Anonym (Naivt) skrev 2021-05-19 17:43:20 följande:
Hur skulle en känsla kunna vara osann. Det vi tänker är däremot väldigt ofta osant. Att stilla sinnet är inte samma sak som att sluta tänka men man blir med tiden bra på att känns igen tankemönster och kan kategoriseras det som en tanke utan att fastna i den. Finns också bra meditationer för att rensa bort mentalt skräp. Personligen gör jag oftast dess övningar tillsammans med andningsövningar och då gärna av transformativ typ så som frigörande andning eller transformationel Breathwork under minst 30 minuter för att stänga ner egot och det planerande jaget för att bli mer autentisk i det man känner.
Det bero ju på vad du menar med sann, det var därför jag frågade...
Anonym (sådär) skrev 2021-05-19 17:06:04 följande:
Fast vad menar du med "sann", att den är rätt och befogad eller att den finns existerar?
Det vi känner kan absolut vara osant, att du blir rädd när du kollar på en skräckfilm är tex inte sant, för rädslan är ju obefogad, du kommer inte dö för att någon jagar någon med yxa i filmen. Känslor är ju ofta irrationella.
Ok, har inte gjort några djupdykningar i meditation annat än använt det under en period då jag var väldigt stressad och använde det som verktyg för att slappna av och låta hjärnan vila. Du verkar ha vet mer om det än jag.
Vad menar du med "bli mer autentisk i det man känner"?