• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-06-19 10:35:49 följande:
    Ja man förstår ju att kroppen reagerar efter alla hormoner man sprutar i sig...Heja kroppen ändå vad den klarar av! 

Nej har ju lågt AMH så inte PCO, testade utan inositol denna cykeln och fick faktiskt utslag på ÄL-stickan i helgen så det var skönt. Har ju trott att det bara är pg.a inositol jag fått ÄL men verkar som att kroppen klarar det själv ändå. Hur såg dina värden ut innan IVF? Mina är ju lite halvbra så man är ju lite nojig. 

Förlåt för MYCKET info nu men ni känns inte som ett så känsligt gäng...Men iaf, fick utslag på ÄL i lördags, låg då på morgonen...Sen igår då, dagen D, tror ni inte min sambo lyckas komma under förspelet preciiiiis innan vi ska stoppa in den. Splash på sin egen mage.....Alltsååååååå, händer ALDRIG annars, så jävla typiskt orkar inte haha. Men men, får hoppas att dom små rackarna från i lördags morse överlevde. 

Får ruinera mig och beställa hem, har suttit och kikat och verkar luta åt dom från Dr Mercula! Vill inte veta alla pengar man lagt på tillskott, undersökningar, ägglossningstest etc....Men men, kommer vara värt det en vacker dag! 

Ja det är en tuff behandling och nu cykel två efter behandlingen är kroppen fortfarande ur balans 😅? Första med LH-utslag hela månaden (mest troligt mkt högt östrogen som triggade det) och denna cykeln låg, ledsen och deppig i varierande grad genom veckorna (kanske lågt östrogen nu? då man kan bli det av de)? Jättejobbigt att gå runt och gråta för allt från en fin låt till domedagstankar att man aldrig kan få barn och alla andra får ju. Hoppas det släpper när jag har BIM på måndag! Tempen är lägre om än nästan normal igen, så ev har sköldkörteln fått sig en liten törn, samt levern har också fått sig en känga.

Kusinen har BF sista augusti, de börja försöka nästan ett år efter vi började? Tack o lov blir jag fortfarande bara glad av att se dom (så rädd för att bli bitter!), men ledsen över egna situationen när vi inte ses och råkar tänka på dom. Hade hoppats på att lyckas på första försöket i maj så man också fick vara gravid samtidig. Drömma kunde man iallafall. Glad för att de slipper IVF-resan!! 

Haha förstår besvikelsen när guldet hamnar utanför!! Vi har själva haft problemet med att sambon inte kommit, liksom blivit en prestationsgrej. Tack o lov släppt efter sexuppehållet på över en månad under behandlingen (jag hade så mkt buksmärtor att det var omöjligt) och inte haft problem sen dess 🥰🙏. 

Ja jag beställde hem nya tillskott till oss båda (nästan av allt utom q10), det gick på 2?000 spänn 😱.

• Mathilda88
    Myran1234 skrev 2023-06-19 14:40:28 följande:
    Idag på RD11 plussade jag! 🥹🙏❤️ Känns helt overkligt. Nu hoppas vi verkligen att våran lilla prick stannar kvar. 🙏
    Så fantastiskt!!! 🤩😍❤️🙏 Stort grattis!!!
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-06-28 08:59:08 följande:

Hej fina gänget! Förlåt att jag varit borta så länge och inte alls hängt med, men jag har försökt läsa ikapp lite nu och det är så fint att se hur ni stöttar och peppar varandra! Hjärta Här händer det inte så mycket, är på CD8 och inväntar ägglossning i början av nästa vecka, men har inte så mycket hopp om att plussa själva. Så vi väntar istället på september då jag förhoppningsvis kan få ruva på ett av de två embryon vi har i frysen, bara det inte krockar med helg för man måste göra återföringen exakt sex dagar efter positivt ägglossningstest. Jag tror att flera av er håller med mig om att september känns oerhört långt bort just nu, men vi får försöka härda ut tillsammans Hjärta

Mathilda88: Förlåt för sent svar som sagt Hjärta Du frågade om min ena kompis som jag berättade om att hon inte fick något till frysen första gången men fick andra sprutor omgång två och då två barn. Hon hade som sagt samma problem med melatonin och manlig faktor men fick ändå barn med egna ägg och spermier, så jag tror så mycket på dig och att ni också ska lyckas! Min andra kompis med melatonin-problematiken hade inte manlig faktor vad jag vet men fick ut bra ägg bland de dåliga eller vad man ska säga. Vad synd att det inte blev något nytt försök innan sommarstängning, men som du säger får vi försöka se det positiva med sommaren att det finns mycket härligt att göra i väntan på att klinikerna tar emot oss igen efter sommaren och så får vi peppa och stötta varandra så gott det går Hjärta

Hjärta

Finaste du!!❤️❤️ Och så har jag varit härifrån i en månad och missat denna solskenshistoria! ❤️Precis vad jag behöver just nu när tårarna sprutar för allt och inget utan någon vettig anledning alls.. (Hormonerna säkert som spökar fortsatt!).  Tack!! 🙏❤️ På ett sätt vill jag bara njuta fullt ut av hoppet det inger, på ett sätt vågar man knappt utan håller kvar vid förväntan om tre kassa äggplock och äggdonation därefter så man inte går helt under isen ifall det blir ens verklighet ????. Psyket är inte snällt! Men just nu ler jag iallafall genom tårarna! 🥹✨❤️
    Försöker motivera också med sommarstängningen att då har det hunnit gå längre tid sen min melatonin kom igång igen och iallafall en teoretiskt större chans till bättre ägg nästa försök?Plus alla tillskott har tagits under längre tid.

Håller alla tummar och tår för att du ska hinna få din återföring i september innan resan!! Skrev även i andra tråden innan, men Så himla fint av kliniken att försöka hitta en sån lösning till er! ❤️

Vårt nästa försök blir preliminärt precis under vår gemensamma semester när vi skulle åkt till en stuga han berättat om i tre år, sett fram emot långa promenader. Jag blev ledsen (suprice denna månaden liksom 😂😅) men sambon vara bara glad över att han då skulle kunna vara med på alla undersökningarna 🥰. Han är fin han ❤️. 
  • Mathilda88
    Rosen3 skrev 2023-07-14 14:24:48 följande:

Åh så skönt att höra! Gav mig verkligen hopp. Hopp att inte ge upp. Skönt på ett sätt att man glömmer av det man gått igenom, eller i alla fall att man kan släppa det lite. 

Typ samma som mig, hade ett MA i vecka 11 och sen två jättetidiga missfall i vecka 5 båda två. Inom ca 1,5 år. Vi har tagit prover men inte fått svar på allt än. Vi försöker bli gravida med men det tar tid?

Så tufft med alla missfall stackare! ❤️ Vet ni hur lång tid det kan komma dröja innan ni får svar på utredningen? 🙏
  • Rosen3
    Mathilda88 skrev 2023-07-21 03:32:21 följande:
    Så tufft med alla missfall stackare! ❤️ Vet ni hur lång tid det kan komma dröja innan ni får svar på utredningen? 🙏
    Ja, inte roligt. Förstår inte vad som är felet. Men är ju väldigt många som får flera missfall, men det är sjukt jobbigt att först gå och vänta en oändlighet för att ens bli gravid och sedan ändå få missfall. Vi tog proverna i början av juni. Läkaren sa att det kan ta tre månader så det är nog ett ta kvar, sen är det ju semestertider med om det nu påverkar. Vi får se ❤️
  • Myran1234
    Vickan31 skrev 2023-07-10 16:00:44 följande:
    Så glad att höra att du mår bra! 🥰 Hur har det gått, har du fått någon tid för ett tidigt ultraljud? Så fint av dig, tack snälla! Hjärta Jag tror och hoppas väldigt mycket på de små snöflingorna också 🥰

Hej fina! 🥰 Det har gått bra hittills. I onsdags var vi på ultraljud och fick se fostret och det lilla hjärtat slå. 🥹 En sjuk känsla även om oron fortfarande biter sig fast hos mig. Idag är jag i vecka 9 (8+3) och fram till denna vecka har jag haft ganska lindriga graviditetssymtom. Illamåendet verkar dra igång från och med denna vecka för mig 🤢😅
    Hur mår du? Herregud vad jag håller tummarna för er kommande återföring! 🙏 Har du kunnat njuta av semester och inflyttning i det nya huset? Kram! 🥰

• MrsXy

Hej ! Hoppar in här.... 
    Med 3-4 års försök, flera missfall och inga fel.... 
    Är det någon som har erfarenhet av reproduktionsmedicin och vad de kan erbjuda? Alltså mer än ivf? Nya rön gällande missfall och fertilitet? :) 

• Noelani
    MrsXy skrev 2023-07-22 15:51:38 följande:

Hej ! Hoppar in här.... 
    Med 3-4 års försök, flera missfall och inga fel.... 
    Är det någon som har erfarenhet av reproduktionsmedicin och vad de kan erbjuda? Alltså mer än ivf? Nya rön gällande missfall och fertilitet? :) 

Hej! Beror nog på klinik.. I Danmark där vi går vet jag iaf att det finns kliniker som stöttar upp kring övervikt, akupunktur, naturlig/ Mild IVF och mer inriktat på att förbättra spermakvaliten än vad jag sett i Sverige.. Om det var det du tänkte på?

Det finns en till tråd där vi är ganska många nu som du gärna får haka på :) 
    Vi som startar IVF 2023 heter den.
  • Noelani
    Vickan31 skrev 2023-07-17 15:12:51 följande:
    Noelani: Vad fint att du hittat hit också! Det är lite stiltje här på familjeliv under sommaren kanske, men jag känner i alla fall för egen del att det blir skönt med lite sommar och semester, kanske tänka på lite annat om det går, och sen till hösten kommer jag och flera med mig nog att ha mer att berätta om när klinikerna öppnar igen Glad Jag svarade dig i den andra gruppen FlörtHjärta
    Teriz skrev 2023-07-12 20:35:57 följande:

Jag vet att jag har vart usel på att återkoppla till er allihopa. Jag läser lite då och då och ser att ni är många som kämpar på med allt! Hoppas ni ska få en fin sommar. 

För mig har denna resa gått så sjukt fort den här graviditeten. Känns som jag nyss gick under utredning för alla missfall. Precis fått veta att vi väntar en pojke Och jag har klarat 50% av graviditeten nu. Ge inte upp hörrni! 

Teriz: Ååh men så underbart, det ger verkligen hopp! Hjärta Tänk att du redan är halvvägs, det är ju fantastiskt! 🥰 Jag längtar till den dagen då du kan berätta att ni äntligen får träffa er lilla pojke, vilken dröm! 💕 Hoppas att du också har en fin sommar! Rosen3: Ja all denna väntan är ju väldigt tärande och frustrerande, ett helt år låter verkligen hemskt, men hoppas att sommaren bjuder på härlig ledighet och lite annat som kanske kan distrahera tankarna emellanåt också Hjärta Jag är övertygad om att er tur kommer, och precis som du säger kommer vi inte att ge upp! Nu har ni ju bättre förutsättningar än någonsin med progesteronet, så jag hoppas att det ska vara succé för er! Hjärta Åh men tack, vad fint sagt av dig! Jag har tyvärr känningar av att mensen är på gång, den är beräknad imorgon och alltid väldigt punktlig, så även om jag är ganska inställd på att vi inte kan bli gravida naturligt så blir jag ändå ledsen när mensen kommer. Okej, då är vi ganska nära i ålder Glad Vi har väl försökt i "bara" 1,5 år eller lite mer än så kanske, men jag försökte även med exet i 2 år så därför känns det som att jag har försökt i många år sammanlagt liksom. Tack snälla! Hjärta

Ja jag märker att det är lite stiltje men varit lite mer aktion nu i den andra gruppen så det känns skönt. Känns som det bara är vi som går i Danmark som kunnat göra behandlingar under sommaren.. Sjukt att vården stänger i Sverige. Framförallt eftersom mycket forskning har visat på att IVF är ännu mer lyckosam under sommarmånaderna.. 

Har ni fått någon ny info om när ni kan få göra nästa försök? 
  • Mathilda88
    Noelani skrev 2023-07-22 19:06:12 följande:
    Ja jag märker att det är lite stiltje men varit lite mer aktion nu i den andra gruppen så det känns skönt. Känns som det bara är vi som går i Danmark som kunnat göra behandlingar under sommaren.. Sjukt att vården stänger i Sverige. Framförallt eftersom mycket forskning har visat på att IVF är ännu mer lyckosam under sommarmånaderna.. 

Har ni fått någon ny info om när ni kan få göra nästa försök? 
    Ja visst är det frustrerande att man stänger ner den tiden på året där det är vetenskapligt bevisat är störst framgång inom IVF?!
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet