• Enbättreman

Hon förstörde mig....

Hej

Min fru som var mitt livs kärlek i över 10 år var otrogen. Jag fattade ingenting.

Problemet är att jag efter 2 år fortfarande tänker på detta och får ont i magen varje dag.

Jag har gått hos två olika terapeuter och en psykolog men det verkar inte hjälpa.

Hela mitt liv är liksom pausat inombords...jag bara är på nåt sätt....blir aldrig riktigt glad...

Jag vet inte ur jag ska komma.vidare, för jag älskar ju henne fortfarande, och kommer aldrig mer kunna lita på någon människa. Hon var du den jag anförtrodde allt och älskade mest...och om hon kunde svika så, ja ni fattar...

Hur gör man, villa man ens försöka fortsätta?

• Svar på tråden Hon förstörde mig....
  • Gameofthrones
    Kungsholmsbo skrev 2021-05-18 18:35:41 följande:

Ibland behöver man höra något annat. Här kommer min åsikt och jag kommer typ bli hatad för den:

Du måste bestämma dig för när det får vara nog. Två år är lång tid att må dåligt. Oavsett vad människor i tråden säger. Ska du verkligen ge henne mer makt över ditt liv genom att låta hennes handlingar påverka dig så hårt. Är det rätt mot dig? Du slösar din tid och när du är ute på andra sidan så kommer du ångra all tid du slösat på att må dåligt.

Nej, hitta en annan psykolog. Du behöver komma ur din loop. För det är en loop du är i. Tänk typ, vi träffades, vi var lyckliga, hon var otrogen, nu är det över och jag är över henne.

Du måste komma vidare, du slösar ditt liv. Och då behöver du göra sådant som gör ett du kommer vidare. Det du gör nu är inte i behöver. Du behöver leta efter det som gör att du blir glad och lycklig igen.

Perfekt svar. Tyckte också byt psykolog. =)
  • Anonym (Stina)

För det första. Det är inte hon som förstör för dig. Det är du själv som väljer att låta henne förstöra för dig. Kan låta grymt men att inte kunna släppa och gå vidare tyder på en osund traumatisk bindning. Att se dig själv som offer och ett ex. som förövare är rejält omoget. Relationen är slut, acceptera känslorna runt detta och gå vidare.

• Anonym (FYI)
    Kungsholmsbo skrev 2021-05-18 18:35:41 följande:

Ibland behöver man höra något annat. Här kommer min åsikt och jag kommer typ bli hatad för den:

Du måste bestämma dig för när det får vara nog. Två år är lång tid att må dåligt. Oavsett vad människor i tråden säger. Ska du verkligen ge henne mer makt över ditt liv genom att låta hennes handlingar påverka dig så hårt. Är det rätt mot dig? Du slösar din tid och när du är ute på andra sidan så kommer du ångra all tid du slösat på att må dåligt.

Nej, hitta en annan psykolog. Du behöver komma ur din loop. För det är en loop du är i. Tänk typ, vi träffades, vi var lyckliga, hon var otrogen, nu är det över och jag är över henne.

Du måste komma vidare, du slösar ditt liv. Och då behöver du göra sådant som gör ett du kommer vidare. Det du gör nu är inte i behöver. Du behöver leta efter det som gör att du blir glad och lycklig igen.

Tja, det är ju ett rådObestämd
    Förstår mycket väl att du tycker att ts skall ta sig i kragen, utan att varken känna eller veta hur han funkar. Din inställning till otrohet är ju att det är fan inte hela världen. Slit och släng.
    Vi är alla olika och tar sådana saker på olika sätt.
  • Tukt

Precis. Problemet med de här "ta dig i kragen", eller "skärp" till dig, är att det inte fungerar.
    Det fungerar bara för den det fungerar på. Förmodligen i det här fallet sådana som har lättare att lägga saker bakom sig.
    Och då kan det vara lätt att tro att bara för det var lösningen för en själv, så kan alla tänka så.
    Ofta behöver folk komma till en nivå för att kunna "ta sig i kragen". 
    Däremot kan jag hålla med de som skriver, prata med en ny psykolog.

Jag har också mött psykologer som har liknande sätt. Att de ska skak om en genom att vara kliniskt hårda.
    Men det gör bara att man sluter sig eller säger det som de vill höra. För att det ska funka med terapeuter så måste de kunna känna av vad man behöver. 

• Anonym (Stina)
    Tukt skrev 2021-05-18 20:47:09 följande:

Precis. Problemet med de här "ta dig i kragen", eller "skärp" till dig, är att det inte fungerar.

Det fungerar bara för den det fungerar på. Förmodligen i det här fallet sådana som har lättare att lägga saker bakom sig.

Och då kan det vara lätt att tro att bara för det var lösningen för en själv, så kan alla tänka så.

Ofta behöver folk komma till en nivå för att kunna "ta sig i kragen". 

Däremot kan jag hålla med de som skriver, prata med en ny psykolog.

Jag har också mött psykologer som har liknande sätt. Att de ska skak om en genom att vara kliniskt hårda.

Men det gör bara att man sluter sig eller säger det som de vill höra. För att det ska funka med terapeuter så måste de kunna känna av vad man behöver. 

Vilket trams. På vilket sätt gagnar det TS att fortsätta med att se sig som ett offer. Alls kan ta tag i sitt liv och inse att saker händer och att man inte vinner det minsta på att se sig som ett offer. Finns utmärkta verktyg så som R.A.I.N för att ta tag i sina känslor och acceptera att visst fan gör det ont men det är en del av livet. Vissa saker gör ont och andra är kul och trevliga bara att lära dig att leva med det och växa upp.
  • Tukt
    Anonym (Stina) skrev 2021-05-18 21:02:23 följande:
    Vilket trams. På vilket sätt gagnar det TS att fortsätta med att se sig som ett offer. Alls kan ta tag i sitt liv och inse att saker händer och att man inte vinner det minsta på att se sig som ett offer. Finns utmärkta verktyg så som R.A.I.N för att ta tag i sina känslor och acceptera att visst fan gör det ont men det är en del av livet. Vissa saker gör ont och andra är kul och trevliga bara att lära dig att leva med det och växa upp.
    Vad är det för trams att påstå att jag säger åt TS att han ska fortsätta vara offer?
    Men folk ÄR olika. Vissa kan göra en höftledsoperation och linka i väg efter några timmar, för andra tar det längre tid. Vi är alla olika. 
    Och att inte respektera att andra kan behöva längre tid än det ni "ta-er -i-kragen-förespråkarna" är knappast produktivt. Det riskerar bara att få en att känna sig än mer värdelös.
    Utgå inte från dig själv när du medicinerar andra.
    Och NEJ, jag har inte sagt att TS ska vara ett offer, NEJ han ska inte ge upp utan leta efter det som kan hjälpa honom.
  • Anonym (Örjan)
    Tukt skrev 2021-05-18 21:22:26 följande:

Vad är det för trams att påstå att jag säger åt TS att han ska fortsätta vara offer?

Men folk ÄR olika. Vissa kan göra en höftledsoperation och linka i väg efter några timmar, för andra tar det längre tid. Vi är alla olika. 

Och att inte respektera att andra kan behöva längre tid än det ni "ta-er -i-kragen-förespråkarna" är knappast produktivt. Det riskerar bara att få en att känna sig än mer värdelös.

Utgå inte från dig själv när du medicinerar andra.

Och NEJ, jag har inte sagt att TS ska vara ett offer, NEJ han ska inte ge upp utan leta efter det som kan hjälpa honom.

Tror inte att du den minsta aning om vad RAIN och vad Stina och andra som du så nedlåtande kallar för ta dig i kragen förespråkare talar om. Det handlar inte om att komma över saker utan att acceptera att livet händer och att acceptera sina känslor runt detta. Som Lisa sa livet gör ont och det får man leva med. Handlar inte om att man behöver olika lång tid att läka utan om en acceptans för vad man känner och att ta hand om sig i den känsla på ett moget och vuxet sätt.
  • Tukt
    Anonym (Örjan) skrev 2021-05-18 21:30:56 följande:
    Tror inte att du den minsta aning om vad RAIN och vad Stina och andra som du så nedlåtande kallar för ta dig i kragen förespråkare talar om. Det handlar inte om att komma över saker utan att acceptera att livet händer och att acceptera sina känslor runt detta. Som Lisa sa livet gör ont och det får man leva med. Handlar inte om att man behöver olika lång tid att läka utan om en acceptans för vad man känner och att ta hand om sig i den känsla på ett moget och vuxet sätt.
    Det var väl Stina som skrev och inte Lisa?
    Och jag är inte nedlåtande, eller snarare var det inte innan du och Stina började tillskriva mig saker som jag inte skrivit.
    Men med ert resonemang skulle man onekligen vilja hitta er sitta fast, upp och ned i en en kraschad bil, på en ödslig plats. Gå fram, dryga sig lite och säga, ta dig ut själv, för jag var i samma situation och jag tog mig ut. Hej då!
  • Aurora Borrealis

Självklart mår du dåligt! Det där är ett trauma och vem som helst skulle bli förstörd! Ta hand om dig, ta hand om att du är traumatiserad, ge dig själv all omsorg du kan. Och personen som traumatiserar dig är inte den som kan läka dig! Ta skydd från sådana människor i första hand så att du undviker att fortsätta skadas!

• Anonym (Örjan)
    Tukt skrev 2021-05-18 21:37:37 följande:

Det var väl Stina som skrev och inte Lisa?

Och jag är inte nedlåtande, eller snarare var det inte innan du och Stina började tillskriva mig saker som jag inte skrivit.

Men med ert resonemang skulle man onekligen vilja hitta er sitta fast, upp och ned i en en kraschad bil, på en ödslig plats. Gå fram, dryga sig lite och säga, ta dig ut själv, för jag var i samma situation och jag tog mig ut. Hej då!

Kul resonemang. Bara att konstatera att du inte har minst sagt noll koll på hur man tar sig vidare i livet när det drabbar så som livet tenderar att göra. Har inte på minsta sätt tagit mig genom det jag drabbats av på egen hand. Det var tufft och gjorde jävligt ont men kan garantera att det man behöver är personer som ger perspektiv och som lär en att hantera det som gör ont inte personer som säger att man behöver tid för att lägga saker bakom sig. Att lägga saker bakom sig fungerar inte, utan det som är vägen framåt är att acceptera att det gör ont. Dumheten att tro att det går över om det får tid kommer bara att bita i svansen vid senare tillfälle.
Svar på tråden Hon förstörde mig....