• Anonym (Sugen kille.)

Är otrohet rätt ibland.

Jag minns inte när jag och min sambo hade sex senast.

Jag är 54 hon är 51. Sedan något år tillbaka saknar hon helt sexlust och blir irriterad om jag närmar mig henne. Hon blir tom arg om jag skojar om det och skämtar om att det är synd om mig. Jag uppskattar att vi har haft sex ca tre fyra gånger senaste året och sista halvåret har vi inte haft sex en enda gång. Jag orkar snart inte längre.

Våra barn är vuxna och bor inte hos oss längre. Att vara utan sex och beröring får mig att känna mig tom inombords.

Jag längtar efter närhet och härlig sex. Hon älskar mig och är förövrigt mån om mig men hon är oftast sur numera. Är det klimakteriet som ställer till det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är otrohet rätt ibland.
  • Anonym (sådär)
    molly50 skrev 2021-05-17 09:09:30 följande:
    Men oavsett om det är män eller kvinnor som säger det så låter det ju märkligt att säga att sex är viktigt i ett förhållande,samtidigt som man kan tänka sig att ha sex med andra.
    "Det är ju bara lite sex. Det behöver inte betyda något".
    Det är ju lite motsägelsefullt.
    Absolut, och det var därför jag oxå skrev att jag höll med henne i det hon skrev UTOM att det skulle vara något unikt för mänFlört
  • New  Dawn
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-17 02:11:14 följande:

Jag tycker inte det är förvånande alls eftersom ALLA människor som vet att de vill göra eller har gjort något omoraliskt ALLTID verkar ha ett enormt behov av att rättfärdiga det för sig själva och andra, kanske främst för sig själva. Och att försöka få sex att bara vara sex och sudda bort vad det innebär för relationen är ju en klassiker...hur många ggr har man inte läst folk skriva "vadå, det är ju barta sex ju, det betyder inget?"..

Nej jag tycker inte kvinnor är speciellt annorlunda, byt ut sex mot "känslor" så är de i stort sett kopior. Samma argument och samma syfte att... att rentvå sig själva.

Exakt vad man söker är ju egentligen irrelevant, om man är otrogen för sex eller känslor spelar egentligen ingen roll, ett svek är det oavsett och beteende lika lågt oavsett.

???

Ja, självklart är det lika illa med otrohet. Jag talar inte om det!!! Läs gärna vad jag skriver. Om du bara vill få ut dina tankar och åsikter behöver du inte citera mina inlägg.

Du verkar inte förstå alls vad jag skriver.

Ja, människor kommer ofta med bortförklaringar och rättfärdigar sina omoraliska handlingar.

Bortse från aspekten med kön! Det var egentligen inte min poäng. Vi utgår i stället från att både män och kvinnor resonerar exakt lika, så kanske du kan ta in det jag skriver. Glöm att jag skrev "män". Tänk att jag skrev människor, för det är samma om en kvinna eller en man har åsikten.

Det här handlar för övrigt inte ens alltid om människor som är otrogna. De skriver ibland bara sina åsikter i tex forum.

Det är jättevanligt att människor skriver att sex är viktigt för en kärleksrelation. Att sex är skillnaden mellan vänskaps och kärleksrelationer, och de tycker det är konstigt att vissa inte förstår det. Tex personer som inte vill ha sex..... Efter denna utläggning, kommer de med förslaget att ha sex med andra. Det kan vara personer som ger råd till andra, eller personen själv. När någon frågar varför de inte skiljer sig svarar de att de älskar sin partner. Då, dvs några sekunder senare, undrar de varför sex är så märkvärdigt. Det behöver inte ens handla om otrohet. Det kan vara idéer om sk öppna relationer.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2021-05-17 07:36:27 följande:

Efter att ha läst väldigt många trådar i dessa ämnen har jag fått uppfattningen att det även är rätt vanligt att kvinnor är otrogna på grund av att mannen inte vill ha sex så ofta eller på det sätt som de vill. Det är möjligt att det är något fler män som är otrogna på grund av brist på sex, men jag tror inte att skillnaden är så väldigt stor som det ofta hävdas.

Ja, när en relation brister, brister ofta sexlivet, så det är nog vanligt att de som är otrogna har mindre, eller sämre sex. Oavsett om den som är otrogen längtar efter att ha sex med sin partner, eller om den som är otrogen inte vill ha sex.

Jag har skrivit med väldigt många kvinnor i dessa situationer. De klagar ibland till och början på dåligt sexliv (för lite eller för tråkigt), men när jag, eller andra, försöker ge råd för att förbättra situationen hemma är de egentligen inte så sugna på det. Hela tiden vill de ha råd om den nya mannen och skriva om det. Eller så beskriver de ännu mer hur dåligt deras man fungerar. Kanske har de hamnat i otrohet pga dåligt sexliv, nästan ingen kvinna i detta läget, jag talat med, vill jobba med sitt befintliga sexliv.
  • New  Dawn

Men oavsett om det är män eller kvinnor som säger det så låter det ju märkligt att säga att sex är viktigt i ett förhållande,samtidigt som man kan tänka sig att ha sex med andra.

Exakt!Tack!

Du förstår precis vad jag menar
  • Kungsholmsbo

Du får hålla isär påståendena för detta resonemang. Det är inte motsägelsefullt.

Jag uppfattar det som ett du tänker att om sex är viktigt för ett förhållande bör man inte ha sex utanför förhållandet.

Men, jag tror man blandar ihop korten då. Att sex är viktigt för att förhållandet ska fungera, men att X har sex med någon annan är defacto ingenting som har med den viktiga ingrediensen sex i förhållandet ett göra. Du kan ha sex i förhållandet och ha sex utanför (i hemlighet). Ingrediensen för det viktiga i förhållandet är dock densamma - den förändras inte. Bara för att X har sex utanför förhållandet betyder det inte att X inte kan ha sex i förhållandet. Det har alltså inte med sexet att göra. Det har med trohet att göra. Det är trohet du har lovat inte sex.

Man kan alltså anse att sex är viktigt för ett förhållande och ändå ha sex utanför. Det ena utesluter inte det andra.
  • Anonym (kvinna)
    New Dawn skrev 2021-05-17 10:40:30 följande:

Ja, när en relation brister, brister ofta sexlivet, så det är nog vanligt att de som är otrogna har mindre, eller sämre sex. Oavsett om den som är otrogen längtar efter att ha sex med sin partner, eller om den som är otrogen inte vill ha sex.

Jag har skrivit med väldigt många kvinnor i dessa situationer. De klagar ibland till och början på dåligt sexliv (för lite eller för tråkigt), men när jag, eller andra, försöker ge råd för att förbättra situationen hemma är de egentligen inte så sugna på det. Hela tiden vill de ha råd om den nya mannen och skriva om det. Eller så beskriver de ännu mer hur dåligt deras man fungerar. Kanske har de hamnat i otrohet pga dåligt sexliv, nästan ingen kvinna i detta läget, jag talat med, vill jobba med sitt befintliga sexliv.

De kanske inte vill jobba mer med sexlivet eftersom det redan gjort det väldigt länge och inte orkar mer. Det finns trots allt en gräns för hur mycket man står ut med och även om man inte bör ge upp för snabbt är det inte heller bra att hänga kvar alltför länge tills man blivit så gammal att det är svårt att hitta en ny partner.
  • New  Dawn
    Kungsholmsbo skrev 2021-05-17 11:36:01 följande:

Du får hålla isär påståendena för detta resonemang. Det är inte motsägelsefullt.

Jag uppfattar det som ett du tänker att om sex är viktigt för ett förhållande bör man inte ha sex utanför förhållandet.

Men, jag tror man blandar ihop korten då. Att sex är viktigt för att förhållandet ska fungera, men att X har sex med någon annan är defacto ingenting som har med den viktiga ingrediensen sex i förhållandet ett göra. Du kan ha sex i förhållandet och ha sex utanför (i hemlighet). Ingrediensen för det viktiga i förhållandet är dock densamma - den förändras inte. Bara för att X har sex utanför förhållandet betyder det inte att X inte kan ha sex i förhållandet. Det har alltså inte med sexet att göra. Det har med trohet att göra. Det är trohet du har lovat inte sex.

Man kan alltså anse att sex är viktigt för ett förhållande och ändå ha sex utanför. Det ena utesluter inte det andra.

Fast om du (eller någon annan) verkligen har den åsikten borde inte sex med andra vara lösningen om sexlivet i din relation uteblir.

För då lever du ju inte som du säger.

Då borde borde du lämna relationen, eftersom att sex är så viktigt för en relation.

Dessutom. Varför är trohet så viktigt om man tycker att det är så okomplicerat att ha sex med andra.
  • New  Dawn
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-17 09:49:01 följande:

Absolut, och det var därför jag oxå skrev att jag höll med henne i det hon skrev UTOM att det skulle vara något unikt för män

Nej jag skrev inte att det var unikt för män. Det har du hittat på helt själv.
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2021-05-17 17:04:24 följande:

De kanske inte vill jobba mer med sexlivet eftersom det redan gjort det väldigt länge och inte orkar mer. Det finns trots allt en gräns för hur mycket man står ut med och även om man inte bör ge upp för snabbt är det inte heller bra att hänga kvar alltför länge tills man blivit så gammal att det är svårt att hitta en ny partner.

Ja, det är mycket möjligt att det är så. Men det ändrar inte saken. Detta exempel är ett av alla tänkbara orsaker till otrohet, men resultatet vad gäller sex kvarstår, enligt min erfarenhet.

Jag har hittills inte pratat /skrivit med någon kvinna som vill satsa på sitt sexliv med parten när de väl börjat vara otrogen.

Ibland beror det på det du skriver, ibland på att de själva tappat lusten för sin partner, och ibland för att de helt enkelt är för kära i en annan, och ibland för att relationen är så död att det inte går, ibland på att mannen beter sig illa.

Det resonemang som jag skriver är företrädelsevis män som skriver, nämligen den utbytbarhet, som jag sällan upplever hos kvinnor. De vill ha sex med sin kvinna.... Eller någon annan...
  • molly50
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-17 09:49:01 följande:
    Absolut, och det var därför jag oxå skrev att jag höll med henne i det hon skrev UTOM att det skulle vara något unikt för mänFlört
    Jag upplever också att det är vanligare att män uttrycker den åsikten.
    Men jag kan ju ha fel.
Svar på tråden Är otrohet rätt ibland.