• Anonym (Förvirrad ledsen allt)

    Ännu en komplicerad story

    Jag är en medelålders man som hade gett upp kvinnor pga att jag blivit hjärtekrossad 2 gånger efter långa förhållanden och inga barn.

    När jag var 40 träffade jag min fru. Hon var en sån där bra på pappret tjej. Mycket yngre, inga barn, väldigt högutbildad från välbärgad familj. Hon var dödskär i mig och kände väl att det här är once in a lifetime, så jag friade och vi hade ett stort bröllop. Direkt därefter började bebisverkstaden som gick väldigt trögt. Dels pga min ålder men också pga att hon tappade intresset för 6 efter bröllopet.

    I samband med det blir jag blixtförälskad i en tjej på jobbet. Det var verkligen kärlek vid första ögonkastet. Hon påminde om min första tjej. Sådär glad, social, elegant och feminin. Jag borde där och då tagit mig i kragen och inte börjat umgås med henne. Men dragningskraften var sååå stark. Trodde aldrig detta kunde hända närmare 50 men jo tydligen.

    Vi började umgås intensivt, frun var bara glad jag hade en ny vän och t.o.m. hon började gilla henne. Även hon tänkte väl säkert att jag inte hade en chans ändå. Efter ett tag får jag tyvärr för mig att outa detta med känslor för tjejkompisen och det visar sig då vara besvarat. Fick ifs pressa henne mycket men men hon erkände iaf. Hon började då fantisera om ett förhållande med mig vilket kändes helt sjukt. Hon är typ en 10a och jag kanske en 5a. Jag hängde med i de tankarna i teorin.

    Sen blir frugan gravid. Under hela grav meddelar tjejkompisen mig om att det här med fantasier nu är över. Bebisen föds och tjejkompisen blir typ nere känns det som. Jag funderade på om hon ens var glad för min skull. Jag försökte tyvärr även den tiden få igång en attraktion och kemi med henne igen som vi hade innan jag blev pappa. Men det var svårt från hennes håll. Jag var tänd bara hon dök upp typ. Även jag såg henne på håll.

    Nu 1 år senare går hon själv i barntankar och jag är helt knäckt. Varför är jag knäckt när jag skapade detta scenario? Vill också ha kvar henne som vän. Ingen känner mig som hon. Inte ens min fru el syskon. Men hon verkar även tappat vänskapsintresset. Hör nästan aldrig av sig och när vi väl umgås pratar hon bara på bebisar numera. Sen undrar jag också om jag är polygam för älskar min fru och tror mig älska tjejkompisen också. Är det möjligt?

  • Svar på tråden Ännu en komplicerad story
  • Tecum
    EnAnonumius skrev 2021-06-11 22:37:26 följande:
    Ja och? Även om du skriver "jag tror (finns bara i DE tre sista meningarna i det sista stycket).. Även om du skriver "jag tror" så är detta ändå byggt på svartvithet i ditt "jag tror".

    Sedan så har vi övriga inlägget, det anmärkte jag på också..

    Du satte ju och skrev b.la detta (utdrag ur inlägg #34 som jag hade citerade och kommenterat:

    "Som du säger begriper inte de som aldrig varit där hur det är."

    (slut citat)

    Som sagt DU och (TS som du håller med) vet inte ett skit om vad andra har varit med om och/eller gått igenom. Ändå sitter ni och dömer ut andra efter en perfekt svartvit mall här och anklagar dem för att inte veta hur det är. Samtidigt som ni anklagar andra för att se saker svartvitt.

    Så jo när man sitter och granskar ditt inlägg #34 så är det bedrövligt att se en person som sitter och säger att "allting inte är svartvitt" och sedan skriver och dömer andra efter svartvita mallar, till och med dina antagande in de tre sista meningarna "jag tror" är byggt efter just svartvit mall. Så du säger emot dig själv i det inlägget. I hela det inlägget.
    Jag är ledsen men jag förstår inte riktigt vad du är så upprörd över? Att säga att den som inte varit i en viss situation inte begriper hur det är, ja det gäller mig också. Vad är det svartvita där?
    Vi har två situationer där vi ofta får svartvita påståenden här på FL, du har säkert sett det. Det är "om min partner är otrogen så går jag direkt" och "jag går direkt efter första slaget". Och vi vet bägge att det inte är sant för alla som säger så. För de vet inte förrän de varit där!!! Och det gäller mig också, i andra situationer...

    Men du har en poäng i att jag ibland anpassar mig efter den jag skriver med. Är vederbörande kategorisk och tvärsäker så svarar jag likadant, fast från min utgångspunkt. Kanske inte bra, men jag har aldrig påstått att jag är perfekt. Det är lätt att dras med i dåligheter.

    Men du som är en klok person, vad tycker du i själva sakfrågan? Kan män och kvinnor "bara vara vänner" som Jakob Hellman sjunger, eller måste det gå åt h-e på ena eller andre sättet? Det är mer intressant och givande än att märka ord.
  • EnAnonumius
    Tecum skrev 2021-06-12 17:38:52 följande:
    Jag är ledsen men jag förstår inte riktigt vad du är så upprörd över? Att säga att den som inte varit i en viss situation inte begriper hur det är, ja det gäller mig också.
     Jag skrev detta som du vet, men tar om det igen:

    Du skrev i inlägg #34:
    "Som du säger begriper inte de som aldrig varit där hur det är."
    (slut citat)

    Jag svarade på det så här:

    "Som sagt DU och (TS som du håller med) vet inte ett skit om vad andra har varit med om och/eller gått igenom. Ändå sitter ni och dömer ut andra efter en perfekt svartvit mall här och anklagar dem för att inte veta hur det är. Samtidigt som ni anklagar andra för att se saker svartvitt."

    (slut citat)

    Det ÄR svartvit dömande som TS gör som du väljer att hålla med om.

    Varken DU eller TS vet ju ett skit om vad folk som svara i denna tråden har vart med om.
    Folk kan ha varit med om liknande saker som TS som svara i denna tråden. Att de inte "skulle förstå". Det vet ju varken DU eller TS något om.
    Att använda sättet folk svara på funkar inte, då folk ÄR olika och har olika erfarenheter. SÅ även om någon varit med i "liknande/samma situation som TS så kan de ge de råden TS har fått.

    Men ändå sitter du och TS och dömer folk ut efter svartvita mallar. Att man svara och ger råd som kanske inte är så som det förväntat, säger inte ett skit om vad folk har varit med om eller inte. Ni känner INTE dem personligen IRL.

    Att du blandar in dig oh hävdar "det gäller ju mig också" gör ju inte dina svartvita fördömande, och gnällande om andras svartvita mentalitet legitimera för den saken skull. Eller du kanske inte vill(kan) skilja på "jag" från "andra"?

    Nu skall jag svara på resten av ditt inlägg  i en egen post.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Tecum skrev 2021-06-12 17:38:52 följande:
    Men du har en poäng i att jag ibland anpassar mig efter den jag skriver med. Är vederbörande kategorisk och tvärsäker så svarar jag likadant, fast från min utgångspunkt. Kanske inte bra, men jag har aldrig påstått att jag är perfekt. Det är lätt att dras med i dåligheter.
    VA? Vad har jag skrivit att DU anpassar dig efter den du skriver? Jag har inte yttrat ett ord om att du gör så i det inlägget du svarade på. 
    Tecum skrev 2021-06-12 17:38:52 följande:
    Men du som är en klok person, vad tycker du i själva sakfrågan? Kan män och kvinnor "bara vara vänner" som Jakob Hellman sjunger, eller måste det gå åt h-e på ena eller andre sättet? Det är mer intressant och givande än att märka ord.
    Ursäkta. Det låter bara falskt när du säger "du som är en sådan klok person". Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför jag tycker så, vilket är extremt ovanligt för att vara mig.

    Din fråga om män och kvinnor kan vara vänner  är formulerat som en klassisk rävsax. Baserat på en svartvit tes. Men jag skall svar på det ändå även om du inte får svaret som du kanske förväntar dig.

    Sitter man och läser TS och alla hans inlägg så säger jag i HANS situation (detta gäller även andra, både kvinnor och män, som har varit i liknande situation som TS).

    Då det startade UT med att han blev blixtförälskad i kvinnan, (se trådstart), han var ju både lyrisk och glad när det kom fram att hon hade samma känslor för honom som han hade för henne. Han skriver i ett inlägg att han älskar båda som svar på en fråga om han om han egentligen inte älskade sin fru. (Ja man kan älska fler än en). Sen i ett annat inlägg så skriver han att han även "följer hennes ("tjejkompisen") graviditet. D.v.s han engagera sig i tjejen (baserat på vad han skriver) på samma sätt som man gör med sin flickvän/pojkvän/make/maka. 

    Annars så tror jag på att kvinnor och män visst kan vara bara vänner. Jag själv har många vänner bland killar. Men har aldrig varit förälskad/kär i dem, utan de killar jag har som vänner har jag samma känslor för som man har till sina syskon och eller tjejpolare.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Förvirrad ledsen allt)
    EnAnonumius skrev 2021-06-12 22:49:53 följande:

    VA? Vad har jag skrivit att DU anpassar dig efter den du skriver? Jag har inte yttrat ett ord om att du gör så i det inlägget du svarade på. Ursäkta. Det låter bara falskt när du säger "du som är en sådan klok person". Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför jag tycker så, vilket är extremt ovanligt för att vara mig.

    Din fråga om män och kvinnor kan vara vänner  är formulerat som en klassisk rävsax. Baserat på en svartvit tes. Men jag skall svar på det ändå även om du inte får svaret som du kanske förväntar dig.

    Sitter man och läser TS och alla hans inlägg så säger jag i HANS situation (detta gäller även andra, både kvinnor och män, som har varit i liknande situation som TS).

    Då det startade UT med att han blev blixtförälskad i kvinnan, (se trådstart), han var ju både lyrisk och glad när det kom fram att hon hade samma känslor för honom som han hade för henne. Han skriver i ett inlägg att han älskar båda som svar på en fråga om han om han egentligen inte älskade sin fru. (Ja man kan älska fler än en). Sen i ett annat inlägg så skriver han att han även "följer hennes ("tjejkompisen") graviditet. D.v.s han engagera sig i tjejen (baserat på vad han skriver) på samma sätt som man gör med sin flickvän/pojkvän/make/maka. 

    Annars så tror jag på att kvinnor och män visst kan vara bara vänner. Jag själv har många vänner bland killar. Men har aldrig varit förälskad/kär i dem, utan de killar jag har som vänner har jag samma känslor för som man har till sina syskon och eller tjejpolare.


    Jsg börjsr ändå tro vi kommer kunna vara vänner
  • Tecum
    EnAnonumius skrev 2021-06-12 22:49:53 följande:
    VA? Vad har jag skrivit att DU anpassar dig efter den du skriver? Jag har inte yttrat ett ord om att du gör så i det inlägget du svarade på. 

    Ursäkta. Det låter bara falskt när du säger "du som är en sådan klok person". Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför jag tycker så, vilket är extremt ovanligt för att vara mig.

    Din fråga om män och kvinnor kan vara vänner  är formulerat som en klassisk rävsax. Baserat på en svartvit tes. Men jag skall svar på det ändå även om du inte får svaret som du kanske förväntar dig.

    Sitter man och läser TS och alla hans inlägg så säger jag i HANS situation (detta gäller även andra, både kvinnor och män, som har varit i liknande situation som TS).

    Då det startade UT med att han blev blixtförälskad i kvinnan, (se trådstart), han var ju både lyrisk och glad när det kom fram att hon hade samma känslor för honom som han hade för henne. Han skriver i ett inlägg att han älskar båda som svar på en fråga om han om han egentligen inte älskade sin fru. (Ja man kan älska fler än en). Sen i ett annat inlägg så skriver han att han även "följer hennes ("tjejkompisen") graviditet. D.v.s han engagera sig i tjejen (baserat på vad han skriver) på samma sätt som man gör med sin flickvän/pojkvän/make/maka. 

    Annars så tror jag på att kvinnor och män visst kan vara bara vänner. Jag själv har många vänner bland killar. Men har aldrig varit förälskad/kär i dem, utan de killar jag har som vänner har jag samma känslor för som man har till sina syskon och eller tjejpolare.
    Jag är falsk, dömande och en vänlig fråga är "formulerad som en klassisk rävsax". Med den nivån på diskussionen ser jag ingen anledning att fortsätta.
  • Anonym (Liv)
    Tecum skrev 2021-03-18 20:49:25 följande:

    På sätt och vis. Jag har fått och givit bekräftelse åt andra kvinnor, fått känslor och mått bra av det. En kvinna blev rejält förälskad i mig. Men jag har aldrig varit så illa däran som du och min fru har alltid varit nr 1. Har aldrig känt behov av att vara fysiskt otrogen. Och det ÄR svårt att lägga kontakten på en nivå som både är personlig och innerlig men ändå sjysst mot hustrun.  Men det går och jag är fortfarande god vän med hon som var förälskad.

    Som du säger begriper inte de som aldrig varit där hur det är. Allt är inte svart eller vitt. Man har ett val att ta kontroll över sina känslor och lägga kontakten på en rimlig nivå. Att sätta gränser och följa dem. Man kan faktiskt var vän med någon av motsatt kön utan att det måste leda till otrohet och separation.

    De som fördömer dig här ser sig själva som föredömen. Jag tror tvärtom att de är svaga människor som inte litar på sig själva eller på sin partner. De tror sig inte om att kunna vara vän med någon av motsatt kön och litar inte på att de har kontroll över sina känslor. Och tror att alla andra är likadana.


    Inget påhopp nu, är bara intresserad...

    Jag fattar det som att du fått känslor för fler än en kvinna utöver din fru. Tror du det är p.g.a brister i förhållandet till frun?

    Hur tror du att du själv skullle tänka och känna om du fick veta att din fru både fått och gett bekräftelse av andra män? Män som även du träffat/umgåtts med under deras " flirt"?
  • Anonym (Förvirrad ledsen allt)
    Anonym (Liv) skrev 2021-07-07 12:05:32 följande:

    Inget påhopp nu, är bara intresserad...

    Jag fattar det som att du fått känslor för fler än en kvinna utöver din fru. Tror du det är p.g.a brister i förhållandet till frun?

    Hur tror du att du själv skullle tänka och känna om du fick veta att din fru både fått och gett bekräftelse av andra män? Män som även du träffat/umgåtts med under deras " flirt"?


    Är inte alls svartsjuk.

    Hade känt det som en lättnad om hon gick ut och roade sig lite och tex umgicks med män som ger uppmärksamhet. Jag tror hennes lust hade höjts och mitt samvete hade inte varit lika dåligt. Jag hade också fått ta mer ansvar för vårt barn och på så vis haft en bättre relation till barnet.

    Men min fru har ändrats. Hon bytte klädstil så fort vi gifte oss. Slutade med klackar och kjol. Ibland sminkade hon sig inte ens till tillställningar efter ring på fingret.

    Den kvinna jag föll för var ju som min fru var när jag träffade henne. Att hon klär upp sig ger henne ett bättre självförtroende en högre lust och självklart är jag inte den enda som dreglar efter henne. Tom nu när hon är gravid ser det ut som hon ska på mannekäng varje dag.

    Jag säger inte att man måste klä upp sig. Men för mig nu i efterhand känns det som min fru inte var äkta när jag föll för henne.
  • Anonym (??)
    Anonym (Förvirrad ledsen allt) skrev 2021-07-07 13:17:34 följande:
    Men min fru har ändrats. Hon bytte klädstil så fort vi gifte oss. Slutade med klackar och kjol. Ibland sminkade hon sig inte ens till tillställningar efter ring på fingret.
    Och vad sade hon då, när du talade om det direkt du upptäckte det? Eller gjorde du kanske inget? Nu har tiden gått och nu:

    Men för mig nu i efterhand känns det som min fru inte var äkta när jag föll för henne.

    För mig låter det som om du ff försöker hitta orsaker (skuld) hos din fru, för att du ska bli ursäktad för dina känslor för den andra kvinnan. 

    Du skrev detta i TS:När jag var 40 träffade jag min fru. Hon var en sån där bra på pappret tjej. Mycket yngre, inga barn, väldigt högutbildad från välbärgad familj. Hon var dödskär i mig och kände väl att det här är once in a lifetime, så jag friade och vi hade ett stort bröllop.

    Därför tolkar jag allt som om du helt enkelt gifte dig med en kvinna du inte älskade, du gillade bara ytan. Det är DET som var felet hela tiden. 
  • Anonym (Förvirrad ledsen allt)
    Anonym (??) skrev 2021-07-07 13:28:14 följande:

    Och vad sade hon då, när du talade om det direkt du upptäckte det? Eller gjorde du kanske inget? Nu har tiden gått och nu:

    Men för mig nu i efterhand känns det som min fru inte var äkta när jag föll för henne.

    För mig låter det som om du ff försöker hitta orsaker (skuld) hos din fru, för att du ska bli ursäktad för dina känslor för den andra kvinnan. 

    Du skrev detta i TS:När jag var 40 träffade jag min fru. Hon var en sån där bra på pappret tjej. Mycket yngre, inga barn, väldigt högutbildad från välbärgad familj. Hon var dödskär i mig och kände väl att det här är once in a lifetime, så jag friade och vi hade ett stort bröllop.

    Därför tolkar jag allt som om du helt enkelt gifte dig med en kvinna du inte älskade, du gillade bara ytan. Det är DET som var felet hela tiden. 


    Jag ville såklart inte sänka hennes självförtroende el kritisera henne. Hon är mycket känslig. Men jag brukar och sa från start att jag älskade hennes klädstil och så fort jag ser klackar el liknande brukar jag säga till henne att det hade varit kul om hon tog på sig de ibland för att återuppliva hur vi var när vi träffades

    Jag skuldbelägger inte min fru. Det är tufft med barnlivet. Men det är inte konstigt jag föll för tjejkompisen
  • Tecum
    Anonym (Liv) skrev 2021-07-07 12:05:32 följande:
    Inget påhopp nu, är bara intresserad...
    Jag fattar det som att du fått känslor för fler än en kvinna utöver din fru. Tror du det är p.g.a brister i förhållandet till frun?
    Hur tror du att du själv skullle tänka och känna om du fick veta att din fru både fått och gett bekräftelse av andra män? Män som även du träffat/umgåtts med under deras " flirt"?
    Nej, inte brister i själva förhållandet. Men det är ovanligt att man kan få allt av en partner även om man älskar varann och fungerar bra ihop. Det jag saknade var intellektuell stimulans, att kunna diskutera hypotetiskt och det fick jag av den andra. Det var orsaken till att vi började prata. På köpet fick jag också verbal bekräftelse av en annan kvinna, vilket jag var svältfödd på. Min fru bekräftar mig fysiskt och är både snäll och omtänksam. Men har svårt att sätta ord på känslor och ge verbal bekräftelse.

    Jag skulle tycka att det var okej och både kul och nyttigt för henne. Jag har ju gjort likadant. Och jag vet att även hon har ett stort mått av självkontroll.

    Vad säger du själv, är det uteslutet för dig att ta emot bekräftelse av en man utanför relationen eller att ha manliga vänner?
Svar på tråden Ännu en komplicerad story