• Anonym (D3BX)

Mår dåligt i värmen

Är det bara jag som mår skitdåligt i värmen? Jag mår illa, har ont i huvudet, orkar ingenting men inte fasen får jag sova heller. Jag kan inte äta.

Jag vet att det inte är mycket till tröst åt något håll, men säg att jag inte är ensam åtminstone.

• Svar på tråden Mår dåligt i värmen
  • EnAnonumius
    Anonym (D3BX) skrev 2021-07-16 03:44:19 följande:
    Funkar det med bergsalt? Himalayasalt? Jag har inget havssalt.

Det bästa? Det värsta. Inte ens på natten få jag svalka. Gissa varför jag är vaken.
    Grund ingrediensen i ALL salt är Na-Cl (aka natriumklorid).
    Så om du läser på förpackningen på vilket salt som helst typ Havssalt/Himalayasalt/etc så kommer du att se att på alla dessa salter så har du Natriumklorid på innehållsdekorationen..

Det är andra ämnen i saltet (beroende på vad den inhämtas) som gör att det smakar olika.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Magen)
    Anonym (Svettis) skrev 2021-07-16 09:27:05 följande:

Samma här! Uppsvälld, bubblig, orolig mage. Kanske är det för att jag ändrar ätbeteende när det är varmt?

Sur blir jag också...

Man kanske får ner för lite vätska så att det blir för torrt i magen helt enkelt.
  • mari123
    EnAnonumius skrev 2021-07-16 12:15:49 följande:
    Nu dricker man ju knappast vätskeersättning för näringen skull. Man dricker vätskeersättning för att man har fått vätskebrist.  Då både socker och salt "binder vätska".

Och vätskeersättning behöver inte alls smaka hemskt. Man kan köpa Reabsorb på apoteket och den kommer i olika smaker.
    Fick två förp. Resorb av dottern nu i värmen och inte är de väl jättegoda...!? MEN jag mår bra av dem. Känns som om man får i sig mkt vätska fast det bara handlar om DL.
  • Miss Skywalker
    Anonym (D3BX) skrev 2021-07-16 03:44:19 följande:
    Funkar det med bergsalt? Himalayasalt? Jag har inget havssalt.

Det bästa? Det värsta. Inte ens på natten få jag svalka. Gissa varför jag är vaken.
    Det blir bra. I många varma länder äter man kall sallad på sött och salt som t ex fetaost och vattenmelon. Kall soppa med isbitar som gazpacho är oxå gott.

Jag menade utomhus. Det är skönare ute på natten. Mysigt att bada då oxå. Annars får man köra ACn och/eller duscha och blöta håret innan man lägger sig.
  • EnAnonumius
    mari123 skrev 2021-07-16 12:56:12 följande:
    Fick två förp. Resorb av dottern nu i värmen och inte är de väl jättegoda...!? MEN jag mår bra av dem. Känns som om man får i sig mkt vätska fast det bara handlar om DL.
    Och jag skrev heller aldrig att Resorb var "jättegoda". Cool

Jag skrev enkelt bara att vätskeersättning inte behöver smaka illa och skrev att man kunde köpa Resorb då de kommer i OLIKA smaker. Men jag skrev aldrig att Resorb var "jättegoda". Men de smakar lite bättre än den vätskeersättningen man gör själva hemma.

• mari123
    EnAnonumius skrev 2021-07-16 13:59:56 följande:

Jag skrev enkelt bara att vätskeersättning inte behöver smaka illa och skrev att man kunde köpa Resorb då de kommer i OLIKA smaker. Men jag skrev aldrig att Resorb var "jättegoda". Men de smakar lite bättre än den vätskeersättningen man gör själva hemma.
    Ursäkta!
  • EnAnonumius
    mari123 skrev 2021-07-16 14:24:29 följande:
    Ursäkta!
    GladSkål
  • Anonym (Syster)
    EnAnonumius skrev 2021-07-16 10:33:27 följande:
    Även om du monterar solceller på taket så vilket gör att solen inte träffar taket direkt. 
    Dock så blir ju solcellerna uppvärmda av solljuset och kan nå en temperatur av 40-45 grader, och är det väldigt varmt ute så kan de nå en temperaturer på 60-70 grader.. Så den s.k "kylande" effekten du tänkte dig i form av skugga kommer inte att hjälpa.

Såå att  installerar solceller är enbart av fördelarna det har med miljön och som förnybar energikälla för el.

Sedan så bör du ha i åtanke att alla temperaturmätningar man ser från typ SMHI, Yr.no, Accuweather, etc etc är mätta i skugga.
    Ok, tack för förklaringen! Det känns som överkurs att byta färg på taket men det är annars det enda jag kan komma på att göra.
  • Anonym (D3BX)

Jag klarade mig igenom tvättstugan och jag är glad åt att jag inte hade den senare, när solen ligger på. Då blir det bastu. Ungefär som när jag duschar på vintern.

• mari123

Glad man blir plötsligt att bo kustnära och inte i inlandet. Inte många fördelar annars men när det blir värmebölja så.......ja lite sjöbris )

• Miss Skywalker
    Törstiga tuppen skrev 2021-07-16 22:37:28 följande:

Kylmattor till husdjur funkar jättebra.

• Anonym (Tea)
    EnAnonumius skrev 2021-07-16 13:59:56 följande:

Snacka om att göra en höna av en fjäder Glad
  • Egon den stora

Ett praktiskt tips är att sova ute i trädgården. Det är jätteskönt att leta upp ett skuggigt ställe och sätta upp ett tält på. Sover jättebra ute!

• Tow2Mater
    Anonym (Syster) skrev 2021-07-16 16:01:02 följande:
    Ok, tack för förklaringen! Det känns som överkurs att byta färg på taket men det är annars det enda jag kan komma på att göra.
    Tror det enklaste är att installera AC, men vill du installera ett dubbelt yttertak fungerar det insolerande. (Vi gjorde det på sommarstugan då det blev billigare än att byta ut det gamla taket, och bieffekten blev att det isolerar mot hettan.)
  • Anonym (Syster)
    Tow2Mater skrev 2021-07-17 17:57:26 följande:
    Tror det enklaste är att installera AC, men vill du installera ett dubbelt yttertak fungerar det insolerande. (Vi gjorde det på sommarstugan då det blev billigare än att byta ut det gamla taket, och bieffekten blev att det isolerar mot hettan.)
    Tack för tipset, vi har redan "typ" AC, luftvärmepump, men den kyler bara på nedervåningen och källaren. Ska fundera på det där med dubbelt tak och se vad det kostar, så här varma somrar är ju här för att stanna tyvärr. Ska också kolla på om det finns riktig AC man kan installera uppe. 28,5 grader i sonens sovrum för en timme sen, det går ju bara inte att sova i.
  • cosinus
    Anonym (Syster) skrev 2021-07-17 18:28:44 följande:

Tack för tipset, vi har redan "typ" AC, luftvärmepump, men den kyler bara på nedervåningen och källaren. Ska fundera på det där med dubbelt tak och se vad det kostar, så här varma somrar är ju här för att stanna tyvärr. Ska också kolla på om det finns riktig AC man kan installera uppe. 28,5 grader i sonens sovrum för en timme sen, det går ju bara inte att sova i.

Sov på nedervåningen/källaren?

När det blir varmt på sommaren tar jag min tillflykt till garaget. Skurar golvet, lägger ut mattor och madrasser på det och så sover jag och de barn som vill sova svalt som prinsessor.
  • Anonym (Syster)
    cosinus skrev 2021-07-17 19:03:48 följande:
    Sov på nedervåningen/källaren?

När det blir varmt på sommaren tar jag min tillflykt till garaget. Skurar golvet, lägger ut mattor och madrasser på det och så sover jag och de barn som vill sova svalt som prinsessor.
    Precis så gör vi just nu när det är som varmast, vi sover i källaren. Samtidigt vill vi helst kunna sova i våra egna sovrum, om man kan så klart, och det känns lite dumt att inte kunna vara på övervåningen sommartid pga värmen :s Man vill knappt gå upp dit vissa dagar men vi har kläder, handdukar, mina hobbymaterial och en del annat där som man vill ha tillgång till ibland. Nånting måste liksom förändras. Det är inte hållbart att ha det så här. Kollar på AC nu, vad det skulle kosta att sätta in.
Svar på tråden Mår dåligt i värmen