• Lark

Jomshof

"Islam är en avskyvärd religion".

Vad tycker ni om uttalandet.
    Personligen håller jag med fullständigt. Koranen är bland de värsta böckerna jag läst... och Islams principer i Sharialagarna är fruktansvärda.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Jomshof
  • nihka
    Lark skrev 2021-03-21 17:04:33 följande:
    Jag läser ingenting annorlunda... utan läser vad som står.
    Då kan du både hebreiska, arameiska och grekiska samt är insatt i kulturen i de länder där dessa språk talades på den tiden bibeln skrevs samt bakåt för den tid man skrev om?

Vilken av de svenska översättningarna anser du ligger närmast originalet? Eller förlåt, ÄR originalet?

Officiella översättningar

Gustav Vasas bibel (1541)
    Gustav II Adolfs bibel (1618)
    Karl XII:s bibel (1703)

1917 års kyrkobibel
    Bibel 2000 (med NT 81)

Andra översättningar

Normalupplagan (1883, 1908)
    P.P. Waldenströms översättning (NT, 1886)
    Erik Benelius översättning (NT, 1895)
    Helge Åkesons Bibelöversättning (1911)
    Nya världens bibelöversättning (1961, 2017)
    David Hedegårds översättning (NT, 1964?1965)
    Bo Giertz översättning (NT, 1981)
    Svensk Kyrkobibel (NT, 1997)
    Svenska Folkbibeln (1998, 2014)
    Nya Levande Bibeln (2003)
    Reformationsbibeln (2003, 2016)
    Svenska Kärnbibeln (NT, 2017)
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka

Man undrar egentligen hur mycket Jomshof håller inne med med tanke på att detta är hans syn:

"Eftersom Sverige inte är Ungern, eftersom vi inte sitter i regeringsställning (än) och eftersom media i Sverige inte fungerar som media i Ungern, är vi tvungna att anpassa oss till den verklighet som råder här. Det innebär inte minst att vi måste anpassa vår retorik efter det rådande läget."

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Pilsner
    nihka skrev 2021-03-22 16:42:35 följande:
    Då var det klart med att invandring i sig inte innebär en ökad brottslighet. Det måste till något mer än att folk bara rör på sig.
    Vad som orsakar den avsevärt ökade brottsligheten invandringen medför är en intressant fråga. Är de invandrare vi tar emot helt enkelt mer brottsbenägna? Har vi katastrofalt usel integrationspolitik? Eller är det en kombination?
  • Vidrish

Jo det är bland det värsta som finns!

• Lark
    nihka skrev 2021-03-22 16:51:19 följande:
    Då kan du både hebreiska, arameiska och grekiska samt är insatt i kulturen i de länder där dessa språk talades på den tiden bibeln skrevs samt bakåt för den tid man skrev om?

Vilken av de svenska översättningarna anser du ligger närmast originalet? Eller förlåt, ÄR originalet?

Officiella översättningar

Gustav Vasas bibel (1541)
    Gustav II Adolfs bibel (1618)
    Karl XII:s bibel (1703)

1917 års kyrkobibel
    Bibel 2000 (med NT 81)

Andra översättningar

Normalupplagan (1883, 1908)
    P.P. Waldenströms översättning (NT, 1886)
    Erik Benelius översättning (NT, 1895)
    Helge Åkesons Bibelöversättning (1911)
    Nya världens bibelöversättning (1961, 2017)
    David Hedegårds översättning (NT, 1964?1965)
    Bo Giertz översättning (NT, 1981)
    Svensk Kyrkobibel (NT, 1997)
    Svenska Folkbibeln (1998, 2014)
    Nya Levande Bibeln (2003)
    Reformationsbibeln (2003, 2016)
    Svenska Kärnbibeln (NT, 2017)
    Insatt i kulturen i de länder där dessa språk talades på den tiden och talas idag?
    Yes, tonvis med studier... och vänner som bor där... och... och...

Kan jag hebreiska, arameiska och grekiska? Nope, inte flytande... men har studerat dessa. Dessutom, precis som jag skrev tidigare, har jag vänner inom dessa språk som kan förklara det jag inte förstår.

Plus akademiska studier med utfrågning av professorer... plus...
  • Padirac
    Lark skrev 2021-03-23 07:44:43 följande:
    Insatt i kulturen i de länder där dessa språk talades på den tiden och talas idag?
    Yes, tonvis med studier... och vänner som bor där... och... och...

Kan jag hebreiska, arameiska och grekiska? Nope, inte flytande... men har studerat dessa. Dessutom, precis som jag skrev tidigare, har jag vänner inom dessa språk som kan förklara det jag inte förstår.

Plus akademiska studier med utfrågning av professorer... plus...
    Det är ju häpnadsväckande vilka nyanserade insikter alla studier, vänner, språkkunskap och frågestunder med professor kan ge .. {#emotions_dlg.flower}
    Lark skrev 2021-03-22 13:38:51 följande:
    Intressant resonemang.

Man kan kalla sig muslim, men strunta i vad Muhammed säger i Koranen?

Så, då kan man alltså kalla sig kristen och fullständigt strunta i Jesu kärleksbudskap då?
    Eller jo... du har ju rätt... därför vi fick korståg och annat vansinne.

Det innebär ju alltså att du anser att korstågens blodtörstiga förespråkare var sk "moderata" kristna?
    Korstågen - att fullständigt strunta i kristendomens budskap - är ett exempel på moderat kristendom... 
    Jesus säger älska dina fiender.. älska din nästa.
    Men men... det är ju inte så svart eller vitt... finns ju gråzoner.

• Lark
    Padirac skrev 2021-03-23 13:48:33 följande:
    Det är ju häpnadsväckande vilka nyanserade insikter alla studier, vänner, språkkunskap och frågestunder med professor kan ge .. {#emotions_dlg.flower}
    Intressant resonemang.

Så, då kan man alltså kalla sig kristen och fullständigt strunta i Jesu kärleksbudskap då?

Det innebär ju alltså att du anser att korstågens blodtörstiga förespråkare var sk "moderata" kristna?
    Korstågen - att fullständigt strunta i kristendomens budskap - är ett exempel på moderat kristendom... 

Inte direkt häpnadsväckande alls. 
    Om man inte får insikter genom studier, vänner, språkkunskaper och universitetsseminarier så bör man väl ifrågasätta sin mentala förmåga?

För mig handlar det om att ha tillräckligt på fötterna för att kunna uttala mig.
  • Padirac
    Lark skrev 2021-03-23 14:09:30 följande:
    Inte direkt häpnadsväckande alls. 
    Om man inte får insikter genom studier, vänner, språkkunskaper och universitetsseminarier så bör man väl ifrågasätta sin mentala förmåga?

För mig handlar det om att ha tillräckligt på fötterna för att kunna uttala mig.
    Det är som att inse att världen var svart/vit utan gråskala innan färgtv kom.

Vad behöver man ha på fötterna för att kunna uttala sig på endanstående vis.. att du kommer fram till att du tror att någon anser att korsriddarna var moderata/försiktiga kristnaberor det på alla studier, vänner, kunskaper och frågestunder med professorer?  

Jag tycker du ska fundera på om dina studier och utbildningar och vänner och professorer verkligen har gett dig den kunskap du behöver för att förstå världen och människan - kanske finns det någonting att komplettera med  - en färgtv kanske{#emotions_dlg.flower}
    Lark skrev 2021-03-21 17:20:15 följande:
    Det var precis DET jag menade.
    Moderat innebär försiktig, måttfull etc.

Hur kan man vara moderat/försiktig/måttfull inom en tro?
    Nivå på tro? Antingen så tror man eller så tror man inte.
    Intressant resonemang.

• Anonym (Ojoj)
    Padirac skrev 2021-03-23 14:26:25 följande:

Vad behöver man ha på fötterna för att kunna uttala sig på endanstående vis.. att du kommer fram till att du tror att någon anser att korsriddarna var moderata/försiktiga kristnaberor det på alla studier, vänner, kunskaper och frågestunder med professorer?  

Jag tycker du ska fundera på om dina studier och utbildningar och vänner och professorer verkligen har gett dig den kunskap du behöver för att förstå världen och människan - kanske finns det någonting att komplettera med  - en färgtv kanske{#emotions_dlg.flower}

Komiskt att du svarar som du gör, visar bara att du inte har tillräckligt med kunskaper för att uttrycka dig i sak utan svamlar baraSkål
  • Lark
    Padirac skrev 2021-03-23 14:26:25 följande:

Nej, det är inte som att inse att världen var svartvit utan gråskala innan färgTV.
    Däremot är det som att inse att människor hittar på deras egen version av saker och ting för att passa deras liv och deras situation.
    Absolut - du får hitta på vad du vill - men kalla det inte för något som redan är fördefinierat. 

Att resonera med en person som kallar sig för kristen men byter ut halva Bibeln mot New Age teorier och kristaller - det blir ju fullständigt befängt!
    Det går ju inte att föra en vettig diskussion.

Nej, korsriddarnas moderata hållning var ett extremt dåligt exempel från min sida.
    Finns inget moderat i krig.

Ska man diskutera saker och ting så bör det ju finnas en saklig grund.
    Det finns definitioner av saker och ting. Det är därför vi har uppslagsverk och ordböcker.
    Enligt uppslagsverk är en muslim en person som tror på Muhammed som den siste profeten och Koranen som helig skrift.
    Inte halva Koranen... inte en fjärdedel. Koranen.
    Som muslim bör man väl då följa Koranen - även om Muhammed säger en massa saker som är fruktansvärda?

"Jag är muslim men jag tycker månggifte är fel". Men månggifte finns ju i Koranen. Muhammed ger tillåtelse till fyra fruar?
    "Ja, men det är fel". Men då är du ju inte muslim.

Absolut kan man köpa en färg-TV.
    Till en sådan medföljer en sk manual som säger hur apparaten fungerar.
    Den är inte till för att tolkas. Om den drivs av 240V genom vägguttaget, så betyder detta bokstavligen att den drivs av 240 volts spänning ur vägguttaget.
    Den säger ordagrant hur TV'n fungerar.
Svar på tråden Jomshof