• Anonym (mankan hatasinbonus)

    14 år beter sig som en 5-åring

    Behöver ventilera "förbjudna tankar och känslor".


     


    Jag är så JÄVLA LESS nu.


    Min mans barn sedan tidigare förhållande är så sjukt jobbigt.


    Han är 14 år, fyller 15 i nov men mentalt är han som en 5åring i så många avseenden.


    Han kan inte sköta sin hygien eller någonting en pojke i hans ålder ska klara av.


    Är utredd men endast fått diagnosen ADHD som han äter medicin för. 


    Alltså...jag ORKAR inte med honom.


    Det är som att ha småbarn igen. Peppa Pig, prinsessan och babblarna går på hans tv.


    Jag FATTAR INTE varför skolan inte reagerar, ungen är ju "mupp". Lågbegåvad och efterbliven. Klarar inte betygen alls men skolan vekar ge honom godkänt för att dom tycker synd om honom.


    Jag älskar verkligen INTE den här ungen, trots att vi levt ihop sedan han var 4 år.


    Jag räknar ner tills han fyller 18 o jag kan sparka ut honom...hoppas på att han ska propsa på att flytta hem till mamma istället så jag slipper ta hand om honom mer.


    Några av grejerna som är jobbiga med honom:


    *kan inte klä sig, har ingen känsla för hur kläderna sitter på kroppen- utochin, bakofram, fel fot, storleksmässigt osv


    *Kan inte sköta sin hygien-duschar bara om man tjatar på honom och sitter fortfarande på golvet i duschen och leker med leksaker.


    *kan inte sköta sin toalett, kissar utanför, kletar bajs på väggar och handfat.


    *gråter efter mamma på kvällen.


    *tittar på program som är anpassade för SMÅ SMÅ barn såsom babblarna, teletubbies, prinsessan, peppa pig, pingu mm


    Jag är så jävla less på att ens se honom.


    Jag har lämnat min man 2ggr o vi har varit särbos pga att jag inte tål hans unge.


    Nu är vi sambos igen sedan 4 månader. Vi är gifta och skilsmässa är inte på tal pga ett barn som ingen vill ha. NÅGON måste ju ta hand om ungen som avlats fram.


    Min man är och har alltid varit en underbar bonuspappa åt min bio, men sin egen unge orkar inte han heller med. Det är alldeles för mycket jobb fortfarande och han tar mer och mer avstånd från sin son.


    Min bio som är yngre säger att han tycker det känns som hans "storebror" är hans "lillebror" och att han "hatar honom och önskar att han inte fanns".


    Jag har försökt få hjälp via soc? men ingen respons mer än "vad duktiga ni är som tar så väl hand om honom, som kämpar på." 


    Jag har försökt få en stödfamilj åt honom men han ljuger ju ngt så förbannat också...säger att vi låser in honom i bastun, slår honom med pinnar, har sex så han hör och ser och inte kan sova (han råkade se oss/höra oss 1 gång, som vi vet om) !!! Så man VÅGAR ju inte låta honom träffa ngn att ens prata med längre.


    Han gick en tid hos en kurator men då ljög han ihop att vi var dumma och låste in honom i mörka lådor, duschade honom i syra, piskade honom med pinnar osv...så hans pappa blev polisanmäld för barnmisshandel o vi båda blev orosanmälda till soc!! O då blev min bio indragen i utredningar mm.


    Blir så less!!!


    Min man o jag är helt bedrövade över dessa anklagelser. Vi är helt emot all fysisk korrigering som kan uppfattas som kränkande eller misshandel. Men kan såklart säga ifrån på ett för oss rimligt sätt om det krävs.


    Vi VILL ju att pojken ska få hjälp...men inte på bekostnad av vår egen tillvaro och potentiellt vår frihet. Vi försöker verkligen se till att han har allt han behöver...eller JAG gör det, Min man kör lastbil nu sedan han fick nytt jobb och är inte hemma så mkt.


    Jag...jag önskar att ungjäveln inte fanns...eller iaf att han bara kunde flytta till sin mamma så VI slipper honom och kan ha ett bra liv. Men mamman är sjukskriven pga psykisk ohälsa som en följd av alkoholism så pojken är skriven 100% hos oss.


    Jag längtar till sommarlovet, då ska vi skicka honom långt upp i Norrland, till hans farmor och pappas morbror, faster och mostrar i 7 veckor. O mamman får sedan ta honom resterande 3v.  

    Jag känner mig så hemsk som genuint HATAR ungen...men...jag är så trött...så himla trött...


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-06-01 02:52
    JAg är inte inne på FL så ofta. Dett inlägg var mest för att få UR mig det här...o kanske diskuter det med någon/några som är eller varit i samma sits.
  • Svar på tråden 14 år beter sig som en 5-åring
  • Anonym (......)
    Anonym (OP) skrev 2021-06-04 20:28:55 följande:
    Men orsaken till att det blivit så är ju att föräldrarna ger honom ännu mindre omsorg än vad TS gör. Min gissning är att TS inte kände så här från början.

    Lägg ansvaret där det hör hemma: hos föräldrarna, främst pappan eftersom mamman är sjuk. Pappan har ju lassat över ansvaret för sonen på TS till och med under de perioder de inte har bott tillsammans.
    Ja det är en hemsk tragik med föräldrarna, men hon skyddar ju den värdelösa pappan som behandlar deras egna barn så fint och skiter i brodern. Och det är ju inte pappan som skriver här, så blir ju väldigt svårt vända sig till honom eller hur..

    Bor man i samma hus, delar måltider mm så är man ändå en familj och alla barn ska behandlas lika. Pappan måste självklart ge denna son samma tid och det minimikravet kan hon väl iaf ställa som en vuxen individ i ett gemensamt hushåll?? 
    Ja jag undrar hur pojken hade det när han var i den åldern på riktigt..
  • SweeneyToad
    Anonym (Anomym) skrev 2021-06-04 15:53:22 följande:
    Jag tycker att det låter som att han har någon form av autism/asperger..
    du borde prata med din man om det och göra en utredning.

    Jag hoppas att allt löser sig.
    Du gör det bra som har tålamod med honom.
    Asperger?  Det är det definitivt inte. Man beter sig inte efterblivet och kladdar med bajs om man har Asperger. 
  • Anonym (OP)
    Anonym (......) skrev 2021-06-04 20:39:41 följande:

    Ja det är en hemsk tragik med föräldrarna, men hon skyddar ju den värdelösa pappan som behandlar deras egna barn så fint och skiter i brodern. Och det är ju inte pappan som skriver här, så blir ju väldigt svårt vända sig till honom eller hur..

    Bor man i samma hus, delar måltider mm så är man ändå en familj och alla barn ska behandlas lika. Pappan måste självklart ge denna son samma tid och det minimikravet kan hon väl iaf ställa som en vuxen individ i ett gemensamt hushåll?? 

    Ja jag undrar hur pojken hade det när han var i den åldern på riktigt..


    TS har till och med gjort två orosanmälningar till soc. angående pojken. Och hon har flyttat därifrån i två omgångar. Kan hon vara tydligare än så mot pappan? Hur de kan fortsätta som par är för mig obegripligt...
  • Anonym (Stina)
    Anonym (OP) skrev 2021-06-04 20:50:22 följande:

    TS har till och med gjort två orosanmälningar till soc. angående pojken. Och hon har flyttat därifrån i två omgångar. Kan hon vara tydligare än så mot pappan? Hur de kan fortsätta som par är för mig obegripligt...


    Ja det är obegripligt. Och när hon flyttar därifrån så får ändå hans son bo hos henne. Det är en usel farsa faktiskt.
  • Anonym (......)
    Anonym (Stina) skrev 2021-06-04 21:15:04 följande:
    Ja det är obegripligt. Och när hon flyttar därifrån så får ändå hans son bo hos henne. Det är en usel farsa faktiskt.
    Tror ni kanske läser in lite väl mycket i vad ts gör för pojken; 

    "Jag tar hand om honom. Men bara så mkt som jag MÅSTE för att själv ha en dräglig tillvaro för mig o min son".
  • Anonym (Stina)
    Anonym (......) skrev 2021-06-04 21:21:24 följande:

    Tror ni kanske läser in lite väl mycket i vad ts gör för pojken; 

    "Jag tar hand om honom. Men bara så mkt som jag MÅSTE för att själv ha en dräglig tillvaro för mig o min son".


    Vilka ni? Har du läst mina tidigare inlägg? Jag är mycket, mycket kritisk - och chockad - över hur detta barn behandlas av exakt alla vuxna runt honom.
  • Anonym (......)
    Anonym (Stina) skrev 2021-06-04 21:29:14 följande:
    Vilka ni? Har du läst mina tidigare inlägg? Jag är mycket, mycket kritisk - och chockad - över hur detta barn behandlas av exakt alla vuxna runt honom.
    Nej sorry, läste bara de sista två här! : )
    Håller med dig, alla vuxna svikit. 
  • Anonym (OP)
    Anonym (......) skrev 2021-06-04 21:21:24 följande:

    Tror ni kanske läser in lite väl mycket i vad ts gör för pojken; 

    "Jag tar hand om honom. Men bara så mkt som jag MÅSTE för att själv ha en dräglig tillvaro för mig o min son".


    TS ger inte pojken vad han behöver, men det är inte heller hennes ansvar, och hon orkar uppenbarligen inte. Med tanke på hur trötta föräldrar till barn med särskilda behov brukar bli är det inte ett dugg förvånande att TS inte orkar mer. Hon har hört av sig till soc och bett om hjälp. Hon har försökt flytta, men pappan tar ändå inte sitt ansvar. Vad mer ska hon göra?

    Vad pappan ska göra kan man däremot skriva åtskilligt om.
  • Ess
    Anonym (OP) skrev 2021-06-04 21:50:59 följande:

    TS ger inte pojken vad han behöver, men det är inte heller hennes ansvar, och hon orkar uppenbarligen inte. Med tanke på hur trötta föräldrar till barn med särskilda behov brukar bli är det inte ett dugg förvånande att TS inte orkar mer. Hon har hört av sig till soc och bett om hjälp. Hon har försökt flytta, men pappan tar ändå inte sitt ansvar. Vad mer ska hon göra?

    Vad pappan ska göra kan man däremot skriva åtskilligt om.


    Tyvärr är det nog så att ts får anmäla till Soc att hon from nu kommer avsäga sig allt ansvar för pojken, sen får hon verkligen göra det också. Låta korthuset falla så att han kommer smutsig och illaluktande till skolan så att de också anmäler till Soc.
  • Anonym (OP)
    Ess skrev 2021-06-05 08:08:02 följande:

    Tyvärr är det nog så att ts får anmäla till Soc att hon from nu kommer avsäga sig allt ansvar för pojken, sen får hon verkligen göra det också. Låta korthuset falla så att han kommer smutsig och illaluktande till skolan så att de också anmäler till Soc.


    Ja. Det bästa vore förmodligen om hon sa ifrån i rimlig tid i förväg så att soc hinner hitta lämpliga stödåtgärder innan pojken lämnas ensam med sin så kallade pappa.

    Minns inte nu, men fanns pojkens farföräldrar med i bilden? Intrycket man får är att familjen är väldigt isolerad. Jag känner familjer med barn med liknande problem. Där orkar föräldrarna tack vare en kombination av insatser från samhället och ett socialt nätverk av som hjälper till. Jag förstår att situationen är TS fullkomligt övermäktig.

    Jag funderar på om det finns gymnasieskolor med internatboende för ungdomar med pojkens problematik. Pappan kanske skulle klara av den känslomässiga delen av föräldraskapet om han helt slapp den dagliga praktiska omsorgen.

    Kanske vore det bästa ett tryggt familjehem eller stödfamilj. Men såna växer ju inte på trän.
  • Anonym (Förstår dig TS)
    Anonym (mankan hatasinbonus) skrev 2021-06-02 00:10:43 följande:

    Alltså...jag har ju mest hört min mans version om deras relation. Jag är dock noga med att poängtera att det finns ALLTID 2 versioner i det här läget.


    Mamman festade och drack/missbrukade mycket när dom träffades. Enligt min man ville han pga detta inte ha barn med henne där och då men hon såg till att bli gravid inom loppet av 2 mån in i relationen i hopp om att han skulle stanna och dom skulle bli en "lycklig liten drömfamilj". Min syn på det hela är ju att det aldrig är kvinnans skyldighet att skydda mannen mot en graviditet. Vill han inte ha barn men ändå knulla måste han skydda sig själv o aldrig lita på hennes ord vad det gäller skydd osv. Spec inte som hon gjort detta med 3 andra män som lett till barn innan. Dom är utflyttade o bor med sina pappor eller är vuxna och utflugna.


    Hon har en skev verklighetsuppfattning och bedöms inte vara lämplig som förälder med regelbunden delad vårdnad. Däremot får hon umgänge på lov/ och vissa helger. Dock händer det att hon tar återfall och jag får hämta honom där om min man är ute på långkörning.


     


    Jag förstår dig verkligen TS! Jag tycker att du är fantastisk med tanke på alla år du kämpat för att ta hand om ett barn som inte du har satt till världen. Ett barn som dessutom är extremt krävande. Så pass krävande att hans egna föräldrar inte orkar. Du har gjort det för att du älskar hans pappa och för att du vill att ni ska vara en familj och ha en framtid tillsammans. Jag förstår att det inte bara är att separera igen om ni nu dessutom har köpt hus.

    Nu är det ju bara några få år kvar och du får väl helt enkelt spy ur dig lite skit här på familjeliv emellanåt så att du kan samla kraft att uthärda fram till att bonussonen kan flytta hemifrån. Tack för att du delade med dig av din story, jag blev väldigt berörd. Kram på dig <3
  • Colourfulrainbow
    Anonym (mankan hatasinbonus) skrev 2021-06-04 04:37:13 följande:

    Tack för alla svar.


    Jag anklagar absolut inte bonusen.


    Min man vet vad jag tycker och känner.
    Många föreslår flytt och orosanmälan. Jag har provat båda och det funkar inte.


    Jag kommer inte lämna min man. Vi har en jättefin relation och min syn på honom ändras inte för att han dras med ett barn han inte ville ha från början, som inte ens soc verkar vilja engagera sig i. Han är 100% bättre pappa åt min bio än åt sin egen son. För hans son är sååå jobbig.


    O jag kommer inte ställa några ultimatum på vår relation. Jag bygger inte relationer i någon form på hot eller krav.


    Jag behövde som sagt bara få UR mig alla tankar jag hade i huvudet när jag skrev 1a inlägget.


    Jag kommer aldrig kunna älska eller ta till mig det här barnet. Men jag kommer inte sluta ta hand om honom på det sätt jag gör. Jag har investerat FÖR MYCKET känslor, tid, engagemang och pengar för att bara lämna allt.


    Han får det basala, mat, skolskjuts, uppfostran...men inte kärlek...inte från mig...inga kramar.


    Oavsett om jag bor kvar eller ej så kommer hans föräldrar aldrig ta sig an honom så som ett barn förtjänar.


    Jag hoppas att han en dag ser allt jag gjort för honom o inte ska "mörda mig som hämnd" som ngn skrev. Jag hoppas han hämnas på sin mamma om han ska hämnas på någon, låter henne och pappan stå till svars. OM han någonsin blir tillräckligt funtad för att förstå och kunna processa det.


    Ni har inte en "jättefin relation". Din man låter dig torka bort bajs från väggen. Bajs som HANS son har kletat dit. 
  • Anonym (mankan hatasinbonus)

    Tack så mycket för ditt stöd.


    Alla mina vänner säger åt mig att sluta offra så mycket fra på någon annans barn. Som dessutom har den här problematiken.


    Jag vet att det inte är hans fel.


    Jag vet att hans pappa inte tar det ansvar han borde, men jag förstår honom.


    Det är nog sjukt svårt för en bio-förälder att gå till soc och be dem om hjälp att ta hand om ens barn för att det är jobbigt och har särskilda stödbehov. Särskilt som mamman är som hon är o pappan är barnets enda "livlina". HAn känner att han inte vill överge honom och ser inte att det är det han gör med sitt beteende nu.


    Vi har inga barn gemensamt men min son ser min sambo som sin pappa...även fast han vet att han inte är det. O med honom är han hur bra som helst, dom har liknande intressen och hittar på massor tillsammans, medans hans egen son inte alls vill göra något annat än titta på nickelodeon och barnkanalen, eller tiktok på tfnen.


    Jag har föreslagit stödfamilj kanske 1 helg i månaden eller 2 var 6e vecka så pojken får lite mer uppmärksamhet och får känna sitt värde mer än hemma hos oss.


    Nu i sommar åker han till sin, farmor och pappans farbror i Norrbotten. Ev över hela sommaren.


    Jag tycker det är såååå skönt, men såklart tycker jag synd om honom. JAg ÖNSKAR verkligen att jag kunde ge mer av det han saknar så mycket. Men jag orkar inte...


    Jag orkar inte göra mer för honom än det jag gör. Jag har inte mer att ge...


    Jag har en gård med djur att ta hand om, ett heltidsjobb utöver det att sköta, ett xtra-jobb och en bio son och ett hem att ta hand om.


    Som det är nu ger jag bonusen bra mat, rena kläder, ser till så han duschar och har koll på hans skärmtid och ser till så skolväska blir packad, läxor inlämnade. Köper fredagsmys och lördagsgodis varje helg. Skjutsar hit o skjutsar dit, hämtar/lämnar på skolan, försökt fixa med aktiviteter på fritiden till båda barnen men bonus är på tok för lat för att ens orka delta. That's it!


    Hur mycket mer ska jag göra? Ni som kritiserar mig som styvmamma, hur mycket mer ska jag göra för någon annans barn? Varför måste jag ge någon annans barn kärlek och närhet för att bli "godkänd"? Rent krasst skiter jag ju i vad andra tycker då merparten av dem som vet om min situation irl inte förstår hur jag orkar. Så jag VET att jag inte är en dålig eller hemsk människa.


    Såklart jag är medveten om att han högst troligt inte kommer fixa att få gymnasiekompetens och jobb direkt. Att han inte kommer flytta ut direkt han fyller 18. MEN, om han aktivt väljer att hoppa av skolan och bli vuxen, då är det bara att fixa ett jobb och börja betala hemma i säg 2-3 år, sedan är det dags att flyga ut.


    Jag har verkligen FÖRSÖKT, han har fått vara med mig i stallet och på gården hur mycket som helst. Jag har tagit med mig honom till badhus och badstränder själv, medans min man jobbat o min bio varit hos pappan. Jag har åkt till skansen, grönan och kolmården med båda barnen. Köper saker till dem och anstränger mig så in i norden vad det gäller sund kost och städat hem åt min familj.


    Jag ser min mans brister som förälder, men efter 10 år är jag rätt less på att tjata om dem och det skapar bara irritation hos oss båda.


    Jag skrev inlägget för att häva ur mig tankar och skav i mitt huvud.


    Jag kommer inte skilja mig eller separera igen pga ett barn. Det handlar inte om ett oälskat barn. Det handlar om att JAG inte vill ha det här barnet med 100% eget ansvar. O jag behövde få häva ur mig de tankar jag får efter att det gått en tid då jag ändå fått ta ALLT, 100% ensam. Mitt barn, hans barn, mina djur, vår gård, vårt hem, vår tvätt, vår mat, skjutsat hit/skjutsat dit osv osv


    Utan mig hade han inte varit hälften så funktionell som han är idag. Jag har gjort samma jobb med honom som med min bio. Skillnaden är att min bio inte har något "handikapp" samt att jag kramar inte bonus. Jag ger honom ingen närhet.


    Han är väldigt småbarnsklängig på sin mamma när dom ses eller skiljs åt. O jag önskar att hon inte prioriterade som hon gör, så han kunde bo där mer och få mer av den biten av henne.

  • Anonym (mankan hatasinbonus)
    Anonym (Förstår dig TS) skrev 2021-06-07 07:59:07 följande:
    Jag förstår dig verkligen TS! Jag tycker att du är fantastisk med tanke på alla år du kämpat för att ta hand om ett barn som inte du har satt till världen. Ett barn som dessutom är extremt krävande. Så pass krävande att hans egna föräldrar inte orkar. Du har gjort det för att du älskar hans pappa och för att du vill att ni ska vara en familj och ha en framtid tillsammans. Jag förstår att det inte bara är att separera igen om ni nu dessutom har köpt hus.

    Nu är det ju bara några få år kvar och du får väl helt enkelt spy ur dig lite skit här på familjeliv emellanåt så att du kan samla kraft att uthärda fram till att bonussonen kan flytta hemifrån. Tack för att du delade med dig av din story, jag blev väldigt berörd. Kram på dig <3

    Tack så mycket för ditt stöd.


    Alla mina vänner säger åt mig att sluta offra så mycket fra på någon annans barn. Som dessutom har den här problematiken.


    Jag vet att det inte är hans fel.


    Jag vet att hans pappa inte tar det ansvar han borde, men jag förstår honom.


    Det är nog sjukt svårt för en bio-förälder att gå till soc och be dem om hjälp att ta hand om ens barn för att det är jobbigt och har särskilda stödbehov. Särskilt som mamman är som hon är o pappan är barnets enda "livlina". HAn känner att han inte vill överge honom och ser inte att det är det han gör med sitt beteende nu.


    Vi har inga barn gemensamt men min son ser min sambo som sin pappa...även fast han vet att han inte är det. O med honom är han hur bra som helst, dom har liknande intressen och hittar på massor tillsammans, medans hans egen son inte alls vill göra något annat än titta på nickelodeon och barnkanalen, eller tiktok på tfnen.


    Jag har föreslagit stödfamilj kanske 1 helg i månaden eller 2 var 6e vecka så pojken får lite mer uppmärksamhet och får känna sitt värde mer än hemma hos oss.


    Nu i sommar åker han till sin, farmor och pappans farbror i Norrbotten. Ev över hela sommaren.


    Jag tycker det är såååå skönt, men såklart tycker jag synd om honom. JAg ÖNSKAR verkligen att jag kunde ge mer av det han saknar så mycket. Men jag orkar inte...


    Jag orkar inte göra mer för honom än det jag gör. Jag har inte mer att ge...


    Jag har en gård med djur att ta hand om, ett heltidsjobb utöver det att sköta, ett xtra-jobb och en bio son och ett hem att ta hand om.


    Som det är nu ger jag bonusen bra mat, rena kläder, ser till så han duschar och har koll på hans skärmtid och ser till så skolväska blir packad, läxor inlämnade. Köper fredagsmys och lördagsgodis varje helg. Skjutsar hit o skjutsar dit, hämtar/lämnar på skolan, försökt fixa med aktiviteter på fritiden till båda barnen men bonus är på tok för lat för att ens orka delta. That's it!


    Hur mycket mer ska jag göra? Ni som kritiserar mig som styvmamma, hur mycket mer ska jag göra för någon annans barn? Varför måste jag ge någon annans barn kärlek och närhet för att bli "godkänd"? Rent krasst skiter jag ju i vad andra tycker då merparten av dem som vet om min situation irl inte förstår hur jag orkar. Så jag VET att jag inte är en dålig eller hemsk människa.


    Såklart jag är medveten om att han högst troligt inte kommer fixa att få gymnasiekompetens och jobb direkt. Att han inte kommer flytta ut direkt han fyller 18. MEN, om han aktivt väljer att hoppa av skolan och bli vuxen, då är det bara att fixa ett jobb och börja betala hemma i säg 2-3 år, sedan är det dags att flyga ut.


    Jag har verkligen FÖRSÖKT, han har fått vara med mig i stallet och på gården hur mycket som helst. Jag har tagit med mig honom till badhus och badstränder själv, medans min man jobbat o min bio varit hos pappan. Jag har åkt till skansen, grönan och kolmården med båda barnen. Köper saker till dem och anstränger mig så in i norden vad det gäller sund kost och städat hem åt min familj.


    Jag ser min mans brister som förälder, men efter 10 år är jag rätt less på att tjata om dem och det skapar bara irritation hos oss båda.


    Jag skrev inlägget för att häva ur mig tankar och skav i mitt huvud.


    Jag kommer inte skilja mig eller separera igen pga ett barn. Det handlar inte om ett oälskat barn. Det handlar om att JAG inte vill ha det här barnet med 100% eget ansvar. O jag behövde få häva ur mig de tankar jag får efter att det gått en tid då jag ändå fått ta ALLT, 100% ensam. Mitt barn, hans barn, mina djur, vår gård, vårt hem, vår tvätt, vår mat, skjutsat hit/skjutsat dit osv osv


    Utan mig hade han inte varit hälften så funktionell som han är idag. Jag har gjort samma jobb med honom som med min bio. Skillnaden är att min bio inte har något "handikapp" samt att jag kramar inte bonus. Jag ger honom ingen närhet.


    Han är väldigt småbarnsklängig på sin mamma när dom ses eller skiljs åt. O jag önskar att hon inte prioriterade som hon gör, så han kunde bo där mer och få mer av den biten av henne.

  • Anonym (kljhyfrtdjgkjhklö)
    Anonym (mankan hatasinbonus) skrev 2021-06-11 16:25:56 följande:

    Tack så mycket för ditt stöd.


    Alla mina vänner säger åt mig att sluta offra så mycket fra på någon annans barn. Som dessutom har den här problematiken.


    Jag vet att det inte är hans fel.


    Jag vet att hans pappa inte tar det ansvar han borde, men jag förstår honom.


    Det är nog sjukt svårt för en bio-förälder att gå till soc och be dem om hjälp att ta hand om ens barn för att det är jobbigt och har särskilda stödbehov. Särskilt som mamman är som hon är o pappan är barnets enda "livlina". HAn känner att han inte vill överge honom och ser inte att det är det han gör med sitt beteende nu.


    Vi har inga barn gemensamt men min son ser min sambo som sin pappa...även fast han vet att han inte är det. O med honom är han hur bra som helst, dom har liknande intressen och hittar på massor tillsammans, medans hans egen son inte alls vill göra något annat än titta på nickelodeon och barnkanalen, eller tiktok på tfnen.


    Jag har föreslagit stödfamilj kanske 1 helg i månaden eller 2 var 6e vecka så pojken får lite mer uppmärksamhet och får känna sitt värde mer än hemma hos oss.


    Nu i sommar åker han till sin, farmor och pappans farbror i Norrbotten. Ev över hela sommaren.


    Jag tycker det är såååå skönt, men såklart tycker jag synd om honom. JAg ÖNSKAR verkligen att jag kunde ge mer av det han saknar så mycket. Men jag orkar inte...


    Jag orkar inte göra mer för honom än det jag gör. Jag har inte mer att ge...


    Jag har en gård med djur att ta hand om, ett heltidsjobb utöver det att sköta, ett xtra-jobb och en bio son och ett hem att ta hand om.


    Som det är nu ger jag bonusen bra mat, rena kläder, ser till så han duschar och har koll på hans skärmtid och ser till så skolväska blir packad, läxor inlämnade. Köper fredagsmys och lördagsgodis varje helg. Skjutsar hit o skjutsar dit, hämtar/lämnar på skolan, försökt fixa med aktiviteter på fritiden till båda barnen men bonus är på tok för lat för att ens orka delta. That's it!


    Hur mycket mer ska jag göra? Ni som kritiserar mig som styvmamma, hur mycket mer ska jag göra för någon annans barn? Varför måste jag ge någon annans barn kärlek och närhet för att bli "godkänd"? Rent krasst skiter jag ju i vad andra tycker då merparten av dem som vet om min situation irl inte förstår hur jag orkar. Så jag VET att jag inte är en dålig eller hemsk människa.


    Såklart jag är medveten om att han högst troligt inte kommer fixa att få gymnasiekompetens och jobb direkt. Att han inte kommer flytta ut direkt han fyller 18. MEN, om han aktivt väljer att hoppa av skolan och bli vuxen, då är det bara att fixa ett jobb och börja betala hemma i säg 2-3 år, sedan är det dags att flyga ut.


    Jag har verkligen FÖRSÖKT, han har fått vara med mig i stallet och på gården hur mycket som helst. Jag har tagit med mig honom till badhus och badstränder själv, medans min man jobbat o min bio varit hos pappan. Jag har åkt till skansen, grönan och kolmården med båda barnen. Köper saker till dem och anstränger mig så in i norden vad det gäller sund kost och städat hem åt min familj.


    Jag ser min mans brister som förälder, men efter 10 år är jag rätt less på att tjata om dem och det skapar bara irritation hos oss båda.


    Jag skrev inlägget för att häva ur mig tankar och skav i mitt huvud.


    Jag kommer inte skilja mig eller separera igen pga ett barn. Det handlar inte om ett oälskat barn. Det handlar om att JAG inte vill ha det här barnet med 100% eget ansvar. O jag behövde få häva ur mig de tankar jag får efter att det gått en tid då jag ändå fått ta ALLT, 100% ensam. Mitt barn, hans barn, mina djur, vår gård, vårt hem, vår tvätt, vår mat, skjutsat hit/skjutsat dit osv osv


    Utan mig hade han inte varit hälften så funktionell som han är idag. Jag har gjort samma jobb med honom som med min bio. Skillnaden är att min bio inte har något "handikapp" samt att jag kramar inte bonus. Jag ger honom ingen närhet.


    Han är väldigt småbarnsklängig på sin mamma när dom ses eller skiljs åt. O jag önskar att hon inte prioriterade som hon gör, så han kunde bo där mer och få mer av den biten av henne.


    Hej

    Jag jobbar på en särskola och vi har en del elever som har drogskador. 


    Det lät som att din bonusson möjligen ligger på den lägre skalan av intelligens, men kanske inte under strecket för vad som krävs för särskola. Men jag såg att det konstaterats att han är på en fyraårings nivå, varför går han då i vanlig grundskola? 


    Dessutom är han kanske underdiagnostiserad. Det kan hända att han även har asperger, eller att han inte har ADHD utan ADD men vissa läkare använder aldrig ADD utan skriver ADHD oavsett. Men har man ADD så är kaoset i ens huvud istället och man är inte så utåtagerande. Dock tar man sig inte för saker. 


    Don bonus låter också som att han behöver traumabehandling. Att ha en alkoholiserad mamma som dessutom gjort så att man har psykiska skador lär ju inte bara glida förbi om jag så säger. 


    Det låter som att han behöver ha struktur i sitt liv, bildstöd och att lära sig hur man gör i livet med hygien etc. 


    Det är inget som jag tror att ni klarar av dock, inte i det skick ni är i nu. Våra elever bor väldigt ofta i familjehem, men familjehem är dyrt och de är få, så det är en av orsakerna till att ni inte får hjälp. 


    Din man MÅSTE ta tag i detta för det kommer inte att lösa sig. Om sonen inte hamnar i LSS rullarna kommer han själv att behöva klara av att söka och behålla ett jobb och det låter inte direkt som att han klarar det. 

    Om du flyttar ifrån honom, varför har du HANS barn varannan vecka?

    Flytta och meddela soc att du har flyttat och att det nu är katastrof hemma hos bonussonen för du tänker inte ta hand om honom längre om det är det enda som hjälper. 


    Kolla runt efter skolor med internat. Om sonen är särskolemässig finns en rad olika skolor, men inte så många med internat. Däremot så har man rätt till kortids tex. 


     


     

  • Ess
    Anonym (kljhyfrtdjgkjhklö) skrev 2021-06-11 21:01:26 följande:

    Hej

    Jag jobbar på en särskola och vi har en del elever som har drogskador. 


    Det lät som att din bonusson möjligen ligger på den lägre skalan av intelligens, men kanske inte under strecket för vad som krävs för särskola. Men jag såg att det konstaterats att han är på en fyraårings nivå, varför går han då i vanlig grundskola? 


    Dessutom är han kanske underdiagnostiserad. Det kan hända att han även har asperger, eller att han inte har ADHD utan ADD men vissa läkare använder aldrig ADD utan skriver ADHD oavsett. Men har man ADD så är kaoset i ens huvud istället och man är inte så utåtagerande. Dock tar man sig inte för saker. 


    Don bonus låter också som att han behöver traumabehandling. Att ha en alkoholiserad mamma som dessutom gjort så att man har psykiska skador lär ju inte bara glida förbi om jag så säger. 


    Det låter som att han behöver ha struktur i sitt liv, bildstöd och att lära sig hur man gör i livet med hygien etc. 


    Det är inget som jag tror att ni klarar av dock, inte i det skick ni är i nu. Våra elever bor väldigt ofta i familjehem, men familjehem är dyrt och de är få, så det är en av orsakerna till att ni inte får hjälp. 


    Din man MÅSTE ta tag i detta för det kommer inte att lösa sig. Om sonen inte hamnar i LSS rullarna kommer han själv att behöva klara av att söka och behålla ett jobb och det låter inte direkt som att han klarar det. 

    Om du flyttar ifrån honom, varför har du HANS barn varannan vecka?

    Flytta och meddela soc att du har flyttat och att det nu är katastrof hemma hos bonussonen för du tänker inte ta hand om honom längre om det är det enda som hjälper. 


    Kolla runt efter skolor med internat. Om sonen är särskolemässig finns en rad olika skolor, men inte så många med internat. Däremot så har man rätt till kortids tex. 


     


     


    Ja precis, det måste till något drastiskt för att pappan ska tvingas söka hjälp åt sonen och det kommer aldrig hända så länge ts bor kvar.
    Hon måste åtminstone flytta ut tillfälligt för att tvinga pappan göra något. För sonen kommer aldrig få ett jobb efter skolan och kommer aldrig kunna flytta ut och klara sig själv i en lägenhet. 
    Gör hon inget drastiskt så kommer resten av hennes liv innebära att hon tvingas ta hand om hans son.
Svar på tråden 14 år beter sig som en 5-åring