Anonym (Räcker) skrev 2021-04-08 15:14:49 följande:
Jag har inte heller levt slösaktigt. Däremot med en förståelse för att barn någon gång under sin uppväxt kan komma att göra saker som blir fel och kostar pengar. För att de är barn och inte tänkte hela vägen.
Vare sig du eller jag kan heller säga exakt hur konekvenstänksutvecklade alla 10-åringar är. Annars vore det ju fritt fram att straffa barn i 10-årsåldern för vissa brott med.
Jemp skrev 2021-04-08 15:31:13 följande:
Målet bör ju inte vara att man låter bli pga risken att bli påkommen och straffad, utan för att man bryr sig om sakerna och andra.
Klart inte konsekvenstänket plötsligt "sätts på" i 20årsåldern, det är inte svart ellet vitt. Men att kunna förstå att saker kan gå sönder om man tar hårt är inte samma sak som att stå emot impulsen, vrida och vända på idéerna och lyckas täcka in alla potentiella konsekvenser av en strategi som förmodligen kändes klok då.
Anonym (Biffen) skrev 2021-04-08 18:09:00 följande:
Ja, de har förmågan att förstå det, men, som sagt, är konsekvenstänkandet inte klart än. De lever och verkar _nu_ i mycket högre grad än vuxna. De kommer inte alltid ihåg att det finns ett sen som borde tänkas på.
Jag har inte sagt att det inte ska bli negativa konsekvenser utan bara att de inte behöver straff eller betala böter. Att ens förälder blir besviken och sur eller inte hinner ta barnen till skateparken för att hen istället ska laga dörren är en tillräckligt tydlig negativ konsekvens för de flesta barn. För vissa behövs mer. Men då beror det ofta på att något är på tok på något sätt. Hur som helst verkar inte TS barn falla inom de kategorierna.
Svar till samtliga citerade inlägg: Konsekvenstänkandet börjar ungefär vid tvåårsåldern (den komplicerade formen - den enkla versionen börjar ju när man är bebis). Det som denna tråd handla om är den enklase form av handling->konsekvens, det första trappstegen så att säga. Att 10åringer, efter flera års hjärnutveckling inom detta område, inte skulle klara av det, är orimlig.
Dessutom är ju tex. konsekvenstänkandet som behövs för att röra sig säkert i trafiken (som gående) betydlig mer komplex, samtidigt som det är vanligt att barn mycket yngre än 10år rör sig själv på gatorna (till/från skolan osv.) - inte bara i Sverige, men runt om i världen (med några få undantag som USA och UK). Det är inte bara vanlig, det anses av allmänheten (inkl. "experter") att barn är kapabel att klara det och barn bevisar ju att det stämmer, för dem har inte för vana att hoppa framför bilarna.
Att barnen som är betydlig yngre än 10år klarar av att förhålla sig "korrekt" i situationer som är flera trappsteg up i komplexiteten och att 10åringer samtidigt anses att inteens komma upp på första trappsteg saknar all logik.
Dessutom lär sig ju barnen också genom konsekvenser - från födseln! Att barnen får känna konsekvenserna av sitt agerande (och "Ni har förstört handtagen, nu behöver ni fixar/ersätta den" är en logisk konsekvens) är ett sätt att lära sig och att förstå.
Och jag förstår inte varför det ska vara så himla orimlig att barnen får betala skaden dem har orsakad med pengar, för att stackars barnen kan ju inte veta innan att någonting kan går sönder om man bryter upp en dörr, samtidigt som det anses rimlig att barnen tex. missar en utflyckt för att föräldrarna måste fixa dörren. Båda är konsekvenser som är logiska följder av deras agerande och både är konsekvenser barnen inte kommer att tycka om. Varför är det ena en straff och helt orimlig och barnen kunde ju inte veta, medan den andra är en konsekvens och bra och barnen får leva med det för det var ju dem som är ansvarig? Vänligen förklara skillnaden.