• Enbättreman

Hon förstörde mig....

Hej

Min fru som var mitt livs kärlek i över 10 år var otrogen. Jag fattade ingenting.

Problemet är att jag efter 2 år fortfarande tänker på detta och får ont i magen varje dag.

Jag har gått hos två olika terapeuter och en psykolog men det verkar inte hjälpa.

Hela mitt liv är liksom pausat inombords...jag bara är på nåt sätt....blir aldrig riktigt glad...

Jag vet inte ur jag ska komma.vidare, för jag älskar ju henne fortfarande, och kommer aldrig mer kunna lita på någon människa. Hon var du den jag anförtrodde allt och älskade mest...och om hon kunde svika så, ja ni fattar...

Hur gör man, villa man ens försöka fortsätta?

• Svar på tråden Hon förstörde mig....
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Naivt) skrev 2021-05-20 06:49:09 följande:
    Oj. Vilka märkliga tankebanor. Börja med att läsa lite av Carl Jung om hur det fungerar innan du börjar svamla. ?What You Resist, Persists. What You Accept, Transforms You.
    Det är du som inte hänger med. Carl Jung och annat psykosvammel är ute nu. Dagens vetenskapsmän ser på hjärnan som en dator, varken mer eller mindre. Det finns inget mystiskt.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Naivt) skrev 2021-05-20 06:49:09 följande:
    Oj. Vilka märkliga tankebanor. Börja med att läsa lite av Carl Jung om hur det fungerar innan du börjar svamla. ?What You Resist, Persists. What You Accept, Transforms You.
    Det är du som inte hänger med. Carl Jung och annat psykosvammel är ute nu. Dagens vetenskapsmän ser på hjärnan som en dator, varken mer eller mindre. Det finns inget mystiskt.
  • Anonym (Naivt)
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-20 17:12:09 följande:

Ha ha. Vilken tramspelle du är, misstänker att du är samma tramspelle som hade en massa vilda teorier runt trekanter, känslor och hormoner i en tidigare tråd.

Antingen är du pårökt eller så vill du bara provocera med dina dumheter. Var lugn jag tänker inte lägga den minsta energi på dig och dina dumheter.
  • Anonym (C)

Förstår hur du tänker med att inte hålla emot saker o ting.

Men tyvärr så är inte alla känslor sanna o till godo.

Jag med tvångssyndrom har massa irrationella rädslor om jag tex inte flyttar en penna på bordet så kommer något hemskt hända. Tvång funkar även så att om jag gör som tvånget vill så föder det mer tvång och jag blir osäker på nästa grej o nästa grej. Inte förrän jag fick psykologisk hjälp att lära mig acceptera o strunta i vad känslorna ville så försvann dem också och blev mindre dominanta.

Så visst för vissa vanliga känslor så bör man ju inte undantränga. Det gör man egentligen inte med tvång heller men man lär sig vilka som är osanna o sanna o vilka som ska ageras på eller ej.

• Anonym (Örjan)
    Anonym (C) skrev 2021-05-20 18:17:50 följande:

Förstår hur du tänker med att inte hålla emot saker o ting.

Men tyvärr så är inte alla känslor sanna o till godo.

Jag med tvångssyndrom har massa irrationella rädslor om jag tex inte flyttar en penna på bordet så kommer något hemskt hända. Tvång funkar även så att om jag gör som tvånget vill så föder det mer tvång och jag blir osäker på nästa grej o nästa grej. Inte förrän jag fick psykologisk hjälp att lära mig acceptera o strunta i vad känslorna ville så försvann dem också och blev mindre dominanta.

Så visst för vissa vanliga känslor så bör man ju inte undantränga. Det gör man egentligen inte med tvång heller men man lär sig vilka som är osanna o sanna o vilka som ska ageras på eller ej.

Känslan är fortfarande sann även om den är orationell och egentligen inte gagnar på något sätt. En känsla kan omöjligt vara osann men man har alltid ett val i hur man hanterar känslan. Det stora problemet blir när man försöker tränga undan känslor. OBS att inte göra något när man känner en impuls att reagera är ett aktivt val och ett agerande inte ett tecken på att känslan är osann men ett beslut att inte bli reaktiv och följa den första impulsen.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Örjan) skrev 2021-05-20 18:32:46 följande:
    Känslan är fortfarande sann även om den är orationell och egentligen inte gagnar på något sätt. En känsla kan omöjligt vara osann men man har alltid ett val i hur man hanterar känslan. Det stora problemet blir när man försöker tränga undan känslor. OBS att inte göra något när man känner en impuls att reagera är ett aktivt val och ett agerande inte ett tecken på att känslan är osann men ett beslut att inte bli reaktiv och följa den första impulsen.
    Men igen... jag har ställt frågan ett par gånger men inte fått något svar av dig.

Vad menar du med "sann"? Att den existerar eller att den är rätt?
  • Anonym (Örjan)
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-20 18:35:47 följande:

Men igen... jag har ställt frågan ett par gånger men inte fått något svar av dig.

Vad menar du med "sann"? Att den existerar eller att den är rätt?

Självklart att den existerar. Det är tankarna runt hur man skall agera eller reagera som allt för ofta är osanna och orationella.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Örjan) skrev 2021-05-20 18:40:05 följande:
    Självklart att den existerar. Det är tankarna runt hur man skall agera eller reagera som allt för ofta är osanna och orationella.
    Ok, ska jag tolka det som att "sann" för dig betyder att känslan existerar och INTE att den nödvändigtvis är rätt?
  • Anonym (Örjan)
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-20 18:46:54 följande:

Ok, ska jag tolka det som att "sann" för dig betyder att känslan existerar och INTE att den nödvändigtvis är rätt?

Absolut. Vi kan ta ett enkelt exempel. Någon har sagt något som får dig att känna att personen inte tycker om dig. Det du känner är som känsla 100% sant men det är absolut inte samma sak som att personen faktisk inte tycker om dig.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Örjan) skrev 2021-05-20 18:59:05 följande:
    Absolut. Vi kan ta ett enkelt exempel. Någon har sagt något som får dig att känna att personen inte tycker om dig. Det du känner är som känsla 100% sant men det är absolut inte samma sak som att personen faktisk inte tycker om dig.
    Japp. nu när jag förstå vad du menar med "sann" så håller jag med dig om det du säger... även om en känsla är ofefogad och irrationell så finns ju den där och det är bättre att lära sig hantera den än att förtränga den. 
Svar på tråden Hon förstörde mig....