Anders 386 skrev 2021-05-03 08:40:01 följande:
Jag tycker det kan vara ok om partnern inte vill ha sex. Det bästa vore om det kunde ske med partnerns samtycke - men tyvärr har vi en hederskultur i Sverige som gör att väldigt få skulle acceptera det. (Om 50 år till kanske vi kommit längre mot en acceptans.)
Men jag tror att det faktiskt skulle rädda många förhållanden som är bra förutom sexbiten. Det är ju så generellt att man har olika intressen i ett förhållande - och vad är då naturligare än att man odlar sina intressen med någon utanför förhållandet? Gäller både t.ex. golf och sex eller vad som helst där man inte delar samma intresse.
Jag skulle snarare vilja påstå att vi har en feghetskultur och slippa ta ansvar för sina handlingar kultur i Sverige där man resonerar som att, det bästa vore ju att vara överens med sin partner om att knulla andra men eftersom min partner förmodligen kommer säga nej till det så gör jag det i smyg istället och sen rättfärdigar jag det för mig själv genom att skylla på problemen i vårt förhållande och livets allmänna komplexitet och intalar mig själv att jag bara gör alla en tjänst
Jag tycker inte det duger med "det bästa vore" för det är lite som att säga att alternativet (otrohet) är ett acceptabelt alternativ. Jag tycker att det snarare borde vara "du SKA prata med din partner först funkar inte det går man i terapi, om även det skiter sig så får man isär, men att gå bakom ryggen är ALDRIG ett acceptabelt alternativ"
Jag håller med om att ligga med andra skulle kunna rädda många sexlösa förhållanden OM båda är med på det. Att gå bakom ryggen på sin partner anser jag inte vara en räddning utan snarare ett sätt att ta död på även det som är bra i förhållandet för förhållande är ju inte längre ett riktigt förhållande utan snarare ett förhållande som bygger på at lögner aldrig kommer fram, och när det väl kommer fram så tar det död på precis ALLT, även det som varit bra.