yrken som rörmokare och sopgubbe domineras av män och har väldigt dåliga löner.

    Feminismen klagar bara på skillnader när skillnaderna är till nackdel för kvinnor. När var den senaste gången du såg en feminist kämpa för att män i ovan nämnda lågstatusyrken ska få bättre villkor och betalt? Det händer inte. Det enda man kämpar för är offerkoftan. Utan folks sympatier får man nämligen ingen makt.

    Jag hade kunnat utveckla detta mycket mer, men trådstarten ska inte bli för lång. Jag avskyr feminismen, just för att den är så manipulativ.

  • Svar på tråden Därför är det många män som avskyr feminism
  • KostasSonawj
    sextiotalist skrev 2021-03-12 10:07:26 följande:
    Vilka olika liv vi har. Jag har massor av vänner, både män och kvinnor, som säger sig vara feminister (inte vänsterfeminister utan mer liberalfeminister). Och de är varken grälsjuka eller har offerkoftor på sig. Men (speciellt de som är i styrande befattningar) ser till att man ser till personen och inte könet.
    Jag har,  trots en bit över 30 år i arbetslivet, aldrig mött detta med kurser om hur synd det är om kvinnan. 
    Företaget jag arbetar på (en teknisk konsultfirma) har idag 60% män och 40% kvinnor. Väldigt liten HR-avdelning. 
    FDFMGA skrev 2021-03-12 11:11:00 följande:
    Hmm, jag har en bred och ganska lång arbetslivserfarenhet och har precis som du aldrig upplevt något som ens påminner om den beskrivning du reagerade på.

    I och med att det tycks vara möjligt att skapa sig sin alldeles egna innebörd av vad feminism står för eller begreppets innebörd så verkar det som att tolkningen inte sällan blir att feminismen står för det som hindrar en att bli den framgångsrika man man annars skulle ha blivit.

    Själv föredrar jag att ta ansvar för mina egna misslyckanden och någon gång lite diskret sola mig i glansen av något jag lyckats med - som att jag är en hyfsat bra pappa, delvis tack vare att feminismen krattade manegen för mig.
    Det här är uppenbarligen en generationsfråga, ni är ganska mycket äldre än mig. Skolan ni gick i var inte besatt av feminism, er sociala krets var inte hetsad av internetfeminister, politiken är sedan länge irrelevant för er del och i arbetslivet är ni troligtvis omgivna av personer i ungefär samma åldersspann som därmed är lika "skyddade" eller förskonade som ni. Bara det faktum att sextiotalist aldrig tvingats gå en likabehandlingskurs säger en del enligt mig. Jag upplever inte att feminismen har förstört eller hindrat mig i någon högre utsträckning men det är ju dels för att jag har lärt mig navigera den här ideologin och dels för att den inte har något intresse av att korrigera just mitt beteende, även om den mer än ofta vänder sig till min demografiska grupp och anklagar oss för, utan att överdriva, i princip all ondska på den här jorden. ROKS menar på ett lite knepigt sätt att jag och min demografiska kategori är ansvariga för lesbiskt partnervåld och kräver att jag gör någonting åt det, exempelvis. Tror ni mig inte så står det i klartext på deras hemsida, jag kan länka.

    Ditt bemötande är ganska tröttsamt FDFMGA. Jag listar upp en rad ganska konkreta och uppenbara effekter som feminismens dominans har men du ignorerar den och antyder vagt att jag, eller åtminstone sådana som har mina åsikter, är förbittrade förlorare som söker en syndabock. Hur vore det om du istället tar något av det jag listade upp och bemötte det direkt? På det viset så kan vi ju ha en diskussion. 

    Sedan undrar jag om era privatliv, den där diskussionen med vänner över ett glas vin som lätt kan bli lite hetsig, hur ser den ut i era fall? Om ni aldrig har stött på någon lättkränkt och grälsjuk feminist som efter ett par glas vill bekämpa patriarkatet så har ni antingen en snäv bekantskapskrets, inte varit ute särskilt mycket, inte talat om några sådana frågor eller när dessa kommit upp varit passiva eller undfallande.

    Sitter jag hemma och är förbittrad? Nej. Avskyr jag att indirekt finansiera dumheter såsom genusperspektiv på raketforskning? Ja. Anser jag att DN mfl hetsar folk till att hata varandra och att det är någonting negativt? Ja. Det är inte så jäkla svårt det här.
  • sextiotalist
    KostasSonawj skrev 2021-03-12 11:39:47 följande:

    Det här är uppenbarligen en generationsfråga, ni är ganska mycket äldre än mig. Skolan ni gick i var inte besatt av feminism, er sociala krets var inte hetsad av internetfeminister, politiken är sedan länge irrelevant för er del och i arbetslivet är ni troligtvis omgivna av personer i ungefär samma åldersspann som därmed är lika "skyddade" eller förskonade som ni. Bara det faktum att sextiotalist aldrig tvingats gå en likabehandlingskurs säger en del enligt mig. Jag upplever inte att feminismen har förstört eller hindrat mig i någon högre utsträckning men det är ju dels för att jag har lärt mig navigera den här ideologin och dels för att den inte har något intresse av att korrigera just mitt beteende, även om den mer än ofta vänder sig till min demografiska grupp och anklagar oss för, utan att överdriva, i princip all ondska på den här jorden. ROKS menar på ett lite knepigt sätt att jag och min demografiska kategori är ansvariga för lesbiskt partnervåld och kräver att jag gör någonting åt det, exempelvis. Tror ni mig inte så står det i klartext på deras hemsida, jag kan länka.

    Ditt bemötande är ganska tröttsamt FDFMGA. Jag listar upp en rad ganska konkreta och uppenbara effekter som feminismens dominans har men du ignorerar den och antyder vagt att jag, eller åtminstone sådana som har mina åsikter, är förbittrade förlorare som söker en syndabock. Hur vore det om du istället tar något av det jag listade upp och bemötte det direkt? På det viset så kan vi ju ha en diskussion. 

    Sedan undrar jag om era privatliv, den där diskussionen med vänner över ett glas vin som lätt kan bli lite hetsig, hur ser den ut i era fall? Om ni aldrig har stött på någon lättkränkt och grälsjuk feminist som efter ett par glas vill bekämpa patriarkatet så har ni antingen en snäv bekantskapskrets, inte varit ute särskilt mycket, inte talat om några sådana frågor eller när dessa kommit upp varit passiva eller undfallande.

    Sitter jag hemma och är förbittrad? Nej. Avskyr jag att indirekt finansiera dumheter såsom genusperspektiv på raketforskning? Ja. Anser jag att DN mfl hetsar folk till att hata varandra och att det är någonting negativt? Ja. Det är inte så jäkla svårt det här.


    Likabehandlingskurs är ju i så fall en kurs som vänder sig till samtliga på en arbetsplats oavsett vilket årtal man är född.

    Någon har man väl dykt på. Men jag möter nog fler bittra män (på det här forumet) som startar trådar
  • FDFMGA
    KostasSonawj skrev 2021-03-12 11:39:47 följande:
    FDFMGA skrev 2021-03-12 11:11:00 följande:
    Hmm, jag har en bred och ganska lång arbetslivserfarenhet och har precis som du aldrig upplevt något som ens påminner om den beskrivning du reagerade på.

    I och med att det tycks vara möjligt att skapa sig sin alldeles egna innebörd av vad feminism står för eller begreppets innebörd så verkar det som att tolkningen inte sällan blir att feminismen står för det som hindrar en att bli den framgångsrika man man annars skulle ha blivit.

    Själv föredrar jag att ta ansvar för mina egna misslyckanden och någon gång lite diskret sola mig i glansen av något jag lyckats med - som att jag är en hyfsat bra pappa, delvis tack vare att feminismen krattade manegen för mig.
    Det här är uppenbarligen en generationsfråga, ni är ganska mycket äldre än mig. Skolan ni gick i var inte besatt av feminism, er sociala krets var inte hetsad av internetfeminister, politiken är sedan länge irrelevant för er del och i arbetslivet är ni troligtvis omgivna av personer i ungefär samma åldersspann som därmed är lika "skyddade" eller förskonade som ni. Bara det faktum att sextiotalist aldrig tvingats gå en likabehandlingskurs säger en del enligt mig. Jag upplever inte att feminismen har förstört eller hindrat mig i någon högre utsträckning men det är ju dels för att jag har lärt mig navigera den här ideologin och dels för att den inte har något intresse av att korrigera just mitt beteende, även om den mer än ofta vänder sig till min demografiska grupp och anklagar oss för, utan att överdriva, i princip all ondska på den här jorden. ROKS menar på ett lite knepigt sätt att jag och min demografiska kategori är ansvariga för lesbiskt partnervåld och kräver att jag gör någonting åt det, exempelvis. Tror ni mig inte så står det i klartext på deras hemsida, jag kan länka.

    Ditt bemötande är ganska tröttsamt FDFMGA. Jag listar upp en rad ganska konkreta och uppenbara effekter som feminismens dominans har men du ignorerar den och antyder vagt att jag, eller åtminstone sådana som har mina åsikter, är förbittrade förlorare som söker en syndabock. Hur vore det om du istället tar något av det jag listade upp och bemötte det direkt? På det viset så kan vi ju ha en diskussion. 

    Sedan undrar jag om era privatliv, den där diskussionen med vänner över ett glas vin som lätt kan bli lite hetsig, hur ser den ut i era fall? Om ni aldrig har stött på någon lättkränkt och grälsjuk feminist som efter ett par glas vill bekämpa patriarkatet så har ni antingen en snäv bekantskapskrets, inte varit ute särskilt mycket, inte talat om några sådana frågor eller när dessa kommit upp varit passiva eller undfallande.

    Sitter jag hemma och är förbittrad? Nej. Avskyr jag att indirekt finansiera dumheter såsom genusperspektiv på raketforskning? Ja. Anser jag att DN mfl hetsar folk till att hata varandra och att det är någonting negativt? Ja. Det är inte så jäkla svårt det här.
    Nej då, det är åldersblandning på min arbetsplats, i och för sig nästan uteslutande akademiker, vilket i sig kan vara en förklaring. Jag upplever det som att det främst är lågutbildade män som ger uttryck för hur mycket de kränkts och begränsas av feminismen.

    Jag kan överhuvudtaget känna en viss förundran över dina synpunkter, som att du tror att arbetslivet är åldersskiktat så att om man är född på sextio- eller sjuttiotalet så jobbar man tillsammans med jämnåriga. Så är det i skolan men inte i yrkeslivet.

    Privat umgås jag ogärna med folk som bara gnäller, oavsett kön.

    Ett tips: Välj dina vänner med omsorg - i verkligheten och på sociala medier. Det gör jag - och med undantag för Familjeliv som  jag delvis uppfattar som ett omvänt Mecka dit antifeministerr vallfärdar för att få ge uttryck för sin kvinnouppfattning så har jag utbyte av de vänner jag valt eller omvänt: som valt mig.
  • sextiotalist
    FDFMGA skrev 2021-03-12 11:55:47 följande:
    Nej då, det är åldersblandning på min arbetsplats, i och för sig nästan uteslutande akademiker, vilket i sig kan vara en förklaring. Jag upplever det som att det främst är lågutbildade män som ger uttryck för hur mycket de kränkts och begränsas av feminismen.

    Jag kan överhuvudtaget känna en viss förundran över dina synpunkter, som att du tror att arbetslivet är åldersskiktat så att om man är född på sextio- eller sjuttiotalet så jobbar man tillsammans med jämnåriga. Så är det i skolan men inte i yrkeslivet.

    Privat umgås jag ogärna med folk som bara gnäller, oavsett kön.

    Ett tips: Välj dina vänner med omsorg - i verkligheten och på sociala medier. Det gör jag - och med undantag för Familjeliv som  jag delvis uppfattar som ett omvänt Mecka dit antifeministerr vallfärdar för att få ge uttryck för sin kvinnouppfattning så har jag utbyte av de vänner jag valt eller omvänt: som valt mig.
    På min arbetsplats är man mellan 25 och 65, med tyngdpunkt nedåt (vilket märks då vi har väldigt många föräldalediga, både män och kvinnor. Det verkar som alla som har mindre barn arbetar deltid, både män och kvinnor.
    Om jag tänker efter så finns det en riktigt gnällspik bland bekanta, när det gäller detta. Det är en av sambons barndomsvänner, numera pensionär, som gnäller om detta så fort han får chansen, dvs att jämställdheten har gått för långt.
  • KostasSonawj
    FDFMGA skrev 2021-03-12 11:55:47 följande:

    Nej då, det är åldersblandning på min arbetsplats, i och för sig nästan uteslutande akademiker, vilket i sig kan vara en förklaring. Jag upplever det som att det främst är lågutbildade män som ger uttryck för hur mycket de kränkts och begränsas av feminismen.

    Jag kan överhuvudtaget känna en viss förundran över dina synpunkter, som att du tror att arbetslivet är åldersskiktat så att om man är född på sextio- eller sjuttiotalet så jobbar man tillsammans med jämnåriga. Så är det i skolan men inte i yrkeslivet.

    Privat umgås jag ogärna med folk som bara gnäller, oavsett kön.

    Ett tips: Välj dina vänner med omsorg - i verkligheten och på sociala medier. Det gör jag - och med undantag för Familjeliv som  jag delvis uppfattar som ett omvänt Mecka dit antifeministerr vallfärdar för att få ge uttryck för sin kvinnouppfattning så har jag utbyte av de vänner jag valt eller omvänt: som valt mig.


    Nu har jag kommit med ganska många konkreta, påtagliga saker som jag tror att vem som helst skulle kunna förstå är negativa men du väljer att tala om att välja vänner och hur det är lågutbildade som gnäller på feminismen.

    Jag kan ge dig en utmaning! Om du är tvungen att säga någonting negativt om feminismen, vad är i så fall högst upp på den listan? Någonting kan du säkerligen komma på, annars har du en ganska solid lista exempel ovan. Klarar du min utmaning?
  • Wagner
    korngryn skrev 2021-03-12 11:33:22 följande:
    Det är en viktig poäng. Frågan är bara vart man ska göra av barnen? Förr, innan föräldraledighet fanns, var ju barnen med och deltog i arbetet, eller lämnades vind för våg. Men idag anser man ju att barn inte ska behöva arbeta eller lämnas vind för våg.

    I så fall måste det bli mer accepterat att ha med sig spädbarn på arbetet, eller så måste barnomsorgen börja ta emot riktigt små barn. Eller så måste man skapa en riktig låglönemarknad där man kan betala en nanny utan att hela mannens (eller kvinnans) lön går till det.

    Inget av dessa alternativ har hittills vunnit någon popularitet hos folket.
    Dagmammor t.ex. När jag var liten var det vanligt alltjämt. Många äldre damer ägnade sig åt det. Det var innan staten satte klorna i barnen från början!

    Dagens yngre befolkning vet väl inte ens vad en dagmamma är.

    Sen är det ju så att om barn ska skaffas, så finge väl folk ta sitt ansvar, och planera för det. Mamman kan jobba några timmar på kvällen t.ex., och  övrigt ta hand om barn, för amning o.s.v. Och sen, beroende på jobb, kan barnet vara med o.s.v.

    Mor- och farföräldrar kan sköta mkt. Så är det i många andra länder.

    Detta med strukturomvandlingen kan styra det åt det hållet per automatik. Om mamma &(pappa) jobbar hemifrån kan barnen vara hemma också.

    Du ser bara problem. Så kan det bli genom den svenska hjärntvätten. Enligt den är det enda system som funkar, det svenska. Den svenska självgodheten. Att det inte alls stämmer, bortser svenskchauvisterna ifrån.
  • sextiotalist
    Wagner skrev 2021-03-12 12:16:25 följande:
    Dagmammor t.ex. När jag var liten var det vanligt alltjämt. Många äldre damer ägnade sig åt det. Det var innan staten satte klorna i barnen från början!

    Dagens yngre befolkning vet väl inte ens vad en dagmamma är.

    Sen är det ju så att om barn ska skaffas, så finge väl folk ta sitt ansvar, och planera för det. Mamman kan jobba några timmar på kvällen t.ex., och  övrigt ta hand om barn, för amning o.s.v. Och sen, beroende på jobb, kan barnet vara med o.s.v.

    Mor- och farföräldrar kan sköta mkt. Så är det i många andra länder.

    Detta med strukturomvandlingen kan styra det åt det hållet per automatik. Om mamma &(pappa) jobbar hemifrån kan barnen vara hemma också.

    Du ser bara problem. Så kan det bli genom den svenska hjärntvätten. Enligt den är det enda system som funkar, det svenska. Den svenska självgodheten. Att det inte alls stämmer, bortser svenskchauvisterna ifrån.
    Eller så har man tänkt aktivt själv. Nu tillhör jag de fåtal kvinnor där jag är den tredje generationens kvinnor som har en eftergymnasial utbildning (den fjärde är på gång). Där vi tillhör den fjärde generationens yrkesarbetande kvinnor. Min mammas morfar hade ett väldigt modernt tänk, då han ansåg att alla hans barn, oavsett kön, ska kunna stå på egna ben. Så för mig har det varit fullt naturligt att inte vara hemmafru. Det har inte varit norm. Är själv uppvuxen med två yrkesarbetande föräldrar. Min lillebror gick på dagis, själv hade jag barnflicka och när jag började skolan gick på det dåvarande fritids.
    Ingen mor-eller farföräldrar inom rimligt avstånd. 

    Dagmammor har jag tyvärr hört rätt mycket tråkiga saker om. Då det saknat insyn i deras verksamhet. Valde därför aktivt (det fanns dagmammor när sonen var liten) en privat förskola
  • FDFMGA
    KostasSonawj skrev 2021-03-12 12:11:23 följande:
    Nu har jag kommit med ganska många konkreta, påtagliga saker som jag tror att vem som helst skulle kunna förstå är negativa men du väljer att tala om att välja vänner och hur det är lågutbildade som gnäller på feminismen.

    Jag kan ge dig en utmaning! Om du är tvungen att säga någonting negativt om feminismen, vad är i så fall högst upp på den listan? Någonting kan du säkerligen komma på, annars har du en ganska solid lista exempel ovan. Klarar du min utmaning?
    Då får du väl lista dessa påståenden om du vill att jag ska kommentera dem, Jag är annars mer intresserad av hur jag uppfattar att feminismen påverkat mig än anekdoter om arbetsplatser där alla är jämnåriga eller synpunkter om att föräldraledigheten borde avskaffas.

    Men det är klart att det finns feminister som gnäller och på antifeministers vis syr om feminismen till en offerkofta de kan svepa om sig med - men de flesta feminister har nog inte tid med sådan lyx - fullt upptagna med att leva och få livet att gå ihop som de är.
  • Wagner
    FDFMGA skrev 2021-03-12 11:55:47 följande:
    Nej då, det är åldersblandning på min arbetsplats, i och för sig nästan uteslutande akademiker, vilket i sig kan vara en förklaring. Jag upplever det som att det främst är lågutbildade män som ger uttryck för hur mycket de kränkts och begränsas av feminismen.

    Jag kan överhuvudtaget känna en viss förundran över dina synpunkter, som att du tror att arbetslivet är åldersskiktat så att om man är född på sextio- eller sjuttiotalet så jobbar man tillsammans med jämnåriga. Så är det i skolan men inte i yrkeslivet.

    Privat umgås jag ogärna med folk som bara gnäller, oavsett kön.

    Ett tips: Välj dina vänner med omsorg - i verkligheten och på sociala medier. Det gör jag - och med undantag för Familjeliv som  jag delvis uppfattar som ett omvänt Mecka dit antifeministerr vallfärdar för att få ge uttryck för sin kvinnouppfattning så har jag utbyte av de vänner jag valt eller omvänt: som valt mig.
    Det är så att "akademikerna" (förr: "den intellektuella medelklassen"), är de allra mest lättstyrda i samhället. En som har skrivit en del om det, är N. Chomsky.

    Medan arbetarklassen står fast vid sina värderingar, är konservativa, så är akademikerna mkt lättrörliga, betr. värderingar & åsikter. Det hänger antagligen samman med att hela deras identitet styrs av 'som är på modet'. Det gäller att hänga med i konjunktursmeningarna! Annars kan X gå miste om chefspositionen t.ex. Alla i denna klass, är strebrar, anpassliga, opportunister, med vissa, få, undantag.

    Och sedan, i efterhand, så är denna klass av människor, den som är snabbast på att förkasta det man tidigare "stod för".

    Ett exempel: I mitten läste jag en universitetskurs i pedagogik. Läraren var uppenbarligen marxistiskt skolad och undervisade bl.a. i Skinner, Broadys "Dolda läroplan" o.s.v.

    Så 10 år senare, föll det så att jag hade honom som lärare igen på en kurs, en fortbildningskurs. Då hade han visst helt glömt det han tidigare undervisade i, utan nu var han inne på det "coachande undervisningssättet".

    I en paus tog jag upp det med honom. Det roliga var att han spelade dum. Han låtsades inte begripa vad mitt påpekande om varför jag skulle ta honom på allvar nu, när han var lika övertygad om nåt nytt relativt det han undervisade om 10 år tidigare. Nu var han inte marxist längre. Det var inte längre på modet.

    Så funkar det med akademikerna.
  • korngryn
    Wagner skrev 2021-03-12 12:16:25 följande:

    Dagmammor t.ex. När jag var liten var det vanligt alltjämt. Många äldre damer ägnade sig åt det. Det var innan staten satte klorna i barnen från början!

    Dagens yngre befolkning vet väl inte ens vad en dagmamma är.

    Sen är det ju så att om barn ska skaffas, så finge väl folk ta sitt ansvar, och planera för det. Mamman kan jobba några timmar på kvällen t.ex., och  övrigt ta hand om barn, för amning o.s.v. Och sen, beroende på jobb, kan barnet vara med o.s.v.

    Mor- och farföräldrar kan sköta mkt. Så är det i många andra länder.

    Detta med strukturomvandlingen kan styra det åt det hållet per automatik. Om mamma &(pappa) jobbar hemifrån kan barnen vara hemma också.

    Du ser bara problem. Så kan det bli genom den svenska hjärntvätten. Enligt den är det enda system som funkar, det svenska. Den svenska självgodheten. Att det inte alls stämmer, bortser svenskchauvisterna ifrån.


    Ser jag bara problem? Jag tycker jag kom med flera förslag till tänkbara lösningar.
Svar på tråden Därför är det många män som avskyr feminism