• Anonym (Nervös)

Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning

Hej! 

Nu har jag kommit till en punkt där det inte funkar längre, vi har vissa problem i äktenskapet som är av den arten att det inte går att lösa med samtal, och min fru har inte viljan eller förmågan att ta tag i problemen utan skjuter över allt på mig. Så jag har helt enkelt fått nog, jag vill ha en fullt fungerande relation som innehåller kärlek, närhet och sex snarare än enbart delat ansvar för hus, hem och barn. Det berömda Familjen AB och frun som inte vill ha sex, det finns väl ungefär en miljon trådar om detta redan, jag har nog startat åtminstone fem av dem själv under årens lopp. Frun har uttalat att sex är inte viktigt för henne i äktenskapet, hon skulle likaväl kunna leva utan, hon känner sig obekväm när jag ser på henne eller tar på henne sexuellt, sexlivet är begränsat till missionären varannan vecka enbart för min skull, finns inte något intresse för förspel eller att jag ska göra det skönt för henne eller tvärtom, utan enbart in ut sprut så det är över så snabbt som möjligt. 

Men hur som, planen ser ut som följer: 
    - Meddela min fru
    - Kolla upp om det finns utrymme för utköp ur vårt gemensamma hus så att en av oss kan bo kvar
    - Annars göra huset redo för försäljning, visning etc
    - Köpa en (eller två) lägenheter i närområdet så att barnen (5 och 8) kan gå kvar i samma skola etc. 

Jag vill ju att vi kan skiljas som vänner, främst för barnens skull, och att vi kan ha ett bra samarbete i framtiden. 
    Min oro är att min fru kommer att göra som hon brukar och slå ifrån sig sitt ansvar och istället förklara att det är jag som är egoistisk och vill skiljas "bara" för att hon inte vill ha sex tillräckligt ofta, eller nåt liknande. 

Så jag vill be er om tips på hur jag lägger upp samtalet och pepp och stöd, det känns inte roligt att behöva ha detta samtal men det är dags att gå vidare... Tips på hur jag kan göra det på ett schysst sätt men ändå tydligt?

Berätta gärna era erfarenheter också, om ni haft ett sådant samtal någon gång! 

• Svar på tråden Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning
  • Anonym (Eldriven)

TS, Man of Steel mfl. man undrar om det mesta i era förhållanden och familjeliv är lyckligt och bra men att just er syn på sexlivet skiljer sig där du har lust och hon inte. Att det är en viktig del förstår jag men om det mesta andra flyter på kanon, där du ser henne som kvinnan i ditt liv, så är det möjligt att försöka finna lösningar. Intresset för frun att ta tag i lustfrågan kommer öka när du droppar bomben om separation, om hon vill ha kvar dig som man. Om inte så är det ju rätt väg att gå vidare i livet.

• Anonym (Omgift kvinna)

Jag levde i ett sexlöst förhållande som jag valde att lämna efter tio år, och den enda anledningen för mig att lämna honom var bristen på sex och närhet. Vårt förhållande i övrigt var jättebra, vi var bästa vänner och ställde upp för varandra. Men med tiden blev vi allt mer som syskon eller bästa kompisar som bodde ihop och jag tog till slut det smärtsamma beslutet att separera, för att jag var livrädd att sitta där en vacker dag som 50-åring och ångra att hela mitt liv hade passerat och nu var det för sent.

Vi var sambos i tio år och fick ett barn tillsammans. Min sambo hade sexlust första året, han hade problem med extremt snabb utlösning men det vägdes upp av att han var flink på att tillfredsställa mig på andra sätt så jag var ändå förhållandevis nöjd. Men efter ett par år tappade han lusten helt och vi hade sex allt mer sällan. Vi gav varandra vänskapliga pussar och kramar (oladdade, icke-passionerade pussar) men det fanns noll intresse för något mer och jag blev alltmer förtvivlad. Jag kände sådan tomhet och jag kände mig ful och oattraktiv. Självklart anklagade jag mig själv och undrade om det var för att jag gått upp några kg efter barnet så jag kämpade och bantade och tränade mig till toppform men det handlade ju inte om det. Han hade bara ingen lust och han hade ingen vilja att ens prata om det eller erkänna att det var ett problem. Vi hade det ju bra i övrigt och just därför tog det åtskilliga år innan jag började ens tänka på separation.

Jag kände mig så egoistisk som ens övervägde att bryta upp familjen pga en så trivial sak som sex. Så jag bet ihop och försökte förtränga. Ibland onanerade jag ensam i badkaret men efter jag kommit kände jag mig så fruktansvärt, oerhört ensam och övergiven, en sådan sorg! Jag grät så att väggarna skakade. Varför vill ingen ha mig, är jag dömd att leva såhär resten av mitt liv? Ska jag aldrig få känna hur det känns att vara åtrådd, att få känna en mans hårda villiga kuk inne i mig igen??

Till slut separerade vi och jag kan bara säga såhär femton år senare att helvete vad glad jag är att jag inte stannade! Jag är numera lyckligt gift med mina drömmars prins, en underbar man som älskar mig och åtrår mig och vi är totalt kompatibla sexuellt - och på alla andra sätt. Mitt ex är också nöjd - tror jag. Han är sambo sen tio år tillbaka med en tjej och jag hoppas innerligt att hon har samma låga sexlust som han - eller att han faktiskt håller den levande med henne. Jag tycker synd om henne annars men av naturliga skäl vill jag inte riktigt fråga ;)

Vårt barn led för övrigt ingen som helst skada. Vi fortsatte vara bra föräldrar och kompisar och barnet vande sig fort vid att ha två olika hem, ett hos mamma och ett hos pappa. Bara tanken på hur det hade varit annars.. ok vi hade kunnat leva ihop utan problem och kanske stannat med varandra tills barnet var vuxet - men sen då? Vad skulle vi haft för anledning att bo ihop sen, haft ett kamratkollektiv eller? Då hade jag varit så bitter för att jag förlorat alla mina bästa år och förmodligen hade jag torkat in helt jag med. Jag skulle ha missat allt spännande jag varit med om sedan dess... jag hade inte fått uppleva den äkta sanna kärleken med min man.

Du gör helt rätt TS, du måste vara lite egoistisk och ge dig själv chansen att bli lycklig. Du lever bara en enda gång!!

Vad vill din fru förresten?

Vill hon att ni ska fortsätta leva ihop, är hon nöjd led er relation?

Kan hon tänka sig öppet förhållande (både sexuellt och emotionellt) eller är det endast tvåsamhet som gäller?

• Anonym (*)
    kosdlfosdf skrev 2021-06-15 20:05:22 följande:
    nu tar du och ger henne respekt och säger som det är!
    förtjänar inte också hon att veta sanningen eller ska du lura henne ett par år till och sen lämna henne? ska hon slösa bort fler år på en man som inte är ärlig och som drömmer sig bort

ge henne samma chans att hitta någon som älskar henne och vill vara med henne
    Någon som liksom hon saknar sexlust?

Tror du verkligen att hon älskar TS? Enligt TS så verkar hon mest stanna kvar i relationen pga att hon vill hålla ihop familjen.
  • LMBK
    Wench85 skrev 2021-06-15 08:35:37 följande:
    Det låter som du fått en del annat än det du bad om - stöttning - och jag beklagar det! 

Det du beskriver i din tråd är att mycket handlar om sex, men jag tror inte att det är minst lika viktigt att se det andra du pekar på; brist på närhet, ömhet, förståelse, intresse. 

I samtalet med din fru skulle jag rekommendera att inte lägga någon vikt alls vid just sex. Det låter som att ni pratat om det, att det är infekterat och att ni helt enkelt inte ser likadant på det. Sexbristen må vara ett symptom, men inte hela problemet, och lyfter du det kommer hon antagligen att fastna vid det, som du själv pekar på.

Hon behöver inte "hålla med", du behöver inte "övertyga henne" eller liknande. Jag tror många uppbrott som blir infekterade beror på just det, att försöka få den andra att se sina brister och sin skuld osv. Om du faktiskt landat i att det inte går att lösa finns de nog inget att vinna på att peka på alla enskilda brister och problem. Det är viktigt när det fortfarande finns något att försöka laga och fixa, men inte när det är över. Alltså skulle jag föreslå att du håller det ganska sakligt och gör ALLT för att försöka hålla sex borta ur samtalet, för att inte hon ska låsa sig i det. Hon kommer säkert att söka provocera fram att du ska säga att det är sexbrist som är problemet, för det skulle antagligen kännas "enklare" för henne att tänka att problemet är din, i hennes ögon, orimliga sexlust och sexfokus och sexkrav, hellre än att tänka att problemen handlar om brist på kärlek och omtanke. Så håll det sakligt, leta inte syndabockar och brister utan fokusera på framtiden. Det kan dock vara klokt att ge det lite tid, från att du "släpper bomben" och är tydlig med att du verkligen vill detta till att du börjar prata med mäklare osv, så hon hinner landa. Försök möjliggör så hon kan exempelvis åka en helg till ett syskon eller gå ut och äta middag med en vän eller liknande, för hon har nog mycket processande att göra om hon själv aldrig tänkt att skilsmässa faktiskt är en reell möjlighet. Sedan, om någon vecka eller två, meddela att du börjat titta på det praktiska med bostad osv.

Lycka till! 

Och för övrigt tror jag personligen att skilda föräldrar som har chans till lycka är tusen gånger bättre än gifta olyckliga föräldrar. Inte minst då det sätter standarden för vad barnen ska förvänta sig av livet!
    Du vet ingenting i stort sett om deras relation eller ts fru. Varför skulle inte frun förstå precis vad han menar, såklart vet hon om sin brist på "rätt" känslor för sin man. Varför skulle någon vilja leva utan kärlek som väl är det ts tråd egentligen handlar om?
  • Anonym (*)
    Anonym (123) skrev 2021-06-15 04:55:32 följande:
    Är det bättre att bruka våld på sig själv och "frivilligt" låta sig våldtas tycker du?
    Är knullande viktigare än trygga barn?

Sen det understrukna...  "basala behov"? Förvägra?
    Nej, får du inte äta så svälter du ihjäl, får du inte dricka så törstar du ihjäl. 

Men får du inte knulla så får du tillfredsställa dig själv! Eller alternativt komma överens om att ha ett sk öppet förhållande.

Knullande är så jäkla överskattat och du m fl sitter och hejar på att en familj ska splittras för att... mannen inte får doppa kuken?
    DU tycker att ?knullande är så jäkla överskattat?, men du kan bara tala för dig själv. För många människor är sex otroligt viktigt. Folk är olika, är det så svårt att förstå? Det finns säkert saker som är viktiga för dig i en relation också. Och ja, sex kan vara så viktigt för någon att det är värt att separera för. Det betyder inte att den personen är en dålig människa. Jag är så trött på detta skam- och skuldbeläggande som många på FL (oftast kvinnor) riktar mot personer som inte vill vara kvar i en sexlös relation. För övrigt så är det inte så farligt att ?splittra en familj? som ni alltid ska hävda. Om föräldrarna kan bete sig moget och samarbeta, så brukar barnen klara en separation mycket bra.
  • LMBK
    Anonym (been there, done that) skrev 2021-06-15 11:03:40 följande:

Om det mot förmodan skulle finnas en chans att rädda ert förhållande, att få till den stora förändringen i samförstånd OM den ömsesidiga vilja skulle finnas. I så fall kommer den chansen att visa sig i professionella samtal, vilket jag tror är den enda framkomliga vägen.
    Men sannolikt har du kommit till den enda rimliga slutsatsen och då får du professionell hjälp och stöd hur du på bästa sätt ska gå tillväga för att genomföra förändringen. 

Varför skulle ts fru vilja kämpa för något som är omöjligt? Jag känner en extremt stark dragning till min partner på faktiskt alla plan, det går inte att fabricera. Eller menar du att hon ska låta ts använda hennes kropp och låtsas att hon gillar det?
  • LMBK
    Anonym (Ems) skrev 2021-06-15 11:49:52 följande:
    +1 på det.

Jag har svarat i ett par såna här trådar tidigare och givit min bild. Det uteblivna sexet är sällan grundproblemet men blir en del av symtombilden. Jag har en nästan 15-årig relation bakom mig där sexlivet nästan alltid lämnat mer att önska, bra sex när det väl hände, men det kunde gå 7-8 månader emellan. När vi separerade trodde jag att sexbristen var ett problem. När jag träffade min nuvarande blev det ganska tydligt att inte heller hen var speciellt sexuell av sig, samlag blir det väl på sin höjd varannan månad, men eftersom allt annat runtomkring funkar så bra (daglig kroppskontakt, mycket pussar och kramar, somna i sked, duschar ihop flera gånger i veckan, massage, kliar varandra på ryggen, myser m.m.) så saknar jag inte den där sista lilla biten.

Det var ju det jag saknade i min förra relation där jag knappt fick ge min partner en kram, där vi aldrig hade kroppskontakt utanför sängen, där varje försök att närma sig betraktades som nymfomani. Jag ville ju egentligen bara ha ömhet, men just sexbiten gick att sätta fingret på och var så konkret.
    Om dina partners inte verkar särskilt sexuella av sig så kan det säga en del om dig. Dels att du kanske dras till dom utan så mkt sexuell utstrålning och att...sexet kanske inte är bra? 
  • LMBK
    Anonym (Man of steel) skrev 2021-06-15 14:23:00 följande:
    Bra skrivet. Dags att börja leva var för sig. Frun kan leva själv eller leta upp någon som vill ha samma sorts känsloliv som hon. Och TS kan bli fri att leva sitt liv och leta efter kärlek. Det är alla människors rätt. Ingen ska fångas eller luras in i ett kärlekslöst förhållande.
    Mer troligt är att ts inte lockar fram varma sexuella känslor hos frun. Vi vet inget om hur hon skulle vara med någon hon tänder ordentligt på.
  • LMBK
    Anonym (Mabi) skrev 2021-06-15 21:17:03 följande:
    Nu gissar du. TS har skrivit att frun alltid haft lågt intresse för sex, kanske är hon assexuell i den bemärkelsen att hon inte gillar sex med andra, kanske inte ens med sig själv?

Om hon nu skulle vara så avtänd att hon t o m känner äckel för sin man, då undrar man ju verkligen varför hon är kvar i relationen. Bekvämlighet förstås, men är det schysst i så fall tycker du? Borde inte hon tagit upp problemet med sin man istället för att ducka varenda gång det kommer på tal?

En vettig lösning om de vill fortsätta leva tillsammans hade ju varit en öppen relation eftersom ena parten inte är intresserad av sex och inte har några sexuella behov alls, medan den andra har det. Då får den med sexlust söka sex utanför äktenskapet.
    Självklart måste de prata igenom ordentligt vad som ingår i deras öppna relation så det inte blir några missförstånd. Ingen optimal lösning kanske, men om dom inte vill skiljas så kan jag inte se något mer rättvist alternativ. 
    Kan du?
    Eller så gissar du tror jag. Lågt intresse för sex med ts ja. asexualitet är väldigt ovanligt faktiskt.

Jag har ingen aning om hennes bevekelsegrunder för att stanna i ett trist förhållande, förhoppningsvis så tänker hon samma sak som ts.

Varför ska de ha en öppen relation? Fy fan, det hade jag aldrig velat ha med min partner. Och varför inte skilja sig? Världen går inte under för barnen även om man skiljer sig, trust me. Mitt liv är enormt mkt rikare och bättre efter att jag och barnens pappa är separerade. Och mina barn har det mkt bra och trivs på alla sätt.
  • Anonym (ace)

För din fru ,TS, är det förmodligen så att det sex ni har varannan vecka är en stor uppoffring för henne om hon egentligen inte vill. Så pass stor att hon är undvikande under resten av tiden.

Jag antar att hon tycker att ert liv fungerar bra/hyfsat förutom detta. Dock fungerar det ju inte för dig, så det lär bli du som driva idén om separation/skilsmässa själv.
    Det kan man inte vänta sig att den som är nöjd gör.

Jag hoppas att du "vågar ta snacket" med henne snart.

Svar på tråden Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning