• Enbättreman

Hon förstörde mig....

Hej

Min fru som var mitt livs kärlek i över 10 år var otrogen. Jag fattade ingenting.

Problemet är att jag efter 2 år fortfarande tänker på detta och får ont i magen varje dag.

Jag har gått hos två olika terapeuter och en psykolog men det verkar inte hjälpa.

Hela mitt liv är liksom pausat inombords...jag bara är på nåt sätt....blir aldrig riktigt glad...

Jag vet inte ur jag ska komma.vidare, för jag älskar ju henne fortfarande, och kommer aldrig mer kunna lita på någon människa. Hon var du den jag anförtrodde allt och älskade mest...och om hon kunde svika så, ja ni fattar...

Hur gör man, villa man ens försöka fortsätta?

• Svar på tråden Hon förstörde mig....
  • Tukt
    Anonym (Örjan) skrev 2021-05-18 21:48:09 följande:
    Kul resonemang. Bara att konstatera att du inte har minst sagt noll koll på hur man tar sig vidare i livet när det drabbar så som livet tenderar att göra. Har inte på minsta sätt tagit mig genom det jag drabbats av på egen hand. Det var tufft och gjorde jävligt ont men kan garantera att det man behöver är personer som ger perspektiv och som lär en att hantera det som gör ont inte personer som säger att man behöver tid för att lägga saker bakom sig. Att lägga saker bakom sig fungerar inte, utan det som är vägen framåt är att acceptera att det gör ont. Dumheten att tro att det går över om det får tid kommer bara att bita i svansen vid senare tillfälle.
    Jag har ju liksom aldrig sagt att man inte ska ta tag i saker. Jag har bara sagt det att vi alla är olika och i bland tar det olika tid, kräva olika redskap.

Och till TS vill jag åter igen säga, ge det tid och använd de redskap du kan. Men låt heller inte folk säga åt dig att skärpa dig. Vad man råkat ut för och hur man mår av det är lika individuellt psykiskt som fysiskt.

Och därmed lämnar jag diskussionen, då sådant här tjafs tenderar vara kontraproduktivt för TS.
  • Anonym (Stina)
    Tukt skrev 2021-05-18 21:22:26 följande:

Vad är det för trams att påstå att jag säger åt TS att han ska fortsätta vara offer?

Men folk ÄR olika. Vissa kan göra en höftledsoperation och linka i väg efter några timmar, för andra tar det längre tid. Vi är alla olika. 

Och att inte respektera att andra kan behöva längre tid än det ni "ta-er -i-kragen-förespråkarna" är knappast produktivt. Det riskerar bara att få en att känna sig än mer värdelös.

Utgå inte från dig själv när du medicinerar andra.

Och NEJ, jag har inte sagt att TS ska vara ett offer, NEJ han ska inte ge upp utan leta efter det som kan hjälpa honom.

Får lov att säga att jag är väldigt tacksam för att jag har haft kloka människor runt mig när livet krisat och att dom lärt mig att hantera att det gör grymt ont ibland. skulle jag ha väntat ut att det skulle sluta göra ont innan jag gick vidare då skulle jag förmodligen i princip ha slutat leva när jag var 14 och skulle nog fortfarande vara en zombie 30 senare.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Örjan) skrev 2021-05-18 21:48:09 följande:
    Kul resonemang. Bara att konstatera att du inte har minst sagt noll koll på hur man tar sig vidare i livet när det drabbar så som livet tenderar att göra. Har inte på minsta sätt tagit mig genom det jag drabbats av på egen hand. Det var tufft och gjorde jävligt ont men kan garantera att det man behöver är personer som ger perspektiv och som lär en att hantera det som gör ont inte personer som säger att man behöver tid för att lägga saker bakom sig. Att lägga saker bakom sig fungerar inte, utan det som är vägen framåt är att acceptera att det gör ont. Dumheten att tro att det går över om det får tid kommer bara att bita i svansen vid senare tillfälle.
    Örjan...Var det inte du som var bull hos ett gift par där mannen hade fantasier om att en annan man knullade frun, och vid en paus i knullandet för att dricka lite vatten hittade mannen gråtande utanför sovrummet?
    Ingen förståelse...Ingen medkänsla...MYSIGT ! Han hade nog inte räknat med att dom känslorna skulle poppa upp.
    Tufft men han skulle väl bara ta sig själv i kragen antar jag. Han hade ju bara sig själv att skylla
  • Anonym (Been there done that!)

Hej TS.

Jag ska skriva till dig det jag skrivit till många andra. Du har fastnat i sorgens 5 steg. Dom är som du kanske vet: 1 - förnekelse, 2 - ilska, 3 - förhandling, 4 - depression och sist men inte minst, acceptans.

Låter lite som du pendlar mellan 2 - 4. Du behöver alltså nå steg 5 för att gå vidare. Först och främst byt psykolog. Funkar inte det så byt igen...

Jag förstår att du inte vill/kan lita på någon just nu. Men skit i det. Skit i att hitta en ny kärlek och skit i att fundera på vem du kan lita på eller inte. Gå ut och ragga upp lite nytt och knulla av dig lite. Skaffa tinder eller annat valfritt på nätet. Sen när du minst anar det så har du hittat en du kan lita på.

Ja ditt ex kommer troligtvis att ge dig ärr för livet,

Men låt inte gamla ärr bestämma resten av ditt liv. Tänk i stället att du gav upp 10 år av dig liv med henne. Tacka fan för att det inte var 20!!! Men nu har du slösat upp 2 år till. Till vilken nytta? Bra att du skev av dig här dock så du kan för lite råd.

Släpp exet, ta bort henne från facebook, instagram osv. Hon är död för dig. Även om hon skulle komma krypandes tillbaka skulle du verkligen vilka fortsätta med henne? Inte ditt livs störst kärlek men ditt livs största svek!

Så sluta ödsla tid på henne. Du kommer aldrig bli klok på varför vissa kan ljuga en rätt upp i ansiktet! Det ÄR HEMSKT! Jag vet!!!! Men det är dax att gå vidare nu.

Just nu väntar ditt livs kärlek på dig där ute. För du kommer hitta henne. Så varför slösa mer tid på ditt hemska ex när ditt livs kärlek väntar på dig?!

Hårda ord, jag vet. Själv förlorade jag 13 år av mitt liv men en människa som iskallt ljög mig rätt upp i ansiktet. Det såret läker aldrig men jag lyckade gå vidare och jävla vad glad jag är att jag inte förlorade ett år till med henne.

Det ända jag ångrar är att jag själv inte lämnade tidigare. Lycka till.

P.s. Mitt inlägg begrundar sig helt på att ni inte har barn ihop. Men har ni det så funkar mitt tips fortfarande till 90%. ;)

• Anonym (Örjan)
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-18 23:55:08 följande:

Örjan...Var det inte du som var bull hos ett gift par där mannen hade fantasier om att en annan man knullade frun, och vid en paus i knullandet för att dricka lite vatten hittade mannen gråtande utanför sovrummet?

Ingen förståelse...Ingen medkänsla...MYSIGT ! Han hade nog inte räknat med att dom känslorna skulle poppa upp.

Tufft men han skulle väl bara ta sig själv i kragen antar jag. Han hade ju bara sig själv att skylla

Det stämmer även om det inte har med detta att göra. Vem annan har han att skylla på tycker du. Var det Malena Ivarsons fel för att hon på fräcka fredag visade en film med en trekant som skapade fantasier. Självklart kan han inte skylla på någon annan. Han gick in i det helt frivilligt och han kunde när som helst sagt att det här känns inte bra men väljer att bara gå där ifrån i tron att hans fru och jag kunde läsa tankar. Livet är tufft ibland men man får faktiskt ta ansvar för sitt eget liv. Samma sak med TS i den här tråden, livet drabbar ibland och man kommer under livets gång råka ut för att folk sviker och är oärliga så är det bara men man väljer alltid själv i vilken utsträckning man vill vara ett offer för andras handlingar. Har aldrig påstått att det är enkelt men ju förr man accepterar att det gör ont och hittar en acceptans för detta desto snabbare kan man gå vidare med livet. Gårdagen är historia, morgondagen ett mysterium och dagen är en gåva. Hur man väljer att leva dagen och hur mycket man vill låta gårdagen fläcka ner dagen är ett eget val.
  • Anonym (Leva med förnekelse)

Det är en sorg att bli lämnad och det kan ta tid att hitta sig själv igen.Acceptera att det är slut.Acceptera att det är dig det handlar om nu,hur du ska må bra igen.Tiden läker sår och en dag fattar du inte ens varför du var sårad så länge .

• Anonym (Leva med förnekelse)

Så hon förstörde inte dig.Du förstör ditt liv när du inte går vidare och väljer att vara besviken.

• Anonym (Naivt)
    Enbättreman skrev 2021-05-18 11:01:42 följande:

Hej

Min fru som var mitt livs kärlek i över 10 år var otrogen. Jag fattade ingenting.

Problemet är att jag efter 2 år fortfarande tänker på detta och får ont i magen varje dag.

Jag har gått hos två olika terapeuter och en psykolog men det verkar inte hjälpa.

Hela mitt liv är liksom pausat inombords...jag bara är på nåt sätt....blir aldrig riktigt glad...

Jag vet inte ur jag ska komma.vidare, för jag älskar ju henne fortfarande, och kommer aldrig mer kunna lita på någon människa. Hon var du den jag anförtrodde allt och älskade mest...och om hon kunde svika så, ja ni fattar...

Hur gör man, villa man ens försöka fortsätta?

För det första så som redan påpekats. Det är du själv som väljer att få livet förstört.

Blir minst sagt misstänksam när man läser om två terapeuter och en psykolog som inte hjälper. Man kan självklart inte hjälpa någon som inte vill bli hjälpt. Dom har förmodligen sagt det du behöver höra och inte det du vill höra. Förmodligen är du som många andra som drabbas av lite motgångar i livet. Man vill ha ett litet magiskt grönt piller som gör allt bra igen men tyvärr är det inte så det fungerar.

Det finns alltid två val. Antingen drar man på sig offerkoftan eller så bestämmer man sig för att bli chef över sitt eget liv och tar ansvar för det utan att lita på att andra hela tiden skall vara förstående, ärliga och bekräftande.
  • Enbättreman

Oj vad många olika ideer/råd/tips man får. Tack!

Några sammanfattande svar.:

1. Jag letar psykolog as we speak och har så gjort ett tag.

2. Vi är skilda och har noll kontakt, inga gemensamma barn, och jag kommer aldrig ta tillbaka henne!

3. Jag lever mitt liv så gott det går men att "bara" ragga upp nån och "knulla av sig" under corona....nja...

4. Jag är medveten om att hon ju inte längre är den jag förälskade mig i men det är väldigt svårt att ändra mitt tankesätt uppenbarligen, det är inte så lätt för alla. Det är ngt de terapeuter och psykologer varit ense om.

• Enbättreman

Lägger till att jag inte går runt och tycker synd om mig själv utan mitt problem är att hennes otrohet dyker upp i mitt huvud alltför ofta, visst det minskar, men det är fort för ofta. Dessutom är jag rädd att jag kommer ha oerhört svårt att lita på nån inom en rimlig framtid, kanske aldrig, och det gör mig väldigt orolig. Jag vill inte bli och har aldrig varit den svartsjuka typen.

Svar på tråden Hon förstörde mig....