• Anonym (Sugen kille.)

Är otrohet rätt ibland.

Jag minns inte när jag och min sambo hade sex senast.

Jag är 54 hon är 51. Sedan något år tillbaka saknar hon helt sexlust och blir irriterad om jag närmar mig henne. Hon blir tom arg om jag skojar om det och skämtar om att det är synd om mig. Jag uppskattar att vi har haft sex ca tre fyra gånger senaste året och sista halvåret har vi inte haft sex en enda gång. Jag orkar snart inte längre.

Våra barn är vuxna och bor inte hos oss längre. Att vara utan sex och beröring får mig att känna mig tom inombords.

Jag längtar efter närhet och härlig sex. Hon älskar mig och är förövrigt mån om mig men hon är oftast sur numera. Är det klimakteriet som ställer till det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är otrohet rätt ibland.
  • New  Dawn
    Anders 386 skrev 2021-05-03 08:40:01 följande:

Jag tycker det kan vara ok om partnern inte vill ha sex. Det bästa vore om det kunde ske med partnerns samtycke - men tyvärr har vi en hederskultur i Sverige som gör att väldigt få skulle acceptera det. (Om 50 år till kanske vi kommit längre mot en acceptans.)

Men jag tror att det faktiskt skulle rädda många förhållanden som är bra förutom sexbiten. Det är ju så generellt att man har olika intressen i ett förhållande - och vad är då naturligare än att man odlar sina intressen med någon utanför förhållandet? Gäller både t.ex. golf och sex eller vad som helst där man inte delar samma intresse.

Det här är en mycket märklig inställning. Att bara tycka att det är okej om partnern inte vil ha sex.

Den inställningen liknar mer gamla tiders inställning till sex där sex ingick i äktenskapet vare sig man ville eller inte.

Om man har en partner som är väldigt passiv och oengagerad, men ändå ställer upp på sex, är det således inte okej med otrohet, men ditt synsätt. Hur kan det vara ett alternativt.

Om du tycker att det är lika rimligt att odla sitt intresse (likt golf) utanför förhållande är det väl lika rimligt att den med mindre lust "odlar sina intressen" utanför relationen, och har sex med andra. Är det okej med dig? Dvs att tex din fru gick bakom din rygg och hade sex med andra?
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • New  Dawn
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-03 11:17:33 följande:

Jag skulle snarare vilja påstå att vi har en feghetskultur och slippa ta ansvar för sina handlingar kultur i Sverige där man resonerar som att, det bästa vore ju att vara överens med sin partner om att knulla andra men eftersom min partner förmodligen kommer säga nej till det så gör jag det i smyg istället och sen rättfärdigar jag det för mig själv genom att skylla på problemen i vårt förhållande och livets allmänna komplexitet och intalar mig själv att jag bara gör alla en tjänst 

Jag tycker inte det duger med "det bästa vore" för det är lite som att säga att alternativet (otrohet) är ett acceptabelt alternativ. Jag tycker att det snarare borde vara "du SKA prata med din partner först funkar inte det går man i terapi, om även det skiter sig så får man isär, men att gå bakom ryggen är ALDRIG ett acceptabelt alternativ"

Jag håller med om att ligga med andra skulle kunna rädda många sexlösa förhållanden OM båda är med på det. Att gå bakom ryggen på sin partner anser jag inte vara en räddning utan snarare ett sätt att ta död på även det som är bra i förhållandet för förhållande är ju inte längre ett riktigt förhållande utan snarare ett förhållande som bygger på at lögner aldrig kommer fram, och när det väl kommer fram så tar det död på precis ALLT, även det som varit bra.

Jag håller med om det mesta du skriver, utom att du tror att många sexlösa förhållanden skulle räddas av att ligga med andra. Jag tror det är vääääldigt få relationer som kunde räddas av det. Nu talar jag inte om relationer som är öppna från början, utan relationer som med tiden blir sexlösa.

Jag tror de flesta människor som gillar sex vill sova med, semestra med, leva med, den person man har sex med.

Visserligen kan det troligen fungera som konstgjord andning i några år, men fokus på barn, ekonomi, praktiska omständigheter, men att det skulle rädda relationer tror jag inte.

Jag tror relationer som blir sexlösa med tiden ofta har fler brister än bara sex.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • Tukt
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-03 13:52:25 följande:
    Absolut, men då ligger bristen hos en själv och inte hos ens partner och man kan då absolut inte skylla sin oförmåga att kommunicera på sin partner, då får man stå för och ta ansvar sina brister och även för vilka handlingar ens brister leder till.

Kommunikation ÄR alltid lösningen på ALLA problem. Att vissa människor sen inte klarar av det pga personliga brister betyder inte att det inte är en lösning.
    Nu utgick du ifrån att det var man själv som hade kommunikationssvårigheter. Men det kan ju lika gärna vara ens partner. Det är nog inte sällan så att det är något man själv är medveten om eller vill stå för.
    Har själv kommunicerat mig gul och blå med minst en sådan person utan att det för den saken skull blev bättre av det. 
    När man väl inser, kan man lämna, men ofta tar det lite tid att se mönster. Det tar också tid för man vill ge den andra chansen, man vill testa olika verktyg.
    Därmed inte sagt man ska vara otrogen för det. Men det är inte alltid kommunikation är universallösningen på allt.
  • Anonym (sådär)
    Tukt skrev 2021-05-03 14:11:02 följande:
    Nu utgick du ifrån att det var man själv som hade kommunikationssvårigheter. Men det kan ju lika gärna vara ens partner. Det är nog inte sällan så att det är något man själv är medveten om eller vill stå för.
    Har själv kommunicerat mig gul och blå med minst en sådan person utan att det för den saken skull blev bättre av det. 
    När man väl inser, kan man lämna, men ofta tar det lite tid att se mönster. Det tar också tid för man vill ge den andra chansen, man vill testa olika verktyg.
    Därmed inte sagt man ska vara otrogen för det. Men det är inte alltid kommunikation är universallösningen på allt.
    Jag utgick ifrån det eftersom diskussionen handlade om anledningar att vara otrogen. 

Jo jag har oxå råkat ut för personer som inte går att kommunicera med, Men det betyder ju fortfarande inte att lösningen inte är att kommunicera utan snarare att det går inte att lösa problemen för att personen inte klarar av att kommunicera. Kommunikation hade ju varit lösningen OM personen hade kunna kommunicera, men eftersom personen inte kan det så kan man heller inte komma fram till en lösning.

Kan man inte komma fram till en gemensam lösning så får man lämna förhållandet. Att vara otrogen är inte acceptabelt bara för att man inte kan komma överens eller kommunicera.
  • Anonym (sådär)
    New Dawn skrev 2021-05-03 14:04:17 följande:
    Jag håller med om det mesta du skriver, utom att du tror att många sexlösa förhållanden skulle räddas av att ligga med andra. Jag tror det är vääääldigt få relationer som kunde räddas av det. Nu talar jag inte om relationer som är öppna från början, utan relationer som med tiden blir sexlösa.

Jag tror de flesta människor som gillar sex vill sova med, semestra med, leva med, den person man har sex med.

Visserligen kan det troligen fungera som konstgjord andning i några år, men fokus på barn, ekonomi, praktiska omständigheter, men att det skulle rädda relationer tror jag inte.

Jag tror relationer som blir sexlösa med tiden ofta har fler brister än bara sex.
    Jo, det håller jag med om, många förhållande är var nog dumt skriver, några förhållanden är kanske bättre. Jag tror att många gör såna lösningar i ren desperation för att försöka rädda förhållande till varje pris även om det betyder att man kliver över sina egna principer och personlighet, eller bli övertalade till det med hotet om att avsluta förhållandet eller fortsatt otrohet i bakgrunden. Såna "lösningar" leder nog inte till något gott.
  • KlantSmurfen
    New Dawn skrev 2021-05-03 13:56:52 följande: #31

Jag tycker det kan vara ok om partnern inte vill ha sex. Det bästa vore om det kunde ske med partnerns samtycke - men tyvärr har vi en hederskultur i Sverige som gör att väldigt få skulle acceptera det. (Om 50 år till kanske vi kommit längre mot en acceptans.)

Men jag tror att det faktiskt skulle rädda många förhållanden som är bra förutom sexbiten. Det är ju så generellt att man har olika intressen i ett förhållande - och vad är då naturligare än att man odlar sina intressen med någon utanför förhållandet? Gäller både t.ex. golf och sex eller vad som helst där man inte delar samma intresse.

Det här är en mycket märklig inställning. Att bara tycka att det är okej om partnern inte vil ha sex.

Den inställningen liknar mer gamla tiders inställning till sex där sex ingick i äktenskapet vare sig man ville eller inte.

Om man har en partner som är väldigt passiv och oengagerad, men ändå ställer upp på sex, är det således inte okej med otrohet, men ditt synsätt. Hur kan det vara ett alternativt.

Om du tycker att det är lika rimligt att odla sitt intresse (likt golf) utanför förhållande är det väl lika rimligt att den med mindre lust "odlar sina intressen" utanför relationen, och har sex med andra. Är det okej med dig? Dvs att tex din fru gick bakom din rygg och hade sex med andra?
    Dessa löjliga ursäkter vissa har...är de lika bra på problemlösning förstår jag om deras relationer inte fungerar.
  • Anonym (kvinna)

Risken är dock att man blir kär i den som man ligger med vid sidan av, eller tvärtom, att den man har vid sidan av blir kär och börjar förvänta sig mer än bara sex.
  • Anonym (kvinna)
    Anonym (Busig) skrev 2021-05-01 20:14:33 följande:

Hade lätt varit otrogen under de premisser du beskriver. Rätt eller fel. Klart det är fel, det är alltid fel. Men det finns många saker man gör som är fel.

Otrohet är ett laddat ämne trots att så många gör det. Det är tur att det inte är straffbart för då hade vi haft många förbrytare och jobbiga belastningsregister. Eller kanske skulle det vara en ordningsbot som utfärdades och ett riktigt bra tillskott till statskassan. Skämt å sidor - det är svårt att kriminalisera ngt som 50 procent, eller fler, gör.

Jag svarade på alternativ nr 2 ändå, eftersom jag själv inte hade stått ut.

Men bäst är väl att prata med henne.

Är det verkligen så många som är otrogna? Det har jag svårt att tro.
  • Tukt
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-03 14:25:12 följande:
    Jag utgick ifrån det eftersom diskussionen handlade om anledningar att vara otrogen. 

Jo jag har oxå råkat ut för personer som inte går att kommunicera med, Men det betyder ju fortfarande inte att lösningen inte är att kommunicera utan snarare att det går inte att lösa problemen för att personen inte klarar av att kommunicera. Kommunikation hade ju varit lösningen OM personen hade kunna kommunicera, men eftersom personen inte kan det så kan man heller inte komma fram till en lösning.

Kan man inte komma fram till en gemensam lösning så får man lämna förhållandet. Att vara otrogen är inte acceptabelt bara för att man inte kan komma överens eller kommunicera.
    Ah, du tänkte så. Och visst har du rätt i ditt "OM". Det jag ville ha sagt var att det blir lite nedlåtande att hänvisa till bristande kommunikation när saker inte fungerar. Lite som att TS (och andra) är för korkade eller ointresserade bara för man inte kommunicerar. 
    Jag tror att i vissa fall så, ifall kommunikationen inte fungerar, så kan det vara bättre att mer se till sig själv, och kanske hitta en jämnvikt.
    Men problemet generellt är ju att man sällan har svaren på vad som strular i en relation, för ens den är i princip över.
  • Anders 386

Jag förstår inte hur kommunikation skulle förändra något i ett förhållande där den ena parten förlorat all lust till sex?

Jag tror inte någon vill höra att att man inte är sexuellt attraktiv längre - istället blir det bara lite konstiga omskrivningar av huvudproblemet - men det gör knappast sexlivet bättre.

Det är heller inte ok att pressa sin partner till sex som hen inte vill ha.

I vissa fall finns inte så många val:

Lämna förhållandet.
    Må dåligt resten av livet.
    Söka andra vägar för att få sexuell tillfredsställelse.
Svar på tråden Är otrohet rätt ibland.