• Anonym (repsköld)

Inte överens om straff/konsekvens - barnen bröt sig in genom altandörren

Påhittiga ungar som glömt sina nycklar kom på den briljanta idén att försöka öppna en altandörr utifrån, och lyckades. De lyckade ju också samtidig så klart halvt ha sönder handtaget på utsidan. De har fått en ordentlig uppsträckning om det hela.

Nu är jag och deras pappa/min sambo inte riktigt överens om vad som bör hända utöver samtalet om vikten att komma ihåg sina nycklar och att inte ha sönder saker. Jag tycker att det räcker så och att vi byter ut altandörrarna mot bättre sådana. De som sitter i huset, tre stycken, är förmodligen lika gamla som själva huset och som synes inte så väldigt inbrottssäkra. Sambon anser att barnen ska betala en ny dörr med sina veckopengar och kanske extrajobb beroende på vad det kan kosta att byta dörr/lås, men han tycker inte vi ska byta de andra dörrarna med motivationen att om barnen gör samma sak igen får de igen betala en ny dörr/lås.

Vad tänker ni?

• Svar på tråden Inte överens om straff/konsekvens - barnen bröt sig in genom altandörren
  • Bestemor
    Aliona skrev 2021-04-07 21:02:34 följande:

Fast en vuxen skulle väl knappast bryta sig in genom altandörren om de glömt nycklarna. Och gjorde de det ändå skulle jag förvänta mig att de erbjöd sig att betala för vad de förstört.

Nu verkar det inte vara någon större skada på själva dörren. Utan att det skulle gå att fixa ändå.
  • Anonym (Räcker)

Jag tycker då att ett seriöst och allvarligt samtal räcker, om vad detta innebär, att det var fel sätt och att förklara vad de skulle gjort.

Det hade jag lärt mig av om jag gjort något sådant som liten, kan jag säga. Skulle inte gjort om det.

Med barn räknar jag att någon gång kommer nåt bli fel. Klotter på väggar för att barnet tyckte det var en bra plats. Kladd i en soffa för att man inte förstår hur svårt det är att rengöra. Men då tycker jag man talar med barnet om det.

Barnen kanske tyckte att de hade en lösning där de slapp störa de vuxna och ändå komma in - de lyckades ju öppna en dörr! Sen att det inte var rätt lösning kan de få förstå när man beskriver att det kostar mycket pengar och kunde bli osäkert då dörren kanske är olåst tills den är bytt.

Men jag skulle inte straffat barnen på annat vis.

• Anonym (Göran)

Det var ju lite av en (nödsituation) och ungarna samarbetade och löste en för dem svår situation.

Om några ungar kan komma in i huset utan nycklar gjorde de er faktiskt en tjänst även om det inte syftet.

Göm en reservnyckeln någonstans i trädgården. Låt ungarna diska en vecka var som påföljd. Det var trots allt så att de förstörde dörren

• Egon den stora
    Anonym (repsköld) skrev 2021-04-07 18:19:39 följande:

Jag håller med. Vi hade dessutom redan pratat om att vi skulle byta altandörrarna till sommaren när vi flyttade in. Det är knappt att de har barnlås.

Lägg ner idén med straff helt. Dom har fått en tillsägelse, det räcker för 10 åringar. Jag har inte varit utsatt för straff och delar inte ut det till mina barn heller och det har funkat bra.
  • Mandel

Eftersom det fanns alternativ - gå tillbaka till fritids och hämta sin väska med nyckel i, gå till farmor/farfar och hämta nyckel eller bara ringa er och fråga vad de skulle göra så har de gjort det sämsta valet.
    Ta sönder en dörr.
    Självklart ska de få konsekvens för det valet och i min värld så är det spelförbud som gäller och istället får man hjälpa till med hushållssysslor, hjälpa till att bära hem en ny dörr och att installera den nya dörren. 
    Svårt att kräva dem på pengar då de inte har någon inkomst.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Biffen)
    Anonym (K) skrev 2021-04-07 20:19:14 följande:

Du uppfostrar med andra ord ögontjänare. För det kommer att bli resultatet. De lär sig ljuga för att slippa från straff de tvingas på tack vare att du tvingar dem till någonting de saknar förutsättningar för.

Exakt. En god uppfostran lär barnen varför man ska göra si och så.

Att skrämma barn till lydnad ger ett helt annat resultat - ögontjäneri och rädsla att be föräldrarna om hjälp när man gjort fel.

Jag funderar över pappans reaktion och om den kan vara en bidragande orsak till att barnen bröt sig in. Var de rädda att pappa skulle bli arg för att de glömt nyckeln och försökte komma förbi det genom att ta sig in, utan att pappa märkte att de glömt?
  • momjanet
    Anonym (repsköld) skrev 2021-04-07 18:19:39 följande:
    Jag håller med. Vi hade dessutom redan pratat om att vi skulle byta altandörrarna till sommaren när vi flyttade in. Det är knappt att de har barnlås.
    Så ni är sådär giriga människor som nu har en perfekt ursäkt för att slippa betala dörrarna själva?

Ni visste om att dörrarna var dåliga men struntade i att byta ut dem. Vem ska straffa er för er underlåtenhet?
  • Jonnynilsson
    Anonym (repsköld) skrev 2021-04-07 17:26:03 följande:

Påhittiga ungar som glömt sina nycklar kom på den briljanta idén att försöka öppna en altandörr utifrån, och lyckades. De lyckade ju också samtidig så klart halvt ha sönder handtaget på utsidan. De har fått en ordentlig uppsträckning om det hela.

Nu är jag och deras pappa/min sambo inte riktigt överens om vad som bör hända utöver samtalet om vikten att komma ihåg sina nycklar och att inte ha sönder saker. Jag tycker att det räcker så och att vi byter ut altandörrarna mot bättre sådana. De som sitter i huset, tre stycken, är förmodligen lika gamla som själva huset och som synes inte så väldigt inbrottssäkra. Sambon anser att barnen ska betala en ny dörr med sina veckopengar och kanske extrajobb beroende på vad det kan kosta att byta dörr/lås, men han tycker inte vi ska byta de andra dörrarna med motivationen att om barnen gör samma sak igen får de igen betala en ny dörr/lås.

Vad tänker ni?

Byt ut dörrarna mot moderna alternativ och sätt en Yale Doorman på entrédörren. Så slipper ni problem med glömda och borttappade nycklar i framtiden.
  • Glinda från Oz

Jag såg just att barnen var tio år gamla. Ni vet väl att en ny dörr kostar flera tusen. Vart ska de få tag i sådana pengar? Det blir indragen månadspeng i et helt år kanske mer. Om de bara förstört handtaget så är det dessutom bara det som de rimligtvis borde byta ut. 

Jag tror din man är arg och inte tänker klart även han borde inse att det är orimligt. 

• Anonym (Love)

Jag ser det ju som mitt föräldraansvar att se till att barnen har nycklar så att dom kommer in. Antingen genom att se till att nycklarna inte glöms, men även att det finns alternativ, tex en extranyckel hos grannen, kodlås eller vad som. 

Alla har väl brutit sig in när man glömt nyckeln nångång, oftast har det ju gått att göra utan att förstöra något, men det är väl inte konstigt att 2 tioåringar inte lärt sig den finessen?

Tror inte att barnen kommer lära sig något av att bli av med veckopengen i något halvår heller, deras konsekvenstänk kommer inte alls mogna av det. 

Svar på tråden Inte överens om straff/konsekvens - barnen bröt sig in genom altandörren