• Anonym (Nervös)

Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning

Hej! 

Nu har jag kommit till en punkt där det inte funkar längre, vi har vissa problem i äktenskapet som är av den arten att det inte går att lösa med samtal, och min fru har inte viljan eller förmågan att ta tag i problemen utan skjuter över allt på mig. Så jag har helt enkelt fått nog, jag vill ha en fullt fungerande relation som innehåller kärlek, närhet och sex snarare än enbart delat ansvar för hus, hem och barn. Det berömda Familjen AB och frun som inte vill ha sex, det finns väl ungefär en miljon trådar om detta redan, jag har nog startat åtminstone fem av dem själv under årens lopp. Frun har uttalat att sex är inte viktigt för henne i äktenskapet, hon skulle likaväl kunna leva utan, hon känner sig obekväm när jag ser på henne eller tar på henne sexuellt, sexlivet är begränsat till missionären varannan vecka enbart för min skull, finns inte något intresse för förspel eller att jag ska göra det skönt för henne eller tvärtom, utan enbart in ut sprut så det är över så snabbt som möjligt. 

Men hur som, planen ser ut som följer: 
    - Meddela min fru
    - Kolla upp om det finns utrymme för utköp ur vårt gemensamma hus så att en av oss kan bo kvar
    - Annars göra huset redo för försäljning, visning etc
    - Köpa en (eller två) lägenheter i närområdet så att barnen (5 och 8) kan gå kvar i samma skola etc. 

Jag vill ju att vi kan skiljas som vänner, främst för barnens skull, och att vi kan ha ett bra samarbete i framtiden. 
    Min oro är att min fru kommer att göra som hon brukar och slå ifrån sig sitt ansvar och istället förklara att det är jag som är egoistisk och vill skiljas "bara" för att hon inte vill ha sex tillräckligt ofta, eller nåt liknande. 

Så jag vill be er om tips på hur jag lägger upp samtalet och pepp och stöd, det känns inte roligt att behöva ha detta samtal men det är dags att gå vidare... Tips på hur jag kan göra det på ett schysst sätt men ändå tydligt?

Berätta gärna era erfarenheter också, om ni haft ett sådant samtal någon gång! 

• Svar på tråden Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning
  • Guldnovan
    Anonym (Lena) skrev 2021-06-15 15:51:14 följande:

Man kan ha åsikter om kön.

Men att kalla kvinnor för lata, det fick mig nästan att sätta i halsen. Är det någon grupp som engagerar sig mest i relationer, det emotionella ansvaret i familjen och försöker hålla samman allt och typ slår Knut på sig själv för att räcka till för allt och alla så är det väl kvinnan? Problemet är väl att kvinnan BORDE bli mer lat för hennes egna bästa? Att många män är för bekväma vilket gör att hon får axla mer av detta ansvar än han och är därmed generellt mer stressade (och såklart därmed mindre kåta)?

Hon jonglerar just nu med presenter till pedagoger, peng till klasskassan, stämmer av studentfesten med planering och bestyr, ringer hennes och hans mormor för att stämma av de mår, köper solkrämer och nya badkläder till barnen, styr upp playdates och aktiviteter, styr upp semester, lämnar in semesterplanering till förskolan och skola, avslutningskläder, hämta hem och rensa upp kläder på barnens hatthyllor i skola och förskola, kollar upp simskola, styr upp för sommaraktivitet på jobbet.

Massa saker som ska avslutat på jobbet och i det privata innan ledigheten börjar. Trött, tröttare tröttast. Inte fysiskt trött men mentalt trött.

Så kommer han med snoppen i vädret och hon undrar om de bor på olika planeter.

Kram från en (vanligtvis kåt) fru men so just nu är helt slut lagom till semestern.

Klockrent! Min man körde turistbuss i Europa och Sverige. Borta allt mellan 3 till 10 dygn. Tre barn under 5 hemma med mig. När han kom hem ville han knulla. Det ville inte jag.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Nervös) skrev 2021-06-15 07:30:14 följande:

Exakt , brist på sex är bara det yttersta symptomet, i själva verket handlar det även om brist på allt det som leder fram till bra sex, attraktion, intimitet, emotionell närhet, glädjen i att få ge av sig själv till sin partner och dela sin sexualitet och på så sätt känna att man blir ett. 

Jag behöver inte nödvändigtvis doppa kuken varje dag, men jag vill känna den sexuella energin flöda, maskulint och feminint. Det kan vara ett ögonkast, en förstulen kyss, en klapp på rumpan, en menande blick, en riktig kram, ett flörtigt leende, osv osv. 

Du har även rätt i att för henne handlar det mest om "betalning" för allt annat hon får ut av förhållandet i form av sammanhållen familj, samarbete i Familjen AB osv. 

Så sorgligt det låter TS. Som att din fru valt ett äktenskap med dig av enbart praktiska, yttre faktorer och inte av kärlek.
  • Anonym (Anne på G)
    Redpilled skrev 2021-06-15 14:53:42 följande:
    Bra skrivet. De som är ute efter vänskapsförhållanden behöver vara ärligare mot andra och sig själva. 

Sex är verkligen något annat och en mycket väsentlig del i pars kärleksförhållanden. Ska den delen ges upp och man ska leva som vänner måste verkligen verkligen båda parter vilja ha det så. Tyvärr verkar det finnas många som tror att det är ett ensidigt beslut och att förhållandet kan bestå efter det.
    Men ts fru har ju varit ärlig från början, hon har inte heller förändrats då dom har lika mycket/lite sex som innan
    Anonym (Nervös) skrev 2021-06-14 19:09:43 följande:
    Ja det är en berättigad fråga. Jag visste ju om detta från början, och sexlivet var inte lysande ens då vi var nykära.
    Anonym (Nervös) skrev 2021-06-14 21:57:46 följande:
    Precis, på den tiden led jag av extremt dålig självkänsla och en irrationell rädsla (som faktiskt ter sig helt absurd nu när jag ser tillbaks) att förbli ensam resten av livet..
    Så om ts också hade varit ärlig från början hade mycket hjärtesorg kunnat undvikas hos alla inblandade

• sextiotalist
    Mimosa86 skrev 2021-06-15 15:28:16 följande:

Du lägger fram det där du pratar i jag-form. Dvs hur du känner. Inta att hon brister, för då kommer hon hugga tillbaka.

Om jag hade varit du hade jag lag fram det på följande vis:

?....... jag känner att vår kärlek har ebbat ut och blivit en kompisrelation. En relation jag värdesätter otroligt högt, men jag älskar dig som en syster och inte som en fru. Jag önskar jag kunde känna annorlunda men tyvärr är det så det är. Det känns inte rätt att fortsätta en kärleksrelation med de premisserna, jag kommer inte vara lycklig i det och jag tror inte du kommer vara det heller. Jag vill att vi är bästa vänner och kan umgås som just det och ha en bra relation med barnen, för du är en av de mest fantastiska människor jag någonsin träffat. Men just nu känns det som att den här värmen riskerar att bli bitterhet och sorg för mig om vi inte går isär. Och jag tror att barnen ser igenom detta.

(Om hon kontrar med att ni skiljer er pga av sex)-

?Nej, det handlar om kärleken, sex är en del av det men inte hela, jag tycker inte vi är intima på något plan längre. Varken själsligt eller fysiskt. Jag känner inte att det vi har är kärlek utan just fin vänskap?

Men det går ju inte att bortse från att hon har betett sig illa. Jag är rätt säker på att sexet hade de kunnat hantera om hon inte betett sig som en bitch (vilket hon enligt ts var väl medveten om att hon gjort)
  • Anonym (Anne på G)
    Anonym (Sara) skrev 2021-06-15 16:43:07 följande:
    Så sorgligt det låter TS. Som att din fru valt ett äktenskap med dig av enbart praktiska, yttre faktorer och inte av kärlek.
    Jag tycker det är mer sorgligt att att ts valde att att vara med henne när han visste från början att dom inte var kompatibla när det gällde sex, och då pga av att han var rädd för att vara ensam.

Nu kommer alla inblandade må dåligt ett tag nu, men förhoppningsvis kommer alla må bra i längden
    Det är bara synd när man slösar många goda år på något som det inte är menat, sånt händer självklart då man kan växa ifrån varandra osv  men om man redan från början vet att det inte kommer fungera då är det faktiskt både själviskt och fult att utnyttja en annan människa för att man inte vågar vara ensam.
  • kosdlfosdf
    sextiotalist skrev 2021-06-15 16:59:32 följande:
    Men det går ju inte att bortse från att hon har betett sig illa. Jag är rätt säker på att sexet hade de kunnat hantera om hon inte betett sig som en bitch (vilket hon enligt ts var väl medveten om att hon gjort)
    som du säger, enligt ts, kanske vi ska vara försiktiga med att kalla andra bitchar innan vi har alla sidor.

jag skulle inte vilja vara i ett kärlekslöst eller sexlöst förhållande men jag vet också att det finns en del män som trots att dom påstår att dom hjälper till hemma knappast gör det, som klagar och gnäller medans tjejen får göra allt, som ylar om att tjejen gått upp 3 kilo medans deras chipstuttar fladdrar i vinden och kissfläckarna aldrig torkar på kalsongerna.
    med andra ord vi vet inte alls hur hennes version ser ut och tills dess kanske vi inte ska kalla någon för bitch baserat på vad en man säger som inte ens klarar av att prata med sin fru utan sitter och hänger ut deras liv på Familjeliv. tänk om hon efter att ha mått dåligt, tagit hand om barnen som kanske är förstörda sen hittar deras liv uthängt på familjeliv?

nej Ts borde man-up och styra upp saker istället för att ynka sig här, jag får lite vibbar att han fiskar efter kvinnor här, tydligen vågar han inte vara ensam och fler män och kvinnor överlappar ju förhållandena för att dom inte vill vara ensamma.

• Anonym (Anne på G)
    kosdlfosdf skrev 2021-06-15 17:12:53 följande:
    som ylar om att tjejen gått upp 3 kilo medans deras chipstuttar fladdrar i vinden och kissfläckarna aldrig torkar på kalsongerna.
    Skrattande
  • sextiotalist
    kosdlfosdf skrev 2021-06-15 17:12:53 följande:
    som du säger, enligt ts, kanske vi ska vara försiktiga med att kalla andra bitchar innan vi har alla sidor.

jag skulle inte vilja vara i ett kärlekslöst eller sexlöst förhållande men jag vet också att det finns en del män som trots att dom påstår att dom hjälper till hemma knappast gör det, som klagar och gnäller medans tjejen får göra allt, som ylar om att tjejen gått upp 3 kilo medans deras chipstuttar fladdrar i vinden och kissfläckarna aldrig torkar på kalsongerna.
    med andra ord vi vet inte alls hur hennes version ser ut och tills dess kanske vi inte ska kalla någon för bitch baserat på vad en man säger som inte ens klarar av att prata med sin fru utan sitter och hänger ut deras liv på Familjeliv. tänk om hon efter att ha mått dåligt, tagit hand om barnen som kanske är förstörda sen hittar deras liv uthängt på familjeliv?

nej Ts borde man-up och styra upp saker istället för att ynka sig här, jag får lite vibbar att han fiskar efter kvinnor här, tydligen vågar han inte vara ensam och fler män och kvinnor överlappar ju förhållandena för att dom inte vill vara ensamma.
    Inte mitt intryck alls. Han söker stöd och bollning, precis kvinnor gör i motsvarande situation. Jag uppfattar det att han är en man som just nu har en stor sorg och hade nog önskat att det inte hade blivit så, nu styr han upp, han vill separera, meddelat detta och det verkar som att han, trots sin frus tillfälliga förändring, kommer genomföra detta. 
    Vaddå inte vågar vara ensam, det är ju han som vill separera, inte hon.
  • kosdlfosdf
    sextiotalist skrev 2021-06-15 17:34:29 följande:
    Inte mitt intryck alls. Han söker stöd och bollning, precis kvinnor gör i motsvarande situation. Jag uppfattar det att han är en man som just nu har en stor sorg och hade nog önskat att det inte hade blivit så, nu styr han upp, han vill separera, meddelat detta och det verkar som att han, trots sin frus tillfälliga förändring, kommer genomföra detta. 
    det är ju han själv som har skrivit att han visste att dom inte var kompatibla från början men att han inte ville vara ensam, det är alltså inte hon som har förändrat sig utan hon är som hon alltid varit utan det är ts som hoppades hon skulle förändra sig men hon var ju ärlig och har varit sig själv hela tiden och inte ändrat på sig han har alltså slösat bort en massa år inte bara för sig själv utan för henne också som dom kunde ha varit med någon annan och nu är det ju barn inblandade också.
    Anonym (Nervös) skrev 2021-06-14 19:09:43 följande:
    Ja det är en berättigad fråga. Jag visste ju om detta från början, och sexlivet var inte lysande ens då vi var nykära. Allt annat stämde dock så bra så jag blundade och tänkte att det där kommer att ordna sig bara jag ser till att gå "all-in" och göra allt för henne -  då kommer hon att våga öppna sig mer och ge allt hon med...
    Det funkade inte dock...
    det är helt ok att söka stöd och bolla med människor men vi som lyssnar ska ju inte ha ensidiga glasögon på utan även betänka att det hennes sida kanske ser annorlunda ut, det förändrar ju inte hans beslut men kanske de råd vi ger.
    sen handlar det om respekt, tänk om din man meddelade dig imorgon att han ville skiljas, svårt och jobbigt och säkert förkrossande men tänk sen att du hittar en tråd på familjeliv där han hänger ut dig och ert liv, om man har småbarn så är det knappast det bästa man kan göra om man vill kunna samarbeta efteråt jag tycker ts borde man-up och prata med sin fru så att dom sen kan gå vidare inte sitta och söka bekräftelse på nätet, har han bestämt sig så är det ingen ide at skjuta upp på det, om han nu inte är ute efter att hitta någon tjej som tycker synd om honom och ska hjälpa han genom den svåra perioden för stackars stackars han.. och kanske dom låter han få doppa lite också.

nej en vuxen man tar itu med saker även svåra och jobbiga
  • Anonym (Anne på G)
    sextiotalist skrev 2021-06-15 17:34:29 följande:
    Ts sitter ju och skriver här istället för att styra upp saker, det var dessutom han själv som skrev att han var rädd för att bli ensam.
    Det mest ärliga hade varit att avsluta förhållande från början, att vara ihop med någon för att man är rädd är en dum idé samma gäller att tro att man kan förändra andra människor.
Svar på tråden Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning