• Anonym (D3BX)

Mår dåligt i värmen

Är det bara jag som mår skitdåligt i värmen? Jag mår illa, har ont i huvudet, orkar ingenting men inte fasen får jag sova heller. Jag kan inte äta.

Jag vet att det inte är mycket till tröst åt något håll, men säg att jag inte är ensam åtminstone.

• Svar på tråden Mår dåligt i värmen
  • Anonym (Syster)
    Spucks skrev 2021-07-15 22:43:43 följande:
    Och ni har allt stängt och persienner nerdragna hela tiden när det är varma ute än inne? Och allt öppet hela tiden det är svalare ute än inne (hela natten förutom på bottenplanen)?
    Persienner nere dygnet runt på solsidorna. Inte ett fönster som öppnas dagtid, inte förrän efter kl 20. Då öppnar vi främst på övervåningen (där sovrummen är), helst i korsdrag men gör marginell skillnad. Vi har luftvärmepump som kan hålla nere tempen på entréplan, annars hade vi nog knappt överlevt. Där fick vi ner tempen till 26-27 idag.

Om du har några fler tips tas det gärna emot!
  • Anonym (Svettis)

Huvudvärk kan vara symptom på obalans salt/vatten. Det mår man superdåligt av. Drick vätskeersättning. Det finns pulver att köpa, men du kan blanda egen också. Finns recept om man googlar.

På dagen, häng filtar på gardinstängerna så att det håller värmen ute. Bara persienner räcker inte. Vi bor också i betonghus från 50-talet. Vikör mörkläggningsgardin plus filt innanför den. En madrass täcker balkongdörren, som är helt i glas.

Så fort det är svalare ute än inne öppna allt vad du kan. Klockan 06, typ, går du upp och stänger och drar för/hänger filtar igen.

Lägg fuktiga trasor på huvudet. Kör ev. tvätta och diskmaskin på kvällen.

Och nej, du är inte ensam.

• Spucks
    Anonym (Syster) skrev 2021-07-15 22:59:18 följande:
    Persienner nere dygnet runt på solsidorna. Inte ett fönster som öppnas dagtid, inte förrän efter kl 20. Då öppnar vi främst på övervåningen (där sovrummen är), helst i korsdrag men gör marginell skillnad. Vi har luftvärmepump som kan hålla nere tempen på entréplan, annars hade vi nog knappt överlevt. Där fick vi ner tempen till 26-27 idag.

Om du har några fler tips tas det gärna emot!

Oi, det låter extremt! Hos mig kan det bli 28° i lägenheten, men för det mesta är det "bara" 26° .... det brukar vara hårt i början av sommaren, men sedan vänjer mig lite. Men nätterna är alltid dåliga, jag sover inte bra under sommaren och vänjer mig inte.

Det är nog en bra idé att stänga ALLA persienner, även de som inte är på solsidan, för det hjälper lite med isoleringen. Samma med alla gardiner ni har. Har ni persienner utanför eller innanför? Om det enbar är innanför, investera i de som är utanför, de hjälper bättre.
    Och så kanske öppna fönstren även på bottenplan för att få bättre korsdrag. Och håll fönstrarna öppna under hela natten på övervåningen.

• Anonym (Svettis)

Och kör köks- och badrumsfläkt när du vädrar nattetid så att den svala luften sugs in i huset/lghten.

• Anonym (Syster)
    Spucks skrev 2021-07-15 23:08:00 följande:

Oi, det låter extremt! Hos mig kan det bli 28° i lägenheten, men för det mesta är det "bara" 26° .... det brukar vara hårt i början av sommaren, men sedan vänjer mig lite. Men nätterna är alltid dåliga, jag sover inte bra under sommaren och vänjer mig inte.

Det är nog en bra idé att stänga ALLA persienner, även de som inte är på solsidan, för det hjälper lite med isoleringen. Samma med alla gardiner ni har. Har ni persienner utanför eller innanför? Om det enbar är innanför, investera i de som är utanför, de hjälper bättre.
    Och så kanske öppna fönstren även på bottenplan för att få bättre korsdrag. Och håll fönstrarna öppna under hela natten på övervåningen.

Det är tufft! Så här var det inte för ett par år sen, det är de här varmare somrarna som varit hemska egentligen. Vi funderar på solceller, tror du att det kan stoppa en del värme? De är ju till för att ta upp solstrålar och borde ge viss skugga åt taket.

Ska dra ner för de sista tre fönstren också ;) Till vissa fönster har vi också mörkläggningsgardiner på insidan. Annars är de flesta gardinerna väldigt luftiga som vi har, borde väl vara mer i gobelängstil helst, tjockt som inte släpper igenom. Ska tänka över saken och se vad vi kan ordna där! Jag vet inte hur du menar om persiennerna är innanför eller utanför, men de är inte mellan fönstren (treglas) utan direkt innanför dessa liksom, fritt hängande.

Anledningen att vi inte har velat ha öppet nere nattetid är pga myggen, de hittar inte riktigt in på övervåningen. Men du tror det skulle hjälpa övervåningen om vi öppnade nere alltså? Jag har aldrig riktigt tänkt på luftflödet i ett hus annars, bara per våning. Uppe har vi öppet hela natten annars :)

Tack igen!
  • Anonym (Göran.)

Jag mår inte heller bra i värmen. Ingen mår bra. Vi har det tufft på jobbet. Arbetar på en industri 2 skift. Vi arbetar 10 timmar o 15 minuter på eftermiddagen sen är vi lediga på fredagar.

Det har varit hemskt. Idag fick sluta 21:00 pga värmen.

Vi har fått vattenflaskor o vätskeersättning. Idag fick även glass innan vi gick hem. Man får huvudvärk och känner sig ur. Man svettas enormt.

• Anonym (Göran.)

Jag mår inte heller bra i värmen. Ingen mår bra. Vi har det tufft på jobbet. Arbetar på en industri 2 skift. Vi arbetar 10 timmar o 15 minuter på eftermiddagen sen är vi lediga på fredagar.

Det har varit hemskt. Idag fick sluta 21:00 pga värmen.

Vi har fått vattenflaskor o vätskeersättning. Idag fick även glass innan vi gick hem. Man får huvudvärk och känner sig ur. Man svettas enormt.

• Miss Skywalker

Jag är van vid extrema temperaturer och det räcker inte med bara vatten, blanda vätskeersättning. 2 matskedar honung och en halv tesked havssalt i en liter vatten. Lösa kläder i naturmaterial. Att bada är bra, helst i havet, man känner sig svalare länge efteråt. Investera i en bra AC.
    Annars får man hålla sig stilla på dagen och gå ut senare. Det bästa med varma dagar är de tropiska nätterna.

• Anonym (A)

Jag mår också dåligt i värmen. Jag hatar sommaren! Älskar hösten och vintern! Våren är sådär, då vet man att sommaren står runt hörnet vilket ger ganska mycket ångest iofs?

• Anonym (D3BX)
    Miss Skywalker skrev 2021-07-16 01:01:35 följande:

Jag är van vid extrema temperaturer och det räcker inte med bara vatten, blanda vätskeersättning. 2 matskedar honung och en halv tesked havssalt i en liter vatten. Lösa kläder i naturmaterial. Att bada är bra, helst i havet, man känner sig svalare länge efteråt. Investera i en bra AC.
    Annars får man hålla sig stilla på dagen och gå ut senare. Det bästa med varma dagar är de tropiska nätterna.

Funkar det med bergsalt? Himalayasalt? Jag har inget havssalt.

Det bästa? Det värsta. Inte ens på natten få jag svalka. Gissa varför jag är vaken.
Svar på tråden Mår dåligt i värmen