• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Mathilda88
    Myran1234 skrev 2023-06-08 18:30:17 följande:
     Tack fina för att du hållit tummarna 🙏💕 Det har gått bra, av mina fem ägg så var fyra mogna och alla blev befruktade med icsi 🙏😀 Idag har jag fått tillbaka en fin tredagars och de andra tre fortsätter de odla för eventuellt kunna frysas ner på dag sex. ☺️

Hur mår du? Såg i ditt meddelande till Vickan att mensen kommit. 😒 Så tråkigt! Styrkekram till dig. Jag håller tummarna att Livio återkommer till dig snart så du får en tid att utgå från. Min upplevelse av sprutperioden och äggplocket har varit väldigt bra och de som jobbar på Livio är helt underbara, så förhoppningsvis kommer allt gå fint för er också när ni får köra igång. 💕☺️
    Så underbart resultat!! Hjärta Håller tummarna nu för framöver! 
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-06-08 22:15:02 följande:

@Myran Åhh vilka bra nyheter. Så spännande med en ny person i gruppen som ruvar  Hoppas så att allt kommer gå vägen för er <3 Körde ni icsi på grund av spermiekvalitet eller är det ?standard?? 

vi fick återkoppling idag och kommer bli kallade i september, eventuellt tidigare om det dyker upp lediga tider. Man ställa tydligen i någon slags ?kö? nu. Åhh kul att höra att du tyckte bra om Alicia, tyvärr finns dom inte här där jag bor utan vi får gå till sjukhusets fertilitetsenhet, men hoppas det kommer att kännas bra med🥰

Hur är det, måste ni köra en ny behandling eller har ni i frysen? Förlåt har hunnit förtränga Hjärta Vad ska ni kallas till? FET, samtal? Hjärta 
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-06-08 22:10:25 följande:
    Fina du? Vad man ska lära sig den hårda vägen här i livet alltså. Jag började googla runt lite på oxidativ stress och verkar ju ändå som man kan motverka den med kost? Tänker det här med att ägg mognar 3 månader finns det kanske en bra chans att dom som ligger och mognar nu kommer att bli riktiga kanonägg framöver? <3 

Blir så taggad att läsa boken, finns den på svenska eller bara engelska? 
    Ja ibland är det som att utmattningen inte var ett helvete nog i sig själv, det har spillt över på så mkt annat... Ja de ska ju börja mogna 3 månader innan, men mitt äggplock gjordes 4 månader efter att jag slutat med propavan och haft melatoninproduktion igen själv.. Därav så misstänker jag att skadorna skett även på de omogna äggen. Men hittar ingenstans precisering på om skadorna bara sker under mognaden eller även de omogna. Men tänker att äggen fortfarande är levande celler när de är omogna och blir påverkade av vad som pågår i kroppen. Tänker även på att äggkvalitén sjunker med åldern oavsett ex kosttillskott? 
    Tiden får utvisa helt enkelt... Vissa kan få ut bra ägg senare, en del får aldrig ut något bra. 

Den är jättebra! Den finns bara på engelska - men den är på väldigt enkel engelska! Författaren jobbar med att översätta vetenskaplig text till lätt engelska. Var också orolig för det först men den är superenkel. Så kan bara varmt rekommendera!
  • Myran1234
    Melsson skrev 2023-06-08 22:15:02 följande:

@Myran Åhh vilka bra nyheter. Så spännande med en ny person i gruppen som ruvar  Hoppas så att allt kommer gå vägen för er <3 Körde ni icsi på grund av spermiekvalitet eller är det ?standard?? 

vi fick återkoppling idag och kommer bli kallade i september, eventuellt tidigare om det dyker upp lediga tider. Man ställa tydligen i någon slags ?kö? nu. Åhh kul att höra att du tyckte bra om Alicia, tyvärr finns dom inte här där jag bor utan vi får gå till sjukhusets fertilitetsenhet, men hoppas det kommer att kännas bra med🥰

Ja, så spännande. ☺️ Det blev icsi pga att spermaprovet inte var på topp. Min sambos spermaprov som han lämnat (totalt tre) har varit väldigt varierande så mest troligt är det på grund av det som jag inte blivit gravid. 

Vad skönt att ni fick återkoppling igår! September, eller ännu tidigare, är ju snart! Sommaren kommer snabbt blåsa förbi och sen är ni där! ☺️🙏 Blir det första IVF:n? 

• Myran1234
    Mathilda88 skrev 2023-06-08 22:40:55 följande:
    Så underbart resultat!! Hjärta Håller tummarna nu för framöver! 
    Tack ❤️ Har läst om er ivf och att det tyvärr inte blev någon återföring 😢 Så ledsen för er skull och jag förstår att det känns tufft. Men precis som Melsson skriver så borde det ju gå att påverka i och med att äggen mognar några månader innan de eventuellt ägglossar. Q10 är ju som du är inne på bra att ta, men det räcker inte med det du kan köpa på apoteket. Jag har det senaste året ätit 600 mg Q10 per dag samt tagit inositol i pulverform, 4000 mg per dag. Samt då folsyra, omega3 och multivitamin. Jag hoppas för er att det går mycket bättre bästa IVF! Det krävs ju bara ett guldägg som sagt 🥰
  • Melsson
    Mathilda88 skrev 2023-06-08 23:08:28 följande:
    Ja ibland är det som att utmattningen inte var ett helvete nog i sig själv, det har spillt över på så mkt annat... Ja de ska ju börja mogna 3 månader innan, men mitt äggplock gjordes 4 månader efter att jag slutat med propavan och haft melatoninproduktion igen själv.. Därav så misstänker jag att skadorna skett även på de omogna äggen. Men hittar ingenstans precisering på om skadorna bara sker under mognaden eller även de omogna. Men tänker att äggen fortfarande är levande celler när de är omogna och blir påverkade av vad som pågår i kroppen. Tänker även på att äggkvalitén sjunker med åldern oavsett ex kosttillskott? 
    Tiden får utvisa helt enkelt... Vissa kan få ut bra ägg senare, en del får aldrig ut något bra. 

Den är jättebra! Den finns bara på engelska - men den är på väldigt enkel engelska! Författaren jobbar med att översätta vetenskaplig text till lätt engelska. Var också orolig för det först men den är superenkel. Så kan bara varmt rekommendera!
    Mathilda88 skrev 2023-06-08 22:45:32 följande:
    Hur är det, måste ni köra en ny behandling eller har ni i frysen? Förlåt har hunnit förtränga Hjärta Vad ska ni kallas till? FET, samtal? Hjärta 
    Ja förstår det, skönt att du är tillbaka på banan nu efter utmattning, starkt jobbat <3 Hmmm jaa dom kanske behöver ¨ännu lite mer tid osv? Jag tror verkligen att det går att påverka äggkvaliteten till det bättre, man känner sig nästan "lurad" av vården när man börjar grotta ner sig själv och läsa om faktorer runt omkring som påverkar mycket. Ja det där med åldern har man ju emot sig tyvärr, jag är också livrädd över mina ägg - men allt man kan göra för att stärka upp dom tänker jag är bra, dock är ju vissa livsstilsförändringar svårare än andra tycker jag, speciellt stress när man har ett krävande jobb etc...

Åh kanske faktiskt ska ta och beställa den! 

Nej vi har inget i frysen etc utan blir första IVF-omgången för oss, i Örebro där jag bor är det krav på att man måste ha försökt minst 2 år innan man blir beviljad IVF, sen har ju vi gjort mkt utredningar osv privat! 

En fråga om Q10 till dig och Myran som verkar pålästa om det, jag köpte hem det för en månad sen, dock i ganska låg dos förstår jag? (60 mg), beställde hem 100 mg kapslar igår - men kanske behöver ta flera? Sån djungel....OCH DYRT! Helvete vad jag lägger ner pengar på detta :P
  • Melsson
    Myran1234 skrev 2023-06-09 07:24:44 följande:

Ja, så spännande. ☺️ Det blev icsi pga att spermaprovet inte var på topp. Min sambos spermaprov som han lämnat (totalt tre) har varit väldigt varierande så mest troligt är det på grund av det som jag inte blivit gravid. 

Vad skönt att ni fick återkoppling igår! September, eller ännu tidigare, är ju snart! Sommaren kommer snabbt blåsa förbi och sen är ni där! ☺️🙏 Blir det första IVF:n? 

Åh vad tråkigt, men skumt att det varierar så mkt? Han har inte fått någon medicin el dylikt? Min sambo hade väldigt hög viskositet men har fått medicin så nu är hans simmare bra iaf!! 

Ja det är rätt snart ju, och känns skönt på ett sätt att slippa sprutor osv nu under sommaren - även om man bara vill sätta igång NU NU NU så försöker jag verkligen tänka att det är sommar och roligt, men det är ibland lättare sagt än gjort :P 
  • Myran1234
    Melsson skrev 2023-06-09 11:55:58 följande:
    Åh vad tråkigt, men skumt att det varierar så mkt? Han har inte fått någon medicin el dylikt? Min sambo hade väldigt hög viskositet men har fått medicin så nu är hans simmare bra iaf!! 

Ja det är rätt snart ju, och känns skönt på ett sätt att slippa sprutor osv nu under sommaren - även om man bara vill sätta igång NU NU NU så försöker jag verkligen tänka att det är sommar och roligt, men det är ibland lättare sagt än gjort :P 

Nej, tror inte det finns någon medicin riktigt eftersom vi inte vet orsaken tyvärr. 

Jag förstår att tiden känns seg men försök njuta av en sommar med goda viner och drinkar så blir det er tur snart 😍

Gällande Q10 så beställer jag från Svensk Hälsokost.se och kapslar med 300 mg i varje, så tar två om dagen mellan mens och ÄL, sen tar jag ett uppehåll tills mensen kommer igen. Nackdelen är som du skriver att det är väldigt dyrt. :( Vet ju inte om det hjälper men alla mina ägg blev ju befruktade nu vid IVF:en så kanske, vem vet. ☺️

• Mathilda88
    Myran1234 skrev 2023-06-09 07:30:27 följande:
    Tack ❤️ Har läst om er ivf och att det tyvärr inte blev någon återföring 😢 Så ledsen för er skull och jag förstår att det känns tufft. Men precis som Melsson skriver så borde det ju gå att påverka i och med att äggen mognar några månader innan de eventuellt ägglossar. Q10 är ju som du är inne på bra att ta, men det räcker inte med det du kan köpa på apoteket. Jag har det senaste året ätit 600 mg Q10 per dag samt tagit inositol i pulverform, 4000 mg per dag. Samt då folsyra, omega3 och multivitamin. Jag hoppas för er att det går mycket bättre bästa IVF! Det krävs ju bara ett guldägg som sagt 🥰
    Stort tack så mycket för omtanken HjärtaHjärta Ja vi får se om vi nånsin får någon återföring. Det ser inte ut till at bli ngt försök nu innan sommaren då min cykel just nu är helt bananas. Inne på 6e dagen med utslag på ägglossningstesterna och ÄL-temp 4 av de 6 dagarna Foten i munnen. Iallafall fertilt sekret sista 2 dagarna... Får se när mensen kommer, men kommer bli sen o missa sista dagen den 22/6. Är på CD 16 idag, har alltid ägglossning CD 12-13. 
    Jag håller tummarna för Q10, sen får tiden utvisa. Inositol har jag provat men slutat med igen när jag läste i It starts with the egg att det tom kunde ha motsatt effekt hos kvinnor som inte har PCO (vilket jag inte har, snarare tvärtom).
    Tack fina, sant Hjärta
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-06-09 11:45:59 följande:
    Mathilda88 skrev 2023-06-08 22:45:32 följande:
    Ja förstår det, skönt att du är tillbaka på banan nu efter utmattning, starkt jobbat <3 Hmmm jaa dom kanske behöver ¨ännu lite mer tid osv? Jag tror verkligen att det går att påverka äggkvaliteten till det bättre, man känner sig nästan "lurad" av vården när man börjar grotta ner sig själv och läsa om faktorer runt omkring som påverkar mycket. Ja det där med åldern har man ju emot sig tyvärr, jag är också livrädd över mina ägg - men allt man kan göra för att stärka upp dom tänker jag är bra, dock är ju vissa livsstilsförändringar svårare än andra tycker jag, speciellt stress när man har ett krävande jobb etc...

Åh kanske faktiskt ska ta och beställa den! 

Nej vi har inget i frysen etc utan blir första IVF-omgången för oss, i Örebro där jag bor är det krav på att man måste ha försökt minst 2 år innan man blir beviljad IVF, sen har ju vi gjort mkt utredningar osv privat! 

En fråga om Q10 till dig och Myran som verkar pålästa om det, jag köpte hem det för en månad sen, dock i ganska låg dos förstår jag? (60 mg), beställde hem 100 mg kapslar igår - men kanske behöver ta flera? Sån djungel....OCH DYRT! Helvete vad jag lägger ner pengar på detta :P
    Stort tack Hjärta{#emotions_dlg.flower}
    Vi får hålla tummarna för det. Nej men verkligen!! Jobbar dessutom själv som ssk inom vården så är tyvärr inte förvånad. 
    Nej vissa livsstilsförändringar är definitivt svårare än andra! Vad jobbar du med? 
    Ah det är första gången! Då känns sommaren extra lång förstår jag! Hoppas du har mkt i sommar att fylla dagarna med så tiden går så fort som möjligt Hjärta.
    Okej, 2 år är lång tid... De har inte hittat någon orsak hos er då? Hur gamla är ni? Hjärta

Q10 vill man helst köpa som Ubiquinol som är lättast för kroppen att ta upp och inte Ubiquinon - om det inte är PharmaNords Bio-Qinon som är bland de bästa. PharmaNords räcker det med 400mg per dag (200mg på morgon och till lunch, man kan bli pigg och få svårt att sova om man tar på kvällen enligt studier). Tar man 200mg av PharmaNord (300mg av andra märken) så får man bra upptag, tar man mer så blir upptaget mindre då kroppen inte har behov av allt samtidigt och inte sparar på det så länge. Av de andra märkena rekommenderas man ta 600mg per dag, så 300mg x 2 ger optimalt upptag. 
    Ja svindyrt!! Igår beställde jag hem en stor laddning tillskott... Landade på 2'000kr...!! Men kommer räcka för 2-3 månader iallafall... 
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet