• Amandannn

BIM MAJ, första barnet

Hej! Har inte sett någon bim maj tråd så tänkte att jag startar en nu för oss som ska försöka få vårat första barn. :)

Närmar ju sig ändå med stormsteg, detta blir vårat första riktiga försök.

Påbörjar listan i första inlägget. :)

Lycka till åt oss alla <3

• Svar på tråden BIM MAJ, första barnet
  • Linneado

Enligt NC ska jag ha ägglossning imorgon/lördag. Tagit tester var dag ett par dagar nu och visar solklart negativt (clearblue rosa).

Jag tog ett precis som också var negativt och tycker själv att nu borde det börja ge utslag. Dock, jag hade kissat för bara en timme sen, och druckit en flaska vatten så var rätt mycket vätska. Kan det vara så att de var så pass utspätt och därför gav falskt negativt? Är det lönt att jag tar ett till i eftermiddag tro? Tar annars alltid kring 10.00 men glömde helt bort det idag.

• Molybden
    Vickan31 skrev 2021-05-06 11:11:00 följande:

Tack snälla, vad gullig du är  Ja det har du så rätt i! Det är verkligen bra beskrivet tycker jag 

Tack för att du frågar! Jag och sambon lämnade blodprov förra veckan och han ska lämna spermaprov nästa vecka. Så när spermaprovet är lämnat ska vi ringa och boka tid för en uppföljning med läkaren, men det blir väl några veckor framåt då han trodde att svaret på spermaprovet kan dröja ett par veckor. Och det är liksom det "avslutande" samtalet på utredningen sa han, så det verkar inte bli något mer ultraljud för att se om jag har ägglossning och han sa inte heller något om uppföljning för att se om vänster äggledare verkligen är blockerad som den verkade vara på spolningen. Så många frågetecken fortfarande, men känns som att läkaren/kliniken vill att nästa samtal blir det avslutande för utredningen så att de sedan kan se om IVF är aktuellt för oss, medan jag vill veta om jag ägglossar som jag ska, samt vad status är för vänster äggledare som sagt.

Vad skönt att du fick en tempökning idag, och vad spännande med dina tankar om att byta jobb förresten! Jag vet hur dåligt man kan må av en arbetsplats man vantrivs på, och nu när jag istället har ett jobb sedan tre år som jag fortfarande älskar så kan jag verkligen säga att livet är för kort för att stanna på ett arbete där man inte trivs. Om det inte finns något som går att förändra på din arbetsplats för att det ska bli bättre ganska snart så tycker i alla fall jag att det låter klokt att du funderar på att leta dig till något annat  Hur mår du nu och vad är nästa steg för er? Visst hade ni en ny tid inbokad?

Så ni båda fick lämna blodprov? Hoppas att allt ser bra ut och att ni kan få hjälp snart! Tycker att man alltid lämnar läkaren med fler frågor än man hade innan. Men då borde ni ju få samtalet innan sommaren åtminstone så att ni slipper vänta på info pga semester och sånt.

Angående jobbet så har du helt rätt. Jag är en sån person som vill tro att det ska bli bättre, och det har blivit bättre på jobbet men långt ifrån bra. Min förhoppning är ju att en dag jobba någonstans som jag älskar precis som du.

Jo vi har en tid 31:a maj vilket känns okej nu om jag fått ägglossning. Får så svårt att slappna av när jag inte vet om den kommer om ett par dagar eller om två månader. Vill inte missa chansen när det blir så sällan. Så nu ska vi bara vänta på läkartiden och hoppas att spermierna ser bra ut. Sen hoppas vi på att få börja med letrozol men iom att mina provresultat sett sämre ut vad man hoppats så vet jag inte hur de kommer att resonera. Jag har dock tagit det hela bättre än jag väntat mig.
  • Molybden
    Linneado skrev 2021-05-06 11:58:38 följande:

Enligt NC ska jag ha ägglossning imorgon/lördag. Tagit tester var dag ett par dagar nu och visar solklart negativt (clearblue rosa).

Jag tog ett precis som också var negativt och tycker själv att nu borde det börja ge utslag. Dock, jag hade kissat för bara en timme sen, och druckit en flaska vatten så var rätt mycket vätska. Kan det vara så att de var så pass utspätt och därför gav falskt negativt? Är det lönt att jag tar ett till i eftermiddag tro? Tar annars alltid kring 10.00 men glömde helt bort det idag.

Låter som att det kan vara väldigt utspätt. Jag hade tagit ett på eftermiddagen om möjligheten finns.
  • Emmalucy
    Molybden skrev 2021-05-06 10:01:02 följande:

Fick tempökning idag! Äl är ju inte bekräftad än men flyttar BIM redan nu till något ungefärligt och hoppas på det bästa.

Jaaa, det låter som ett bra tecken! :) man bruakr inte få en ordentlig höjning och sen sänker den, så jag tror den eviga 2 veckors väntan är här för dig nu :D

Vickan31 skrev 2021-05-06 10:23:26 följande:

Jag fick som sagt mens igår (elfte misslyckade försöket, men har försökt i mer än ett år bara att mens och ÄL försvann ett tag förra året) och samma dag får min sambos brorsa och hans fru sitt andra barn. Det är alltid den timingen: när jag fick veta att de väntade barn fick jag också mens samma dag. Jätteroligt för dem såklart, men den här brorsan är 50 och även om jag vet att män inte har samma tidspress som kvinnor så känns det så ironiskt att en 50-åring är mer fertil än mig och min sambo Förvånad Hans fru är i 40-årsåldern så det är ändå hoppfullt på ett sätt såklart att veta att hon kunde få barn igen lite senare i livet, men det spär också på känslan av att "alla" får barn utom vi. Förlåt för deppigt inlägg.

Min nästa BIM blir i början av juni, men jag hänger gärna kvar här för att heja på er andra. Hoppas på många plus här denna månad, för även om man ibland kan känna sig lite missunnsam eller avundsjuk ibland på folk i ens närhet som kastar gravid- och barnnyheter i ens ansikte var och varannan dag så vill jag ändå trycka på att det är en helt annan sak med er! Att vi här inne blir genuint glada för varandra när det kommer fina plus och goda nyheter i den här gruppen Hjärta

Beklagar verkligen :( jag förstår vad du menar, allt kommer samtidigt.... kan man inte få mens i lugn o ro utan någon ska bli gravid eller födda barn?! varje gång man får mens så känns det som man kommer aldrig orka igen, vill bara skita i allt... men varje gång blir man alltid lite peppad inför äl, även om det minskar med tiden... kommer du börja söka om hjälp nu? Jag smygstartar med en månad när nästa mens kommer :D det kommer ta evigheter oavsett! Jag är glad att du orkar hänga kvar med oss Hjärta här har man alltid folk som förstår, vilket man inte alltid få från vänner o familj Hjärta
  • Vickan31
    StoraMy skrev 2021-05-06 11:29:17 följande:
    Känner med dig. Jag skulle önska att folk även i vanliga livet var lite mer öppna med barnverkstan. Allt ska vara så hemligt hela tiden. En av mina kompisar som är gravid nu var hemlig i början, men man kunde ju läsa mellan raderna att de försökte. Och ju längre tid det tog för dem att bli gravida desto mer öppnade hon upp, och jag blev så himla glad för deras skull nu när de är gravida! Jag känner mig mer ledsen och missunnsam när graviditetsbeskedet kommer out of the blue. Det är väl därför det här forumet behövs, här får man vara öppen med känslor och diskutera! Sånt som man av någon typ av norm ska hålla hemligt för alla man känner irl.
    Ja det önskar jag också, det hade nog gjort att det släppt lite på pressen att man tror att alla andra blir med barn på en gång och att många kanske ger den bilden att det bara händer så lätt. Då känner man ju sig lite "onormal" när tiden går och man inte blir gravid, och att man tror att det vanligaste är att det går på en gång medan många i själva verket måste kämpa och vänta och längta ganska länge. Vad fint att din kompis vågade och orkade öppna upp! Det är såklart inte är någon lätt sak att prata om. Visst var det förresten du som skrev om tre graviditetsbesked på samma dag? Herregud vad tufft!
  • Vickan31
    Molybden skrev 2021-05-06 12:59:54 följande:
    Så ni båda fick lämna blodprov? Hoppas att allt ser bra ut och att ni kan få hjälp snart! Tycker att man alltid lämnar läkaren med fler frågor än man hade innan. Men då borde ni ju få samtalet innan sommaren åtminstone så att ni slipper vänta på info pga semester och sånt.

Angående jobbet så har du helt rätt. Jag är en sån person som vill tro att det ska bli bättre, och det har blivit bättre på jobbet men långt ifrån bra. Min förhoppning är ju att en dag jobba någonstans som jag älskar precis som du.

Jo vi har en tid 31:a maj vilket känns okej nu om jag fått ägglossning. Får så svårt att slappna av när jag inte vet om den kommer om ett par dagar eller om två månader. Vill inte missa chansen när det blir så sällan. Så nu ska vi bara vänta på läkartiden och hoppas att spermierna ser bra ut. Sen hoppas vi på att få börja med letrozol men iom att mina provresultat sett sämre ut vad man hoppats så vet jag inte hur de kommer att resonera. Jag har dock tagit det hela bättre än jag väntat mig.
    Ja precis, vi fick båda lämna blodprov men måste erkänna att jag inte vet exakt vad de ska kolla (hormoner/sköldkörtel för mig tror jag, men han sa inget om min sambos blodprov vad de ska kolla där). Tack! Ja det är ju lite så, att frågorna kom inte riktigt där och då på plats utan när jag kom hem och fick smälta allt. Så jag har många frågor till nästa besök med kliniken ;) Ja jag håller verkligen tummarna att det blir innan semestern!

Det är ju jättebra att du vill och orkar fundera på den här saken, det är väl ändå ett första steg mot förändring så att du en dag är där du vill vara: på en arbetsplats som du verkligen gillar! Hoppas att det dyker upp något intressant jobb snart och att du hittar något sätt att komma ifrån den arbetsplats du är på nu.

Ja jag kan verkligen känna igen mig i det, att ovissheten om ägglossningen ska komma och när är väldigt påfrestande. Och såklart extra jobbigt de gånger du har så långt mellan ägglossningarna. Hoppas att det här är en bra chans denna månad och skönt att veta att nästa besök närmar sig! Då får ni säkert veta mer om planer framåt och jag håller givetvis tummarna för bästa möjliga provresultat Hjärta
  • Vickan31
    Emmalucy skrev 2021-05-06 13:49:14 följande:
    Beklagar verkligen :( jag förstår vad du menar, allt kommer samtidigt.... kan man inte få mens i lugn o ro utan någon ska bli gravid eller födda barn?! varje gång man får mens så känns det som man kommer aldrig orka igen, vill bara skita i allt... men varje gång blir man alltid lite peppad inför äl, även om det minskar med tiden... kommer du börja söka om hjälp nu? Jag smygstartar med en månad när nästa mens kommer :D det kommer ta evigheter oavsett! Jag är glad att du orkar hänga kvar med oss Hjärta här har man alltid folk som förstår, vilket man inte alltid få från vänner o familj Hjärta
    Tack för omtanken Hjärta Och det är verkligen så som du skriver, att när mensen kommer känner jag "nu vill jag bara skita i allt, jag orkar inte ha det så här" men när det sedan närmar sig ÄL så växer hoppet ändå och livsglädjen återkommer efter ett tag. Ja vi har faktiskt påbörjat en utredning och tagit de första proverna, så förhoppningsvis får vi veta mer om våra värden innan sommaren. Vad skönt att du också ska söka hjälp, så att du inte behöver gå omkring och undra månad efter månad hur allt står till. Hoppas att du hittar en klinik som känns bra. Var i din cykel är du nu, nära ÄL eller BIM? Glad
  • StoraMy
    Vickan31 skrev 2021-05-06 14:16:38 följande:

Ja det önskar jag också, det hade nog gjort att det släppt lite på pressen att man tror att alla andra blir med barn på en gång och att många kanske ger den bilden att det bara händer så lätt. Då känner man ju sig lite "onormal" när tiden går och man inte blir gravid, och att man tror att det vanligaste är att det går på en gång medan många i själva verket måste kämpa och vänta och längta ganska länge. Vad fint att din kompis vågade och orkade öppna upp! Det är såklart inte är någon lätt sak att prata om. Visst var det förresten du som skrev om tre graviditetsbesked på samma dag? Herregud vad tufft!

Ja, man tror ju verkligen att alla får till det direkt när det kommer ett peppigt sms från ingenstans och man vet inte ens om att de vill ha barn. Exakt, tre besked förra helgen. Det var jobbigt, men nu har jag brutit ihop och kommit tillbaka! Det resulterade i ett bra samtal med min sambo där han kanske inte riktigt hade fattat hur gärna jag ville börja barnverkstan redan förra året. Men jag ville inte pressa honom in i det, ville att han skulle komma själv med längtan. Vilket han gjorde för ca tre månader sen. Men han har inte längtat i snart 1 år så han förstod inte hur jobbigt alla dessa gravidbesked är att ta emot.
  • NatMar005
    MsTintin skrev 2021-05-06 11:18:57 följande:

Asså dum som man är så kan jag typ ändå inte sluta älta det... Hon sa ändå att jag har polycystiska äggstockar, även om jag inte har PCOS, så man blir ju nojjig och vill typ inte riktigt tro på att det ska var lugnt och gå ändå. Så himla dumma tankar asså, jag måste försöka komma bort från dem och våga tro att det lyckas någon gång!

Idag fick jag dock lite spottings och det brukar innebära att mensen är påväg för min del, så jag tror tyvärr inte att denna månad är vår månad heller. Till nästa cykel tänkte jag i alla fall sluta helt med koffein, dricker nu bara koffeinfritt, och bli bättre på att äta mina kosttillskott som jag slarvat lite med! Tänker att de förändringarna och lite mer D-vitamin från solen denna årstid kanske gör susen!

Jo det hajar jag och lär vara svårt att tänka om menndu är nog nåt på spåren där. Att det är precis vad du behöver göra egentligen!

Så trist men jag fortsätter hoppas att du har fel. Jag äter faktiskt bara folsyra och dricker 2 koppar kaffe om dagen. Har slutat röka bla så pallar inte vara mycket duktigste just nu typ
  • Emmalucy
    Vickan31 skrev 2021-05-06 14:32:23 följande:
    Tack för omtanken Hjärta Och det är verkligen så som du skriver, att när mensen kommer känner jag "nu vill jag bara skita i allt, jag orkar inte ha det så här" men när det sedan närmar sig ÄL så växer hoppet ändå och livsglädjen återkommer efter ett tag. Ja vi har faktiskt påbörjat en utredning och tagit de första proverna, så förhoppningsvis får vi veta mer om våra värden innan sommaren. Vad skönt att du också ska söka hjälp, så att du inte behöver gå omkring och undra månad efter månad hur allt står till. Hoppas att du hittar en klinik som känns bra. Var i din cykel är du nu, nära ÄL eller BIM? Glad
    Ja, verkligen gör något du tycker om, jag brukar handla något till mig själv hahah! Ah vad bra att du har börjat utredning! Det kommer säkert dröja med tanke på sommaren antar jag, då ska jag verkligen välja en klinik som jag kan ringa till direkt när mensen kommer! Jag har BIM om typ en vecka eftersom min LP är 10-11 dagar.

Jag har redan gjort alla utredningar för många år sedan med mitt ex, vi försökte i 3år och hade bara massor kemiska graviditeter, har bara en tung magkänsla av att jag har implanteringsproblem :( jag har en ny kille och vi är på 5:e försöket, men det känns inte som 5 försök när jag har redan gjort allt det här under flera års tid med exet :/ därför vågar jag ringa och gnälla om hjälp, PLUS att nya killen har 2st barn så det pekar VERKLIGEN på mig som felet... :( ! 
Svar på tråden BIM MAJ, första barnet