Enbättreman skrev 2021-05-18 11:27:04 följande:
Vi har pratat massor, både själva och med terapeut, så där finns inget mer att hämta.
Jag kände hela tiden när vi pratade att "hur ska jag kunna lita på ett enda ord du säger när du bevisligen inte har haft några problem att ljuga mig rätt upp i ansiktet under tiden otroheten pågick" ..
Du sätter fingret på en väldigt viktigt punkt här... när man råkar ut sånt här så får man ofta höra... "ni måste prata med varandra" oftast av människor som saknar erfarenhet av såna svek och förhåller sig till det som vilken annan konflikt som helst.
Kommunikation är jättebra och oftast bästa sättet att lösa problem generellt sätt. MEN för att kommunikation ska ge något så måste det finnas en grundförutsättning, ett ömsesidig grundförtroende för varandra, finns inte den så faller liksom hela poängen. För finns inte förtroende, hur ska du kunna lita på att något av det personen säger är sant?
Och när en person visat sig vara så genomtänkt falsk, oempatisk och totalt respektlös mot någon som skulle föreställas stå henne närmast så är det ju självklart att ALLT förtroende är förbrukat. Speciellt när det hållt på under så lång tid för det slår ju även sönder alla gemensamma minnen...ALLT precis ALLT skitas ner, inget känns lägre sant och genuint. Allt känns falsk, personen känns falsk, förhållandet känns falsk, alla minnen känns falska. Har något någonsin varit äkta eller har allt bara varit en lögn?
Att försöka kommunicera under de förutsättningarna är ganska döfött. För precis som du skriver, hur kan du veta om något hon säger är sant?
Så personligen tycker jag du ska koppla bort henne från ditt liv helt och hållet, eller iaf så mycket det går om ni tex har gemensamma barn som ni måste samarbeta kring. Tänk inte på henne, läs inte om henne, prata inte med henne om det inte är absolut nödvändigt och håll det då bara til det praktiska. Gör en "flyttstädning" och börja om. Bygg ett nytt liv och en ny värld där hon öht inte existerar, ge inte henne makt över ditt liv (hur du mår och känner). Lägg all fokus på dig själv och barnen och ge dig själv lugn och ro att läka. För att hålla på och älta det som skett och ha ständig kontakt med henne får bara motsatt effekt, det river bara upp såren gång på gång och det tar hinner aldrig läka.