• Anonym (Nervös)

Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning

Hej! 

Nu har jag kommit till en punkt där det inte funkar längre, vi har vissa problem i äktenskapet som är av den arten att det inte går att lösa med samtal, och min fru har inte viljan eller förmågan att ta tag i problemen utan skjuter över allt på mig. Så jag har helt enkelt fått nog, jag vill ha en fullt fungerande relation som innehåller kärlek, närhet och sex snarare än enbart delat ansvar för hus, hem och barn. Det berömda Familjen AB och frun som inte vill ha sex, det finns väl ungefär en miljon trådar om detta redan, jag har nog startat åtminstone fem av dem själv under årens lopp. Frun har uttalat att sex är inte viktigt för henne i äktenskapet, hon skulle likaväl kunna leva utan, hon känner sig obekväm när jag ser på henne eller tar på henne sexuellt, sexlivet är begränsat till missionären varannan vecka enbart för min skull, finns inte något intresse för förspel eller att jag ska göra det skönt för henne eller tvärtom, utan enbart in ut sprut så det är över så snabbt som möjligt. 

Men hur som, planen ser ut som följer: 
    - Meddela min fru
    - Kolla upp om det finns utrymme för utköp ur vårt gemensamma hus så att en av oss kan bo kvar
    - Annars göra huset redo för försäljning, visning etc
    - Köpa en (eller två) lägenheter i närområdet så att barnen (5 och 8) kan gå kvar i samma skola etc. 

Jag vill ju att vi kan skiljas som vänner, främst för barnens skull, och att vi kan ha ett bra samarbete i framtiden. 
    Min oro är att min fru kommer att göra som hon brukar och slå ifrån sig sitt ansvar och istället förklara att det är jag som är egoistisk och vill skiljas "bara" för att hon inte vill ha sex tillräckligt ofta, eller nåt liknande. 

Så jag vill be er om tips på hur jag lägger upp samtalet och pepp och stöd, det känns inte roligt att behöva ha detta samtal men det är dags att gå vidare... Tips på hur jag kan göra det på ett schysst sätt men ändå tydligt?

Berätta gärna era erfarenheter också, om ni haft ett sådant samtal någon gång! 

• Svar på tråden Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning
  • sextiotalist
    Anonym (Anne på G) skrev 2021-06-15 17:53:53 följande:
    Ts sitter ju och skriver här istället för att styra upp saker, det var dessutom han själv som skrev att han var rädd för att bli ensam.
    Det mest ärliga hade varit att avsluta förhållande från början, att vara ihop med någon för att man är rädd är en dum idé samma gäller att tro att man kan förändra andra människor.
    Så att han tagit steget och berätta att han vill skiljas är inte att styra upp. Det är säkert många kvinnor och män, som drar sig för att separera, som behöver tänka fram och tillbaka. Jag tycker det är bra att man bollar tankar på det här sättet. Det är sunt och klokt. Visst är det lätt att vara efterklok, men det är han inte ensam om.
    Jag, min fegis, tog 1,5 år på mig innan jag äntligen bröt upp och då fanns det varken barn eller gemensamt hem. Det tar tid innan man når fram till detta steg. Alla är inte impulspersoner och behöver vända och vrida tankarna och låta beslutet mogna fram
  • Tecum
    Mimosa86 skrev 2021-06-15 15:28:16 följande:
    Du lägger fram det där du pratar i jag-form. Dvs hur du känner. Inta att hon brister, för då kommer hon hugga tillbaka.

Om jag hade varit du hade jag lag fram det på följande vis:

....... jag känner att vår kärlek har ebbat ut och blivit en kompisrelation. En relation jag värdesätter otroligt högt, men jag älskar dig som en syster och inte som en fru. Jag önskar jag kunde känna annorlunda men tyvärr är det så det är. Det känns inte rätt att fortsätta en kärleksrelation med de premisserna, jag kommer inte vara lycklig i det och jag tror inte du kommer vara det heller. Jag vill att vi är bästa vänner och kan umgås som just det och ha en bra relation med barnen, för du är en av de mest fantastiska människor jag någonsin träffat. Men just nu känns det som att den här värmen riskerar att bli bitterhet och sorg för mig om vi inte går isär. Och jag tror att barnen ser igenom detta.

(Om hon kontrar med att ni skiljer er pga av sex)-

Nej, det handlar om kärleken, sex är en del av det men inte hela, jag tycker inte vi är intima på något plan längre. Varken själsligt eller fysiskt. Jag känner inte att det vi har är kärlek utan just fin vänskap
    Men det är ju inte riktigt sant, TS är ju fortfarande attraherad av henne då han vill ha sex och ansträngt sig för att få henne med på tåget. Ska han ljuga för att vara snäll här, menar du? För det låter ju som om han tar på sig skulden för separationen fast det egentligen beror på hennes ointresse för hur han känner och ovilja att gå honom till mötes och jobba med problemet.
  • Anonym (Gift)
    Anonym (Man of steel) skrev 2021-06-15 08:58:13 följande:
    Så märkligt resonerat. Ingen ska tvingas till sex men ingen ska heller tvingas leva utan kärlek. Öppet förhållande (kvinnor går sällan med på det och det är svårt att leva sådant i praktiken) eller separation är det som gäller.

Det handlar om hundratusentals män som borde ta snacket och befria sig från kärlekslösa lata kvinnor som inte bryr sig om förhållandet. Alla dessa män skulle ha bättre liv på egen hand. 
    Väldigt konstigt uttalande om att kvinnorna inte bryr sig om förhållandet.
    De flesta skilsmässorna sker just på kvinnans initiativ, statisk beräknar att 75% av skilsmässor sker för att det är kvinnan som vill skiljas.
    Så jo i de flesta fall är det kvinnan som vill bryta upp när inte förhållandet funkar längre. 
  • kosdlfosdf
    sextiotalist skrev 2021-06-15 18:02:46 följande:
    Så att han tagit steget och berätta att han vill skiljas är inte att styra upp. Det är säkert många kvinnor och män, som drar sig för att separera, som behöver tänka fram och tillbaka. Jag tycker det är bra att man bollar tankar på det här sättet. Det är sunt och klokt. Visst är det lätt att vara efterklok, men det är han inte ensam om.
    Jag, min fegis, tog 1,5 år på mig innan jag äntligen bröt upp och då fanns det varken barn eller gemensamt hem. Det tar tid innan man når fram till detta steg. Alla är inte impulspersoner och behöver vända och vrida tankarna och låta beslutet mogna fram
    men va? han har ju inte berättat för sin fru än så nej han har inte styrt upp något, hon har ju inte en aning, du och jag totala främlingar vet ju mer.

hade du valt att bli ihop med någon som du från början visste du inte var kompatibel med? det är en sak att folk förändras och att man då går skilda vägar men här visste han ju redan från början men valde att gifta sig bara för att han inte ville vara ensam,det tycker jag är fult och fegt inte att efter flera år inse att man växt ifrån varandra och har olika syn på livet nu. förstår du hur jag menar?
  • LMBK
    Anonym (Mabi) skrev 2021-06-14 22:32:39 följande:
    Om hon aldrig haft någon direkt sexlust men ändå vill leva familjeliv med en man, varför har hon då valt en man som älskar och njuter av sex? Varför vill inte hon försöka hitta lösningar, vill hon ens leva med honom?
    Hon har inte haft sexlust för ts, sex är inget fristående ungefär som att köpa en hamburgermeny när man är hungrig. Njuter av sex? Det gör alla när man är attraherad och får bra sex. Vilka lösningar tänker du att man skulle kunna ta till för att åstadkomma det, har du blivit vidrörd av någon och känt äckel någonsin? 
  • Anonym (Xkiufd)

Har du pratat med din fru om att du vill skiljas?

• Anonym (Nervös)
    Anonym (Xkiufd) skrev 2021-06-15 19:13:26 följande:

Har du pratat med din fru om att du vill skiljas?

Nej jag hade sparat snacket tills barnen somnat men nu gick hon och lade sig innan barnen. Jag fegade ur med andra ord.

Nu börjar tvivlet sätta in dessutom? så sjukt svårt detta?
  • Anonym (A)
    Anonym (Nervös) skrev 2021-06-15 19:26:15 följande:
    Nej jag hade sparat snacket tills barnen somnat men nu gick hon och lade sig innan barnen. Jag fegade ur med andra ord.
    Nu börjar tvivlet sätta in dessutom så sjukt svårt detta
    Vad jobbigt
  • kosdlfosdf

nu tar du och ger henne respekt och säger som det är!
    förtjänar inte också hon att veta sanningen eller ska du lura henne ett par år till och sen lämna henne? ska hon slösa bort fler år på en man som inte är ärlig och som drömmer sig bort

ge henne samma chans att hitta någon som älskar henne och vill vara med henne
  • Anonym (LyckligtSkild)

Men gick hon verkligen o la sig för o sova så här tidigt och dessutom innan barnen ens somnat? Mår hon dåligt eller märker på dig att du vill prata om jobbiga saker?
Svar på tråden Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning