• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Noelani
    Mathilda88 skrev 2023-07-22 21:51:11 följande:
    Ja visst är det frustrerande att man stänger ner den tiden på året där det är vetenskapligt bevisat är störst framgång inom IVF?!
    Sverige i ett nötskal. Vi gick miste om våra 3 försök pga det... 
  • Mathilda88
    Noelani skrev 2023-07-22 22:20:20 följande:
    Sverige i ett nötskal. Vi gick miste om våra 3 försök pga det... 
    Hört om fler som det drabbar på det viset vilket känns än sjukare! Många gånger också dragit ut på tiden innan med undersökningar etc och sen bara kalla handen tillbaka Gråter 😡. Förstod att detsamma hänt er? 😢
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-07-21 03:30:50 följande:
    Finaste du!!❤️❤️ Och så har jag varit härifrån i en månad och missat denna solskenshistoria! ❤️Precis vad jag behöver just nu när tårarna sprutar för allt och inget utan någon vettig anledning alls.. (Hormonerna säkert som spökar fortsatt!).  Tack!! 🙏❤️ På ett sätt vill jag bara njuta fullt ut av hoppet det inger, på ett sätt vågar man knappt utan håller kvar vid förväntan om tre kassa äggplock och äggdonation därefter så man inte går helt under isen ifall det blir ens verklighet ????. Psyket är inte snällt! Men just nu ler jag iallafall genom tårarna! 🥹✨❤️
    Försöker motivera också med sommarstängningen att då har det hunnit gå längre tid sen min melatonin kom igång igen och iallafall en teoretiskt större chans till bättre ägg nästa försök?Plus alla tillskott har tagits under längre tid.

Håller alla tummar och tår för att du ska hinna få din återföring i september innan resan!! Skrev även i andra tråden innan, men Så himla fint av kliniken att försöka hitta en sån lösning till er! ❤️

Vårt nästa försök blir preliminärt precis under vår gemensamma semester när vi skulle åkt till en stuga han berättat om i tre år, sett fram emot långa promenader. Jag blev ledsen (suprice denna månaden liksom 😂😅) men sambon vara bara glad över att han då skulle kunna vara med på alla undersökningarna 🥰. Han är fin han ❤️. 
    Hej igen fina du och välkommen tillbaka till gruppen! 🥰 Känn aldrig någon press eller stress att titta in här, jag tar också mina pauser när tiden inte finns eller allt med barnlösheten känns för överväldigande. Åååh vad glad jag blir att det kan ge dig lite hopp, för jag känner absolut stort hopp till att du ska bli mamma med dina egna ägg och att ni kommer att få bra hjälp av kliniken Hjärta Jag är så glad att det finns hjälp att få, även om det är sjukt att de svenska klinikerna som sagt stänger under sommaren. Ja att kastas mellan hopp och förtvivlan är fruktansvärt, och man förstår ju nu att hormonerna spelar in en hel del på ens mående, men förhoppningsvis kommer tårarna att försvinna snart Hjärta Bra tänkt att se sommaren som en bra tid för kroppen att komma ikapp och äggen att förbättras, så ska jag också försöka tänka Glad Ååh tack vännen, vi håller tummarna för att återföringen kan justeras lite där i september så att vi inte behöver vänta till oktober! Ååh men så typiskt, att han pratat om den där stugan så länge dessutom, men förhoppningsvis kan ni njuta av en vistelse där ändå och jag hoppas så mycket att du ska få må bättre den här gången Hjärta Så himla fint av honom, och jag misstänker att du tänker samma som jag att om man nu nödvändigtvis måste gå igenom allt det här så har vi i alla fall bästa möjliga support team 🥰
  • Vickan31
    Myran1234 skrev 2023-07-21 09:56:20 följande:

Hej fina! 🥰 Det har gått bra hittills. I onsdags var vi på ultraljud och fick se fostret och det lilla hjärtat slå. 🥹 En sjuk känsla även om oron fortfarande biter sig fast hos mig. Idag är jag i vecka 9 (8+3) och fram till denna vecka har jag haft ganska lindriga graviditetssymtom. Illamåendet verkar dra igång från och med denna vecka för mig 🤢😅
    Hur mår du? Herregud vad jag håller tummarna för er kommande återföring! 🙏 Har du kunnat njuta av semester och inflyttning i det nya huset? Kram! 🥰

Åååh så glad jag blir att höra det! 😍 Jag förstår att oron inte bara försvinner och att det kanske känns lite overkligt fortfarande, men vecka 9 är ju fantastiskt bra och det måste vara stort att få höra hjärtljuden och se er lilla lilla bebis! Hjärta Illamåendet låter ju mindre trevligt dock, så typiskt att det skulle dyka upp 😅 Finns det medicin som funkar och som man får ta som gravid? Jag vet att det finns någon medicin man får ta från vecka 13 om man har illamående då, men det finns säkert någonting som man får ta tidigare i graviditeten också. Hoppas att det känns överkomligt i alla fall 😊 Jag mår rätt bra nu, hade en hemsk pms med otroligt mycket tårar och så kom ju mensen i onsdags, men nu känner jag mig bättre och vi har ett försök kvar själva innan vi får göra en återföring av ett av våra frysta embryon i september förhoppningsvis Glad Jag har faktiskt så sen semester att den börjar den 27 juli och den 31 juli får vi flytta in i huset, så det är verkligen nära nu och något vi ser fram emot jättemycket! Hoppas att du får njuta av sommar och semester trots illamåendet 🥰 Kramar! Hjärta
  • Vickan31
    MrsXy skrev 2023-07-22 15:51:38 följande:

Hej ! Hoppar in här.... 
    Med 3-4 års försök, flera missfall och inga fel.... 
    Är det någon som har erfarenhet av reproduktionsmedicin och vad de kan erbjuda? Alltså mer än ivf? Nya rön gällande missfall och fertilitet? :) 

Välkommen till gruppen och jag beklagar att ni behövt kämpa så otroligt länge med flera missfall och allt, så otroligt tungt och orättvist 😔 Vad är nästa steg, får ni någon hjälp?
  • Vickan31
    Noelani skrev 2023-07-22 19:06:12 följande:
    Ja jag märker att det är lite stiltje men varit lite mer aktion nu i den andra gruppen så det känns skönt. Känns som det bara är vi som går i Danmark som kunnat göra behandlingar under sommaren.. Sjukt att vården stänger i Sverige. Framförallt eftersom mycket forskning har visat på att IVF är ännu mer lyckosam under sommarmånaderna.. 

Har ni fått någon ny info om när ni kan få göra nästa försök? 
    Aah men vad bra att det är lite mer aktivitet där, jag har tänkt att gå med i den som heter typ Vi som startar med IVF 2023 men jag har nog ont om tid med att försöka svara i den här gruppen och Utredningsgruppen som vi båda är med i 😅 Men känns verkligen fint att få stöd från andra personer som är i samma skede som en själv med IVF och så Hjärta Jag hade ingen aning om att forskningen säger att IVF lyckas bättre på sommaren, då känns det ju extra jobbigt att klinikerna stänger i Sverige och att behöva vänta till hösten om oddsen inte är lika bra då 😔 Men då måste det vara ultimat att du ruvar nu tänker jag, hoppas hoppas hoppas! 🤞💕
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-07-23 11:54:52 följande:
    Hej igen fina du och välkommen tillbaka till gruppen! 🥰 Känn aldrig någon press eller stress att titta in här, jag tar också mina pauser när tiden inte finns eller allt med barnlösheten känns för överväldigande. Åååh vad glad jag blir att det kan ge dig lite hopp, för jag känner absolut stort hopp till att du ska bli mamma med dina egna ägg och att ni kommer att få bra hjälp av kliniken Hjärta Jag är så glad att det finns hjälp att få, även om det är sjukt att de svenska klinikerna som sagt stänger under sommaren. Ja att kastas mellan hopp och förtvivlan är fruktansvärt, och man förstår ju nu att hormonerna spelar in en hel del på ens mående, men förhoppningsvis kommer tårarna att försvinna snart Hjärta Bra tänkt att se sommaren som en bra tid för kroppen att komma ikapp och äggen att förbättras, så ska jag också försöka tänka Glad Ååh tack vännen, vi håller tummarna för att återföringen kan justeras lite där i september så att vi inte behöver vänta till oktober! Ååh men så typiskt, att han pratat om den där stugan så länge dessutom, men förhoppningsvis kan ni njuta av en vistelse där ändå och jag hoppas så mycket att du ska få må bättre den här gången Hjärta Så himla fint av honom, och jag misstänker att du tänker samma som jag att om man nu nödvändigtvis måste gå igenom allt det här så har vi i alla fall bästa möjliga support team 🥰

Tack ❤️
    Om de håller bättre kol på en till nästa gång (inte gå en vecka mellan kontroll och äggplock) och man slipper dra ur dom alla uppgifter (antal ägg etc) så ska jag nog kunna lita på dom igen. 😅 Försöker just nu be om en äggledarspolning - inte för att det är kul men är så nojig över den där mycoplasma-infektionen jag fick av kliniken som utförde cellskrapningen på mig i vintras, orolig om den kan ha skadat äggledarna. Med tanke på om man kan lyckas naturligt eller ej liksom? Man vill iallafall veta. Tror inte jag får det men man får iallafall försöka. Får annars prova privat när mensen kommer nästa vecka tänker jag. 

Har sista dagarna haft ont i ländryggen och inga PMS-symtom som ömma bröst etc som jag alltid har inför mens (dock verkar ju också hormonerna vara i obalans) samt att tempen steg ordentligt, så testade ett tidigt gravtest igår, tyvärr helt blankt ändå. 

Känner mig positivare sen igår, så det verkar gå på rätt håll iallafall 🙏 Ja vi har bästa supportteamet iallafall i denna tuffa tid ❤️❤️

• Noelani
    Vickan31 skrev 2023-07-23 12:08:31 följande:
    Aah men vad bra att det är lite mer aktivitet där, jag har tänkt att gå med i den som heter typ Vi som startar med IVF 2023 men jag har nog ont om tid med att försöka svara i den här gruppen och Utredningsgruppen som vi båda är med i 😅 Men känns verkligen fint att få stöd från andra personer som är i samma skede som en själv med IVF och så Hjärta Jag hade ingen aning om att forskningen säger att IVF lyckas bättre på sommaren, då känns det ju extra jobbigt att klinikerna stänger i Sverige och att behöva vänta till hösten om oddsen inte är lika bra då 😔 Men då måste det vara ultimat att du ruvar nu tänker jag, hoppas hoppas hoppas! 🤞💕
    Den gruppen känns mest aktiv och är den jag skriver mest i så kanske bäst vi fortsätter där :) 

Jag hörde det om sommaren för länge sen och sen stod det faktiskt i tidningen för några dagar sedan också.. Men det är nog ingen superstor ökning och folk lyckas ju året om så inget att stressa upp sig för :) 

Ja ruvardag 10 nu.. testdag på fredag.. Tog ett tjuvtest igår som naturligtvis var negativt.. ska försöka hålla mig nu till iaf onsdag.. om jag inte får mens innan då hehe.. 

Vi ses i andra gruppen när du har tid! 
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-07-23 18:36:40 följande:

Tack ❤️
    Om de håller bättre kol på en till nästa gång (inte gå en vecka mellan kontroll och äggplock) och man slipper dra ur dom alla uppgifter (antal ägg etc) så ska jag nog kunna lita på dom igen. 😅 Försöker just nu be om en äggledarspolning - inte för att det är kul men är så nojig över den där mycoplasma-infektionen jag fick av kliniken som utförde cellskrapningen på mig i vintras, orolig om den kan ha skadat äggledarna. Med tanke på om man kan lyckas naturligt eller ej liksom? Man vill iallafall veta. Tror inte jag får det men man får iallafall försöka. Får annars prova privat när mensen kommer nästa vecka tänker jag. 

Har sista dagarna haft ont i ländryggen och inga PMS-symtom som ömma bröst etc som jag alltid har inför mens (dock verkar ju också hormonerna vara i obalans) samt att tempen steg ordentligt, så testade ett tidigt gravtest igår, tyvärr helt blankt ändå. 

Känner mig positivare sen igår, så det verkar gå på rätt håll iallafall 🙏 Ja vi har bästa supportteamet iallafall i denna tuffa tid ❤️❤️

Alltså det låter verkligen som att de hade dålig koll och engagemang, hoppas att du har bättre tur den här gången för de borde ju hålla stenkoll tycker man! Om inte så har man ju rätt att byta klinik, men det beror kanske på hur långt man är villig att åka och vänta. Men vi hoppas såklart att de ska sköta sig utomordentligt så att du ska kunna lita på dem och känna dig väl omhändertagen 🥰 Om du är orolig för det så tycker jag att det låter bra att försöka få till en äggledarspolning för att antingen hitta något om det skulle vara så eller för att lugna dig i att allt ser bra ut Hjärta Börja med att fråga din klinik och skulle de säga nej kan du som sagt kolla upp privata alternativ Glad

Vad spännande med både temphöjning, ont i ländryggen och avsaknad av PMS-symptom! Kroppen har ju lurat en förut, absolut, men jag hoppas att det bara var för tidigt att ta ett test 🤞💕

Skönt att höra att du känner dig mer positiv, där på hemmaplan har du din sambo som stöttar och här inne har du oss som hejar på för fullt! Det ska gå, och vi hoppas att det är snart 🥰
  • Vickan31
    Noelani skrev 2023-07-24 15:46:15 följande:
    Den gruppen känns mest aktiv och är den jag skriver mest i så kanske bäst vi fortsätter där :) 

Jag hörde det om sommaren för länge sen och sen stod det faktiskt i tidningen för några dagar sedan också.. Men det är nog ingen superstor ökning och folk lyckas ju året om så inget att stressa upp sig för :) 

Ja ruvardag 10 nu.. testdag på fredag.. Tog ett tjuvtest igår som naturligtvis var negativt.. ska försöka hålla mig nu till iaf onsdag.. om jag inte får mens innan då hehe.. 

Vi ses i andra gruppen när du har tid! 
    Ja men precis, vi får se när jag tar steget in dit. Jag är lite rädd att jag inte kommer att hänga med om jag hoppar in mitt i och att jag inte kommer att hinna läsa ikapp när det skrivs så mycket där 😅 Men jag ska erkänna att jag har tjuvkikat in där och det verkar vara en jättebra grupp också!

Exakt, jag såg den här artikeln nu: Fler provrörsbarn (IVF) med ägg som plockas under sommaren - DN.SE

Hoppas att mina april-ägg ska vara okej ändå, men du har ju som sagt perfekt utgångsläge med embryot du ruvar på nu då 🥰

Jag förstår verkligen om det känns som att tiden går långsamt till fredag, och jag hoppas av hela mitt hjärta att det bara var för tidigt att testa och att du ska få ett positivt besked på nästa test Hjärta
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet