• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Vickan31
    Rosen3 skrev 2023-06-29 13:29:14 följande:
    Jaa precis, har oxå hört gott om det. Men förvånar mig inte om det skulle vara något annat. Jag brukar vara positiv men ibland dyker man bara ner i jobbigt tänkande och alla andra som man känner blir gravida?

Vi har gjort både fertilitetsutredning samt missfallsutredning då vi fått tre missfall. Fertutredningen visade lite lägre antal spermier (men bra kvalité, kan dock ta lite tid vilket gör det ännu mer jobbigt när man får missfall oxå). Jag hade lite för högt prolaktin i första testet men fick ta om och då var det normalt igen. Annars såg proverna bra ut. Vi inväntar svar på kromosomproverna?.

Skönt att ha varandra här inne som stöd i alla fall :) Hur är din historia? Har inte läst tråden så noggrant :)
    Ååh jag förstår verkligen, det är svårt att hålla hoppet uppe och tänka positivt när den där oönskade mensen kommer månad efter månad 😔 Men jag hoppas som sagt att progesteronet ska kunna hjälpa er Hjärta

Vad bra att ni fått göra en ordentlig fertilitetsutredning samt missfallsutredning, man känner sig ju lätt ganska maktlös under den här resan och då kan det kännas lite skönt att få hjälp av experterna än att bara fortsätta att vänta och försöka på samma sätt. Intressant vad svaret på kromosomproverna ska säga och när det kommer. Håller tummarna för att ni snart får ett plus som håller hela vägen Hjärta

Vi har gjorde också en fertilitetsutredning när vi hade försökt över ett år, och jag gjorde även en utredning med mitt ex som jag försökte i två år med. Det enda de hittar är att jag har en möjlig blockering på ena äggledaren men att den andra ser fin ut. Men pga äggledaren och att jag försökt länge i två relationer så har vi fått köra igång med IVF där vi gjorde en färsk återföring nu under våren som inte tog sig så vi väntar på att få återföra ett av de två embryon vi har i frysen, och pga dålig tajming med sommarstängt så blir det inte förrän tidigast i september. Men jag tror och hoppas att IVF ska vara vår räddning Hjärta Jag och sambon är båda 34 år nu och barnlängtan har ätit upp mig inifrån väldigt länge nu. Hur gammal är du? Glad
  • Vickan31
    Myran1234 skrev 2023-07-01 07:45:18 följande:

Vickan:
    tack snälla 🥰 Jag mår bra. Lite molande värk som kommer och går annars har jag inte så mycket symtom ännu. På måndag går jag in i v 7 och hoppas på att få komma på tidigt ul och se att allt ser bra ut. 🙏
    Jag håller alla tummar och tår för er att ni (om ni inte lyckas naturligt) hinner med en återföring i september. Som jag skrev tidigare så tror jag väldigt mycket få snöflingorna 🥰

Så glad att höra att du mår bra! 🥰 Hur har det gått, har du fått någon tid för ett tidigt ultraljud? Så fint av dig, tack snälla! Hjärta Jag tror och hoppas väldigt mycket på de små snöflingorna också 🥰
  • Vickan31
    Melsson skrev 2023-07-04 15:54:12 följande:
    Man behöver ta lite tid off härifrån ibland och ladda batterierna. Ja det blir en lång väntan för flera av oss till september. Men exakt, vi får härda ut tillsammans <3 Men då blev det ändå lite tidigare för er? Visst var det sagt oktober först? Håller alla tummar jag kan att det inte krockar med helg!

Vi har fått vår kallelse nu och det blev lite tidigare än vi trodde, (slutet av augusti), men sen antar jag att man får börja med sprutorna CD1? Så då landar vi i september ändå enligt min app tyvärr :P 

Jag har tänkt på dig också och undrat hur ni haft det, hoppas ni har haft fina sommarveckor hittills och snart får ni väl huset med? <3

Ja alltså första mensdagen kommer alltid med domedagstankar, usch. Vad skönt att du säger så, man får så dåligt samvete när man skriver här och bara känner att man kommer med negativa tankar och inget positivt!!!

Förstår att det är lite extra jobbigt med en gravid syster, även om man såklart är jätteglad för sitt syskons skull så blir det extra påtagligt när det är en i familjen som väntar barn. Man ser hur glad ens föräldrar är osv, klart man får ett litet sting av avundsjuka och ledsamhet över sin egen situation...Men snart står du där själv <3 Lite typiskt syskon också att inte "förstå" att man ska prata om sin graviditet hela tiden, där är faktiskt kompisar lite bättre ibland att visa förståelse osv. 

BIM var i söndags så nu sitter man här CD3 haha, denna månad blir dock inga ÄLtest eller något, bara njuta av sommaren (sen har man ju stenkoll ändå men ska försöka koppla bort lite).
    Ja men visst är det så Hjärta Och nu när det är sommar är det så mycket annat som lockar på ens uppmärksamhet och tid, men det är ju bra om man kan distrahera sig till september då vi är flera som får hjälp igen Glad Det är fortfarande lite osäkert om det blir september eller oktober, men när jag pratade med kliniken sist lät det inte omöjligt att vi skulle kunna styra det lite för att eventuellt hinna med återföringen i september.

Men så himla bra att ni fått kallelse nu! 😃 Hur känns det? Jag tror att jag började med sprutorna CD2, men det kan variera lite just för att man inte vill att något av stegen ska krocka med helg Glad Hoppas och tror att kliniken ska ta väl hand om er och att ni känner att ni är i trygga händer Hjärta

Ååh men vad fin du är! Sommaren började lite sådär med mitt mående dels över den ofrivilliga barnlösheten och dels pga att våran hund varit sjuk där jag ett tag trodde att vi skulle förlora henne alldeles för tidigt. Men nu mår hon bättre och dagen för husflytten närmar sig så jag skulle säga att jag mår lite bättre. Hur mår du? Hjärta

Nej men det ska du aldrig behöva känna! Du är som sagt en av de mest stöttande och peppande personerna jag mött, så att ha en svacka när mensen kommer och kanske inte känna sig på topp eller särskilt positivt är ju väldigt förståeligt och ingenting att känna dåligt samvete över! Hjärta

Tack för att du förstår, det är verkligen jobbigt med de här splittrade känslorna när man bara vill vara 100% glad men ibland känner sig missunnsam, ledsen och avundsjuk vilket inte är så roliga känslor. Jag tänker ju att hade det varit tvärtom hade jag inte velat prata om min graviditet 24/7 med just den person som kämpar och längtar, men syrran verkar inte tänka så 😅

Aaah, kom mensen punktligt på BIM? 😔 Låter skönt att få släppa allt vad tester heter och bara försöka att njuta av sommaren 🥰 Jag är på ÄL+6 nu och då är humöret lite bättre än vad det brukar bli för mig ännu närmare BIM som är den 18/7 😁 Hoppas att du får göra mysiga saker här i sommar och att omvärlden är snäll mot dig Hjärta Skickar en stor kram!
  • Noelani

Hoppar in här med :)

Räknade ut lite skämtsamt att vi är på försök ca 115 😅😅😅 Skam den som ger sig eller ren galenskap?

Genomgår IVF #2 nu och har äggplock imorgon...  

• Teriz

Jag vet att jag har vart usel på att återkoppla till er allihopa. Jag läser lite då och då och ser att ni är många som kämpar på med allt! Hoppas ni ska få en fin sommar. 

För mig har denna resa gått så sjukt fort den här graviditeten. Känns som jag nyss gick under utredning för alla missfall. Precis fått veta att vi väntar en pojke Och jag har klarat 50% av graviditeten nu. Ge inte upp hörrni! 

• Rosen3
    Vickan31 skrev 2023-07-10 15:58:54 följande:
    Ååh jag förstår verkligen, det är svårt att hålla hoppet uppe och tänka positivt när den där oönskade mensen kommer månad efter månad 😔 Men jag hoppas som sagt att progesteronet ska kunna hjälpa er Hjärta

Vad bra att ni fått göra en ordentlig fertilitetsutredning samt missfallsutredning, man känner sig ju lätt ganska maktlös under den här resan och då kan det kännas lite skönt att få hjälp av experterna än att bara fortsätta att vänta och försöka på samma sätt. Intressant vad svaret på kromosomproverna ska säga och när det kommer. Håller tummarna för att ni snart får ett plus som håller hela vägen Hjärta

Vi har gjorde också en fertilitetsutredning när vi hade försökt över ett år, och jag gjorde även en utredning med mitt ex som jag försökte i två år med. Det enda de hittar är att jag har en möjlig blockering på ena äggledaren men att den andra ser fin ut. Men pga äggledaren och att jag försökt länge i två relationer så har vi fått köra igång med IVF där vi gjorde en färsk återföring nu under våren som inte tog sig så vi väntar på att få återföra ett av de två embryon vi har i frysen, och pga dålig tajming med sommarstängt så blir det inte förrän tidigast i september. Men jag tror och hoppas att IVF ska vara vår räddning Hjärta Jag och sambon är båda 34 år nu och barnlängtan har ätit upp mig inifrån väldigt länge nu. Hur gammal är du? Glad
    Ja, speciellt när man vet att det kan ta tid för oss. I början blev vi gravida snabbt men den senaste gången tog det ett år. Jobbigt att ta progesteronet från äl till mens när det kan ta sådan tid. Men man får leva på hoppet och tänka att förhoppningvis är det vår tur snart, det måste det bara vara. Vi tänker inte ge upp!  Tack för pepp <3

Åh, förstår! Fint att du vill dela med dig av din resa. Förstår att det är jobbigt med ett negativt test efter första IVF:en. Förhoppningvis tar det sig på andra. Men förstår ändå känslan för dig när det inte tar sig. Jag och min sambo fyller 32 i år. Hur länge har ni försökt? Håller tummarna för er i september! 
  • Rosen3
    Teriz skrev 2023-07-12 20:35:57 följande:

Jag vet att jag har vart usel på att återkoppla till er allihopa. Jag läser lite då och då och ser att ni är många som kämpar på med allt! Hoppas ni ska få en fin sommar. 

För mig har denna resa gått så sjukt fort den här graviditeten. Känns som jag nyss gick under utredning för alla missfall. Precis fått veta att vi väntar en pojke Och jag har klarat 50% av graviditeten nu. Ge inte upp hörrni! 

Har inte följt din resa men när jag läste detta gav det mig lite hopp! Underbart att du kommit så långt med graviditeten :) Grattis!

Har du haft flera missfall innan? Jag har haft tre och väntar in att bli gravid igen, denna gång med progesteron ifall det kan hjälpa. Mitt hopp har sjunkit och mår inte så bra emellanåt. Men detta gav trots allt lite mer hopp. 

• Teriz
    Rosen3 skrev 2023-07-13 13:58:16 följande:

Har inte följt din resa men när jag läste detta gav det mig lite hopp! Underbart att du kommit så långt med graviditeten :) Grattis!

Har du haft flera missfall innan? Jag har haft tre och väntar in att bli gravid igen, denna gång med progesteron ifall det kan hjälpa. Mitt hopp har sjunkit och mår inte så bra emellanåt. Men detta gav trots allt lite mer hopp. 

Tack snälla. Det är otroligt hur man nästan glömmer allt vi gått igenom och bara fokuserar på det som händer nu. Vilket är skönt iofs, man är bara så tacksam. 

Jag hade oxå 3 missfall under ca 1 år. Vecka 9,11,6. Fick efter det göra en utredning med olika prover och alla visade bra svar det va inget som va fel. Mitt under utredningen blev jag gravid igen och denna gången har det som sagt gått bra 😍 

• Rosen3
    Teriz skrev 2023-07-13 18:52:39 följande:

Tack snälla. Det är otroligt hur man nästan glömmer allt vi gått igenom och bara fokuserar på det som händer nu. Vilket är skönt iofs, man är bara så tacksam. 

Jag hade oxå 3 missfall under ca 1 år. Vecka 9,11,6. Fick efter det göra en utredning med olika prover och alla visade bra svar det va inget som va fel. Mitt under utredningen blev jag gravid igen och denna gången har det som sagt gått bra 😍 

Åh så skönt att höra! Gav mig verkligen hopp. Hopp att inte ge upp. Skönt på ett sätt att man glömmer av det man gått igenom, eller i alla fall att man kan släppa det lite. 

Typ samma som mig, hade ett MA i vecka 11 och sen två jättetidiga missfall i vecka 5 båda två. Inom ca 1,5 år. Vi har tagit prover men inte fått svar på allt än. Vi försöker bli gravida med men det tar tid?

• Vickan31
    Noelani skrev 2023-07-11 20:23:21 följande:

Hoppar in här med :)

Räknade ut lite skämtsamt att vi är på försök ca 115 😅😅😅 Skam den som ger sig eller ren galenskap?

Genomgår IVF #2 nu och har äggplock imorgon...  

Noelani: Vad fint att du hittat hit också! Det är lite stiltje här på familjeliv under sommaren kanske, men jag känner i alla fall för egen del att det blir skönt med lite sommar och semester, kanske tänka på lite annat om det går, och sen till hösten kommer jag och flera med mig nog att ha mer att berätta om när klinikerna öppnar igen Glad Jag svarade dig i den andra gruppen FlörtHjärta
    Teriz skrev 2023-07-12 20:35:57 följande:

Teriz: Ååh men så underbart, det ger verkligen hopp! Hjärta Tänk att du redan är halvvägs, det är ju fantastiskt! 🥰 Jag längtar till den dagen då du kan berätta att ni äntligen får träffa er lilla pojke, vilken dröm! 💕 Hoppas att du också har en fin sommar! 
    Rosen3 skrev 2023-07-13 13:54:01 följande:
    Ja, speciellt när man vet att det kan ta tid för oss. I början blev vi gravida snabbt men den senaste gången tog det ett år. Jobbigt att ta progesteronet från äl till mens när det kan ta sådan tid. Men man får leva på hoppet och tänka att förhoppningvis är det vår tur snart, det måste det bara vara. Vi tänker inte ge upp!  Tack för pepp <3

Åh, förstår! Fint att du vill dela med dig av din resa. Förstår att det är jobbigt med ett negativt test efter första IVF:en. Förhoppningvis tar det sig på andra. Men förstår ändå känslan för dig när det inte tar sig. Jag och min sambo fyller 32 i år. Hur länge har ni försökt? Håller tummarna för er i september! 
    Rosen3: Ja all denna väntan är ju väldigt tärande och frustrerande, ett helt år låter verkligen hemskt, men hoppas att sommaren bjuder på härlig ledighet och lite annat som kanske kan distrahera tankarna emellanåt också Hjärta Jag är övertygad om att er tur kommer, och precis som du säger kommer vi inte att ge upp! Nu har ni ju bättre förutsättningar än någonsin med progesteronet, så jag hoppas att det ska vara succé för er! Hjärta Åh men tack, vad fint sagt av dig! Jag har tyvärr känningar av att mensen är på gång, den är beräknad imorgon och alltid väldigt punktlig, så även om jag är ganska inställd på att vi inte kan bli gravida naturligt så blir jag ändå ledsen när mensen kommer. Okej, då är vi ganska nära i ålder Glad Vi har väl försökt i "bara" 1,5 år eller lite mer än så kanske, men jag försökte även med exet i 2 år så därför känns det som att jag har försökt i många år sammanlagt liksom. Tack snälla! Hjärta

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet