• Lark

Jomshof

"Islam är en avskyvärd religion".

Vad tycker ni om uttalandet.
    Personligen håller jag med fullständigt. Koranen är bland de värsta böckerna jag läst... och Islams principer i Sharialagarna är fruktansvärda.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Jomshof
  • Lark
    klyban skrev 2021-03-21 17:08:52 följande:

Moderat muslim handlar inte om en politisk tillhörighet som ett parti.
    Utan för att beskriva vilken nivån tron ligger på.

Det var precis DET jag menade.
    Moderat innebär försiktig, måttfull etc.

Hur kan man vara moderat/försiktig/måttfull inom en tro?
    Nivå på tro? Antingen så tror man eller så tror man inte.
  • Lark
    klyban skrev 2021-03-21 17:08:52 följande:

Moderat muslim handlar inte om en politisk tillhörighet som ett parti.
    Utan för att beskriva vilken nivån tron ligger på.

skit också... ibland missar jag att det är du som skriver.
    Jag ska inte svara på dina meddelanden.
    Sorry.
  • klyban
    Lark skrev 2021-03-21 17:20:15 följande:

Finner att detta begreppet är lite nyckfullt ibland.
    Men då förstår du ju vad moderat betyder i sammanhanget, undrar varför du frågar nått som du sen säger du redan vet om.

Vad är det om?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac
    Lark skrev 2021-03-21 17:20:15 följande:

Nej, det finns bokstavstroende eller radikala eller moderata eller sekulariserade av vilken tro eller övertygelse som helst.

Alla har inte en svartvit syn på idéer, tro eller politik.
  • Lark
    Padirac skrev 2021-03-21 17:46:29 följande:
    Nej, det finns bokstavstroende eller radikala eller moderata eller sekulariserade av vilken tro eller övertygelse som helst.

Alla har inte en svartvit syn på idéer, tro eller politik.
    Hur kan tro vara något annat än svartvitt?
    Antingen tror man på något - eller så tror man inte på något.

Antingen tror jag på en Gud - eller så tror jag inte på en Gud.
    ?
  • Padirac
    Lark skrev 2021-03-21 18:50:29 följande:
    Hur kan tro vara något annat än svartvitt?
    Antingen tror man på något - eller så tror man inte på något.

Antingen tror jag på en Gud - eller så tror jag inte på en Gud.
    ?
    För dig kan (din) tro tydligen inte vara annat än svartvitt - men om du frågar andra än dig själv kommer de att  ge en hel palett av olika grader av uppfattningar avseende sin tro. Det finns en del som säger att tvivel är en förutsättning för tro, men alla håller säkert inte med.

Sen är tro inte nödvändigtvis samma sak som att tro bokstavligt på varje mening i en text. 

Det finnns i ditt resonemang ett tydligt svartvitt tänkande och det ser utifrån det som att du tillskriver andra samma svartvita uppfattningar. 
  • Pilsner
    nihka skrev 2021-03-20 09:33:16 följande:
    Jag ser inget i din källa om att invandring i sig innebär mer kriminalitet. Ett sådant uttalande innebär att så fort folk börjar röra på sig så går kriminaliteten upp. Menar du att det även gäller vid flytt mellan mindre geografiska områden än länder, exempelvis regioner och städer? Bostadsområden? Byte av lägenhet i samma trapphus? Vilken aspekt av själva flyttandet anser du utgör den brottshöjande komponenten?
    Det står klart och tydligt att invandringen till Sverig har medfört betydande brottslighet. Att invandring till en del andra länder inte har medfört lika stora problem är intressant. Kanade brukar ser som ett land som hanterar flyktingmottagandet betydligt bättre än Sverige. Vad kan vi lära av Kanada här?

Eller kommer de kanske senare få samma problem som Sverige har nu? ("Den mest brottsbelastade befolkningsmässiga undergruppen är inrikes födda av två utrikes födda föräldrar. Denna grupps belastning ligger högre än de utlandsföddas och ökar över tid.")

• Lark
    Padirac skrev 2021-03-21 18:58:18 följande:
    För dig kan (din) tro tydligen inte vara annat än svartvitt - men om du frågar andra än dig själv kommer de att  ge en hel palett av olika grader av uppfattningar avseende sin tro. Det finns en del som säger att tvivel är en förutsättning för tro, men alla håller säkert inte med.

Sen är tro inte nödvändigtvis samma sak som att tro bokstavligt på varje mening i en text. 

Det finnns i ditt resonemang ett tydligt svartvitt tänkande och det ser utifrån det som att du tillskriver andra samma svartvita uppfattningar. 
    Intressant resonemang.

Man kan kalla sig muslim, men strunta i vad Muhammed säger i Koranen?

Så, då kan man alltså kalla sig kristen och fullständigt strunta i Jesu kärleksbudskap då?
    Eller jo... du har ju rätt... därför vi fick korståg och annat vansinne.

Det innebär ju alltså att du anser att korstågens blodtörstiga förespråkare var sk "moderata" kristna?
    Korstågen - att fullständigt strunta i kristendomens budskap - är ett exempel på moderat kristendom... 
    Jesus säger älska dina fiender.. älska din nästa.
    Men men... det är ju inte så svart eller vitt... finns ju gråzoner.
  • Padirac
    Lark skrev 2021-03-22 13:38:51 följande:
    Intressant resonemang.

Man kan kalla sig muslim, men strunta i vad Muhammed säger i Koranen?

Så, då kan man alltså kalla sig kristen och fullständigt strunta i Jesu kärleksbudskap då?
    Eller jo... du har ju rätt... därför vi fick korståg och annat vansinne.

Det innebär ju alltså att du anser att korstågens blodtörstiga förespråkare var sk "moderata" kristna?
    Korstågen - att fullständigt strunta i kristendomens budskap - är ett exempel på moderat kristendom... 
    Jesus säger älska dina fiender.. älska din nästa.
    Men men... det är ju inte så svart eller vitt... finns ju gråzoner.
    Ditt resonemaag innebär att du återigen tror att en svartvit beskrivning av världen enligt din egen uppfattning också definierar andra människors åsikter.

Du får stå för dina egna åsikter - så får du _fråga_ vad andra har för åsikter

Om korstågen var kristna eller inte finns det helst säkert en debatt om, frågan är om du kan skilja på en modern norm-debatt från de uppfattningar som rådde då korstågen gjordes och på vilket sätt den då kristna religionen, politiken och kulturen hade inflytande över korstågen. Det som var god kristenhet då är kanske inte god kristenhet idag, eller tvärt om - (tro, polittik, kultur)

Precis som att det inom kristendom och andra uppfattningar finns många olika inriktningar och tolkningar av hur verkligheten ser ut så finns det inom islam många olika uppfattningar om detsamma. Dessutom är det som nämnt tidigare nödvändigt att skilja på religion, politik och kultur.

Det finns tex inom kristendom en (ett otal egentligen)  religiös kristen trosinriktning, det finns politiska partier som förestpråkar 'kristna värderingar' och det finns inom västvärlden en kultur som i någon mening har den kristna tron och kristna värderingar och kristna kulturella inslag. Allt detta är kristendom, men inte nödvändigtvis en kristen tro.  Samma uppdelning kan göras för islam, för hinduism, buddism eller österbottnisk frikyrklighet om du så vill.
  • nihka
    Pilsner skrev 2021-03-21 21:39:43 följande:
    Det står klart och tydligt att invandringen till Sverig har medfört betydande brottslighet. Att invandring till en del andra länder inte har medfört lika stora problem är intressant. Kanade brukar ser som ett land som hanterar flyktingmottagandet betydligt bättre än Sverige. Vad kan vi lära av Kanada här?

Eller kommer de kanske senare få samma problem som Sverige har nu? ("Den mest brottsbelastade befolkningsmässiga undergruppen är inrikes födda av två utrikes födda föräldrar. Denna grupps belastning ligger högre än de utlandsföddas och ökar över tid.")
    Då var det klart med att invandring i sig inte innebär en ökad brottslighet. Det måste till något mer än att folk bara rör på sig.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Jomshof