• Amandannn

BIM MAJ, första barnet

Hej! Har inte sett någon bim maj tråd så tänkte att jag startar en nu för oss som ska försöka få vårat första barn. :)

Närmar ju sig ändå med stormsteg, detta blir vårat första riktiga försök.

Påbörjar listan i första inlägget. :)

Lycka till åt oss alla <3

• Svar på tråden BIM MAJ, första barnet
  • Anonym (lite halvt)
    Emmalucy skrev 2021-05-03 20:55:17 följande:

Känner du till din menscykel? Har glömt om du svarat förut :) det är inte många som har äl prick på cd14 och mens prick på cd28. Lycka till! <3

Jag har en mensapp, men jag tempar inte. Min cykel är på 26 dagar och brukar vara punktlig, men förra månaden och nu denna har den krånglat. Däremot vet jag ju inte exakt när jag har ägglossning, utan det är appen som ger mig ett troligt fertilt fönster, men det enda den räknar på är ju antalet dagar i cykeln. Det brukar stämma väldigt bra med ÄL-flytningar, dock, så antagligen stämmer det väl i stora drag i alla fall. :) Den krånglar säkert för att vi bestämt oss för att börja försöka så småningom, och så blir det någon undermedveten stress som stör. :/
  • Molybden
    Msofie skrev 2021-05-03 20:16:15 följande:

Vi lämnade också på RMC, vi fick inte provsvaren förens vårt första läkarbesök, vilket var 3 månader efter provet lämnades. Katastrof om du frågar mig.

Ja alltså läkaren jag var till senast sa åt mig att boka en läkartid hos min vanliga 4 veckor efter andra testet skulle göras och hoppas att resultaten kommit då. Annars kan det gå längre tid pga semester och sånt varnade hon. Får typ panik över att allt kan gå så långsamt.
  • Msofie

Hörrni, börjar fan bli nervös här. Det senaste året har jag haft ÄL på cd 15-18. Nu är jag på cd 19 och har inte ens fått en peak än. Är det någon som har fått sen/utebliven ÄL cyklen efter äggledarspolning? Enligt läkare uteblev min ÄL inte förra cyklen men cyklen innan och hade blivit rätt otrolig om denna också uteblev (trots alla tester på mig ser finemang ut)

• Link92
    Msofie skrev 2021-05-04 07:53:51 följande:

Hörrni, börjar fan bli nervös här. Det senaste året har jag haft ÄL på cd 15-18. Nu är jag på cd 19 och har inte ens fått en peak än. Är det någon som har fått sen/utebliven ÄL cyklen efter äggledarspolning? Enligt läkare uteblev min ÄL inte förra cyklen men cyklen innan och hade blivit rätt otrolig om denna också uteblev (trots alla tester på mig ser finemang ut)

Nu spolade jag aldrig, men har ägglossat på cd21-22 två gånger senaste året (annars vanligast CD15) så tror inte du ska oroa dig! Sedan är det väl också "vanligt" att ägglossning uteblir 1-3 ggr per år.

Hoppas kroppen skärper till sig så du slipper vänta mer :)
  • Elise96
    Msofie skrev 2021-05-04 07:53:51 följande:

Har aldrig genomgått en spoling men min har också varierat. Har du gjort några ändring i t.ex diet eller haft en stor inre stress denna cykel? Jag började med 16:8 förra cykeln vilket exempelvis gjorde att min ÄL som i princip alltid är på CD 13 kom CD 17/18 istället, stressade dessutom upp mig under tiden vilket jag inte tror hjälpte heller men de så jäkla svårt att slappna av under den väntan. Hoppas du får en peak snart <3 
  • Msofie
    Elise96 skrev 2021-05-04 08:25:59 följande:

Har aldrig genomgått en spoling men min har också varierat. Har du gjort några ändring i t.ex diet eller haft en stor inre stress denna cykel? Jag började med 16:8 förra cykeln vilket exempelvis gjorde att min ÄL som i princip alltid är på CD 13 kom CD 17/18 istället, stressade dessutom upp mig under tiden vilket jag inte tror hjälpte heller men de så jäkla svårt att slappna av under den väntan. Hoppas du får en peak snart <3 

Hm nej ingen särskild ändring i mitt liv. Om något är jag mindre stressad än tidigare då vi har bokat in tid för påbörja IVF. Aja, mens lär man ju få någon gång. Störigt mest för nu ser det ut som att jag kommer få påbörja behandlingen när jag är iväg på fyra dagars spa haha.
  • NatMar005

Hörrni, så lustigt hur allt kan vända. Kom hem till en fin middag med levande ljus och en flaska vin. En sambo som öppnade upp sig. Fina samtal och en TV som var avstängd tills vi gick och la oss. Bara vi och en massa härliga skratt. Och ett positivt ägglossningstest på det.

Tack för allt stöd och goda råd! Visade sig att mina farhågor var helt obefogade och att bristen på närhet ifrån min sambo och avståndstagandet berodde på något helt annat så som stress och skam. Det och ilskan/sorgen över alla våra MF. Stressen över remissen till Ivf osv. Känns så otroligt skönt att ha rert ut allt och extra skönt att der kom på hans initiativ. Blev så lättad och överraskad att jag började gråta när jag kom hem och såg vad han hade gjort. Min älskade, älskade sambo och livspartner. Gud, känner mig plötsligt som nykär igen, haha.

• Anonym (lite halvt)
    NatMar005 skrev 2021-05-04 09:14:44 följande:

Hörrni, så lustigt hur allt kan vända. Kom hem till en fin middag med levande ljus och en flaska vin. En sambo som öppnade upp sig. Fina samtal och en TV som var avstängd tills vi gick och la oss. Bara vi och en massa härliga skratt. Och ett positivt ägglossningstest på det.

Tack för allt stöd och goda råd! Visade sig att mina farhågor var helt obefogade och att bristen på närhet ifrån min sambo och avståndstagandet berodde på något helt annat så som stress och skam. Det och ilskan/sorgen över alla våra MF. Stressen över remissen till Ivf osv. Känns så otroligt skönt att ha rert ut allt och extra skönt att der kom på hans initiativ. Blev så lättad och överraskad att jag började gråta när jag kom hem och såg vad han hade gjort. Min älskade, älskade sambo och livspartner. Gud, känner mig plötsligt som nykär igen, haha.

Men åh, vad fint! Jag blir helt tårögd för din skull. Vad härligt att det blev något helt annat än dina farhågor. Världens bästa känsla! Njut :) 
  • Link92

Men åh SÅ skönt att höra <3 blir också lite tårögd. Lycka till med barnaskapandet nu!
  • Emmalucy

Jag blir tårögd av att läsa detta :) så glad för er skull! Han kommer säkert mår bättre av att ha öppnat upp sig nu, och det hjälper dig att inte behöva gissa på vad som är svårt hos honom. Många av oss känner igen hur tugnt det är att bära saker om infertilitet. Fantastiskt! <3
Svar på tråden BIM MAJ, första barnet