• Enbättreman

Hon förstörde mig....

Hej

Min fru som var mitt livs kärlek i över 10 år var otrogen. Jag fattade ingenting.

Problemet är att jag efter 2 år fortfarande tänker på detta och får ont i magen varje dag.

Jag har gått hos två olika terapeuter och en psykolog men det verkar inte hjälpa.

Hela mitt liv är liksom pausat inombords...jag bara är på nåt sätt....blir aldrig riktigt glad...

Jag vet inte ur jag ska komma.vidare, för jag älskar ju henne fortfarande, och kommer aldrig mer kunna lita på någon människa. Hon var du den jag anförtrodde allt och älskade mest...och om hon kunde svika så, ja ni fattar...

Hur gör man, villa man ens försöka fortsätta?

• Svar på tråden Hon förstörde mig....
  • Enbättreman

Att bestämma vilka tankar som dyker upp i mitt huvud är jag tyvärr inte kapabel att göra...

• Anonym (drabbad)

TS! Det tar den tid det tar att läka efter ett sådant svek. Och man blir aldrig helt densamma som före otroheten. Jag tror att det inte går att veta i förväg hur lång tid det tar för en själv. 

Blev själv drabbad av min fd man. Nu är det åtta år sedan vi skildes. Jag har en ny särbo sedan fyra år. 

Först NU börjar jag känna att jag helt har kommit över honom. Det har gnagt i mig i alla år, har kommit och gått i vågor. Men NU börjar jag känna att jag kommit till ro med allt.

När det gäller min nya särbo så har jag stora tillitsproblem med honom. Han är världens bästa och jag tror verkligen inte att han skulle svika mig, särskilt eftersom han vet om min historia. Men fortfarande efter fyra år så kommer det tvivel om han träffar någon kompis som jag aldrig träffat t ex - är det verkligen Tomas som han säger eller träffar han egentligen Linda...? Det är tur att vi kan prata öppet om allt detta, annars hade vi aldrig kunnat vara tillsammans. 

Nyckeln som jag ser det är som du säkert vet själv att dels hitta en terapeut som passar en, (för min del så tycker jag att en psykoterapeut passar bättre än en psykolog. Men det är nog personen som är det viktigaste.) dels att fortsätta göra saker trots att man mår dåligt. 

Att acceptera att man aldrig läker fullständigt är svårt. Men jag tycker nu att jag kommit en bra bit på vägen själv i alla fall. 

• Anonym (Naivt)
    Enbättreman skrev 2021-05-19 14:10:14 följande:

Att bestämma vilka tankar som dyker upp i mitt huvud är jag tyvärr inte kapabel att göra...

Ingen kan bestämma över vilka tankar som dyker upp men alls kan med lite övning lära sig att välja vilka tankar som skall tillåtas att bita sig fast.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Örjan) skrev 2021-05-19 05:19:28 följande:
    Det stämmer även om det inte har med detta att göra. Vem annan har han att skylla på tycker du. Var det Malena Ivarsons fel för att hon på fräcka fredag visade en film med en trekant som skapade fantasier. Självklart kan han inte skylla på någon annan. Han gick in i det helt frivilligt och han kunde när som helst sagt att det här känns inte bra men väljer att bara gå där ifrån i tron att hans fru och jag kunde läsa tankar. Livet är tufft ibland men man får faktiskt ta ansvar för sitt eget liv. Samma sak med TS i den här tråden, livet drabbar ibland och man kommer under livets gång råka ut för att folk sviker och är oärliga så är det bara men man väljer alltid själv i vilken utsträckning man vill vara ett offer för andras handlingar. Har aldrig påstått att det är enkelt men ju förr man accepterar att det gör ont och hittar en acceptans för detta desto snabbare kan man gå vidare med livet. Gårdagen är historia, morgondagen ett mysterium och dagen är en gåva. Hur man väljer att leva dagen och hur mycket man vill låta gårdagen fläcka ner dagen är ett eget val.
    Håller med dig. Han kan inte skylla på någon annan än sig själv.
    Men det är bra att veta vad det är för typ av människa som har åsikter som "Ta dig i kragen osv.
  • Anonym (sådär)
    Enbättreman skrev 2021-05-19 14:01:44 följande:

Oj vad många olika ideer/råd/tips man får. Tack!

Några sammanfattande svar.:

1. Jag letar psykolog as we speak och har så gjort ett tag.

2. Vi är skilda och har noll kontakt, inga gemensamma barn, och jag kommer aldrig ta tillbaka henne!

3. Jag lever mitt liv så gott det går men att "bara" ragga upp nån och "knulla av sig" under corona....nja...

4. Jag är medveten om att hon ju inte längre är den jag förälskade mig i men det är väldigt svårt att ändra mitt tankesätt uppenbarligen, det är inte så lätt för alla. Det är ngt de terapeuter och psykologer varit ense om.

3) Jo det är nog ingen bra idé att knulla av sig, eller rättare sagt, det är inget man ska tvinga sig själv till. När du känner att det behovet uppstår och känner dig redo för det så gör det.. innan dess är det nog bättre att bara chilla och fokusera på att må bra. Dock finns det en poäng i att sex med någon annan kan hjälpa dig avglorifiera dina känslor för henne. Hon bli kanske inte lika "unik" då.

4) Ja, det är svårt och kan som sagt ta tid innan känslorna hinner ikapp förnuftet, känslor är ju ofta irrationella och kanske mer en del av vårt undermedvetna är den rationella delen av sinnet. 2 år är ju relativt kort tid, själsliga sår tar betydligt längre tid att läka än kroppsliga.
  • Gameofthrones
    Enbättreman skrev 2021-05-19 14:10:14 följande:

Nej tankar bara kommer, håller med dig. Det verkar bestämd av dig att du går inte tillbaka till ditt x. Det är ett steg, sorgprocess är en annan sak. Bli sviken av människor som man litar på det är ett knivhugg i ryggen. 

Jag tycker att du tar det som kommer ,men att du tänker positivt - äh, nu åker jag och fiskar?, fikar på cafe? Har du hobbies syssla med det. För skingra tankarna?

Men håll huvud kallt och våga träffa människor och om du träffar ngn kvinna håll huvudet kallt, - hon är inte mitt x. Tänk så. 

Jag förstår med kärleken själv. Ny kärlek kommer och den kvinnan kommer bräcka ditt x förhållande. Hon kommer med storm och du blir lycklig. 
  • Anonym (Naivt)
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-19 15:30:42 följande:

3) Jo det är nog ingen bra idé att knulla av sig, eller rättare sagt, det är inget man ska tvinga sig själv till. När du känner att det behovet uppstår och känner dig redo för det så gör det.. innan dess är det nog bättre att bara chilla och fokusera på att må bra. Dock finns det en poäng i att sex med någon annan kan hjälpa dig avglorifiera dina känslor för henne. Hon bli kanske inte lika "unik" då.

4) Ja, det är svårt och kan som sagt ta tid innan känslorna hinner ikapp förnuftet, känslor är ju ofta irrationella och kanske mer en del av vårt undermedvetna är den rationella delen av sinnet. 2 år är ju relativt kort tid, själsliga sår tar betydligt längre tid att läka än kroppsliga.

Inte helt sant. Känslor är alltid äkta och sanna däremot är tankar långt i från alltid sanna och vi har en olycklig förmåga att fastna i tankarnas tyranneri om vi inte lär oss att inte fastna i tankarnas makt. Finns en del olika sätt att hantera det på genom meditation, mindfulness, yoga, tantra och liknande.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Naivt) skrev 2021-05-19 16:00:35 följande:
    Inte helt sant. Känslor är alltid äkta och sanna däremot är tankar långt i från alltid sanna och vi har en olycklig förmåga att fastna i tankarnas tyranneri om vi inte lär oss att inte fastna i tankarnas makt. Finns en del olika sätt att hantera det på genom meditation, mindfulness, yoga, tantra och liknande.
    Njae, våra tankar är ju trotts allt vad som skiljer oss från djuren och gjort oss så framgångsrika som art. Så tyranni vet jag inte riktigt om jag skulle kalla dem. Och att känslor alltid skulle vara sanna stämmer inte. Man kan tex bli rädd för saker utan riktigt anledning (fobi), arg utan verklig anledning, kär i fel person, etc.

Men visst har du en poäng i att ibland kan man fastna i tanka som inte är välkomna men jag tolkar inte TS problem som att han har problem med sina tanka om sitt ex... han verkar vara väl medveten om vem hon är och hur han ska förhålla sig till henne. Hans problem verkar snarare vara hans oönskade känslor. Rent rationellt förstår han att hon är ett svin och ingen han vill ha ett förhållande med men är likväl kär i henne. 

Meditation hjälper för att sluta tänka men gör inte ett dugg för att sluta vara kär. Och det TS vill är att sluta vara kär.
  • Anonym (Naivt)
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-19 16:44:42 följande:

Njae, våra tankar är ju trotts allt vad som skiljer oss från djuren och gjort oss så framgångsrika som art. Så tyranni vet jag inte riktigt om jag skulle kalla dem. Och att känslor alltid skulle vara sanna stämmer inte. Man kan tex bli rädd för saker utan riktigt anledning (fobi), arg utan verklig anledning, kär i fel person, etc.

Men visst har du en poäng i att ibland kan man fastna i tanka som inte är välkomna men jag tolkar inte TS problem som att han har problem med sina tanka om sitt ex... han verkar vara väl medveten om vem hon är och hur han ska förhålla sig till henne. Hans problem verkar snarare vara hans oönskade känslor. Rent rationellt förstår han att hon är ett svin och ingen han vill ha ett förhållande med men är likväl kär i henne. 

Meditation hjälper för att sluta tänka men gör inte ett dugg för att sluta vara kär. Och det TS vill är att sluta vara kär.

Det gör inte känslan mindre sann det som skiljer är om man agerar eller reagerar utifrån känslan. Att meditera får dig inte att sluta tänka med det gör dig mer medveten om dina tankar och ger möjlighet att välja bort tankemönster som inte gagnar dig.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Naivt) skrev 2021-05-19 16:53:29 följande:
    Det gör inte känslan mindre sann det som skiljer är om man agerar eller reagerar utifrån känslan. Att meditera får dig inte att sluta tänka med det gör dig mer medveten om dina tankar och ger möjlighet att välja bort tankemönster som inte gagnar dig.
    Fast vad menar du med "sann", att den är rätt och befogad eller att den finns existerar?

Nja, en stor del av meditation går ju ut på "stilla sitt sinne" dvs att inte tänka på en massa olika saker utan bara fokusera på en enda sak, tex andning, ett ljud, etc. Men iof kan det väl kanske även tolkas som att man lär sig kontrollera sina tankemönster eftersom man lär sig fösa bort tankar. 
Svar på tråden Hon förstörde mig....